• تلفن02188939730
  • ایمیلmazyarmir.com@gmail.com
  • آدرستهران ، خیابان ولیعصر ، بعد از چهارراه زرتشت ، کوچه نوربخش ، ساختمان بهرام ، طبقه اول ، مجتمع فنی علوی
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب

چهار اثر از اسکاول شین از دروغ تا حقیقت

نوشته دکتر مازیارمیر خرداد1389

این کتاب را امروز تمام کردم وقلمم را به دست گرفتم تا هرگز یادم نرود عمق یک اقیانوس را با وجب هرگز نمی توان قیاس نمود

دانلود چهار اثر از فلورانس اسکاول شین

برای دانلود کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین می توانید به سایت کتابچین مراجعه کنید. دو نسخه از این کتاب در سایت موجود است.

نسخه ی متنی چهار اثر از فلورانس اسکاول شین توسط انتشارات آوای دانیال و با ترجمه ی نسرین صابری منتشر شده است. نسخه ی متنی دوم چهار اثر از فلورانس اسکاول شین نشر آفتاب گیتی و با ترجمه ی مریم طباطبایی در دسترس است.

اما اساسا فلورانس اسکاول شین کیست؟

او یک نقاش کتاب و هنرمندی بود که از میانه عمرش به فرقه اندیشه نو پیوست و به‌عنوان نویسنده‌ای متافیزیک گرا کتبی در ترویج دیدگاه‌های این گروه قلم می زد .

او در یک خانوادهٔ کهن به دنیا آمد و سالیان بسیار در مقام یک زن سخنران و متافیزیسین ، نامی پرآوازه داشت و با خدمت بزرگِ شفا بخشیدن، هزاران تن از مردمان را در گشودن گره‌ها و از بین بردن دشواری‌های زندگی‌شان، یاری نمود. وی سال‌ها در نیویورک، دانش الهی را تدریس می‌کرد.


شر زاییده خیالات نادرست آدمی است، و حاصل اعتقاد به دو قدرت: خیر و شر به جای اعتقاد به یک قدرت یعنی خدا. اسکاول شین

افراد بی‌شماری در کلاس‌هایش شرکت می‌کردند و از این راه، پیام معنویت را به بخش گسترده‌ای از مردم می‌رساند. بزرگ‌ترین راز موفقیتش هم دقیقا این بود که همواره خودش بود، ساده و صمیمی و بی‌تکلف و شوخ‌طبع. هرگز نخواست قراردادی و ادیب‌مآبانه یا دارای نفوذی تحمیلی باشد.

از این رو هزاران تن که نتوانسته بودند از طریق سنت‌های قدیمی‌تر یا حتی شامخ‌تر، پیام معنویت را دریابند _یا دست‌کم در آغاز راه، کتاب‌های متعارف مابعد طبیعه برایشان چندان جذابیتی نداشت_ به او پناه می‌آوردند.

هرچند بسیار هم معنوی و روحانی بود، معمولاً معنویت و روحانیت او در پس برخورد ساده و راحت با موضوع مورد بحث پنهان می‌شد. گرایش فنی و فرهنگستانی نداشت و با مثال‌های آشنا، عملی و روزمره آموزش می‌داد. پیش از آن‌که آموزگار حقیقت شود برای کتاب‌ها نقاشی می‌کرد.

در ابتدا از خانم گیتی خوش دل بابت ترجمه خوبشان متشکرم اما حقیقت در مورد این کتاب چیز دیگری است. باید بدانید که در دنیا کتاب 4 اثر وجود ندارد و 4 کتاب کوتاه اسکاول شین را جمع آوری نموده اند که به ترتیب انها را خدمتتان معرفی می کنم.

کتاب اول

کتاب “بازی زندگی و راه این بازی” در سال 1925چاپ گردید.شین در این کتاب زندگی را در واقع همان چیزی می داند که در خاطر ما می گذرداندیشه ما است.

شین معتقد است که اگر با آن بجنگیم با ما می جنگد و اگر با آن به نیکی برخورد کنیم بازخورد نیک می گیریم خانم شین مثال های بسیا ری ری ارائه می کند که انسانها با تغییر ذهنهای بسیاری ذهنیت زندگی خود را کاملا تغییر داده اند و این ها را سند ادعای خود ارزیابی می کند.

کتاب “کلام تو عصای معجزه گر توست” در سال ۱۹۲۸ تالیف شده است.این کتاب و کتاب “نفوذ کلام”که در سال ۱۹۵۹ تالیف شده بیشتر به موضوع اهمیت و تاثیرگذاری گفته ها در روحیات و روان و افکار انسان پرداخته است . با این که نزدیک به 3 دهه اختلاف میان زمان تالیف دو کتاب وجود دارد اما کتاب ها کاملا در یک راستا هستند.

کتاب در “مخفی توفیق” در سال ۱۹۴۰ چاپ شده و بیشتر به تمثیل های مختلف و در زمینه های گوناگون از تجربیات مراجعین و خانم شین تشکیل شده .

ار اول کتاب شما درک می کنید که جنس کلام و تفکر شین ، از جنس سخنان انگیزشی و الهام بخش امروزیو اساتید آبکی امروزی است

یعنی به نحوی که هم به راحتی میتوان آنها را درک کرد هم باور کرد و اشکالی هم ندارد . شین بیشتر اصرار شدیدی دارد که نوع نگرش ما را به زندگی عوض کند اما باید این مهم را در نظر بگیریم 1920-1930-1940….. نهبرای انسان امروزی و نه امروز سال 2000

در نگاه اول برای هر فرد روشنفکری کاملا مشخص است که سخنان اسکاول شین اساسا ریشه علمی ندارد ، من پس از اتمام کتاب واقعا کلی از ته دل خندیدم چون متوجه شدم اگر ساده و بی سواد باشیم یا زود باور فریفته و مسخ کتاب می شویم البته با دلایل کاملا ابکی و یا مثل من به سخنان شین از ته دل خواهید خندیددر کل بیشتر برای من و دوستان کتاب ژانری فکاهی دارد تا علمی . البته هستند افراد ساده باوری که به من تاخته اند که این کتاب زندگی آنها را کاملا و بصورت بنیادی متحول نموده است.

هر آنچه آدمی احساس یا به روشنی مجسم کند بر ذهن نیمه هوشیار اثر می‌گذارد و مو به مو در صحنه زندگی ظاهر می‌شود. اسکاول شین

دربارهٔ شین اندیشمندی می‌گوید:

بزرگترین راز موفقیت او همیشه خودش بود همواره ساده، بی‌تکلف، صمیمی و شوخ‌طبع. دیدگاه‌های وی، دارای نواقصی دربرداشت از ادیان ابراهیمی است. بیشترین و اصلی‌ترین میزان تضاد وی با ادیان ابراهیمی اعم از مسیحیت و یهود اعتقاد به تناسخ است. اولین بار و چندی پیش از این فرقه، انجمن تئوصوفی تلاش کرد تا تناسخ را در میان مسیحیان رواج دهد.

اصولاً هر مرضی حاصل ذهنی ناآرام است. اسکاول شین

از ابتدا تا انتها مانور اسکاول شین روی « قانون جذب » است ولاغیر كه به ادعاي طرفدارانش يكي از مطرح ترين موضوعات در عرصه موفقيت هاي زندگي و حل مشكلات فردي است و توسط مراكز گوناگون مشاوره و كارگاه هاي موفقيت در زندگي و شخصيت هاي مشهور و معروف ايراني و خارجي به شدت مورد تبليغ و ترويج قرار مي گيرد . متاسفانه این روزها هرشومن و یا استاد نمایی در حال تدریس این کتاب ضعیف است و قانون جذب شده بلای جان ما ایرانیان

البته مي توان گفت كامل ترين محصول در خصوص توضيح و ترويج اين تفكر مستند “راز” محصول سال 2006 كمپاني «پرايم تايم» استراليا است كه انصافا مستندي زيبا و کاملا هالیودی و صد البته تأثيرگذار است و تاثيرات محسوسي بر افكار و رفتار هر بيننده‌اي مي‌گذارد و به اين خاطر بايد قدرت سازندگانش را ستود.

این فیلم هم متاسفانه به بدترین شکل موجود در ایران دست مایه آموزش افراد فرصت طلب و شرکتهای هرمی و…. شده است.
مازیارمیر به شدت معتقد است که ابهامات و كلي گويي ها در تبيين ماهيت قانون جذب بسیار بسيار زیاد است و طرفداران اين نظريه به طور كاملا دقيق ماهيت و حقيقت اين قانون را تبيين نمي كنند ما مبناي نقد و بررسي خود را همان چيزي قرار مي دهند كه در فيلم راز بيان شده ودیگر هیچ….

دیروز سخنرانی یکی از این اساتید دروغین که داد می زد جذب در قران آمده است و واقعا داشتم شاخ در می آوردم را شنیدم و قلبمبه درد آمد. شاید در اینجا باید تاکید کنم در قران و روایات سخن صريحي در مورد قانون جذب اساسا وجود خارچی ندارد، بلكه نمونه هايي از خلاف‌ آن به چشم مي خورد. اما گام اول


شكر و شکر گزاري:

شکر نعمت نعمتت افزون کند …کفر نعمت از کفت بیرون کند
نكته بسيار مهمی که در این کتاب نظر مرا به خود جلب کرد این است که فلورانس اسکاول شین بسیار تأكيد کرده، شکر گزاری را و تاکید بر شکر گزاری

احساس هميشگي شكر از نعمت‌ها داشتن براي رسيدن به آرزوها و نعمت‌هاي جديد است.پ

البته باید اذعان کنم اين حقيقت چيزي نيست جز قاعده استوار قرآني:

اگر شكرگزار باشيد، بر شما مي‌افزايم
روايات و آيات در باب شكر و آثار آن آن قدر زياد است كه برخي از روان‌شناسان مسلمان به نام «مكانيزم شكر» رسيده‌اند. بنابر آمارهاي ذكر شده اثر بخشي آن در بين مبتلايان به بيماران روحي و رواني كمتر از بهترين قرص‌هاي افسردگي نبوده …..
اما در خصوص ادعاي اصلي اسکاول شین و اين تفكر يعني نيروي جاذبه ابتدا بايد ديد آيا چنين ادعايي اساسا صحت دارد كه هر آنچه به آن مي‌انديشيم، در عالم خارج تحقق يافته، در برابر ما قرار مي‌گيرد؟

به نظر می رسد که در تفكرات عاميانه و عرفي ،نشانه‌هايي از اين مورد را مي‌يابيم، مثلاً در ضرب‌المثل‌هاي متعددي به اين رابطه اشاره شده :

1-ر چه سنگه، زير پاي لنگه

2- مار از پونه بدش مياد، جلوي خونه‌اش سبز مي‌شه

3-خواستن توانستن است ” و… که نویسنده با این یکی کلا مشکل داره مخصوص سالها سرکله زدن با معتاد جماعت دزد و بزهکار و……

باید برای باز کردن این مورد به سراغ مبحث «تفأل و تطيّر» برویم.
به نظرمی رسد كه از دير باز در جوامع بشري فال نيك و بد زدن بسیار رایج بوده و خصوصاً در صدر اسلام و در جامعه عربي فال نيك يا «تفأل» و فال بد يا «تطيّر» از اعتقادات رايج اعراب جاهلی بود که متاسفانه ما در ایران هنوز به ان اعتقاد راسخ داریم البته طیف خاصی از جامعه .

باید اذعان نمایم که اسلام به شدت با تطير و فال بد مخالف است و حتی با آن مقابله كرد و از توجه به آن منع فرمود. اما اين برخورد را با فال نيك زدن نكرد. بلكه به آن سفارش هم نمود؛ در برخي از روايات نقل شده كه «فال نيك بزنيد تا به آن برسيد.
رسول الله ص كثير التفال بود، يعني زياد امور را به فال نيك مي گرفت. در مواردي گفته شده رسول خدا به ديدن صحنه‌هايي به ظاهر ناگوار و ناراحت كننده نتايجي مثبت و خوب را آزرو كرده، آن را به فال نيك مي‌گرفت كه اتفاقاً همان حادثه محقق مي‌شد، مثلاً نقل شده خسرو پرويز در پاسخ نامه رسول خدا(ص) از روي استهزا و بي‌احترامي قدري خاك براي حضرت فرستاد، حضرت با ديدن اين خاك فال نيك زد: به زودي مسلمانان خاك ايران را فتح مي‌كنند . که این امر محقق شد البته نقطه مقابلی هم وجود دارد

واقعا فکر می کنم اين نوع عقايد و تفكرات بيش تر در حوزه تلقينات روحي و رواني و به علاوه سوء ظن و حسن ظن پيدا كردن نسبت به خداوند و خود و آنچه با آن مواجه هستيم مي‌باشد. اين رابطه متقابل مي‌تواند يكي از سنت‌هاي عالم هستي محسوب گردد. اما انچه که به نظر می رسد این است که ، محدوده اثر بخشي و سطح اثر بخشی اين امور بسيار بسیار محدود است و نمي‌تواند در همه شئون زندگي هرگز تعیین کننده و تاثیرگزار باشد.
شاید قبل از ادامه باید بپرسم که علم چیست ؟

علم و دانش عبارت است از مجموعه‌ای از آگاهی‌های قابل اتکا که از لحاظ منطقی و عقلانی، قابل توضیح باشند. همچنین گاه به مجموعه گزاره‌هایی اطلاق می‌شود که دانشمندان در کاوش‌های علمی حول یک موضوع یا برای تأمین یک هدف (در علوم کاربردی یا علوم بدون موضوع مانند علم فیزیک یا شیمی یا ریاضیات و نجوم و….) گردآورده‌اند و بین آنان بر اساس زبان علوم مورد گفتگو قرار می‌گیرد.

قانون جذب و تفکرات اسکاول شین در 4 اثر عدم اثبات و تجربه ناپذيري کلی آن است به عبارت ساده تر با یک گل بهار نمیاد اون هم درختی که گلش کنار لوله بخاری رشد نموده …..

متاسفانه مدرسین و مدعيان وجود چنين قانون شگفت انگیز و بسیار اثر بخشي در عالم مي‌گويند چنين چيزي هست، ولي از حقيقت و چگونگي آن بي‌اطلاعيم. بايد هر كس تجربه‌اي شخصي از آن به دست بياورد.
مثلا یکی از این اساتید آبکی و دروغین تا در بحث با بنده کم آورد فرمود که:
ای آقا شما درست فكر نكردي و افكارت را روي خوبي‌ها و آزروهايت متمركز ننموده ای يا واقعاً طالب نشدي و…

دوست عزیزمن سالها است رویای داشتن یک ویلا و یا یک خودرو و یا یک کار را دارم و 10 سال کارکردم زحمت کشیدم پس چرا نرسیدم و یا چرا پس در کشور ما این گونه است فقرا برای سیر کردن و کارگران از شرم جلوی همسر و فرزندان بخود می پیچیدند.

در نتيجه ارزش اين نظريه به عنوان يك قانون علمي و كاربردي اساسا زير سؤال مي‌رود؛ البته چنان كه در فيلم راز و نوشته های اسکاول شین اشاره شده، تأثير افكار و تلقينات همچون اثر بخشي قرص‌هاي شكر قابل انكار نيست. اين حالات از ويژگي‌هاي روح انسان و قدرت‌هاي شگفت‌انگيز اين مخلوق خداوند است. اما ادعاي هماهنگ شدن كائنات با هر آنچه ما مي‌انديشيم، هرگز قابل اثبات نيست و مازیار میر این تفکر را و نشر آن را در جامعه به نوعی کلاهبرداری از جوانان و افراد ساده دل و بی تجربه و یا مشکل دار ارزیابی می نماید.


لااقل بايد پذيرفت اين قانون يا اين «راز» در محدوده معيني قابليت اثربخشي داردو دقیقا این همان حقيقتي است كه امام علي(ع) به آن اشاره كرده ‌اند:

خدا را به از بين بردن عزم‌هاي جدي و استوار شناختم.


يعني بسيار پيش مي‌آيد كه مرد عزم و عمل – علي(ع) -عزم و قصد كاري را مي‌كند. اما خدا جلوي تحقق آن را مي‌گيرد و اين يعني اينكه اراده خدا فوق همه اراده‌ها است.
بالاترين مرتبه طلب و خواستن و تمسك به قانون «راز» براي بسياري از ما در مقام دعا پيش آمده كه شب و روز به خواسته خود و آنچه مي‌طلبيم، انديشيده و آن را خواسته‌ايم، ولي خداوند تحقق آن را به صلاح ما نديده و دعاي ما در ظاهر مستجاب نشده است. اين يعني قضاي الهي؛ همان چيزي كه در روايت به آن تصريح شده:
«حكمت او را هيچ وسيله و واسطه‌اي بر نمي‌گرداند».

يعني اگر حكمت خداوند و قضاي او به تحقق امري تعلق بپذيرد، هيچ راهكار و ابزاري مانع آن نخواهد بود. پس اين قبيل مطالب نقلي به علاوه نكات و استنتاجات عقلي به روشني درستي و كليت ادعاي طرفداران قانون جاذبه را زير سوال مي برد و در بياني خوش بينانه مي توان گفت دين اسلام لااقل در اين حد و اندازه آن را نمي پذيرد.


گام دوم تفکر و تعقل است.

تفکر یا اندیشیدن یا فکر نیروهای درونی انسان و مفاهیم مربوط به درک و فهم است. ایمانوئل کانت از جمله فیلسوفانی است که در کتابش با عنوان «سنجش خرد ناب» دربارهٔ فکر و مفاهیم به بحث پرداخته است.
در جاي جاي کتاب 4 اثر از اسکاول شین ما می رسیم به این مهم که افکار

ما تأثيرات شگرفي در واقعيت‌هاي خارجي خواهند گذاشت. آنچه ما مي‌انديشيم، در عالم خارج صورت عيني و حقيقتي پيدا كرده، به سوي ما جذب مي‌شوند. در تعاليم ديني ما به حقيقت تفكر و تأثيرگزاري مثبت و منفي آن بسيار تأكيد و توجه شده است؛ بخش قابل توجهي از روايات و آيات قرآن در ضرورت تفكر و تأثيرپذيري از اين راهكار اختصاص داده شده تا جايي كه تفكر در خوبي‌ها و حقايق عالم مانند تفكر مداوم در مورد خداوند و قدرت او برترين عبادت شمرده شده.
اما تفاوت آنچه طرفداران قانون جذب اسکاول شین و سایر اساتید قانون جذب مي گويند، با تعاليم ديني ما در اين است كه قانون جاذبه به نوعي ايده‌آليستي به قضيه نگاه مي‌كند. چگونگي تأثيرات را تا حدي در هاله‌اي از ابهام باقي مي‌گذارد، در حالي كه روايات ما بسيار منطقي‌تر و باور پذيرتر به اين نكته مي‌پردازد، مثلاً امام صادق(ع) مي‌فرمايد:
«تفكر (در نيكي ها) انسان را به سوي نيكي و عمل به آن مي‌كشاند.
در روايت آمده كه :

«زياد فكر كردن در معاصي و بدي‌ها انسان را به سوي گناه و بدي مي‌كشاند».

گام سوم طلبه بودن و یا طالب بودن است.
نكته مهمي كه در اين ديدگاه در راه دست يابي به اهداف و آرزوها بيان شده، رسيدن به مقام طلب و ايجاد اين حس در وجود خود است. حقيقتي كه در آموزه‌هاي ديني و اخلاقي عرفاني ما بسيار به آن توجه شده تا جايي كه بزرگان سلوك و عرفان، گام اول را براي سالك رسيدن به «مقام طلب» بر مي‌شمرند. در اصطلاح قرآني هم از آن به «قيام لله» تعبير شده، يعني انسان از سكون و ركود و غفلت خارج شده، براي رسيدن به حقيقت به پا خاسته، قيام كند؛ آن هم قيام براي خدا يعني براي رسيدن به بالاترين زيبايي و حقيقت عالم.
اين نكته بسيار قابل توجه و درست است. شايد يكي از منطقي‌ترين و درست‌ترين نكات فيلم اشاره به همين واقعيت باشد؛ زيرا در نظام عالم سنت‌ها و قوانيني قرار داده شده كه ما از آن ها به عنوان سنن الهي ياد مي‌كنيم كه شالوده و ساختار روابط علّي و معلولي در اين عالم و روابط انسان با جهان طبيعت و ماواري طبيعت بر آن اساس تنظيم شده است. يكي از آن سنت‌ها اين است كه اگر انسان به معناي واقعي كلمه در مقام طلب و خواستن برآيد، خداوند زمينه رسيدن او به مطلوب را ايجاد مي‌كند.
مهم اين است كه در ابتدا يك تحول و تغيير دروني در انسان (يا جامعه) به وجود بيايد . براي رسيدن به شرائطي بهتر به پا خيزد. آن گاه خداوند زمينه و بستر دستيابي به مطلوب را فراهم خواهد ساخت، خداوند در قرآن مي‌فرمايد:

خداوند سرنوشت هيچ قومي را تغيير نمي‌دهد. مگر آن كه آنان در خود تغيير

در پایان اخرین نکته را بگویم و این مقاله کوتاه را به پایان ببرم این کتاب خوب است اما فقط یک فرد ساده لوح باید انرا باور نموده و مبنی خود قرار دهد و نکته بعد باید زحمت و تلاش و مطالعه

نمود و مشورت گرفت و در این چند محور سالها متمرکز شد تا به موفقیت رسید این سخنان به حالت کتبی و شفاهی بسیار زیبا است اما یادمان باشد که فقط و فقط

به عمل کار براید به سخن گفتن هرگز نیست

دکتر مازیار میر مشاور و تحلیلگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *