• تاریخ انتشار : جمعه 30 دسامبر 2022 - 4:05
  • کد خبر : 87128
  • چاپ خبر

شیوه های پیشرفته مذاکره

شیوه های پیشرفته مذاکره تخصصان و پژوهشگران در کتابهای مرجع مذاکره پیوسته شیوه های مذاکره را معمولا به پنج دسته عمده بخش بندی می نمایند که عبارتند از:  اول شیوه مصالحه مذاکره کنندگانی که علاقمند به منعقد کردن قرار داد یا تفاهمنامه و یا سایر موارد می باشند . با همه ابزارهای موجود که برای

شیوه های پیشرفته مذاکره

تخصصان و پژوهشگران در کتابهای مرجع مذاکره پیوسته شیوه های مذاکره را معمولا به پنج دسته عمده بخش بندی می نمایند که عبارتند از:
 اول
شیوه مصالحه
مذاکره کنندگانی که علاقمند به منعقد کردن قرار داد یا تفاهمنامه و یا سایر موارد می باشند .
با همه ابزارهای موجود که برای همه طرف‌های مرتبط در مذاکره برابر و شاید مساوی و منصفانه است. با شیوه صلح جویانه می‌توانند زمانی مفید باشند که یک محدوده زمانی برای پایان دادن به مذاکره وجود داشته باشد، به نظر می رسد که
 بیشتر صلح جویان در طی پروسه مذاکره صلح جویان و بدون هیچگونه مذاکره ای خیلی سریع با کوتاه آمدن و یا پذیرش تمام شروط و یا برداشتن شروط خود و….. دست به ایجاد آشتی و صلح می‌زنند که در جای خود می تواند بسیار بسیار خطرناک باشد.
دوم
زمینه سازی و کمک
مذاکره کنندگانی که از حل مسائل سایرین ‌ و یا دیگر مجموعه ها لذت می‌برند و روابط فردیشان را هم حفظ می‌کنند در این دسته جای می گیرند.
به نظر می رسد که زمینه چینان و همچنین کمک کنندگان در مورد سایر حالتها و مخصوصا حالت‌های احساسی و یا عاطفی، زبان بدن، و مخصوصا سایر نشانه‌های شفاهی به سایر دسته ها و مجموعه ها بسیار  حساس هستند.
سوم
جلوگیری و اجتناب
مذاکره کنندگانی که پیوسته اعراض می کنند و مذاکره کننده‌ای که پیوسته مذاکره نمی کنند بجز موارد خاص و جز موارد تضمین شده .
این دسته از مذاکره کنندگان با اجتناب از مذاکره پیوسته مایل هستند که از موقعیت‌های رویارویی اجتناب نموده ک یا حداقل در زمان حال آنرا به تعویق بیندازند.
 به نظر می رسد که بجز موارد خاص  این اقدام یک اقدام ظریف دیپلماتیک و حتی در پاره ای از موارد رفتاری حرفه ای و از سر نزاکت تلقی می‌ گردد.
چهارم
مذاکره های همکاری جویانه
مذاکره کننده های که از مذاکر ه های سخت که توام با حل خلاقانه مسائل دشوار لذت می برند و یا پیوسته دنبال چنین مسائلی هستند را مذاکره کننده به شیوه  همکاری خواهانه دسته بندی می کنند.
باید اذعان کرد که در استفاده از این  مذاکره کنندگان که برای درک دغدغه‌ها و منافع طرف‌های دیگر بسیار بسیار حرفه ای عمل می‌کنند همیشه می توان سود برد.
البته باید این نکته را ذکر کنم که با  وجود همه این موارد آن‌ها این قورت را دارند که می‌توانند مسائل را از طریق تغییر موقعیت‌های ساده در درون موقعیت‌های بسیار پیچیده خلق کنند.
 پنجم
مسابقه و رقابت
مذاکره کنندگانی که از مذاکره لذت می‌برند به این دلیل که فرصتی را برای برد ایجاد می‌کند. مذاکره کنندگان رقابتی کشش بسیار قوی برای همه ابعاد مذاکره و به ویژه جنبه‌های استراتژیک آن دارند. به دلیل اینکه شیوه آن‌ها می‌تواند بر فرایند چانه زنی مسلط باشد، مذاکره کنندگان مسابقه ای اغلب اهمیت ارتباط را کاملا به فراموشی می سپارند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.