زبان بدن – سیاستمداران قسمت سوم

زبان بدن – سیاستمداران قسمت سوم
ژوئن 24, 2023
5 بازدید

زبان بدن – سیاستمداران قسمت سوم زبان بدن – سیاستمداران قسمت سوم غلط های فاحش زبان بدن یکی از مواردی تشکیل دهنده علم ارتباطات غیرکلامی است متاسفانه امروزه سیاستمداران  باصرف هزینه های هنگفت سعی می کنند از تکنیکهای زبان بدن علیه رقبا و بنفع خود و به جهت محبوبیت خود در بین مردم حداکثر استفاده […]

زبان بدن – سیاستمداران قسمت سوم

زبان بدن – سیاستمداران قسمت سوم

غلط های فاحش

زبان بدن یکی از مواردی تشکیل دهنده علم ارتباطات غیرکلامی است متاسفانه امروزه سیاستمداران  باصرف هزینه های هنگفت سعی می کنند از تکنیکهای زبان بدن علیه رقبا و بنفع خود و به جهت محبوبیت خود در بین مردم حداکثر استفاده را بنمایند.

علم زبان بدن یا  Body Language یکی از اجزای مهم ارتباطات غیرکلامی است که در برقراری ارتباطات روزمره ما  نیز جایگاه بسیار پررنگ و متمایزی دارد، نحوه قرارگیری، حرکات بدن و دست به هنگام صحبت کردن در شکل دادن و تأثیرگذاری ارتباطات نقش  مهم و بسیار موثری دارند.

لطفا بدانید علم زبان بدن مساوی با پروفسور آلبرت محرابیان نبوده و نیست با الن و باربارا پیزهم نیست و اساسا این افراد اشتباهات فاحشی در این خصوص دارند اما در صفحه اول گوگل همه به این متون چسبیده و نقل قولهای رنگی و رنگی تر در این خصوص دارند. متاسفانه در سرچ گوگل اولین سایتها معمولا اطلاعات درستی در این خصوص در اختیار ما قرار نمی دهند از افکار و مطالب تاریخ گذشته و یا افراد سطحی نگر و تاجر پیشه ایی که برای رشد برند شخصی و به روش سیاه سفید مطالبی را ترجمه می کنند چیزی در صفحات اول پیدا نمی کنیم .

افراد بیسوادی که یهو زبان بدن را کلا نفی می کنند انگار که در این دنیا زندگی نمی کنند و بعد در لایه پنهان همه رفتارهایشان با زبان بدن کاملا تکنیکی در همه جا ظاهر می شوند ؟

برخی هم آنقدر بیسواد هستند که خود را مبدا زبان بدن ایران می دانند همه چیز را در ایران و حومه و فضا زبان بدن می دانند برخی پارا فراتر نهاده مبنی آموزش زبان بدن را کتب تاریخ گذشته و سرشار از اشتباهات آلن و باربارا پیز و یا دیویدلویئس بیان می کنندهم که هنوز نتوانسته اند لهجه غیر قابل فهمشان را تغییر دهند با حفظ کردن جملات کتاب پیز مردم را سرکار می گذارند و یا دیگری که مدعی  فرهنگ بود و خود عین بی فرهنگی به دانشجویان دوره دکترای روانشناسی زبان بدن درس می داد و از جواب یک سوال بسیار ساده و پیش پا افتاده عاجز…. البته شاید بد نباشد انحراف از مسیر همه افرادی که پیرو مکتب پیز و یا محرابیان  هستند را با تحلیل برخی موارد ارزیابی کنیم . پروفسور آلبرت محرابیان استاد دانشگاه UCLA و کارشناس موضوعات روانشناسی با رویکرد ارتباطات کلامی و غیر کلامی، میزان اثرگذاری ارتباطات ما از ۳ قسمت کلی کلام ۷%، لحن و صدا ۳۸%و زبان بدن ۵۵% تشکیل شده است. که این مسئله هم بهیچ وجه صحت نداشته و ندارد چرا که اگر ما در دام اعداد و ارقام که ماهیت خشک و کلیدی دارند اسیر شویم از ماهیت شناور و منعطف علم زبان بدن دور خواهیم شد تعابیر خشک و کلیدی با علم زبان بدن تنها سنخیتی نداشته بلکه بسیارهم گمراه کننده ودوراز واقعیت است

 براین اساس  پیز و همسرش حرکاتی مانند پا روی پا انداختن، برداشتن عینک، قراردادن مچ یک پا به روی مچ پای دیگر، دست دادن محکم، تکان دادن پاها و … هر کدام را بصورت منفرد تحلیل نموده اند اما باید توجه داشت بر اساس علم رزلینس و براساس مهندسی سیستمها این خیلی دور از واقعیت است که ما دایره محدودی دور حرکات ترسیم کنیم حال انکه با انسانی برخورد می کنیم که در طی صد سال عمر خود هر سال چهره دیگری به خود می گیرد و مخصوصا با سن جنس وزن و فرهنگ و موقعیت اقلیمی و حتی رنگ پوست و تحصیلات تمامی این معیارها کاملا درنوردیده خواهد شد . شما اینطور فکر نمی کنید؟

البته باید اذعان کرد که زبان بدن رابطه بسیار نزدیکی با علم سیاست نیز دارد، برای یک سیاستمدار در سطوح عالی برقراری ارتباط اصولی و استاندارد با دیگر هم رتبه‌های خود بسیار حائز اهمیت است. اغلب سیاستمداران علاوه بر یادگیری هنر سخنوری به معنای استفاده درست و به جا از زبان گفتار به مهارت‌های مرتبط با زبان بدن هم مسلط می‌شوند و آموزش خاص و گسترده ایی می بینند

مقامات ارشد سیاسی و مخصوصا در سیاست خارجی در تمامی جهان به دلیل داشتن مسئولیت حساس و کلیدی در ایجاد روابط با کشورهای خارجی و ملاقات‌های گسترده بیشتر به علم زبان بدن و ارتباط موثر نیاز داشته و لذا دیپلمات‌های کشورهای مختلف به طورمستمر با کارشناسان علم زبان بدن در ارتباط بوده، در همین رابطه سیاستمداران ایرانی نیز سعی کرده‌اند تا خود را به علم زبان بدن تجهیز نمایند.

باید اذعان کرد که کوچکترین حرکت بدن یک دیپلمات یا سفیر و وزیر و یا حتی یک کاردار هم  طی جلسات دیدار و مذاکراتش با دیگر سیاستمداران و همتایان خود در کشورهای دیگر دارای یک پیام  صلح و یا جنگ و یا فریب است در این خصوص باید بازگردیم به واقعه جنگ جهانی دوم و فریب گسترده هیتلر ایا در آن زمان سیاسیو ن فریب هیتلر را خوردند یا دچار خود فریبی شدند که در ادامه این سلسله مقالات به آن بصورت تخصصی خواهیم پرداخت.

در فیلمها و جلسات متعددی که طی دو دهه حضور  در نقشهای مختلف و متعدد ملاحظه نموده ام و در زمان مذاکرات هر گاه یکی از طرفین یا هر دو طرف پاهای خود را روی هم انداخته و به ادامه مذاکره بپردازند اینگونه تفسیر می گردد که وارد مرحله نوینی شده اند  که امکان تفاهم در آن  دور از دسترس بوده و مخصوصا اگر دستها هم جلوی سینه و به حالت ضربدری و روی هم باشد شاید باید فاتحه آن جلسه را خواند و این در حالی است که ما معمولا  به این ریز جزئیات اصلا توجه نمی کنیم نکته دیگر این است که فضای که افراد برای خود در نظر می گیرند و یا لم دادن و ده ها ریز جزئیات منحصر بفرد دیگر که می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و معمولا می بینم افراد سطحی نگر بدون در نظر گرفتن این موارد و دیدگاه های تحلیلی بازهم براساس  یک عکس و یا حفظیات یک یا چند کتاب به آموزش و تفسیر و نگارش مقالاتی پیرامون افراد می پردازند

برای مثال بسیاری از افراد در موقعیت‌های متشنج مچ پاهای خود راروی هم انداخته  اما اگر فرد مقابل شمـا پایش را از روی پا بردارد و کمـی به طرف شما خم شود، می‌توانید نتیجه بگیرید که وی به سخنان شما علاقمند بوده و مایل است بیشتر بدانداما در حالت انداختن پاها روی هم در ناحیه زانو به طور یـکسان در مردان و زنان رایج بوده و به معنای آن است که من بـسـیار آسـوده خاطر هستم و یا  در حالت قوزک پا روی زانو که معمولا بیشتر رفتاری مردانه است و بصورت معمول اینگونه تعبیر می شود که بـا آرامـش ولی قاطعانه از حقم در حال دفاع هستم. این مسئله صحت نداشته و ندارد و باید ده ها المان مهم دیگر را هم در نظر گرفت ایا او در حال فریب شما نیست آیا او دچار استرس و بحران های دیگری نیست ؟ به راستی در حال پنهان کردن چه چیزی بوده است ؟ ایا هدف او انحراف شما از حقیقت و یا دروغ هایش نیست ؟ و هزاران اما و اگر دیگر ؟

آری در بررسی هزاران دیدار مقامات بلندپایه داخل و خارج از کشور با یکدیگر به راحتی حدس زد مکنونات قلبی آنان چه بوده و چیست و از رازهای درون آنها به سهولت پرده برداشت . شما در این خصوص چگونه فکر می کنید؟

 

در بسیاری از سایتهای زرد و یا حتی به اصطلاح آموزش زبان بدن با افرادی که از سادگی مردم سوء استفاده می کنند و اساسا خود هیچ آموزش تخصصی در این زمینه  ندیده اند به تحلیل های خرافی می پردازند بپردازیم. جالب تر اینکه این افراد مطلقه و یا جوان و مجرد در مورد موفقیت در زندگی زناشوی و همسرداری و یا مهارتهای بی مهارت و ….. هم مطالب متعددی می نویسند حال آنکه من بعد از ۲۰ سال زندگی متاهلی با یک فرزند پسر و یک دختر و …. از اینچنین قلم فرسایی آنهم با این قلم مطلق همیشه احراز نموده ام حال بد نیست برویم سراغ تحلیل این سایتهای زرد و عکسهای موردی و ….

\"زبانزبان بدن – سیاستمداران قسمت سوم

در این تصاویر ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس به دوربین نگاه می‌کند، در حالی که دست هیگ در محدوده بدنش قرار دارد، این دست ظریف است که به سوی او دراز شده است….

آری این دوست روانشناس که این عکس را تحلیل نموده و بسیاری که آنرا منتشر نموده اند کلی مطلب نوشته اند که این عکس از ضعف و قدرت و  …. ناشی می شود و سپس به قلم فرسایی نشسته اند این در حالی است که هیچ کدام به تقدم و تاخر این عکس نگاهی نداشته اند و مخصوصا اینکه آیا این عکس در چه زمان و با چه اهدافی و توسط چه کسی گرفته شده و چه قولها و وعده های خوبی به دکتر ظریف داده اند و……  متاسفانه با خواندن یک یا دو کتاب افراد میشوند استاد زبان بدن و یا تحلیل گر لطفا افراد را بیشتر تحلیل کنیم و مطالب را به دقت خوانده و پیرامون آن تفکر و تحقیق کنیم و مطالب هر سایت و هر فرد فاقد تخصصی را قبول نکرده باورنکنیم …..

مازیار میر مشاور و تحلیل گر

منابعی برای مطالعه بیشتر:

روشهای ساده آموزش زبان بدن

زبان بدن پیامبر ص

روشهای ساده آموزش زبان بدن

زبان بدن دکتر ظریف

زبان بدن دونالد ترامپ

زبان بدن داعش

زبان بدن ملانیاترامپ

 زبان بدن چگوارا

زبان بدن  برایان تریسی

زبان بدن  هیلاری کلینتون قسمت اول 

زبان بدن  هیلاری کلینتون قسمت دوم

Visits: 8

برچسب‌ها:, , ,