زبان بدن جناب خان

زبان بدن جناب خان
می 18, 2023
6 بازدید

زبان بدن جناب خان تحلیل زبان بدن جناب خان #مدرسه_رهبری _ایرانیان نوشته دکتر مازیارمیر مشاور و پژوهشگر   mazyarmir.com@gmail.com https://www.aparat.com/mazyarmir https://www.aparat.com/zabane_badan https://t.me/Iranian_leadership_school https://www.instagram.com/mazyare.mir https://www.linkedin.com/in/mazyarmir آمار وردپرس بازدید ها: 3,791,825 به روز رسانی تیر 1400   شخصیت عروسکی خوش نقشه و خوش ساختی بنام جناب خان، ساخته شده توسط هدیه هاشمی با صدا پیشگی  و عروسک گردانی مهدی […]

زبان بدن جناب خان

تحلیل زبان بدن جناب خان

#مدرسه_رهبری _ایرانیان

نوشته دکتر مازیارمیر مشاور و پژوهشگر

 

mazyarmir.com@gmail.com

https://www.aparat.com/mazyarmir

https://www.aparat.com/zabane_badan

https://t.me/Iranian_leadership_school

https://www.instagram.com/mazyare.mir

https://www.linkedin.com/in/mazyarmir

آمار وردپرس بازدید ها: 3,791,825

به روز رسانی تیر 1400

 

شخصیت عروسکی خوش نقشه و خوش ساختی بنام جناب خان، ساخته شده توسط هدیه هاشمی با صدا پیشگی  و عروسک گردانی مهدی برقعی و حامد ذبیحی می‌ باشد.  مازیار میر بعنوان یک زاده جنوب که بیشتر عمرش را در جنوب گذرانده و یک فردی که ادبیات مورد استفاده جناب خان ادبیات رایج خصوصی ایشان است بهترین تحلیل ممکن را از  خندوانه و جناب خان این عروسک و صداپیشه ان خدمتتان ارائه خواهد نمود  اما قبل از شروع تحلیل جاب خان بهتر است کمی بیشتر با این شخصیت و عوامل ان آشنا شویم

بهتر است اول برویم سراغ جناب خانالبته به جناب خان القاب گوناگونی هم  داده شده است. برای نخستین بار در مجموعه نمایش خانگی کوچه مروارید حضور پیدا کرد؛ این سریال به کارگردانی سعید سالارزهی ویژه مخاطبان کودک در سال ۱۳۹۳ تولید شده که در آن ۲۵ شخصیت کودکانه و عروسکی به همراه رامبد جوان، آناهیتا همتی، علی‌ رضا خمسه و عارف لرستانی نقش آفرینی می‌ کنند.

جناب خان در ان سریال نقش یک لبو فروش جنوبی برعهده داشت . به گفته ی رامبد جوان، جناب خان به دلیل نبود تبلیغات در آن‌ مجموعه گل نکرد و این که آن کار مختص خردسال و کودک بود ولی هر بچه‌ ای آن را دیده دوستش دارد و از آن‌ جا که تهیه کننده بودجه کافی نداشت نتوانست برای تبلیغات سرمایه گذاری کند. چون گاهی تبلیغات بیشتر از خود پروژه پول می‌ خواهد و ما با آوردن یک عروسک بنفش نا متعارف کمک کردیم اما متا سفانه این کار  هرچند کار خوبی بود باز هم دیده نشد. یکی از عوامل موفقیت جناب خان و مجموعه خندوانه تیم پشتیبان و طول زمان اجراء هم بصورت واحد و انفرادی و هم بصورت کل مجموعه است

شخصیت جناب خان در خندوانه کمک می‌ کند تا کار  بسیار بهتر و روان تر انجام شود. باید یاد آوری کنم  ابتدا  جناب خان در یک مجموعه نمایش خانگی  و بعدها در نقش لبو فروش جنوبی و سپس در سری دوم مجموعه  خندوانه به عنوان یک  استنداپ کمدی نوین به صحنه آمد. و یکی دیگر از عوامل موفقیت جناب خان طی روند صعودی کار حرفه ای است

او علاقه زیادی به خواندن ترانه‌های محلی جنوب ایران دارد. ترانه‌هایی نظیر اشکله جونم، سلام ای ناخدا و… او لبو فروشی را از کودکی آغاز کرده و از بیست سالگی عاشق دختری به نام احلام شده است و طی این مدت هر هفته با خانواده به خواستگاری احلام می‌رود و هربار به دلیلی جواب منفی می‌گیرد. او با فروش لبو توانسته ثروت زیادی به دست آورد. بیش‌ترین فروش وی در زمان نمایشگاه کتاب تهران بوده  است که مردم بیش تر از کتاب به لبوهای او علاقه داشته‌اند. او اصطلاحاتی برای خود دارد که بعضی از آنها عبارتند از: “میام براتا”، “هه هه و…” و “یه ایطور چیزایی برا خودم دارم”، “بیام ببافومت”. از خصوصیات بارز جناب خان می‌توان به بیان مشکلات مردم ایران و مخصوصا خوزستان به زبان طنز اشاره دارد هرچند خود خوزستانی نیست و زیاد با خوزستان هم آشنایی ندارد و فقط به لحاظ چند همسایه زمان کودکی که بعدها دوستان صمیمی او شدند تا این حد در این نقش فرو رفته است و مانند یک حرفه ای ظاهر می شود . این یکی از اصول مهم حرفه ای گری است که مانند یک حرفه ای ظاهر شوید و جناب خان این کار را به بهترین وجه خود انجام می دهد

صدا پیشه و بازیگر ایرانی متولد ۱۳۶۰ در شیراز می باشد. او دارای مدرک لیسانس بازیگری از دانشگاه تهران و مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است. علاقه وی به نمایش عروسکی از جشنواره‌های تئاتر عروسکی دانشجویی آغاز شده تا اینکه در سال ۸۰ در نمایشی، مریم سعادت که داور یکی از این جشنواره‌ ها بود کار وی پسندید و از او برای کار در یک برنامه تلویزیونی دعوت کرده و وارد دنیای تلویزیون شد.

\"جنابتحلیل زبان بدن جناب خان

جناب خان و محمد بحرانی صدا پیشه عروسک

بحرانی در ابتدای شروع به کار در این حیطه به دلیل نا آگاهی از جزئیات این حوزه، چندان اصراری به کار در آن نداشت که پس از شروع کار و آشنایی‌ اش با گروه به این نتیجه رسید که پشت‌ صحنه کارهای کودک در مقایسه با سایر ژانر ها لطیف‌ تر، سالم‌ تر و انسانی‌ تر است. او این ویژگی را دوست داشت و همین باعث ماندگاری‌اش در این زمینه شد. با این وجود او دوست دارد که ژانرهای دیگر را نیز تجربه کند، کما این که در تله‌ تئاترها و سینما نیز بازی کرده اشت.

پرتره جناب خان

از جمله کارهای بحرانی مجموعه‌ های استاد همه‌ چی‌دون، شهر کودکان بود. از دیگر کارهای او می‌توان به مجموعه “با ما کاش باشی” اشاره کرد که وی در این مجموعه صداپیشهٔ عروسک آقا شجاع است. اما اوج محبوبیت و شهرت او در مجموعه کلاه قرمزی و صدا پیشگی دو عروسک محبوب و دوست داشتنی آقوی همساده و ببعی رقم خورد. آشنایی محمد بحرانی با گروه کلاه‌ قرمزی در ابتدا به واسطهٔ همکاری مشترک وی با ایرج طهماسب و حمید جبلی در فیلم «رفیق بد» بود؛ ولی در اصل از طریق امیر سلطان‌ احمدی، عروسک‌ گردان پسرعمه زا، که در کلاه‌ قرمزی ۸۸ حضور داشت و یکی از دوستان بحرانی بود به گروه معرفی شده است.

شاید جالب باشه برایتان که بدانید شبکه من‌و تو در اقدامی غیراخلاقی و غیر حرفه‌ای به سرقت هنری عروسک جناب خان برنامه خندوانه پرداخت. و در  عکسهایی که با جناب خان در کنار مجری برنامه شبکه من‌وتو دیده می‌شود و آنرا منصوب به شبکه من و تو اعلام نمود. تا از محبوبیت خاص جناب خان  در بین ایرانیان به نفع خود حداکثر استفاده را بنماید.

در نظر سنجیهای گسترده ای که مازیار میر از طریق سوشیال مدیاها و سایر موارد در داخل و خارج از کشور در مورد جناب خان انجام داد مردم اینگونه جواب دادند :

۱-کارش حرف نداره.

۲-واقعا از شخصیت های عروسکی که تا حالا دیدم این یکی بسیار متفاوت و جذاب بود.

۳-اکثر شخصیت های عروسکی برای بچه ها ساخته میشه اما این یکی طوری هست که بزرگترها پای برنامه از بودنش لذت میبرن.

۴-آقای بحرانی فوقا لعاده کار میکنند هم نقش ببعی وهم جناب خان هردو بی نظیرن واقعا بابودن جناب خان خندوانه خیلی زیباتر وجذاب تر میشه و….

یکی از عمده موفقیت های جناب خان بخاطر کار تیمی و استفاده از اطاق فکر مستمر دربرنامه خندوانه است که شاید بسیار باعث گل کردن این برنامه شد نکته جالب در این میان این است که آنها به نسل جدیدی از نو آوری دست پیدا نموده اند و خود محوری بهیچ وجه در خندوانه جایی ندارد مخصوصا تفکرات خشک و غلط  منسوخ شده قدیمی و رو تین! شاید اگر می خواستند سراغ اولین پیشنهاد ها که همیشه سمبوسه یا فلافل فروشی بود. می رفتند کار تکراری می شد اما انها هرگز نمی خواستند سراغ تصاویر تکراری از جنوب بروند که این هم یکی دیگر از جذابیتهای جناب خان است

بنظر مازیار میر در خندوانه محصول نهایی که می بینیم محصول بداهه پردازی و ایده هایی کلی و نوع آوری است که هرکدام از تیم خندوانه و  مخصوصا صدا پیشه آن قبل از  اجراء برنامه با خودمان سر برنامه می برند و این به لحاظ تکنیک و تاکتیک در نوع خود با این سبک و سیاق کاملا نو آورانه بوده است و برای مردم هم بسیار بسیار جذاب ، البته بماند که آهنگ های زنده و تم جنوبی همیشه برای مردم کشور مان جذاب است اما جناب خان شاخه ای جدید در اجراء و برنامه ایجاد کرد  که فوق العاده برای مردم جذاب بود.

خندوانه و موفقیت جناب خان تا آنجا پیش رفت که  با مطرح تر شدن این عروسک، به فروش کوچه مروارید در شبکه نمایش خانگی کمک شایان توجهی نمود فیلم عروسکی که خریدار انچنانی هم نداشت .به عبارت دیگر یک تیر و دو نشان!

مازیار میر معتقد است  هماهنگی سه نفره  در حضور بیش از صد مهمان حاضر در برنامه آنهم بصورت  بدهه نکته قوت جناب خان است مثل مثلث طلایی در تیم فوتبال منچستر یونایتد شاید جالب باشد کهبدانید این تیم سه نفره به صورت جزئی کمتر هماهنگ هستند اما در کلیت ماجرا، چون یک پیش زمینه ای از هم دارند، بعد از مدتی می توانند به راحتی باهم  به اشتراکحرفه ای برسند ارسال نشانه هایی سه نفره  که جز خودشان کسی اصلا متوجه آن نمی شود … مازیار میر معتقد است این مسئله فقط برای تیم جناب خان نیست این فورمول موفقیت در  هر کار تیمی و استراتژی و تفکر و مذاکره و یا کارافرینی هم هست.

در خندوانه تیم ۳ نفره جناب خان چند نکته حرفه ای دارند که امروز ما شاهد موفقیت آنها و به اصطلاح گل کردن جناب خان هستیم که عبارتند از :

۱- بک گراند و یا عقبه طولانی در اجراء و تمرین و تمرین و بازهم تمرین

۲- آنها از زمان ضبط کوچه مروارید و سر خیلی کارهای دیگر با هم بوده اند. خیلی از کارهای آنها به صورت بداهه اجرا می شوند یا عروسک گردان واقعا متن را کامل حفظ نیست و دقیقا نمی داند. چه اتفاقی قرار است بیفتد.

درست است که برقعی کم حرف تر است و خیلی در بحثها شرکت ننمی کند، اما شیطنت هایش زیرپوستی تر است و وقتی در قالب جناب خان فرو می رود به یک ترمز دستی احتیاج دارد تا ایده هایش سرریز  هم نکند و خراب کاری نکند و مخصوصا عروسک از کنترل خارج نشود….

آنها یک اصل کلیدی و حرفه ای را به دقت رعایت می کنند و آن این است که در عروسک گردانی اولویت همیشه و همه جا با صداست…..

مازیار میر مشاور و تحلیل گر

منابعی برای مطالعه بیشتر:

تحلیل زبان بدن فرزاد حسنی

تحلیل زبان بدن فرزاد حسنی

تحلیل مهران مدیری

تحلیل زبان بدن دورهمی

Visits: 15

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , ,