جدیدترین مقالات زبان بدن

جدیدترین مقالات زبان بدن
تیر ۲۳, ۱۴۰۲
10 بازدید

جدیدترین مقالات زبان بدن زبان بدن یا زبان رفتار و یا زبان خاموش یا body language  به محدوده ای از تفاسیر پیرامون ژستها حالتها رفتارها و حرکات و حتی ژستهای سخن منهای کلام اطلاق میگردد . به عبارت ساده تر زبان بدن همان زبان بی زبانی است که از بدو تولد نوزادان برای انتقال پیام […]

جدیدترین مقالات زبان بدن

زبان بدن یا زبان رفتار و یا زبان خاموش یا body language  به محدوده ای از تفاسیر پیرامون ژستها حالتها رفتارها و حرکات و حتی ژستهای سخن منهای کلام اطلاق میگردد . به عبارت ساده تر زبان بدن همان زبان بی زبانی است که از بدو تولد نوزادان برای انتقال پیام و ارتباط از آن استفاده می کنند.

بسیار مهم است که بدانیم ما در تفاسیر زبان رفتاری انسانها با یک فرمول خشک قطعی ریاضی روبرو نیستیم و با یک جمع ساده همه و هیچ روبرو نیستیم محدوده ایی از تفاسیر روبرو هستیم که با هر تغییر کوچک و بزرگ به صورت کلی و جزئی دست خوش تحول میشود.

پس با این مقدمه کوتاه بهتر است برویم به سراغ مبحث اصلی بعضی از حرکات درصورت، دست‌ها، پاها و دیگر اعضای بدن می‌تواند به فاش‌شدن افکار و روحیات انسانها کمک کند و حتی شاید باعث لو رفتن دروغهایمان بشود .حتی زمانی که فردی با شما صحبت نمی‌کند، علایمی درکل بدن و چهره او هویدا می شود که اگر با علم زبان بدن آشنایی داشته باشید به مکنونات قلبی او پی خواهید برد برخی هم از طریق قلبی  و بصورت ناخودآگاه پی به همه چیز می برندو شاید بتوان اینگونه گفت که همه چیز را حس می کنند.

شما باید بدانید که گیرندههای حسی در بدن ما وجود دارد که این رفتارها و احساسهای خوشایند و یا غیر خوشایند را تشخیص داده و حس می کند. به عبارت دیگر انسانها  در کل بدن، پاها و دست‌هایشان سیگنالهایی وجود دارد که می‌توانند بدون آن‌ که خود متوجه شوند به شما در خواندن افکارشان کمک کند. در حقیقت همه انسان‌ها به‌طور ناخودآگاه حرکاتی از بدن خود نشان می‌دهند که از آن به‌عنوان تن گفتار و یا زبان بدن یاد می‌شود. آشنایی با این حرکات و نشانه‌ها می‌تواند به شما کمک کند، در ملاقات با دیگران بهتر بتوانید به آنچه در ذهن آن‌ها می‌گذرد پی ببرید و به این ترتیب تصمیمات منطقی‌تری بگیرید تعابیری که در این مقاله به آن اشاره شده مطالبی است که شاید پرتکرار و عرف رفتارهای انسانی و تعابیر ان را شامل شود باید اذعان نمود این رفتارها و تعابیر صددرصد نبوده و تا ۵۰درصد می توان به آن اعتماد و اتکائ نمود و امکان دارد دچارکاهش و یا افزایش شود.

رفتارهایی که نشان می دهد علاقمند است و تحت تاثیر 

کنار زدن موهای صورت و پیشانی ،این رفتار معمولا این حرکت نشانه ای از عصبی بودن و در عین حال جلب شدن نظر شخص است. شخص سعی می کند با این کار حالت واقعی چهره خود را مخفی کند و نشان ندهد که تحت تاثیر قرار گرفته است.

برخورد اول و خوش آمدگویی

چرخیدن به یک سمت می تواند نوعی نشانه خوش امد گویی باشد معمولا بسیاری از مردم در حالت ایستاده یا نشسته بدن خود را اندکی به سمت کسی که توجه آن ها را به خود جلب کرده می چرخانند. در این میان نکته بسیار مهم و حائز اهمیت ان است که شاید توجه به یک نکته بتواند به بهتر شدن رابطه شما با دیگران کمک شایان توجهی بنماید. زمانی که در حال صحبت کردن با فردی هستید و یک شخص سوم تصمیم دارد به جمع شما نزدیک شود، سعی کنید زاویه خود را باید تغییر دهید و زاویه کمی داشته و سپس ارام و وباوقار به سمت او بچرخانید. این یک علامت است که نشان می دهد به طرف مقابل خوش آمد می گویید و او را به جمع خود دعوت می کنید.

 لبخند 

لبخند زدن سنت حسنه رسول الله و تمامی پیامبران است همیشه بعنوان یکی از شاگردان پروفسور حیدری در مذاکرات و سخنرانیهای این مرد بزرگ و حتی در محافل خصوصی شاهد این تکنیک این استاد بزرگوار بوده ام حتما شما هم هنگام صحبت کردن با دیگران به فردی برخورد کرده اید که مرتب لبخند می زنند و با این تصور که مخاطب تان نسبت به موضوع مورد بحث علاقه مند است به گفت وگو ادامه داده اید اما آنیتا باربی از دانشگاه لوئیس وایل در این زمینه نظر متفاوتی دارد.او می گوید یک لبخند درصورتی واقعی است که در آن عضلات چشم ها هم درگیر شوند و خیلی هم طول نکشد. در حقیقت افرادی که لبخند آن ها بیش از ۵ ثانیه طول می کشد و این لبخند فقط در لب های آن ها مشاهده می شود در حال تظاهر کردن هستند. برای مدیران هم لبخند زدن های مداوم در محیط کار توصیه نمی شود، زیرا این کار باعث می شود آن ها در نگاه کارمندان چندان جدی به نظر نیایند.

باید اذعان کنم لبخند مصنوعی و فیک و یا سیاستمدارانه به کلی رافع ارتباط و جذب و اقناع است به عبارت دیگر شما به چنین ژستها و افرادی عکس العمل خوبی نشان نخواهید داد و این اصلا مناسب نبوده و نیست و صورت خوشی هم برای دیسیپرین شما نخواهد داشت

 اضطراب و استرس

پلک زدن بیش از حد ، هر انسان بصورت معمولی و در حالت طبیعی بین ۶ تا ۸ مرتبه در یک دقیقه پلک می زند اما هنگام استرس تعداد این پلک زدن ها بیشتر می شود و به همین دلیل توجه مخاطب را بیشتر به خود جلب می کند. اگر شما هم هنگام سخنرانی یک فرد در میان جمع به چشمان او توجه کنید، به طور حتم متوجه پلک زدن های مداوم او می شوید. این یک نشانه است که به شما اعلام می کند، فردی که در حال گفت وگو با شماست از لحاظ روانی چندان در آرامش قرار ندارد.

اشتباه و یا استرس  و ترس

گزیدن لب ها «کارول کینسی» از روان شناسان بسیار معروف و متخصص در زبان بدن است، گزیدن لب ها را یکی از مهم ترین نشانه ها از قرار داشتن فرد در وضعیت استرس زا می داند. در بسیاری از مواقع زمانی که انسان ها اشتباهی را مرتکب می شوند بی اختیار لب های خود را می گزند. در این مواقع انسان سعی می کند، به طور ناخودآگاه با گزیدن لب ها، فرو بردن آن ها به داخل دهان و تماس زبان با آن ها خود را از زیر بار روانی خارج کند.

بینی پینوکیو

خاراندن بینی هرچند این مطالب قطعی و به اثبات رسیده نیست اما بیشتر افراد معمولی زمانیکه سعی میکنند دروغ بگویند بینی خود را لمس می کنند پس لطفا و حتما هنگام دروغ گفتن هرگز بینی خود را لمس نکنید، زیرا می تواند شما را در مقابل مخاطبان تان لو بدهد. «مایکل کانینگهام»، استاد ارتباطات از دانشگاه «لوئیسوایل» در این باره می گوید: «زمانی که فردی دروغ می گوید، ترشح هورمون آدرنالین در بدنش افزایش پیدا می کند. این عامل باعث انبساط رگ های خونی بسیار ریز در داخل بینی می شوند و در این هنگام شما در این نقطه از صورت تان احساس خارش می کنید.» نگاه ممتد ولی کوتاه مدت به صورت فرد طرف مقابل یکی دیگر از نشانه هایی است که فرد دروغگو را رسوا می کند. هنگام دروغ گفتن فرد خطاکار سعی می کند با نگاه کردن به صورت طرف مقابل متوجه شود که آیا حرف او مورد قبول واقع شده یا خیر. به همین علت است که هنگام دروغ گفتن یا بعد از آن نگاه های فرد دروغگو طولانی تر و دقیق تر از حالات عادی می شود.

سانسور خطرناک ها

بستن چشم ها و یا زمان زیاد برای پلک بهم زدن  و یا حتی مالیدن چشم ها، پوشاندن آن ها با دست یا بستن آن ها در زمانی طولانی تر از پلک زدن عادی، مغز می خواهد از دیدن بعضی از عواملی که در مقابل چشمان قرار دارد ممانعت بعمل آورد.

حتی در بسیاری موارد زمانی که صدایی ما را آزار می دهد، ما به طور ناخودآگاه برای لحظه ای دستان مان را روی چشمان خود می گذاریم. این یک مکانیسم دفاعی برای مغز است تا بتواند خود را از پردازش رویدادهای ناخوشایند یا تهدید کننده رهایی ببخشد.

دروغ خجالت و یا درخواست کمک

وقتی فردی برای لحظات و یا مدتی نگاه به سمت پایین داشته و به مدت طولانی عدم ارتباط چشمی با شما دارد با این حرکت فرد معمولا از دیگران حمایت را درخواست می کند. این رفتاری است که بسیاری از کودکان کم سن و سال هنگام مواجه شدن با دیگران در انجام یک کار اشتباه از خود بروز می دهند تا به این ترتیب بتوانند حمایت والدین یا اطرافیان را به سمت خود بکشانند. اگر شخصی این حالت را از خود نشان می دهد احتمالا انتظار همدردی دارد، پس سعی کنید در این مواقع او را درک کنید.

رجوع به خاطرات گذشته

افرادی که نگاه به بالا یا اطرافمی کنند می خواهند معمولا خاطرات گذشته خود را به یاد بیاورند، پس به جهت نگاه کردن آنها به دقت توجه فرمائید.. زمانی که مردم سعی می کنند چیزی را به یاد بیاورند چشمان خود را به سمت آسمان  و یا بالا می گیرند، زیرا در تلاش هستند که در ذهن خود تصور کنند. زمانی هم که تلاش می کنند یک حرف را به یاد بیاورند به سمت یکی از گوش های خود نگاه می کند، به این شکل که گویا تلاش می کنند دوباره آن را بشنوند این محدوده از رفتار معمولا چنین تعابیری دارد.

خطر

وقتی انسانها لاله و یا پیشانیشان را لمس می کنند معمولا این رفتار نشان دهنده آن است که احساس تهدید می کنند و یا  اینکه اصلا خونسرد نیستند.

شاید بد نباشد یک مثال ملموس برایتان بزنم وقتی که شما در ردیف جلو نشسته اید و امیدوارید که معلم نام شما را صدا نزند. بسیاری از مواقع اگر انسان ها در حالت نشسته باشند در این حالت دست خود را به آرامی روی پاهای خود می زنند. ضربه زدن به عصب هایی که در قسمت های انتهایی بدن مانند پاها یا گوش ها قرار دارند به بدن کمک می کند ضربان قلب یا فشار خون خود را پایین بیاورد.

راه رفتن زنانه و مردانه

معمولا شیوه راه رفتن انسانها هم اطلاعات خاص و هم اطلاعات عام را به دیگران منتقل می کند. افرادی که سریع راه می روند در نگاه دیگران خلاق و شایسته به نظر می آیند. این طور به نظر می رسد، آن ها باید به جای مهمی بروند و در زندگی خود هدف دارند. برای آن که راه رفتن تان در نگاه دیگران تاثیرگذار به نظر بیاید سعی کنید ابتدا پاشنه پا را روی زمین بگذارید و سپس به سمت نوک انگشتان بروید. جالب است که بسیاری از مردان ابتدا پاشنه پای خود را روی زمین گذاشته اما اکثر زنان میانه کف پا را روی زمین قرار می دهند .

تکان دادن دست ها

تحقیقات محققین نشان داده که، انسانهای که مرتب دست های خود را حین صحبت کردن تکان می دهند شخصیت باانرژی، منطقی و گرمی دارند اما در عوض افرادی که حرکات دست کمتری دارند منطقی تر و تحلیلگرتر به نظر می رسند. به یاد داشته باشید که حفظ تعادل کلید موفقیت در تاثیرگذاشتن روی دیگران است. افرادی که بیش از اندازه دست های خود را تکان می دهند در نگاه دیگران باورپذیری کمتری دارند و ضعیف تر نشان داده می شوند. اگر فکر می کنید در موقعیت هایی مانند مصاحبه شغلی ممکن است دستان خود را بیش از حد تکان بدهید، بهتر است چیزی مانند یک کتاب یا پوشه در دستان خود بگیرید.

رزومه سید مازیار میر

توصیه میشود حتما مطالب زیر را مطالعه فرمایید: 

تعریف زبان بدن

جدیدترین زبان بدن عشق

زبان بدن عشق از واقعیت تا دروغ

چگونه با زبان بدن برای همسرمان جذابتر باشیم

زبان بدن و روابط زناشویی لذت بخش (ویژه خانمها)

Visits: 11

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,