کارگاه سبک های مختلف رهبری

کارگاه سبک های مختلف رهبری
آگوست 10, 2023
1 بازدید

کارگاه سبک های مختلف رهبری کارگاه سبکهای مختلف رهبری این کارگاه در تاریخ 20 دی ماه 1389 در دانشگاه تهران به همت موسسه مطالعات خاورمیانه برگزار گردید سرفصلهای این کارگاه و قسمتی از مطالب مورد ارائه را در ادامه برای علاقمندان به صورت خلاصه بیان می نمایم. رهبری به‌عنوان فرایند تاثیر اجتماعی که یک شخص می‌تواند کمک […]

کارگاه سبک های مختلف رهبری

کارگاه سبکهای مختلف رهبری

این کارگاه در تاریخ 20 دی ماه 1389 در دانشگاه تهران به همت موسسه مطالعات خاورمیانه برگزار گردید سرفصلهای این کارگاه و قسمتی از مطالب مورد ارائه را در ادامه برای علاقمندان به صورت خلاصه بیان می نمایم.

رهبری به‌عنوان فرایند تاثیر اجتماعی که یک شخص می‌تواند کمک و حمایت دیگران برای انجام یک وظیفهٔ عمومی را برآورد» توصیف شده‌است، اگرچه تعاریف جایگزین نیز برای رهبری وجود دارد

رهبری یکی از پنج وظیفه اصلی مدیران محسوب می‌شود.رهبری یعنی هنر نفوذ بر زیردستان به نحوی که آنها به‌صورت داوطلبانه و از روی رغبت فعالیت‌های از پیش تعیین‌شده‌ای را در چارچوب اهداف معینی انجام دهند.

جوناس فالک – مدیرعامل OrganicLife

«رهبری توانایی قبول یک تیم متشکل از افراد متوسط و تغییر آنها به فوق ستاره‌هاست. بهترین رهبر کسی است که هر روز کارکنانش را تشویق می‌کند تا به بهترین‌ها برسند.»

سونی نیومن – رئیس EE Technologies

«رهبری یعنی تأثیرگذاری بر دیگران با شخصیت، فروتنی و الگو بودن‌. مشخص است که چه زمانی دیگران بدون هیچ اجبار یا تحمیلی از یک نفر پیروی می‌کنند.»

دیوید کاسولو – رئیس Bates Communications

«رهبری یک عمل جمعی از سوی تک تک افرادی است که شما بر آنها تأثیرگذار هستید. رفتار شما (اقدامات و کلمات‌تان) تعیین می‌کند چگونه تأثیرگذار خواهید بود. کار ما به‌عنوان رهبران، انرژی دادن به دیگران است

برخی از صاحب‌نظران، رهبری را یکی از وظایف مدیران قلمداد می‌کنند. درحالی‌که در مقابل، برخی، رهبری را بسیار فراتر از مدیریت می‌دانند و معتقدند که رهبران سازمان‌ها الزاماً مدیران سازمان‌ها نیستند. فرایندی که مدیریت می‌کوشد با ایجاد انگیزه و ارتباطی مؤثر انجام سایر وظایف خود را در تحقق اهداف سازمانی تسهیل و کارکنان را از روی میل و علاقه به انجام وظایفشان ترغیب کند

بنابراین رهبری جزئی از مدیریت است و این وظیفه مانند برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل نیز از وظایف مدیر است. مهمترین نکته در رهبری نفوذ و اثر گذاری است. اصولاً قدرت عبارت است از توانایی اعمال نفوذ بر دیگران و نفوذ عبارت از اعمالی است که مستقیم یا غیر مستقیم باعث تغییر در رفتار یا نظرات دیگران می‌شود. رهبری با نفوذ بر دیگران تحقق می‌یابد و نفوذ نیز از قدرت سر چشمه می‌گیرد.

از نظر فنی یک رهبر می‌تواند از تأثیر اجتماعی در جهت سازماندهی تلاش‌های دیگران استفاده کند اما فکر می‌کنم کار مهم رهبری حداکثرسازی تلاش‌هاست. یک رهبر به جای اینکه بگوید: «هی جماعت، بیایید آماده شویم تا بتوانیم یک روز به قله‌ی آن کوه برسیم.» می‌گوید «آن قله را می‌بینید؟ بیایید ببنیم چقدر سریع می‌توانیم به آن برسیم و هرکسی من را در این راه شکست بدهد، یک نوشیدنی مهمان من است.» نظر شما راجع به این تعریف چیست؟ تأثیر اجتماعی، دیگران، حداکثرسازی تلاش‌ها در راستای یک هدف مشترک. آیا این عناصر کلیدی به کار شما می‌آیند؟

مشکلی که در رابطه با رهبری پیش می آید از تفاوت عقاید درباره اینکه رهبری چیست و چه کسی رهبری می شود، نتیجه می شود.

در روانشناسی فرضیه بر این است که اغلب گروهی برای رهبری است. همچنین معمولاً فرض بر این است که آنها که رهبری می کنند، اهداف مشترکی را دنبال می کنند. رهبری در رابطه با گروهها، بر اساس اهداف مشترک است. Wallis، محدوده وسیعی از تعاریف پیرامون این مفهوم دارد که رهبری یک فرآیند اثر گذار اجتماعی است که از طریق آن اعضای یک گروه به سمت یک هدف هدایت می شوند. هنگامی که در مورد اهمیت رهبری به عنوان یک موضوع تحقیق اجتماعی- اقتصادی بحث می کنیم او مشاهده می کند رهبری را در واژه های از مجموعه اهداف و درک اهداف مشترک اعضا گروه….

\"برترین

سرفصلهای این کارگاه عبارتند از:

تعاریف مختلف رهبری و سبکهای رهبری

معرفی برترین رهبران جهان ضعفها و قدرتها

تفاوت مدیریت و رهبری در سازمان

تئوری های و رهبری شخصیتی و رفتاری

تئوری های نوین رهبری

رهبری فرهمند(کاریزما)

رهبری عملگرا

رهبری خدمتگذار

رهبری تحول گرا

سبک های رهبری

رهبری معنوی

رهبری توفیق گرا

رهبری وظیفه گرا

رهبری مشارکتی

رهبران حمایتی

رهبری دستوری(آمرانه)

سبک رهبری تفویض کننده اختیار

رهبری خدمتگذار

ویژگی های رهبران خدمتگذار

ویژگی های مکمل رهبری خدمتگذار

رهبری تحول گرا

نمودهای رهبری تحولی

تاثیر محیط بر سبک رهبری

مازیار میر مشاور و تحلیلگر

Visits: 4

برچسب‌ها:, , , , , ,