چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت چهارم

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت چهارم
ژوئن 14, 2023
1 بازدید

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت چهارم این مقاله در ادامه مطلب چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت سوم نگارش شده است: چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت چهارم مجله مذاکره و زبان بدن چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت چهارم به طور کلی […]

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت چهارم

این مقاله در ادامه مطلب چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت سوم نگارش شده است:

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت چهارم

مجله مذاکره و زبان بدن

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت چهارم

به طور کلی زبان بدن چیست؟

و کاربرد زبان بدن چیه ؟

بعنوان یک رفتار شناس و محقق پیرامون ارتباطات غیر کلامی در حال تحقیق و مطالعه هستم . سالها است بررسی و تحقیق روی مردم و مخصوصا کلونی های قدرتی و جمعیتی و جنسیتی و حتی هنری و سیاسی مخصوصا برای کسب و کار و سیاست خارجی و سیاست داخلی مرا به سمت و سوی تن گفتار و زبان مخفی و یا زبان بدن سوق می دهد بعنوان یک رفتار شناس و مشاور حزب رئیس جمهور محبوبمان بایید بگویم کلیات زبان بدن بیشتر مشتمل بر این است که در فرهنگ های مختلف انواع ژست ها و حرکات بدون در نظر گرفتن زبان وکلام اما باید توجه کنید که ژست و حالت حرف زدن جزیی از زبان بدن است به عبارت دیگر در کلام زبان بدن وجود دارد ولی کلام  جزیی از زبان بدن نیست ولی ما بقی حرکات ژست ها حالت ها رفتارها همه همه در مبحثی به نام زبان بدن یا زبان تن یا تن گفتار خلاصه و دسته بندی میشود.

دانستن علم زبان بدن و یا زبان خاموش کمک می کند شما انسان بسیار حرفه ای تر و جذابتری به نظر رسیده و یا حتی باشید و ذکر این نکته هم واجب است لطفا اتو کشیده و عصا قورت داده هیچ جایی ظاهر نشوید این بدترین زبان بدن است.

اما اساسا زبان بدن چیست؟

زبان بدن یا همان زبان بی زبانی که به اشارات بدن از آن نامبرده می شود . قدیمی ترین و رایج ترین زبان بین حیوانها و بین نسل بشر است  وحتی سنگ نوشته های روی غارها و یا فسیلهای کشف شده و یا نوشته های حکمتانه و یا تخت جمشید و اهرام ثلاثه مصر همه و همه موید این مسئله است که زبان بدن یا زبان رفتار و یا تن گفتار قدیمی ترین و اولین زبان نسل بشر و حتی حیوانات است.

نوزادی که تازه به دنیا آمده است نیز از همین زبان یاری می جوید تا احساس و نیازهای خود را به مادرش بازگو نمایداندامهایی که به دنبال شیر آب و غذا و آغوش گرم و پر مهر مادر است.

که به انواع  و اقسام اشکال ارتباطات غیر کلامی اطلاق می شود و یا بصورت تخصصی به رفتاری اشاره می‌کند که یک انسان بدون هیچ آوا و کلام و صدایی بتواند به دیگر افراد پیام و سخن و منظور خود را انتقال دهد گویند.

این ژستها و رفتارها و حرکتها می تواند مانند انواع اداها و حالتها و به اصطلاح اطوارها و یا حالت بدنی خاص مانندکیفیت قرار گرفتن سر و صورت و یا پا بازوها و دستها و انگشتان دست و…  باشد.به تعبیر دیگر باید گفت  زبان بدن یا تن گفت یا تن گفتار به کلیه رفتار های بدنی و و زوایای بدنی و همچنین جلوه های هیجانی سر و صورت چشمها لب و دهان و ابرو و… اطلاق می گردد.

درسهایی برای فروشندگان حرفه ای:

در یک آزمایش تعداد شصت دانشجو با شرایط هوشی نزدیک به هم را به دو گروه سی نفری تقسیم کردند، به هر دو گروه یک استاد، یک درس یکسان را در شرایط آموزشی یکسان تدریس می کرد با این تفاوت که، به گروه اول گفته بودند که در تمام مدت کلاس دست به سینه بنشینند و از گروه دوم خواستند تا راحت و با گاردی باز سر کلاس حاضر شوند! نتیجه آزمایش بسیار جالب توجه است!

گروهی که با گارد بسته و دست به سینه سر کلاس حاضر شده بودند ۳۸ درصد کمتر از گروه دیگر بحث را متوجه شده بودند! در حالی که تنها تفاوت این دو گروه در دست به سینه نشستن شان بود! بار دیگر تکرار می کنم، در زمان گفتگو اگر مشاهده کردید طرف مقابل تان وارد گارد دفاعی شده، با سوالی درباره موضوع نظر او را جویا شوید و پس از رفع کردن آن به ادامه بحث بپردازید!

برای این کار کافی است،مثلا به او بگویید: “می بینم که درباره اش فکر می کنید! نظرتان تا اینجای کار چیست؟! ” و سپس به عقب تکیه داده و دستان خود را از هم باز نگه دارید طوری که کف دست ها رو به بالا باشند و بیانگر اینکه شما گوش می کنید…

پا روی پا انداختن:

پا روی پا انداختن نوع خفیف تر گارد دفاعی است و هم در حالت نشسته صورت می گیرد و هم در حالت ایستاده و شاید در برخی موارد رسمی علامت تحقیر و توهین برای مثال بی‌احترامی و گستاخی بخشش ناپذیر نخست‌وزیر انگلیس در دیدار با دکتر حسن روحانی در مقام رئیس‌جمهور کشورمان . آن روز که دیوید کامرون در حاشیه نشست سازمان ملل با دکتر روحانی ملاقات داشت، برخلاف عرف دیپلماتیک پاهای خود را روی یکدیگرانداخت که این عمل در دیدارهای غیررسمی شاید تا اندازه‌ای پذیرفته باشد اما در دیدارهای رسمی نشان از سطح پایین فرهنگ و عدم آشنایی با قواعد دیپلماتیک دارد و البته شایدعیان کردن خصومتی باشد

زبان بدن وقتی که لب را لمس می کنید:

لب های انسان ها حس گر های عصبی بسیاری وجود دارد، و با لمس لب احساس آرامش می کنیم و یا زمانی که هیجان زده می شویم لب های خود را به هم می فشاریم، با این کار شاید به یاد مکیدن سینه مادر در دوران کودکی افتاده و کمی آرام می شویم و احساس بهتری داریم  بعضی اوقات  به جای لمس کوتاه لب ها، انگشت اشاره، انگشت های دیگر ویا دست خود را روی لب هایمان می گذاریم. در این حالت شخص یا در حال تفکر است و یا سعی می کند جلوی خود را بگیرد و حرفی را به زبان نیاورد. ( مثلا مخالفتش را ابراز نکند! )

نکته ای که در تحلیل حرکات بدن باید حتما مدنظر قرار بگیرد، این است که هرگز نباید زود قضاوت کنیم! مبادا یک حرکت را به تنهایی و مجزا تحلیل کنیم! بلکه باید به برایند حرکات بدن شخص مقابل توجه کرد و تا آنجا که می توانیم قضاوت خود را به تعویق بیندازیم! باید یک حرکت را در کنار حرکات دیگر شخص تحلیل کرد تا مبادا دچار اشتباه شویم! مثلا ممکن است کسی که دست کمر ایستاده کلیه هایش درد می کند! یا کسی که دست به سینه ایستاده سردش است!! و یا ده ها احتمال دیگر…

لمس کردن چانه:

لمس چانه هم نشان از تفکر است. در اینجا لازم می دانم نگاه از بالا و پایین را هم توضیح دهم، زمانی که شنونده لب یا چانه خود را لمس می کند، اگر سرش به سمت پایین متمایل باشد و از پایین به بالا نگاه کند در حال ارزیابی و تفکر است. و اگر سر به سمت بالا متمایل باشد و چشم ها از بالا به پایین نگاه کنند، بیانگر تردید شنونده است!….. ادامه دارد

 مازیار میر مشاور و تحلیلگر

Mazyar Mir professional consultant and analyst

قسمت های دیگر این مقاله را میتوانید از اینجا دنبال کنید:

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت اول

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت دوم

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت سوم

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت پنجم

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت ششم

 

توصیه میشود حتما مطالب زیر را مطالعه فرمایید: 

تعریف زبان بدن

جدیدترین زبان بدن عشق

زبان بدن عشق از واقعیت تا دروغ

چگونه با زبان بدن برای همسرمان جذابتر باشیم

زبان بدن و روابط زناشویی لذت بخش (ویژه خانمها)

Visits: 0

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,