نکات طلائی برای مصاحبه استخدام قسمت دوم

نکات طلائی برای مصاحبه استخدام قسمت دوم
آوریل 14, 2024
13 بازدید

مصاحبه استخدام
نکات طلائی برای مصاحبه استخدام
مصاحبه استخدام و تاکتیکهای و تکنیک ها

نکات طلائی برای مصاحبه استخدام قسمت دوم

 

 

به نظر می رسد که پیوسته انسان به بودن در هر جايي عادت مي كند و ديگر برايش سخت است كه از آنجا برود. نحوه فكر

كردنش هم بعد از مدتي عادت مي شود و عوض كردنش بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود .

این مقاله در ادامه مطلب نکات طلایی برای مصاحبه استخدام قسمت اول نگارش شده و به نکات سالها تجربه نویسنده اشاره خواهد

نمود.با ما همراه باشید….

\"استخدام،مصاحبه،مازیارمیر،زبان

نکات طلائی برای مصاحبه استخدام قسمت دوم

کلیاتی برای اینکه در مصاحبه حرفه ای تر

عمل کنیم:

یکی از فعالان کارافرینان موفق می گوید: «مصاحبه شونده ها نباید در مورد سیاست و مذهب با مصاحبه کننده ها بحث کنند.» وی معتقد است: «کارفرماها از آدم هایی که سر صبر و حوصله علاقه مندی هایشان را تعریف می کنند تا باعث آشنایی بیشتر بشوند خوششان می آید ولی بسیار مهم است که مصاحبه شوندگان سعی کنند در ۲ زمینه ذکر شده چیزی نگویند، مگر اینکه مطمئن باشند عقاید استخدام کننده در زمینه های مذهبی و سیاسی با آنها مشابه است.» بعنوان یک مدرس حرفه ای و صاحب سبک در مذاکره و زبان بدن که سالها است به مصاحبه کننده ها، آموزش مذاکره می هم به شدت به مطالب زیر معتقد و متعهد هستم لطفا آنها را به دقت بخوانید و به کار ببندید، تضمین می کنم که صددرصد موفق خواهید شد.

یک/«کارفرمای قبلی ام مزخرف بود.» تفاوتی نمی کند چقدر موقعیت های شغلی قبلی تان سخت، خسته کننده و احمقانه بوده است.به گفته پراتاپ «بد گفتن از کارفرمای قبلی نه تنها غیر حرفه ای است بلکه نشانه خوبی در مورد شخصیت شما نیست.» احتمال زیادی وجود دارد کارفرما بعد از مصاحبه بخواهد با کارفرمای قبلی?تان برای بررسی سوابق شغلی تماس بگیرد؛ پس اصلا خوب نیست که پل های پشت سر خودتان را خراب کنید.

دو/«ببخشید دیر کردم»: این جزو جملاتی است که هیچ وقت نباید به مصاحبه کننده خود بگویید. وقت شناسی یکی از کلیدی ترین نکات برای استخدام شماست و مصاحبه کننده نمی خواهد کسی را استخدام کند که می خواهد هر روز ۲۰ دقیقه دیر سر کار بیاید.

سه/«مرخصی های سالانه و استعلاجی در این شرکت چه وضعیتی دارد؟» اصلا سوال خوبی به نظر نمی رسد. از نظر مصاحبه کننده شما هنوز استخدام نشده اید دنبال روش های دور زدن و غیبت کردن از محل کار هستید.

چهار/ «اجازه بدهید من این تلفن را جواب بدهم.» خیلی از مصاحبه شونده ها فکر می کنند جواب دادن به تلفن همراه در میان مصاحبه کار اشتباهی نیست اما این تصور کاملا غلط است، پاسخ دادن به تلفن ها، هر اندازه هم ضروری، حین مصاحبه شغلی باعث بدبینی مصاحبه کننده به شما می شود.

پنج/«اِ! شما لباس تولید می کنید؟ من فکر می کردم راکت تنیس تولید می کنید.» چنین حرفی خیلی موقعیت شما را به خطر می اندازد. اینکه بدون اطلاعات و تحقیقات کامل در مورد کارفرمای آینده تان به مصاحبه آمده باشید، اشتباه بسیار بزرگی است. کارین میلز می گوید: «حتی اینکه بگویید قبل از مصاحبه نگاهی به وب سایت شرکت انداخته اید کمی وضعیت?تان را بهبود می بخشد. کارفرماها انتظار دارند خیلی بیشتر در مورد این شغل تحقیق کرده باشید و بدانید قرار است چه شغلی را در آینده بپذیرید.»«به جهنم!» هیچ وقت در مصاحبه شغلی خود بددهنی و از کلماتی که مفهوم ناخوشایندی دارند، استفاده نکنید. ی اوقات ممکن است در مصاحبه به خصوص زمانی که خود مصاحبه کننده زیاد از کلمات بد یا حتی رکیک استفاده می کند چنین موقعیتی پیش بیاید. اما اجازه ندهید دیگران برای شما سطح استاندارد مصاحبه را تعیین کنند. سعی کنید در تمام طول مدت مصاحبه حرفه ای بمانید.

شش/«واقعا من باید همچین لباسی بپوشم؟» هر انتقادی از نوع یونیفورم و پوشش اختصاصی محل کار، باعث مشکل برای شما می شود. واقعا فکر می کنید مصاحبه کننده زمانی که کار شما را داشته دوست داشته لباس سبز فسفری بپوشد؟وقتی از شما سوال می شود به نظرتان چه چیزی در این شغل بیشتر از همه چیز برایتان جذاب است هیچ وقت نگویید: «شوخی ها، درآمد، وقت ناهار، همکارانم یا تعطیلات!» سعی کنید چیزی در مورد خود کار پیدا کنید که جذاب باشد، مصاحبه کننده باید باور کند این کار را دوست دارید.

بعنوان مدرس حرفه ای مذاکره و زبان بدن معتقدم که به باید به موارد زیر بینهایت پیوسته دقت ویژه ایی داشته باشید :

حفظ ظاهر:

اولین چیزی که مصاحبه کننده از شما می بیند چهره و لباس های شماست. این اولین نگاه می تواند تا آخرین لحظه مصاحبه، تعیین کننده ترین نکته در ذهن مصاحبه کننده باشد. لباس منظم و تمیز نشان دهنده شخصیت منظم و تمیز شماست.

اشتیاق:

هر مصاحبه کننده ای می داند که به کار نیاز دارید و برای درآمد فرم استخدام را پرکرده اید. پس لازم نیست چیزی در این مورد ذکر کنید. این یک پیش فرض مشخص برای کارفرمای شماست. آنچه شما را به اتاق مصاحبه کشیده است نیاز به کار یا پول نیست بلکه اشتیاق برای کار در موقعیت شغلی است که برای آن ثبت نام کرده اید. باید نشان دهید به قرار گرفتن در این موقعیت شغلی علاقه مندید و دوست دارید این کار را انجام دهید. سعی کنید در مورد موقعیت شغلی، محل کار و مهارت های مربوط به شغل مورد نظر، اطلاعات کافی کسب کنید تا بتوانید در مصاحبه روی کار متمرکز باشید.

شوخی هم حدی دارد:

نشاط و سرزندگی در مصاحبه شغلی یکی از نکات کلیدی و تاثیرگذار در ذهن کارفرماست؛ اما هر چیزی محدودیت های خاص خودش را دارد. شوخی های کوچک و کم تعداد حین مصاحبه نشان دهنده اعتماد به نفس، آمادگی و راحت بودن شماست، اما باید تلاش کنید حرف هایتان باعث احساس ناراحتی در کارفرما نشود. حرفی نزنید که بتوان از آن برداشت توهین آمیز یا تحقیرکننده کرد. هر چند شوخی های موردی ایرادی ندارد، اما تلاش کنید خودتان را کاملا جدی نشان دهید، حتی اگر برای استخدام به عنوان هنرپیشه یک فیلم کمدی در مصاحبه شرکت کرده اید.

نکات طلائی برای مصاحبه استخدام

تکنیکهای منحصر به فرد زبان بدن:

اگر ظاهر افراد اهمیت نداشت ( لباس و زبان بدن آن ها) نیازی به مصاحبه نبود: تنها رزومه ها کافی بودند. ظاهر و زبان بدن به راحتی ابتدایی و یا سابقه دار بودن شما در آن کار را مشخص می کند. برای یک مصاحبه شونده ی باتجربه، زبان بدن از تمامی زمینه های شخصیتی و توانایی هایش صحبت می کند. رساندن پیام با ظواهر و عوامل فیزیکی می تواند به شما کمک کند تا در مقابل کاندیداهایی در ردیف خودتان و یا حتی بهتر از شما کار را به دست بیاورید. برای اینکه به راحتی به هدفتان برسید، زبان بدن به شما کمک می کند تا ویژگی هایی را که کارفرمایان در کارمندانشان می خواهند منتقل کنید.

دستورالعمل ها:

۱. با مصاحبه کننده به آرامی و به شکلی ایده آل دست داده و دو بار دستتان را بالا و پایین کنید. با وجود اینکه قوی و محکم دست دادن نشان دهنده ی قدرت و اعتماد شماست، دست دادن یک رقابت قدرت نیست. دست دادن ضعیف و شل، نشانه ی تردید و ترس است. ممکن است زمان بعضی از دست دادن ها از بقیه طولانی تر باشد، شما باید با مصاحبه کننده همراه باشید. برای تأیید و محکم کردن این اطمینان، در تمام مدت دست دادن ارتباط چشمی را حفظ کرده و لبخند را فراموش نکنید.

۲. روی صندلی تان کاملاً صاف بنشینید. طرز نشستن، مهم ترین عامل در زبان بدن است. این کار ظاهری را که نشانه ی اعتماد در شماست ایجاد می کند و نشان می دهد که شما با بررسی شدن راحت بوده و برای آن داوطلب شده اید. خم بودن و یا پایین نشستن در صندلی، عکس این حس را منتقل می کند.

۳. ارتباط چشمی پایداری با مصاحبه کننده داشته باشید. این کار نه تنها اعتماد، بلکه توجه شما را نشان می دهد. همچنین نشان دهنده ی این موضوع است که شما نسبت به حرف هایتان نیز توقع توجه را دارید. ارتباط چشمی مهم ترین روشی است که با استفاده از آن، زبان بدن صداقت را منتقل می کند و نبود آن نشانه ی قابل اعتمادی از عدم صداقت است. طبیعی است که این ارتباط گه گاه و به مدت کمی شکسته شود. این کار به این معنا نیست که به زمین یا بیرون پنجره نگاه کنید. چشم هایتان را به کاری که مصاحبه کننده انجام می دهد متمرکز کنید، اما نیازی نیست که به صورت غیرطبیعی و بدون وقفه به او زل بزنید. به یاد داشته باشید که بعد از یک یا دو ثانیه مجدداً ارتباط را برقرار کنید.

نکات طلائی برای مصاحبه استخدام

۴. در طول مصاحبه پاهایتان را به هم قفل نکنید( نچسبانید). این کار نشانه ی اضطراب و نیاز شما به فاصله ی بیشتر است. مانع فیزیکی ای که در این حالت ایجادشده، به عنوان یک مانع روانی تلقی می شود.

۵. بازوهایتان را خارج از بدنتان قرار دهید. آن ها را تا نکرده و یا جلوی بدن قرار ندهید(روی پا یا میزتان). گذاشتن دست ها روی دسته ی صندلی بهترین حالت است. اگر صندلی دسته ندارد، دست هایتان را روی پایتان قرار ندهید. دست ها مانند پاهای به هم چسبیده شده، یک مانع به حساب می آیند. ظاهر شدن بدون دست هایی در حالت بسته، حالتی باز و آزاد و قابل اعتماد را نشان می دهد. وقتی دست ها را تا می کنید، یک موقعیت کاملاً تدافعی دارید.

۶. از بی قراری و پیوسته تغییر دادن موقعیت و حالت خود خودداری کنید. این کار احساسات مختلفی را ممکن است منتقل کند که هیچ کدام مطلوب نیستند. از جمله این موارد عصبی بودن، نگرانی، خستگی، بی اعتمادی و عدم اطمینان است. علاوه بر این، گیج کننده نیز می باشند.

نکات و هشدارها:

قبل از ورود به محل مصاحبه، مطمئن شوید که دست هایتان عرق نکرده اند. دست دادن اولین تاثیری است که شما می گذارید. در صورت نیاز، از یک دستمال برای خشک کردن دست هایتان استفاده کنید وقتی به مصاحبه کننده گوش می دهید، بیش از حد سرتان را تکان ندهید. تکان دادن سر نشانه ی توجه شماست و عموماً قابل قبول و مطبوع است. اما اگر خیلی زیاد باشد، گیج کننده و نامعتبراست هیچ گاه هنگام صحبت دهانتان را نپوشانید و یا به صورتتان دست نزنید. این یکی از نشانه های واضح در زبان بدن مبنی بر دروغ گفتن فرد است مخصوصا اگز با قرمزی سرگونه ها و پلک زدن و یا جابجایی و عرق ر یختن همراه شود….

یادتان باشد هیچ چیز و هیچکس آنگونه که به نظر می رسد نیست. ((برگرفته از کتاب زبان بدن ایرانی))

نکات طلائی برای مصاحبه استخدام

Visits: 7

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , ,