• تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 آگوست 2023 - 10:55
  • کد خبر : 78245
  • چاپ خبر

مصاحبه و توسعه و بهبود مهارتهای فردی و سازمانی

مصاحبه و توسعه و بهبود مهارتهای فردی و سازمانی مصاحبه و نمونه سوالات مصاحبه به تفکیک صفرتاصد مصاحبه . mazyarmir.com@gmail.com https://www.aparat.com/mazyarmir https://www.aparat.com/zabane_badan https://t.me/Iranian_leadership_school https://www.instagram.com/mazyare_mir https://www.instagram.com/mazyare.mir https://www.linkedin.com/in/mazyarmir   برای مشاوره رایگان از طریق واتساپ پیامهای خود را ارسال فرمائید. 09198718767 اولین قدم آشنایی با  انگیزه در دستیابی به اهداف اگر فردی مهارت و خلاقیت داشته باشد

مصاحبه و توسعه و بهبود مهارتهای فردی و سازمانی

مصاحبه و نمونه سوالات مصاحبه به تفکیک

صفرتاصد مصاحبه

.

mazyarmir.com@gmail.com

https://www.aparat.com/mazyarmir

https://www.aparat.com/zabane_badan

https://t.me/Iranian_leadership_school

https://www.instagram.com/mazyare_mir

https://www.instagram.com/mazyare.mir

https://www.linkedin.com/in/mazyarmir

 

برای مشاوره رایگان از طریق واتساپ پیامهای خود را ارسال فرمائید.

09198718767

اولین قدم آشنایی با  انگیزه

در دستیابی به اهداف اگر فردی مهارت و خلاقیت داشته باشد اما انگیزه ایجاد تغییر و تحول هنوز در وجودش شکل نگرفته باشد، نمی‌تواند در کارش موفق شود و اهداف خود را اجرایی کند. به بیان دیگر، انگیزه، انرژی لازم برای تحقق خواسته‌های فردی را تأمین می‌کند.

انگیزه به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم می‌شود. عوامل درونی دیدگاه‌ها، اهـــداف و خواسـته‌هایی هســــتند که در طول زندگی به آن‌ها نیاز پیدا می‌‌کنیم . عوامل بیرونی نیز در واقع برخلاف تمایل افراد، بیشتر برای گذراندن دوره‌هایی خاص به بخش اصلی اشتغال یا تحصیل افراد مربوط می‌شوند.

خلاقیت

خلاقیت موضوع مهمی از تفاوت‌های فردی به شمار می‌آید. مدیران نیز در پرورش خلاقیت و نوآوری کارمندان نقشی حساس دارند. کارمندان و کارجویان نیز برای دست یافتن به خلاقیت باید توانایی ترکیب افکار نو را با روشی مناسـب و حفظ پیوستگی بین ایده‌ها برای تحقق اهداف و خواسته‌های سازمان داشته باشند.

نویسنده‌ای معتقد است که ایده‌هـا وقتی پرورش می‌یابند که افراد با پدیده‌ نو، مسائل جدید و الگوهای متفـــــاوتی مواجه شوند.

بنابراین مدیرانی که ایده‌های نوین بیشتری می‌خواهند باید به طور معمول کارکنان خود را در تماس با پدیده‌های جدید و مسائل تازه مخاطبان قرار دهند. بین آن‌ها و افرادی که متفـاوت با آنان می‌اندیشـــند، ارتباط دائم ایجـــاد کنند و ارتباطـات را به گونه‌ای هدفمند سامان دهند. به همین منظور مدیران برای اســتفاده از خلاقیت دیگران و بیدار کردن ذهن‌های خلاق باید فضای مناسب ایجاد کنند.

مهارت فردی در مصاحبه

همان‌طور که می‌دانید اجرای یک مصاحبه موفق تنها بخشی از مسیر پرفراز و نشیب استخدام است. عوامل و معیارهای دیگری نیز در اجرای مصاحبه‌های شغلی دخیل هستند. فن بیان، آمادگی در پاسخ‌گویی به پرسش‌های مصاحبه‌کننده، حضور ذهن، مطالعه تجربه‌ها و فعالیت‌های سازمان‌های نیروپذیر و در نهایت میزان علاقه و مهارت شما نسبت به شغل، تأثیر فوق‌العاده‌ای در جریان استخدام خواهند داشت.

واکنش‌ها و نحوه پاسخ‌گویی به مصاحبه‌کننده نیز میزان صلاحیت و شایستگی کارجویان را نشان خواهد داد. مهم‌ترین ارکان موفقیت در مصاحبه‌های شغلی، مبتنی بر مهارت‌هـای میان فردی به شرح زیرند:

* اعتماد به نفس

گام نخست دراغلب مصاحبه‌های شغلی، همچنین آزمون‌های استخدامی داشتن اعتمادی کامل به خود و مهارت‌های کسب شده در دوران مختلف تخصیلی است. در واقع تنها امتیـازی که

باعث بروز تفاوت‌های میان فردی بین انبوه کارجویان خواهد شد،

برخورداری از ویژگی‌ اعتماد و اطمینان به خویشتن است. مصاحبه‌کننده نیز در همان برخورد اول با نگریستن به چـهره هر کارجویی می‌تواند به راحتی میزان اعتماد به نفس تک تک آنان را ارزیابی کند. بیان قاطع و تسلط به پرسش‌ها ویژگی‌ای است که تنها در افراد کاردان و متبحر می‌توان یافت.

* آمادگی

در اتاق مصاحبه و در حضـور مصـــاحبه‌کننده دربــاره چه موضوعاتی بحث می‌شود و چگونه می‌توان جریان مصاحــبه را به سوی اهداف از پیش تعیین شده هدایت کـرد؟ به یــاد داشته باشید، تمرکز و دقت در جلسه مصاحبه بسیار حائزاهمیت است. باید ابتدا شنونده قابلی باشید تا بتوانید با دقت و صراحت پرسش‌ها را پاسخ دهید. می‌توانید با توجه به میزان اطلاعات و مهارت خودتان و با توجه به تمرکز نوع پرسش‌ها، فرصتی برای بازگوکردن تجربه‌ها و سوابق‌تان ایجاد کنید و روند مصاحبه را به سوی اهداف از پیش تعیین شده خودتان سوق دهید.

* سازمان و قوانین

هر سازمان دیدگاه و قواعد کاری مخصوص به خود را اجرا می‌کند. کارجویان نیز باید از همان راهکارها تبعیت کنند. شما نیز با آگاهی و شناخت قوانین سازمان باید در همان راستا طرح‌ها و ایده‌های شغلی خودتان را به اجرا برسانید. در واقع به نوعی سازمان‌ها می‌توانند سکوی پرتاب موفقیت‌تان باشند.

* اشتیاق و علاقه

همان‌طور که می‌دانید علایق و خواسته‌های ذهنی در جایگاه عاملی محرک، به باورها هویت می‌دهند و با تلفیق انگیزه‌ها، بسیاری از ناممکن‌ها را امکان‌پذیر می‌سازند. درخصوص دست‌یابی به ایده‌آل‌ها و اهداف شغلی نیز طبق روش‌های روان‌شناختی خود افراد هستند که با القای امواج مثبت و منفی آینده مسیر پرفراز و نشیب شغلی و تحصیلی خویش را دست‌یافتنی می‌کنند.

* تأثیر محیط آموزش در توانمندی کارمندان

دوره‌های آموزشی کوتاه و ضمن خدمتی که برای کارمندان در نظر گرفته می‌شود، تأثیر فوق‌العاده‌ای در راندمان کار دارند. آشنایی با سبک‌های مدیریت فروش، بازاریابی و تبلیغات هر یک استعدادها و خلاقیت‌های کارمندان را نشان می‌دهد و در صورت ادامه به تخصص و مهارتی خاص مبدل خواهد کرد. البته در هنگام تحصیلات دانشگاهی نیز راهنمایی‌های برخی از اساتید، زمینه‌های رشد و شکوفایی دانشجویان را فرآهم خواهد آورد.

*ارزیابی مصاحبه‌شوندگان در مصاحبه‌های استخدامی

اگرچه مصاحبه یکی از متداول‌ترین و قابل اعتمادترین سبک‌های تحقیق در انواع حوزه‌های اســتخدامی و تحقیقاتی

به شمار می‌رود، اما باز هم نمی‌توان تمام ویژگی‌ها و خلاقیت‌های افراد را در قالب فرم‌های از پیش تعیین شـــده برنامه‌ریزی و در جایگاه معیاری مطلق از آن استفاده کرد.

گرایش‌ها و انگیزه‌های کارجویان به شدت متفاوت است. تفکیک مهارت‌های آن‌ها به مصاحبه‌های تخصصی و حتی در بعضی مواقع به یک تیم کارشناس و مجــرب نیاز دارد. بدین منظور به تکنیک‌های دیگری نیز نیاز است. از سوی دیگر کارایی، دقت و اطمینان این روش برای بررسی مفاهیم و مسایل ساده‌تری که در شعاع سنجش آن قرار می‌گیرند از طرف بسیاری از منتقدین مورد تردید است.

مصاحبه اســتاندارد و اصولی، مصـــــاحبه‌کننده و مصاحبه شونده را در شرایطی بسیار غیر طبیعی قرار می‌دهد. به طوری‌که

طرح مسایل از سوی مصاحبه‌کننده بر اســاس چارچوب‌هـــای از پیش تعیین شده و محدود، عملا امکان توضیح برنامه‌ها و راهکارهای دیگر را از مصاحبه‌شونده می‌گیرد. همین عامل تمایل به گفتمانی دو جانبه را از بین می‌برد و شکافی عمیق میان آموخته‌ها، پرسش‌ها و هدایت جریان مصاحبه به وجود می‌آورد.

به همین دلیل نیز اولین دانشمندانی که سبک پرسش و پاسخ را در آلمان به کار بردند، معتقــد بودند که مصــاحبه باید همانندگفت‌وگویی دوستانه و کاملاً طبیعی اجرا شود. پرسش‌ها کاملا منطقی و با توجه به مهارت‌های فردی و میزان تحصیلات پرسیده شوند. مصاحبه‌کننده روال مصاحبه را سلیقه‌ای اجرا نکند و پرسش‌هاحالت جدی و مغرضانه نداشته باشند. پاسخ‌ها نیز طبق صلاحیت‌ها، حقایق و سوابق شغلی و تحصیلی بیان شــوند. در واقع در بهترین حالت ، مصاحبه باید به گونه‌ای باشد که مصاحبه‌شونده خود را در محفلی صمیمی، به دور از استرس احساس کند و اصلاً متوجه نشــــــــود که پرسش‌هــــــا

به منظور اهداف سازمانی پرسیده شده‌اند.

کلام آخر

ارزیابی شخصیت کارجویان با استفاده از سبک‌های مختلف روان‌شناختی و علمی اجرا می‌شود. بعضی از شیوه‌های شناخته شده برای ارزیابی شخصیت متقاضیان اشتغال را پرسشنامه، آزمون‌های کتبی، شفاهی و درنهایت مصاحبه تشکیل می‌دهند.

همیشه عده معدودی می‌توانند به اجرای گفتمانی مناسب دست یابند. ویژگی افراد موفق اعتماد به نفس و اهداف والای آنان است. استرس و فشار روحی در قاموس آنان تعریفی ندارد. با شکست در مصاحبه ناامید نمی‌شوند و به پیروزی‌هایی کوچک دل نمی‌بندند.

تلاش، تداوم و انگیزه، کلید موفقیت کارجویان ساعی است. افرادی که استوارانه رسیدن به اهداف و رویاهای ذهنی را بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی‌شان می‌دانند و برای دستیابی به اولویت‌های زندگی‌شان کاملاً مصمم هستند

اهمیت انتخاب لباس و رنگ مناسب جهت حضور در جلسه مصاحبه

لازم است که داوطلبان برای حضور در جلسه مصاحبه از کت و شلوار و لباس مرتب همراه با کفش‌های واکس‌زده استفاده کنند، موهایشان مرتب باشد و بهتر است به آرایشگاه بروند و موهای خود را مرتب کنند. حتما عطر بزنید، عطری که باعث سردرد نشود و بوی مطبوعی داشته باشد تا برای شما جذبه بیاورد. خانم‌ها هرگز از لباس‌های پرزرق و برق استفاده نکنند. بهتر است از کت و شلوار زنانه با مقنعه فرم یا مانتو و شلوار و مقنعه یا اگر چادری هستید از پوشش چادر خود استفاده کنید. اگر چادری نیستید با چادر به مصاحبه نروید. سعی کنید همان کسی باشید که هستید. به خاطر داشته باشید هر لباس برای جایی استفاده می‌شود؛ مثلا لباس عزا، لباس عروسی، لباس پیک‌نیک و لباس محل کار باهم متفاوت هستند.
بر اساس روانشناسی رنگ، رنگ آبی می تواند به عنوان مطمئن ترین رنگ برای لباس در مصاحبه باشد. خاکستری و سفید نشاندهنده سیستماتیک و منطقی بودن است. رنگ قرمز باعث احساس قدرتمند شدن و رنگ مشکی نشاندهنده قدرتمند و مطمئن بودن است. از رنگهای سبز و زرد و صورتی اجتناب کنید مگر اینکه بخواهید تصویر خلاقیت را بسازید.

آبی یکی از بهترین رنگ ها‌ست که در موقعیت‌های شغلی شما را به موفقیت می‌رساند و تحقیقات پژو‌هشگرانشان می‌دهد هر وقت برای مصاحبه شغلی قرار ملاقات دارید بهتر است آبی بپوشید.

این رنگ اعتماد به نفس شما را به مصاحبه کننده القا می‌کند در نتیجه احتمال اینکه در مصاحبه قبول شوید به مراتب بیشتر می‌شود.

گفتنی است؛ اگر هم می‌خواهید برای مصاحبه‌های شغلی کت و شلوار بپوشید قبل از آن در نظر داشته باشید تا کت و شلواری را انتخاب کنید که دارای راه را‌ه‌های آبی باشد یا حاشیه ‌هایی از رنگ آبی در آن به کار رفته باشد.

گفتنی است؛ خانم‌ها نیز حتما هنگامیکه می‌خواهند به مصاحبه‌های شغلی بروند ما‌نتوهای سرمه‌ای یا مقنعه‌ و شال سور‌مه‌ای استفاده کنند زیرا این رنگ صداقت بیشتری را‌به مخاطب نشان می‌دهد.

همچنین نتایج مطالعات نشان می‌دهند، افرادی که در‌ محیط‌های شلوغ و پر استرس کار می‌کنند با پوشیدن رنگ آبی می‌توانند آرامش بیشتری را به محیط و یا اطر‌افیانشان القا کنند و رنگ آبی برای محیط‌های کاری که شلوغ و پر سرو صداست بسیار مناسب است.

این در حالی است که روپوش و یا لباس اغلب مراکز بهداشتی و درمانی نیز به رنگ آبی است.

 

ولایت فقیه

نظریه ای در فقه شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم را بیان می کند و نظام جمهوری اسلامی نیز بر این نظریه تاسیس شده است.
دلایل عقلی اثبات ولایت فقیه :
الف)هر جامعه ای برای تامین نیازهای فردی و اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج نیاز به حکومت دارد .
ب)حکومت ایده ال و مطلوب ترین شکل ان حکومتی است که در راس ان امام معصوم باشد و جامعه را اداره کند .
ج)وقتی بدست اوردن ایده ال میسر نباشد باید نزدیک به ان انتخاب شود.
د)نزدیک ترین کس کسی است که علم به موازین فقهی و احکام کلی اسلام داشته و شایستگی های روحی و اخلاقی به گونه ای که گرفتار هواهای نفسانی نگردد و کارایی در مقام مدیریت جامعه که صفات درک سیاسی و اجتماعی یا همان بصیرت و آگاهی از مسایل بین الملل و شجاعت در برخورد با دشمنان داشته باشد .
ه)ولایت بر اموال و نفوس مردم از شئون ربوبیت الهی است و تنها با اذن خداوند متعال مشروعیت می یابد و این حق از جانب خداوند به پیامبر و امامان داده شده است و در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محرومند خداوند متعال اجرای آنرا به کسی که اصلح از دیگران است داده است که همان فقیه جامع الشرایط است .

اجتهاد:
بکاربردن کوشش و توانایی در راه پی بردن و استخراج احکام و قوانین شرعی از منابع و ادله استنباط بویژه قران و احادیث معصومین که پس از آموختن علوم اسلامی و سعی و تلاش فراوان با عنایت الهی حاصل می شود .

مرجع تقلید:
به مجتهد جامع الشرایطی گفته می شود که نسبت به دیگران اعلم بوده و کتاب توضیح المسائل یا استفتتائات داشته باشد .

شرایط مجتهد:
عادل –زنده-مرد-بالغ-عاقل –حلال زاده-شیعه دوازده امامی-اعلم-دانا
راههای شناخت مجتهد:
یقین خود انسان-گواهی دو نفر عالم عادل-مشهور اعلم بودن او و تشخیص عده ای از اهل علم
راههای بدست آوردن فتوای مجتهد:
شنیدن از خود او-شنیدن از دو نفر عادل-دیدن در رساله مجتهد –شنیدن از یک نفر عادل که به گفته او اطمینان شود.
منابع اجتهاد:
عقل – اجماع – قران – سنت(روایات پیامبر و امامان معصوم )

مسائل تقلید:
تقلید در فروع دین است و مسلمان باید به اصول دین یقین و اعتقاد داشته باشد و تقلید در اصول دین جایز نیست .

فروع دین:

ده مورد است: نماز –حج –روزه-زکات –خمس –جهاد –امربه معروف – نهی از منکر-تولی -تبری

اصول دین:
پنج مورد است :توحید (خداوند عالم یکتاست)-عدل (صفت کمال است و خداوند تمام صفات کمال را داراست و از هر نقصی منزه است و ظلم و بدی نمی کند)-نبوت(با توجه به اینکه انسان خداجو است و درصدد تقرب به خداست و احساس راهنمایی داردو بدین جهت راهنمایی ها از جنس خود انسان که برای رساندن پیام الهی مبعوث شده و واسطه میان مردم وخداوند می باشد)امامت (باید ازطرف خداوند انتخاب شود چون حافظ و بیان کننده دین است)معاد(وجود عالم آخرت)

پیامبران اولوالعزم:
حضرت نوح-حضرت ابراهیم-حضرت موسی –حضرت عیسی-حضرت محمد (پیامبرانی که کتاب آسمانی دارند).

فرق مجتهد با ولی فقیه:

در مسائل فردی محض باید از فتوای مرجع تقلید پیروی کرد ولی در مسائل مربوط به اداره امور کشور اسلامی و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد نظر ولی امر مسلمین باید اطاعت شود.

انواع آبها:
آب مضاف(آبی که آن را از چیزی بگیرند) –آب مطلق(آبی که مضاف نباشد) که به پنج قسم است : کر(هر بعد ظرف سهوجب و نیم یا ۳۷۷٫۴۱۹ کیلوگرم) –قلیل(آبی که از زمین نجوشد و از کر کمتر است)-باران-چاه-جاری(آبی که از زمین بجوشد و جریان داشته باشد)

انواع نجاسات:
یازده مورد است:بول(ادرار)-غائط(مدفوع)-منی-مردار-خون-سگ-خوک-کافر-شراب-فقاع(از جو گرفته می شودو به آن آبجو گفته میشود)-عرق شترنجاست خوار

مطهرات:
ده چیز نجاست را پاک میکند :آب-زمین-آفتاب-استحاله(عوض شدن جنس چیز نجس)-انتقال-اسلام-تبعیت(چیز نجس بواسطه پاک شدن چیز نجس دیگرپاک شود) -برطرفشدن عین نجاست-استبراء حیوان نجاستخوار-غائب شدن مسلمان

شرایط صحیح وضو:
سیزده چیز است : آب وضو پاک-مطلق باشد-آب وضو و محل وضو مباح باشد(غصبی نباشد)-ظرف آب وضو مباح باشد-ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد-اعضاء وضو موقع شستن و مسح پاک باشد-وقت برای وضو و نماز کافی باشد-بقصد قربت باشد (برای انجام فرمان خداوند عالم)-وضو به ترتیب صحیح انجام شود-کارهای وضو پشت سرهم انجام شود-اعمال وضو را خود انسان انجام دهد-استعمال آب برای او ضرر نداشته باشد-در اعضاء وضو مانعی برای رسیدن آب نباشد.

چیزهایی که باید برای آنها وضو گرفت:

شش مورد است:برای نمازهای واجب بغیر نماز میت-سجده و تشهد فراموش شده-طواف واجب خانه خدا-اگر نذریاعهدیاقسم خورده باشد که وضو بگیرد-اگر نذرکرده جایی از بدن بخط قران برساند-آب کشیدن قران نجس شده یا بیرون آوردن آن از مستراح.
مبطلات وضو:
هفت مورد است:بول-غائط-باد معده و روده-خوابیکه بواسطه آن چشم نبیند و گوش نشنود-چیزهاییکه عقل را از بین می بردمانند دیوانگی و مستیو بیهوشی-استحاضه زنان-کاریکه برای آن باید غسل کرد.

غسلهای واجب:
هفت مورد است:جنابت –حیض-نفاس-میت-مس میت-استحاضه-بواسطه نذر و قسم واجب شود.
انواع غسل:
ترتیبی(سرو گردن-طرف راست-طرف چپ)-ارتماسی(یکدفعه زیر آب رود)
غسل میت:
سه غسل باید دهند:آب مخلوط به صدر-آب مخلوط به کافور-آب خالص
کفن میت:
سه پارچه است : لنگ(ناف تا زانو و بهتر است از سینه تا روی پا برسد)-پیراهن(سر شانه تا نصف ساق پا)سرتاسری(بقدری که بستن دو سر آن ممکن باشد و پهنای آن طوری باشد که یک طرف آن روی طرف دیگر بیاید)
احکام حنوط:
بعد از غسل واجب است میت را حنوط کنند یعنی به پیشانی-کف دستها-سرزانوها-سر دو انگشت بزرگ پاهای میت کافور بمالند.

تیمم:
در هفت مورد باید بجای غسل و وضو تیمم کرد:تهیه آب بقدر وضو یا غسل ممکن نباشد-بواسطه پیری یا ترس از دزدو جانور –از استمال آب بر جان خود بترسد-اگر آب به مصرف برسد خانواده از تشنگی بمیرند-کسیکه بدن یا لباسش نجس است و آب به اندازه پاک کردن است-غیر از آب یا ظرفی که استعمال آن حرام است آب یا ظرف نباشد-وقت بقدری تنگ است که نماز به قضا می رود.
چیزهایی که تیمم بر آنها صحیح است:
خاک-ریگ –کلوخ-سنگ- گل پخته مثل آجر و کوزه
دستور تیمم:
نیت-زدن کف دو دست به چیزهاییکه صحیح است-کشیدن هر دو دست به تمام پیشانی که از محل رویش موی سر تا ابروها-کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست بتمام پشت دست چپ.

نماز:

نمازهای واجب:
نمازهای یومیه(صبح۲ رکعت-ظهر۴ رکعت-عصر۴ رکعت-مغرب۳ رکعت-عشاء۴ رکعت)-آیات(دو رکعت)-میت(پنج تکبیر)-طواف خانه خدا(دو رکعتی)-نماز قضای پدر و مادر بر پسر بزرگتر-نمازی که بواسطه نذر و قسم و عهد واجب می شود.
شرایط لباس نمازگزار:
شش شرط دارد:پاک باشد-مباح باشد-از اجزاء مردار نباشد-از حیوان حرام گوشت نباشد-اگر نمازگزار مرد است لباس او ابریشم خالص و طلا بافت نباشد.
شرایط مکان نمازگزار:
مباح باشد-بی حرکت باشد-سقف آن کوتاه نباشد-مکان نمازگزار نجس نباشد و یا اگر نجس است بگونه ای تر نباشد که رطوبت آن به بدن یا لباس نمازگزار برسد ولی محل پیشانی باید حتما پاک باشد-جای پیشانی نمازگزار از جای زانوهای او بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد.
واجبات نماز:
یازده تاست :نیت–قیام(ایستادن)-تکبیره الاحرام (الله اکبردراول نماز)-رکوع–سجود-قرائت-ذکر-تشهد-سلام-ترتیب-موالات(پی در پی بودن اجزاء نماز).

ارکان نماز:
پنج مورد است که اگر کم یا زیاد شود نماز باطل است :نیت-تکبیره الاحرام-قیام در اول نمازو قیام متصل به رکوع-رکوع –سجود.

مبطلات نماز:
دوازده مورد است:یکی از شرطهای نماز و نمازگزار در بین نماز از بین برود(بفهمد مکانش غصبی است)-در بین نماز چیزی که وضو را باطل می کند پیش آید-دستها را روی هم بگذارد-بعد از حمد آمین بگوید-پشت بقبله یا انحراف از جهت قبله کند-عمدا کلمه ای یا سخنی بگوید-عمدا با صدا بخندد-برای کار دنیا عمدا با صدا بگرید-صورت نماز بهم بخورد(دست زدن – هوا پریدن)-خوردن و آشامیدن-ارکان نماز کم یا زیاد شود.

( شکیات نماز ):
شکهای باطل:
هشت مورد است:در شماره رکعتهای نماز دو رکعتی –در شماره رکعتهای نماز سه رکعتی-در نماز چهار رکعتی شک کند که یک رکعت خوانده یا بیشتر-در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا بیشتر-شک بین دو و پنج یا دو و بیشتر از پنج-شک بین سه و شش یا سه و بیشتر از شش –شک در رکعتهای نماز که نداند چند رکعت خوانده است –شک بین چهار و شش یا چهارو بیشتر از شش (چه بیش از سجده دوم یا بعد آن).
شکهایی که نباید اعتنا کند:
شش مورد است :در چیزی که محل آن گذشته است-بعد از سلام نماز-بعد از گذشتن وقت نماز-کثیرالشک-شک امام در شماره رکعتهای نمازدر صورتیکه ماموم شماره آنها را بداند-شک ماموم در صورتیکه امام شماره رکعتهای آنرا بداند- در نمازهای مستحبی
شکهای صحیح:
نه مورد است که اگر در نمازهای چهار رکعتی شک کند باید انجام دهد :بعد از سر برداشتن از سجده دوم شک کنددو رکعت خوانده یا سه رکعت که بنا را بر سه گذاشته و یک رکعت دیگر می خواند و بعد از نماز یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد-شک بین دو و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم باید بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا آورد-شک بین دو و سه و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم که بنا را بر چهار گذاشته و بعد از نماز دو رکعت احتیاط ایستاده و بعد دو رکعت نشسته بجا آورد .(اگر بعد از سجده اول یا پیش از سربرداشتن از سجده دوم یکی از این سه شک پیش آید میتواند نماز را رها کند و دوباره بخواند)-شک بین چهار و پنج بعد از سربرداشتن از سجده دوم که بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد دو سجده سهو بجا آورد –شک بین سه و چهار در هر جای نماز باشد باید بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بخواند-شک بین چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بخواند-شک بین سه و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و دو رکعت احتیاط ایستاده بجا آورد-شک بین سه و چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و بعد دو رکعت احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته بجا آورد –شک بین پنج و شش در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و دو سجده سهو بجا آورد .

نماز احتیاط:
بعد از سلام فورا نیت کرده و تکبیر بگوید و حمد را خوانده به رکوع رود و دو سجده نماید اگر یک رکعت است تشهد و سلام بگوید ولی اگر دو رکعت است بعد از سجدتین یک رکعت دیگر خوانده و تشهد و سلام می گوید .(نماز احتیاط سوره و قنوت ندارد و باید آهسته خوانده شود)
سجده سهو:
برای سه چیز بعد از سلام انسان باید دو سجده سهو نماید :در بین نماز سهوا حرف بزند-یک سجده را فراموش کند-در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت –( در جاهاییکه احتیاط واجب است سجده سهو بجا آورد :در جائیکه که نباید را سلام دهد سهوا سلام دهد–تشهد را فراموش کند اولقضای تشهد فراموش شده را انجام می دهد و بعد سلام داده و سجده سهو انجام می دهد ). احتیاط مستحب است برای نشستن و ایستادن بی جا بلکه برای هر زیادی و نقصی در نماز سجده سهو بجا آورد.
نحوه انجام سجده سهو:
بعد از سلام نماز فورا نیت سجده سهو کند و پیشانی را بر چیزهایی که سجده بر آن صحیح است گذاشته و بگوید بسم الله و بالله السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته یا بسم الله و بالله اللهم صلی علی محمد و آل محمد و بعد باید بنشیند و دوباره سجده رود و ذکر بگوید و بنشیند و تشهد و سلام دهد.
نماز مسافر:
برای شکسته خواندن نمازهای چهار رکعتی در مسافرت هشت شرط وجود دارد :سفر کمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد(حدودا ۴۵ کیلومتر )یا جایی که مسافرت می کند بیش از ده روز نماند –از اول مسافرت قصد هشت فرسخ را داشته است-در بین راه از قصد خود برنگردد-پیش از رسیدن به هشت فرسخ از وطن خود نگذرد-برای کار حرام و معصیت سفر نکند-از صحرا نشینهائی نباشد که در بیابانها گردش می کنند –شغل او مسافرت نباشد-به حد ترخص برسد یعنی از وطنش یا جایی که قصد کرده ده روز در آنجا بماندبقدری دور شود که دیوار شهر را نبیندو صدای اذان آنرا نشنود.
شرایط امام جماعت:
بالغ –عاقل-شیعه دوازده امامی-عادل-حلال زاده- مومن – نمازش صحیح باشد.( برای نماز جماعت حداقل باید دو نفر باشد یکی امام یکی ماموم)
شرایط نماز جماعت:
ماموم از امام جلوتر نایستد-جایگاه امام از جایگاه مامومین بالاتر نباشد-فاصله امام و ماموم و فاصله صفها زیاد نباشد(بیش از یک گام نباشد)-بین امام و ماموم و همچنین بین صفها مانعی مانند دیوار یا پرده نباشد(نصب پرده بین مردها و زنها مانعی ندارد)-گفتن تکبیره الاحرام ماموم بعد از امام.
نماز جمعه:
دو رکعت است و دو خطبه دارد که قبل از نماز توسط امام جمعه ایراد می شود .مستحب است در رکعت اول بعد از حمد سوره جمعه و در رکعت دوم بعد از حمد سوره منافقون خوانده شود .دو قنوت دارد در رکعت اول قبل از رکوع و در رکعت دوم بعد از رکوع(حداقل تعداد افراد پنج نفر است یک امام جمعه و چهار ماموم ).
موارد واجب شدن نماز آیات:
زلزله-خسوف (ماه گرفتگی)-کسوف(خورشید گرفتگی)-رعد و برق و وزیدن بادهای زرد و سرخ و سیاه در صورتی که بیشتر مردم بترسند.
دستور نماز آیات:
دو رکعت است در هر رکعت پنج رکوع دارد و انسان بعد از نیت تکبیر بگوید و یک حمد و سوره بخواند باز به رکوع رود و بعد از بلند شدن دوباره حمد و سوره بخواند و به رکوع رود تا بعد رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را بخواند و تشهد داده و سلام دهد .( می شود بجای حمد و سوره یک سوره را پنج قسمت کرده و بعد از حمد اول قسمت اول سوره خوانده شده و برکوع رود و قسمت دوم سوره را خوانده و برکوع رود و همین طور تا رکوع پنجم تمام شود و دو سجده نماید و مانند رکعت اول رکعت دوم را بخواند و تشهد و سلام دهد )
نماز عید:
که همان نماز عید قربان و فطر است که بعد از بلند شدن آفتاب بهتر است خوانده شود و دو رکعت است که در رکعت اول بعد از حمد و سوره پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر گفته و به رکوع رود و سجدتین را بجا آورده و برخیزد و در رکعت دوم بعد از حمد و سوره چهار تکبیر که بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بخواند و به رکوع رفته و دو سجده نماید و تشهد و سلام دهد ( اللهم اهل الکبریاء و العظمه و …).
نماز شب:
یازده رکعت است: هشت رکعت بصورت چهار تا دو رکعتی مانند نماز صبح با نیت نافله شب- دو رکعت به نیت نافله شفع – یک رکعت به نیت نافله وتر.

نماز میت:
پنج تکبیر دارد که بعد از نیت باید تمام نمازگذاران بگویند.
نماز وحشت:
درشب اول قبر برای میت خوانده می شودو دو رکعت است که در رکعت اول بعد از حمد یکمرتبه ایت الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر.

چیزهایی که سجده بر آنها صحیح است:
بر زمین و چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید مانند درخت،برگ درخت –سنگهای معدنی مانند سنگ مرمر و سنگ سیاه –تربیت سید الشهداء-سنگ آهک –سنگ گچ-آجر – کوزه گلی
سجده واجبه قرآن:
نجم –علق –سجده-فصلت
مبطلات روزه : نه مورد است:
خوردن و آشامیدن-جماع(نزدیکی)-استمناء(انسان با خود کاری کند که منی از او بیرون بیاید)-دروغ بستن بخدا و پیغمبر و امامان معصومین-رساندن غبار غلیظ به حلق-فرو بردن تمام سر در آب-باقیماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح-اماله کردن با چیزهای روان-قی کردن(استفراغ).
کفاره روزه:
که روزه بدون عذر باطل شده است باید قضای آنرا بجا آورده و یکی از این کارها را انجام دهد :آزاد کردن یک برده-دو ماه روزه گرفتن که سی و یک روز آن پی درپی باشد-سیر کردن شصت فقیر یا دادن یک مد طعام به هرکدام از آنها(مد طعام ۷۵۰ گرم است که گندم یا جو و مانند اینها باید بدهد).
روزه های حرام:
روزه عید فطر و قربان حرام است و روزی را که انسان نمی داند آخر شعبان است یا اول رمضان اگر بنیت اول رمضان روزه بگیرد حرام می باشد .
مواردی که انسان اگر چه روزه نیست مستحب است از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری کند: شش مورد است :کسی که در سفر کاری را که روزه را باطل می کند انجام داده ولی پیش از ظهر به وطنش برسد –مسافری که بعدازظهر به وطنش می رسد-مریضی که پیش از ظهر خوب شودو کاری که روزه را باطل می کند انجام داده باشد- مریضی که بعدازظهر خوب شود-زنی که در بین روز از خون حیض یا نفاس پاک شود-کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود.
مقدار زکات فطریه و جنس آن : برای هر نفر یک صاع (تقریبا سه کیلو) و گندم –جو-خرما-کشمش –برنج-ذرت و مانند اینها .

فرق خمس و زکات:
زکات جزء اموال عمومی جامعه اسلامی محسوب می شود ولی خمس از مالیاتهایی است که مربوط به حکومت اسلامی و برای مخارج آن است.

خمس:
یکی از انواع مالیاتهای اسلامی است بمنظور رفع مشکلات مالی امت اسلامی و توزیع عادلانه ثروت و تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی در هفت مورد واجب می شود: منفعت کسب –معدن(نصاب آن ۱۰۵ مثقال معمولی نقره یا ۱۵ مثقال معمولی طلا)-گنج(نصاب آن همان نصاب معدن است)-مال حلال مخلوط به حرام(اگر صاحب مال حرام و مقدارش را نداند)-جواهری که بواسطه غواصی یعنی فرو رفتن در دریا بدست می آید(قیمت آن به ۱۸ نخود طلا برسد)-غنیمت جنگی-زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد.
خمس برای بعضی مورد لازم نیست: اگر غیر از کسب مالی بدست آورد مانند چیزی به او ببخشند-مهریه ای که زن می گیرد-ارثی که به انسان می رسد- مالی را که فقیر بابت خمس و زکات و صدقه مستحبی گرفته از مخارج سالش زیاد بیاید- از کافر یا کسیکه به دادن خمس عقیده ندارد.
مصرف خمس :باید دو قسمت کرد:نصف آن سهم امام زمان است که باید به مرجع تقلید یا نماینده او بدهد و نصف دیگرکه سهم سادات است را بنابر احتیاط واجب باید با اجازه مرجع تقلید به سید فقیر یا سید یتیم یا سیدی که در سفر درمانده است بدهند.

زکات:
برای نه چیز واجب است: گندم(وقت بستن دانه)-جو(وقت بستن دانه)-خرما(هنگام زرد یا قرمز شدن)-کشمش(هنگام بستن دانه های انگور)-طلا(سکه خورده باشد)-نقره(سکه خورده باشد)-شتر-گاو-گوسفند.( در صورتی که یازده ماه مالک آن باشد)
حد نصاب زکات غلات : ۸۴۷ کیلوگرم- با آب باران ده یک – با آب دلو و موتورپمپ و آب دستی بیست یک – با هر دو آبیاری شود چهل سه است.
نصاب طلا: نصاب اول بیست مثقال شرعی که هرمثقال ۱۸ نخوداست(۱۵ مثقال معمولی)چهل یک راباید بدهد-نصاب دوم چهار مثقال شرعی که سه مثقال معمولی می شود.
نصاب نقره :نصاب اول ۱۰۵ مثقال معمولی استچهل یک آنرا باید بدهد- نصاب دوم ۲۱ مثقال است .
نصاب شتر: ۵ شتر (زکات: یک گوسفند) – ده شتر (دو گوسفند) ۱۵ شتر(سه گوسفند) ۲۰ شتر(چهار گوسفند) ۲۵ شتر(۵ گوسفند)۲۶ شتر(یک شترداخل سال دوم شده)
دو شرط زکات دامها:
حیوان در تمام سال بیکار باشد و بکار گرفته نشده و رها باشند –در تمام سال از علف بیابان بچرد و در ملک مالک باشد.
نصاب گاو : نصاب اول سی تاست و زکات آن گوساله ای که داخل سال دوم شده –نصاب دوم چهل تاست که زکاتش یک گوساله ماده ای که داخل سال سوم شده است.
نصاب گوسفند: چهل تا یک گوسفند-۱۲۱ تا و دو گوسفند-۲۰۱ تا و سه گوسفند-۳۰۱ تا و چهار گوسفند-۴۰۰ تا و بالاتر که هر صدتا یک گوسفند .

مصرف زکات:
در هشت مورد می توان بمصرف رساند: فقیر و آن کسی که مخارج سال خود و خانواده اش را ندارد-مسکین و آن کسی که از فقیر سخت تر می گذراند-نایب امام که مامور است زکات را جمع کند-کافرهایی که اگر به آنها زکات برسد به دین اسلام روی می آورند یا در جنگ به مسلمانان کمک می کنند-خریداری بنده ها و آزاد کردن آنها-بدهکاری که نمی تواند قرض خود را بدهد-فی سبیل الله یعنی کاری که منفعت عمومی دارد-ابن السبیل یعنی کسی که در راه مانده است.

سوالات سیاسی

قانون اساسی:
مجموعه قوائد و مقررات کلی است که شکل حکومت ، اصول بنیادین آن،سازمان عالی قوای حاکم بر کشور و ارتباط آنها با یکدیگر و وظایف و اقتدارات آنها و همچنین حقوق و آزادی های افراد را در مقابل حکومت مشخص می نماید .
ویژگیهای قانون اساسی:
کلی بودن مقررات-تعیین شکل حکومت(مثلا جمهوری اسلامی)- بنیان اصول بنیادین نظام (خدای یکتا)-ساختار عالی سازمان قوای حاکم بر کشور(قوه مقننه – مجریه –قضائیه)-تعیین حقوق و آزادیهای افراد (آزادی توام با مسئولیت در برابر خدا- مساوی حقوق ملت ایران در برابر قانون و حمایت یکسان قانون )
روشهای انتخاب رهبر:
احراز صلاحیت و تعیین رهبر بطور مستقیم توسط مردم (که تنها برای رهبری حضرت امام خمینی اعمال شد و پس از آن این روش امکان پذیر نیست )- احراز و تعیین رهبر توسط خبرگان رهبری( درباره همه فقهای واجد شرایط بررسی و مشورت می کنند و اعلم ترین به احکام و موضوعات فقهی و مسائل سیاسی و اجتماعی و دارای مقبولیت عامه تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می کنند )
شرایط رهبری:
صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلفه فقه(توانایی استخراج احکام اسلام از منابع فقهی)-عدالت و تقوای لازم (باید عادل باشد تا ظلم را از غیر آن تشخیص دهد، با تقوا باشد و از انجام معاصی بویژه گناهان کبیره بپرهیزد)-بینش صحیح سیاسی و اجتماعی (اشرافیت و آگاهی کامل به شرایط و اوضاع جامعه و درک معضلات و مشکلات اجتماعی و هدایت جامعه از بحرانها )-تدبیر (توانایی برای حل مسائل و مشکلات)-شجاعت(در مقابله با تهدیدات و قدرت نمایی های دشمنان)-مدیریت(علم اداره امور و قدرت مدیریت را داشته باشد)-قدرت کافی برای رهبری (توانایی جسمانی است).
وظایف و اختیارات رهبر:
تعیین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام-نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام –فرمان همه پرسی – فرماندهی کل نیروهای مسلح – اعلان جنگ و صلح و بسیج نیروها – حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه – حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نیست از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام – امضاء حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم – عزل رئیس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی یا رای مجلس شورای اسلامی بر عدم کفایت وی – عفو یا تخفیف مجازات محکومین در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوه قضائیه – نصب و عزل و قبول استیفای : فقهای شورای نگهبان، عالی ترین مقام قوه قضائیه (رئیس قوه قضائیه) ، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رئیس ستاد مشترک – فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – فرماندهان عالی نیروی نظامی و انتظامی(نیروی زمینی و هوایی و دریایی ارتش و سپاه ، جانشین فرماندهی سپاه ، فرمانده کل نیروی انتظامی ).
شرایط برکناری رهبر:
ناتوان در انجام وظایف قانونی خود – یکی از شرایط و خصوصیات رهبری را از دست دهد – معلوم شود از قبل برخی از خصوصیات را نداشته است .
وظایف دولت:
پاسداری از مذهب رسمی کشور – پاسداری از نظام جمهوری اسلامی – پاسداری از قانون اساسی – وقف خود برای خدمت به مردم و اعتلای کشور و ترویج دین و اخلاق – پشتیبانی از حق و گسترش عدالت – حراست از مرزها و تمامیت ارضی – استعانت از خدا در انجام وظایف – پیروی از پیامبر و ائمه اطهار در نگهداری از امانت – پاسخگو بودن در مقابل ملت و رهبر و مجلس – جلوگیری از ربا خواری و رشوه و اختلاس – پاسداری از حقوق زنان و حمایت از آنان – فراهم کردن امکان اشتغال و کار –
خصوصیات رئیس جمهور:
( توسط مردم و به مدت ۴ سال و حق انتخاب یکبار دیگر توسط مردم و دومین مقام عالی کشور) رجال مذهبی و سیاسی – ایرانی الاصل – دارای تابعیت ایران- مدیر و مدبر – دارای حسن سابقه – امانت و تقوی – مومن – معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران – معتقد به مذهب رسمی کشور
وظایف و اختیارات رئیس جمهور:
مسئولیت اجرای قانون اساسی – ریاست هیات وزیران – نصب و عزل وزیران – مسئولیت اقدامات وزیران در مقابل مجلس – امضاء قراردادهای بین المللی – اعزام سفیران به خارج و دریافت اعتبارنامه های سفرای سایر کشورها – ریاست شورای عالی امنیت ملی – ریاست شورای انقلاب فرهنگی – مسئولیت اجرای فرمان رهبری در زمینه بازنگری در قانون اساسی – تعیین سرپرست موقت برای وزارتخانه های بدون وزیر برای مدت سه ماه – امضاء مصوبات مجلس – اعطای نشان های دولتی – پیشنهاد همه پرسی – پیشنهاد توقف انتخابات – درخواست تشکیل جلسه غیر علنی مجلس
وظایف اصلی نمایندگان:
( توسط مردم و به مدت ۴ سال و به تعداد ۲۹۰ نفر) قانونگذاری (پیشنهاد و پیش نویس قوانین ، قوانینی که جنبه تصویبی دارند :قانون بودجه،عهدنامه ها و قراردادهای بین المللی ،تغییر خطوط مرزی،حالت فوق العاده و محدودیت های ضروری کشور در شرایط اضطراری نظیر جنگ ،اخذ وام و کمک های مالی ،استخدام کارشناسان خارجی ،انتقال بناها و اموال دولتی ،صلح دعاوی و و یا ارجاع به دعاوی مالی دولت به داوری در صورتی که طرف دعوا خارجی باشد، قرض یا استقراض یا کمک بلاعوض،فروش یا انتقال به غیر نفایسی که منحصر نباشند) – تفسیر قانون عادی – نظارت مجلس (نظارت بر تشکیل دولت با رای اعتماد به وزراء ،نظارت بر عملکرد دولت از طریق تذکر و سوال و استیضاح ،رسیدگی به شکایات مردم از طرز کار قوای سه گانه ،حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور).
زمان تعویق انتخابات مجلس:
بروز جنگ و اشغال بخشی از کشور – پیشنهاد رئیس جمهور – تصویب سه چهارم نمایندگان – تایید شورای نگهبان
شورای نگهبان:
به منظور پاسداری از احکام اسلامی و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها شورایی به نام شورای نگهبان (شش نفر توسط رهبر بصورت مستقل و شش نفر توسط مجلس شورای اسلامی با معرفی قوه قضائیه به مدت شش سال) با دوازده نفر که ، شش نفر آنها از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز که توسط رهبر انتخاب می شوند و شش نفر دیگر حقوقدان در رشته های مختلف حقوقی از میان حقوقدانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی می شوند و با رای مجلس انتخاب می شوند.
وظایف شورای نگهبان:
تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی و قوانین و مقررات موضوعه کشور با احکام اسلامی با اکثریت فقهای شورای نگهبان و تشخیص عدم تعارض و تطبیق آنها با قانون اساسی بر عهده همه اعضای شورای نگهبان است – نظارت بر انتخابات (مجلس خبرگان رهبری ، ریاست جمهوری ، مجلس شورای اسلامی ) – نظارت بر همه پرسی – تفسیر قانون اساسی .
وظایف قوه قضائیه:
(توسط رهبری یک مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبر به مدت ۵ سال و عالی ترین مقام قضایی کشور می باشد ) رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات ،تعدیات ،شکایات،حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه که قانون معین می کند – احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع – نظارت بر حسن اجرای قوانین – کشف جرم ،تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام – اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین
وظایف رئیس قوه قضائیه:
اداره امور قوه قضائیه – ایجاد تشکیلات لازم در دادگستری – تهیه لوایح قضایی متناسب با جمهوری اسلامی – استخدام قضات عادل و شایسته و عزل و نصب آنها – پیشنهاد عفو و یا تخفیف مجازات مجرمان – معرفی شخصی جهت تصدی مقام وزارت دادگستری – رسیدگی به دارایی های مقامات سیاسی – تعیین نماینده در صدا و سیما – پیشنهاد اعضای حقوقدان شورای نگهبان
سازمان و ارگانهای زیر نظر قوه قضائیه:
دادسراها و دادگاهها(کلیه جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و محاربه و افسادفی الارض – توهین به مقام بنیان گذار و مقام معظم رهبری – توطئه علیه نظام یا اقدام مسلحانه ،ترور و تخریب موسسات بمنظور مقابله با نظام – جاسوسی به نفع اجانب – جرایم مربوط به موادمخدر و قاچاق – – دیوان عالی کشور(نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضایی – رسیدگی به تخلف رئیس جمهور و صدور حکم درباره آن – با مشورت قضات دیوان به مدت ۵ سال انتخاب می شود و انتخاب مجدد بلامانع است) – دیوان عدالت اداری(رسیدگی به تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه ها ، سازمان ها ، موسسات و شرکتهای دولتی ،شهرداری ها ، تشکیلات و نهادهای انقلابی و موسسات وابسته به آنها) – سازمان بازرسی کل کشور – سازمان قضایی نیروهای مسلح – سازمان زندانها و اقدامات امنیتی و تربیتی – سازمان ثبت اسناد و املاک کشور – سازمان پزشکی قانونی
وظایف شورای عالی امنیت ملی:
تامین منافع ملی – پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی – هماهنگی فعالیتهای سیاسی ، اطلاعاتی،اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی در ارتباط با تدابیر کلی دفاعی و امنیتی – بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی – تعیین سیاستهای دفاعی و امنیتی کشور در محدوده سیاستهای کلی تعیین شده از طرف مقام رهبری .
اعضای شورای عالی امنیت ملی:
(به ریاست رئیس جمهور) روسای قوای سه گانه – رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح – مسئول امور برنامه و بودجه – دو نماینده به انتخاب رهبری وزرای امور خارجه و اطلاعات و کشور – حسب مورد وزیر مربوطه و عالی ترین مقام ارتش و سپاه .
وظایف دیوان محاسبات کشور زیر نظر مجلس شورای اسلامی ) اعمال کنترل و نظارت مستمر مالی بمنظور پاسداری از بیت المال – عدم تجاوز هر گونه هزینه از اعتبارات مصوب در بودجه کشور – مصرف هر گونه وجهی از بودجه کل کشور در محل مصرف قانونی تعیین شده – کنترل عملیات و فعالیتهای مالی کلیه وزارتخانه ها ،موسسات و شرکتهای دولتی و سایر دستگاهها که از بودجه کل کشور استفاده می کنند – بررسی و حسابرسی وجوه مصرف شده و درآمدها ی دستگاههای مربوطه –تعیین نحوه حفظ و نگهداری و بایگانی صورت حسابهای مالی و اسناد و مدارک مربوط در دستگاهها – تحقیق و تفحص در کلیه امور مالی کشور – عضویت در سازمان بین المللی موسسات عالی حسابداری
وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام :
حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان – حل معضلات نظام با پیشنهاد راه حل به رهبر – ارائه نظر مشورتی در مورد سیاستهای کلی نظام و بازنگری یا اصلاح یا تتمیم قانون اساسی به رهبر – انتخاب یکی از فقهای شورای نگهبان برای عضویت در شورای موقت رهبری – تصویب مصوبات شورای موقت رهبری
اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام :
(رئیس مجمع توسط رهبر انتخاب می شود ) اعضای ثابت : رئیس جمهور ،رئیس مجلس ،رئیس قوه قضائیه ،فقهای شورای نگهبان و افراد معرفی شده توسط رهبر- اعضای موقت : وزیر یا وزرایی که موضوع مورد بحث به حوزه وظایف آنهاست .
وظایف مجلس خبرگان رهبری متشکل از فقیه های واجد شرایط و توسط مردم و بمدت ۸ سال انتخاب می شوند و تعدادشان فعلا ۸۶ نفراست با ریاست …) تعیین رهبر – نظارت بر رهبری – عزل رهبر – عضویت پنج نفر از اعضای مجلس خبرگان در شورای بازنگری قانون اساسی
ترکیب شورای بازنگری قانون اساسی:
اعضای شورای نگهبان – روسای قوای سه گانه – اعضای ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام – پنج نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری – ده نفر به انتخاب رهبر – سه نفر از هیات وزیران – سه نفر از قوه قضائیه – ده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی- سه نفر از دانشگاهیان
مواردی که غیر قابل تغییر است:
محتوای مربوط به اسلامی بودن نظام – پایه های ایمانی – اهداف جمهوری اسلامی – جمهوری بودن حکومت – ولایت امر و امامت امت – اداره امور کشور با اتکاء به آرای عمومی – دین و مذهب رسمی
اسامی چند مرجع تقلید:
“لیست اسامی را بر حسب زمان و سال جستجو بفرمایید”
اسامی اعضای شورای نگهبان :
“لیست اسامی را بر حسب زمان و سال جستجو بفرمایید”
اسامی وزراء :
“لیست اسامی را بر حسب زمان و سال جستجو بفرمایید”

وقایع تاریخی انقلاب

۱۵ خرداد ۱۳۴۲ با بازداشت امام خمینی و در پی آن تظاهرات تهران و قم اتفاق افتاد که خمینی و هوادارانش به عنوان نقطه عطف در آغاز انقلاب اسلامی می شمارند و در ایران امروز یکی از تعطیلات رسمی به شمار می آید.
جمعه سیاه: کشتار ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ معروف به جمعه سیاه به کشتار تظاهرکنندگان در محلات فقیر نشین جنوبی و میدان ژاله تهران، توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی ایران گفته می‌شود که در جریان ناآرامی‌هایی که به پیروزی انقلاب اسلامی در این سال انجامید، رخ داد. اغلب به عنوان آغاز پایان کار رژیم شاهنشاهی ایران در نظر گرفته می‌شود که هر گونه امید به مصالحه میان انقلابیون و سلطنت‌طلبان را از میان برد.
۱۲ بهمن ۵۷: بازگشت سید روح‌الله خمینی به ایران واقعه‌ای در جریان انقلاب ۱۳۵۷ ایران است که طی آن در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ سید روح‌الله خمینی پس از ۱۵ سال تبعید به ایران بازگشت و در تهران مورد استقبال قریب به سه میلیون ایرانی قرار گرفت. این روز در تقویم رسمی ایران با عنوان آغازین روز دهه فجر، مشخص شده‌است.
تصرف سفارت آمریکا یا همان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا با حمله تعدادی از دانشجویان پیرو خط امام و تصرف سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفتن ۶۶ دیپلمات آمریکایی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ آغاز گردید و در ۳۰ دی ۱۳۵۹ با پذیرش قرارداد الجزایر از سوی دولت‌های ایران و آمریکا و آزادی گروگان‌ها پایان یافت.در جریان اشغال سفارت، کارمندان سفارت تلاش کردند مدارک و اطلاعات محرمانه را از بین ببرند، اما ایرانیان توانستند بخشی از آن اطلاعات را بازیافت کنند و حدود ۷۰ سند محرمانه توسط ایران منتشر شد.
انقلاب فرهنگی ایران: به مجموعه‌ای از رویدادهای مرتبط با نظام آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران (به ویژه سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲ خورشیدی) گفته می‌شود که با هدف پاک‌سازی استادان و دانشجویانی که از دید حکومت جمهوری اسلامی ایران ، «غرب‌زده» به‌شمار می‌رفتند، صورت پذیرفت. از انقلاب فرهنگی ایران به عنوان اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها یاد می‌گردد.
رویداد مباهله: آیه ۶۱ سوره آل عمران است که در باره هیأت نجرانی نازل شده استدر روز مباهله بنا بر این بود که مسلمانان و مسیحیان نجران یکدیگر را نفرین کنند، تا خدا آن طرف که دروغگوست، عذاب کند و شیعه و سنی متفقند که محمد پیامبر اسلام، علی، فاطمه، حسن و حسین را با خود به میعادگاه برد و مسیحیان نیز وقتی دیدند وی به قدری مطمئن است که تنها نزدیکترین خویشانش را با خود آورده، بیمناک شدند و پذیرفتند که جزیه بپردازند.

اطلاعات و دانستنی های مهم دینی

غدیر خم: نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در حجهالوداع، علی را «ولی» پس از خود اعلام کرد. ۱۸ ذی‌الحجه، سال‌روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.

حدیث ثقلین: «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم. مادام که شما به این دو دست بیازند هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ گاه از هم جدا نمی‌شوند.»
اصحاب کساء : از دیدگاه تاریخی در پیش از اسلام و در اوایل اسلام، اهل بیت لقب قریش بود و منظور بیت همان خانه کعبه در مکه بود. در تعبیر فوق منظور از اهل بیت خانواده پیامبر و بطور خاص علی، فاطمه، حسن و حسین است. بدنبال این تعبیر احادیثی به نقل از محمد در مورد این آیه رواج یافت از جمله حدیث پنج تن آل عبا. از دیدگاه شیعه اصحاب کساء عبارت اند از محمد پیامبر مسلمانان، علی،فاطمه،حسن و حسین که آیه انما یرید اﷲ لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً (خداوند فقط میخواهد پلیدی وگناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شمارا پاک سازد)
آیه تطهیر: بخشی از آیه ۳۳ از سوره احزاب قرآن کریم است. شیعیان معتقدند که این آیه درباره اصحاب کساء است. چنان که ابوسعید خدری از پیامبر (ص) روایت کرد که فرمود این آیه درباره پنج تن: خودم، علی،فاطمه ،حسن و حسین است.
تفسیر المیزان: المیزان فی تفسیر القرآن که بیشتر به تفسیر المیزان شهرت دارد از جامع‌ترین و مفصل‌ترین تفاسیر شیعی قرآن به زبان عربی است که در قرن چهاردهم هجری به قلم علامه سید محمدحسین طباطبایی (۱۲۸۱ – ۱۳۶۰ هـ. ش) نگاشته شده‌است.
مجمع البیان: مَجمعُ البَیان فی تفسیرِ القُرآن تفسیر قرآن توسط ابوعلی فضل بن الحسن الطبرسی (معروف به شیخ طبرسی) به زبان عربی است که به زبان فارسی نیز ترجمه شده‌است.

مفاتیح الجنان: مجموعه‌ای از دعاها، مناجات، زیارات، اعمال مخصوصه ایام سال و ماه و روزها است که به باور شیعیان از طرف پیامبر اسلام و ائمه شیعیان صادر شده و توسط شیخ عباس قمی جمع آوری و تدوین شده‌است.
الغدیر: نام کتابی‌ست به قلم علامه امینی در ۲۰ جلد به زبان عربی که تمامی جلد های‌آن به زبان فارسی ترجمه شده‌است. موضوع عمده کتاب واقعه غدیر خم به روایت اهل تسنن است. در سال ۱۰ هجری در حج الوداع در نزدیکی برکه‌ای به نام غدیر پیامبر اکرم در خطبه‌ای علی بن ابی طالب را پس از خود به عنوان مولا و پیشوای مسلمین[امام] به مردم معرفی می‌کنند اما پس از رحلت محمد ۷۰ روز بعد از واقعه غدیر میان مسلمین بر سر جانشین [پیامبر] اختلاف افتاد. از آن تاریخ کسانی که به دستور پیامبر مبنی بر جانشینی [امیرالمومنین علی] اطاعت کردند و از علی و پسرانش پیروی کردند را شیعه و پیروان ۳ خلیفه قبل از علی [ابابکر، عمر، عثمان] را اهل تسنن [سنت] خواندند. علامه امینی از شیعیان بوده و با استناد به کتب معتبر اهل سنت ثابت کردند که واقعه غدیر اتفاق افتاده و ولایت مسلمین بعد از رسول خدا بر عهده علی بوده و نه ۳ خلیفه قبل
بحارالانوار: بحار الأنوار الجامعه لدُرر اخبار الائمه الاطهار یا به‌اختصار بِحارُالأنوار از بزرگترین منابع حدیث در تشیع به زبان عربی به تألیف علامه مجلسی (۱۰۳۷-۱۱۱۰ هجری) است.
کتاب الکافی: یکی از مهم‌ترین و معتبرترین کتب حدیثی شیعه اثر ثقهالاسلام کلینی است. وی در مدت ۲۰ سال این کتاب را گردآوری کرده‌است. موضوع این کتاب حدیث است که در سه بخش می‌باشد:
اصول، شامل روایات اعتقادی
فروع، حاوی روایات فقهی
روضه، شامل احادیث متفرقه
کتاب صحیفه سجادیه: مجموعه‌ای از دعاها و مناجات امام چهارم شیعیان، زین العابدین است. به انجیل اهل بیت و زبور آل محمد و اخت القران معروف است .
نهج‌البلاغه: مجموعه‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و اندرزهای (حکمت‌ها) علی ابن ابی‌طالب، امام اول شیعیان و خلیفه چهارم از خلفای راشدین در نگاه اهل سنت است.گردآورنده نهج‌البلاغه، ابوالحسن محمد بن حسین موسوی معروف به سید رضی و شریف رضی است. نهج‌البلاغه عنوانی است که سید رضی برای منتخبی از خطبه‌ها و مواعظ، نامه‌ها و عهدنامه‌ها، و کلمات کوتاه و قصار علی بن ابی‌طالب برگزیده‌است.

مناسبتهای تاریخی

۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی- ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته ای – ۲۹ فروردین روز ارتش و نیروی زمینی – ۲ اردیبهشت سالروز اعلام انقلاب فرهنگی و تاسیس سپاه پاسداران – ۵ اردیبهشت شکست حمله نظامی آمریکا به طبس – ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس – ۱۲ اردیبهشت شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم و روز کار و کارگر – ۲۴ اردیبهشت لغو امتیاز تنباکو به فتوای میرزا حسن شیرازی – ۳ خرداد فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس و روز مقاومت ،ایثار و پیروزی – ۴ خرداد روز مقاومت و پاسداری – ۱۴ خرداد رحلت امام خمینی و انتخاب ایت اله خامنه ای به رهبری – ۱۵ خرداد قیام خونین ۱۵ خرداد – ۳۱ خرداد روز شهادت مصطفی چمران و روز بسیج اساتید – ۷ تیر شهادت آیت اله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام – ۱۱ تیر شهادت آیت اله صدوقی چهارمین شهید محراب – ۵ مرداد سالروز عملیات مرصاد – ۲۳ مرداد روز مقاومت اسلامی – ۲۶ مرداد آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی – ۲۸ مرداد کودتای آمریکا برای بازگرداندن شاه – ۲ شهریور آغاز هفته دولت – ۸ شهریور روز شهادت رجایی و باهنر و روز مبارزه با تروریسم – ۱۷ شهریور قیام ۱۷ شهریور و گشتار جمعی از مردم بدست ماموران شاه – ۱۹ شهریور وفات آیت اله طالقانی اولین امام جمعه تهران – ۲۰ شهریور شهادت آیت اله مدنی دومین شهید محراب – ۳۱ شهریور آغاز جنگ تحمیلی و آغاز هفته دفاع مقدس – ۲۳ مهر شهادت آیت اله اشرفی اصفهانی پنجمین شهید محراب – ۱۰ آبان شهادت آیت اله قاضی طباطبایی اولین شهید محراب – ۱۳ آبان روز تسخیر لانه جاسوسی و روز مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز – ۵ آذر روز بسیج مستضعفان – ۱۰ آذر شهادت آیت اله مدرس و روز مجلس – ۱۲ آذر روز تصویب قانون اساسی – ۱۶ آذر روز دانشجو – ۲۰ آذر شهادت آیت اله دستغیب سومین شهید محراب – ۷ دی سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی – ۹ دی روز بصیرت و میثاق با رهبری – ۱۹ دی قیام خونین مردم قم – ۲۰ دی شهادت امیرکبیر – ۱۲ بهمن بازگشت امام به میهن – ۲۲ بهمن پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط نظام شاهنشاهی – ۲۹ بهمن قیام مردم تبریز بمناسبت چهلمین روز شهادت شهدای قم – ۱۴ اسفند روز احسان و نیکوکاری – ۱۵ اسفند روز درختکاری – ۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت .
۹ محرم تاسوعای حسینی – ۱۰ محرم عاشورای حسینی و شهادت امام حسین و یارانش – ۱۲ محرم روز شهادت امام زین العابدین – ۷ صفر ولادت امام موسی کاظم – ۲۰ صفر روز اربعین حسینی – ۲۸ صفر رحلت پیامبر و شهادت امام حسن مجتبی – ۲۹ صفر شهادت امام رضا – ۱ ربیع الاول هجرت پیامبر از مکه به مدینه – ۸ ربیع الاول شهادت امام حسن عسگری – ۱۷ ربیع الاول ولادت پیامبر و ولادت امام جعفر صادق – ۸ ربیع الثانی ولادت امام حسن عسگری – ۱۰ ربیع الثانی وفات حضرت معصومه – ۵ جمادی الاول ولادت حضرت زینب و روز پرستار – ۵ جمادی الثانی شهادت حضرت فاطمه زهرا – ۲۰ جمادی الثانی ولادت حضرت فاطمه و روز زن و تولد امام خمینی – ۱ رجب ولادت امام محمد باقر – ۳ رجب شهادت امام علی النقی الهادی – ۱۰ رجب ولادت امام محمدتقی جوادالائمه – ۱۳ رجب ولادت امام علی – ۱۵ رجب وفات حضرت زینب – ۲۵ رجب شهادت امام موسی کاظم – ۲۷ رجب مبعث پیامبر – ۳ شعبان ولادت امام حسین و روز پاسدار – ۴ شعبان ولادت حضرت عباس و روز جانباز – ۵ شعبان ولادت امام زین العابدین – ۱۵ شعبان ولادت امام قائم – ۱۰ رمضان وفات حضرت خدیجه – ۱۵ رمضان ولادت امام حسن مجتبی – ۲۱ رمضان شهادت امام علی – ۱ شوال عید سعید فطر – ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق – ۱ ذی القعده ولادت حضرت معصومه و روز دختران – ۱۱ ذی القعده ولادت امام رضا – ۲۹ ذی القعده شهادت امام محمد تقی جواد الائمه – ۱ ذی الحجه روز ازدواج علی و فاطمه و روز ازدواج – ۷ ذی الحجه شهادت امام محمد باقر – ۹ ذی الحجه روز عرفه – ۱۰ ذی الحجه عید قربان – ۱۵ ذی الحجه ولادت امام علی النقی الهادی – ۱۸ ذی الحجه عید غدیر خم – ۲۴ ذی الحجه روز مباهله پیامبر با مسیحیان نجران


 

 

سوالات مصاحبه عقیدتی سیاسی با جواب

 

 

چهارده معصوم را نام ببرید؟ حضرت محمد و حضرت فاطمه و ۱۲ امام
۲) مبدا تاریخ هجری چگونه است؟ اول ربیع الاول هجرت رسول اکرم ازمکه به مدینه است
۳) کدام سوره دوبسم ا… دارد؟ سوره نمل به نام مورچه
۴) کدام سوره بسم ا… ندارد؟ سوره توبه
۵) سید الشهید لقب چه کسی بود؟ امام حسین وحمزه عموی پیامبر
۶) قبرحمزه درکجا وجود دارد؟ دراحد
۷) اصول دین را نام ببرید؟ توحید ، نبوت ، عدل ، امامت ، معاد
۸) فروع دین را نام ببرید؟ نماز، روزه ، خمس ، زکات ،‌ حج ، جهاد ، امربه معروف ، نهی ازمنکر، تبری و تولی
۹) اصول دین مذهب کدامند؟ عدل وامامت
۱۰) تبری چیست؟ دشمن داشتن دشمنان خدا را گویند
۱۱) تولی یعنی چه؟ دوست داشتن دوستان خدا را گویند
۱۲) موالات یعنی چه؟ پی درپی بودن اجزای نمازرا گویند
۱۳) حدیث ثقلین چیست؟ کتاب قرآن واهل بیت که پیامبرآنها را نزد مردم به امانت گذاشت
۱۴) آیه ولایت چیست؟ إِنّما وَلیکُمُ اللهُ و رَسولُهُ والّذینَ ءَامَنوا الَّذینَ یقِیمُونَ الصَّلوهَ و یؤتُونَ الزَّکوه و هُم راکِعونَ، (ولی شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته، در رکوع زکات می‌دهند.)
۱۵) مرجع تقلید کیست؟
۱۶) حضرت علی بعد ازپیامبردرچند جنگ شرکت کردنند؟ ۳ جنگ ( نهروان، جمل و صفین)
۱۷) عاشیه که بود؟ همسرحضرت محمد (ع)
۱۸) عاشیه کدام جنگ را، راه انداخت؟ جنگ جمل
۱۹) فدک چیست؟ ارثیه حضرت فاطمه که درآن سرزمین پنبه کاشته می شد وباغی بود که پیامبر ازیکی ازجنگها به غنیمت گرفته بود
۲۰) قرآن درچند سال نازل شد؟ در۲۳ سال دارای ۳۰ جزء ۱۲۰ حزب و ۶۶۶۶ آیه و۱۱۴ سوره دارد.
۲۱) جعفرطیار که بود؟ پسرعموی پیغمبر و از شهدای بزرگ صدر اسلام و برادرش عقیل، طالب و علی(ع) است.
۲۲) نام مادرحضرت علی که بود؟ فاطمه بنت اسد
۲۳) نام پدرحضرت علی که بود؟ ابوطالب
۲۴) ولادت فاطمه درچه روزی است؟ ۲۰ جمادی الثانی همزمان با ولادت امام خمینی
۲۵) حضرت علی درکجا بدنیا آمده است؟ درکعبه
۲۶) نام پدرومادر حضرت محمد چه بود؟‌ آمنه و عبدا…
۲۷) فرزندان امام حسین را نام ببرید؟‌ علی اکبر، علی اصغر، سکینه، امام سجاد، رقیه
۲۸) جنگهای امام علی با چه کسانی بود؟ جنگ صفین(معاویه) نهروان(خوارج)
۲۹) نمازباچه کلماتی آغازوبه پایان میرسد؟ ا… اکبرآغازوباسلام پایان می یابد
۳۰) قتل عام برمکیان درچه زمانی رخ داده است؟ هارون رشید
۳۱) جابربن عبدا… ازیاران چه امامانی بود؟ ازپیامبرتا امام پنجم
۳۲) معنی آیه ولایت چیست؟ ولی شماخداورسول خداست وکسانی که ایمان آوردندونمازمی خوانند ودرحال رکوع زکات پرداخت می کنند
۳۳) حدیث یوم الداردرچه وقتی بود؟ وقتی حضرت محمد دعوت علنی شد وخویشاوندان خود دعوت کرد
۳۴) حدیث غدیردرچه وقتی نازل شد؟ حجه الوداع درسال دهم هجرت
۳۵) نام همسران حضرت علی را نام ببرید؟حضرت فاطمه (س) دختر رسول الله، خوله دختر جعفر بن قیس الحنفیه، ام حبیبب دختر ربیعه، ام البنین دختر حزام بن خالد بن درام، لیلی دختر مسعود کلابیه، ام مسعود دختر عروه بن مسعود الثقفی، امامه دختر ابی العاص و دختر زینب بنت خدیجه و رسول الله (ص)، محیاه دختر امری القیس، اسماء بنت عمیس.
۳۶) بعدازوفات حضرت فاطمه امام علی به چه کسی فرمودنند یک زن باچه شرایطی برای اوپیدا کنند؟ به برادرخود عقیل فرمودنند زنی پهلوان زاده،که ام البنی بود وابوالفضل را بدنیا آورد
۳۷) قبرام البنی در کجاست؟ قبرستان بقیع
۳۸) سال عام الفیل چه سالی است؟ سالی که ابرهه با سپاهی به خانه کعبه حمله کرد که خانه کعبه راخراب کنند که خداوند پرندگانی به نام ابابیل فرستاد که لشگر ابرهه را نابود کرد
۳۹) چهارده معصوم را نام ببرید؟ حضرت محمد و حضرت فاطمه و ۱۲ امام
۴۰) پنج تن ال عبا را نام ببرید؟‌ حضرت محمد، حضرت علی وفاطمه، امام حسین، امام حسن
۴۱) پیامبران الولعزم را نام ببرید؟‌ حضرت محمد(کتاب قرآن) موسی(تورات) نوح(صحف) عیسی(انجیل) ابراهیم(زنوز)
۴۲) چند پیغمبرداریم؟ ۱۲۴ هزار
۴۳) اسم چند پیامبر در قرآن آمده است؟ ۲۷ پیامبر
۴۴) تابعین چه کسانی هستند؟ کسانیکه که پیامبرندیدند ولی یاران ایشان را دیدند
۴۵) انصار چه کسانی هستند؟ یاران پیامبر درمدینه
۴۶) مهاجرین چه کسانی هستند؟ کسانیکه با پیامبربه مدینه هجرت کردنند
۴۷) احزاب چه گروهی بودنند؟ گروهی ازقریش که برای مبارزه ونبرد با پیامبرهم پیمان شدند
۴۸) لقب امام علی(ع) چیست؟ امیرالمومنین
۴۹) لقب امام حسن(ع) چیست؟ مجتبی
۵۰) لقب امام حسین(ع) چیست؟‌ سیدالشهدا
۵۱) لقب امام زین العابدین(ع) چیست؟ سجاد
۵۲) لقب امام محمد باقر(ع) چیست؟ باقرالعلوم
۵۳) لقب امام جعفرصادق(ع) چیست؟
۵۴) لقب امام موسی کاظم(ع) چیست؟
۵۵) لقب امام رضا(ع) چیست؟
۵۶) لقب امام تقی(ع) چیست؟ امام جواد
۵۷) لقب امام نقی(ع) چیست؟‌ امام هادی
۵۸) چند فرسخ ازشهردورشویم نمازشکسته است؟ ۳۶ کیلومتر
۵۹) روزپاسدارچه روزی است؟ ۳ شعبان ولادت امام حسین(ع)
۶۰) روز جانباز چه روزی است؟ ۴ شعبان روزولادت ابوالفضل
۶۱) ولادت امام زین العابدین چه روزی است؟ ۵ شعبان
۶۲) ۱۵ شعبان چه روزی است؟ ولادت امام مهدی(ع)
۶۳) ۲۸ صفرمصادف با چه روزی است؟ شهادت امام حسن وحضرت محمد(ع)
۶۴) ۳۰ صفرمصادف با چه روزی است؟ شهادت امام رضا(ع)
۶۵) حضرت رقیه درواقعه کربلا چند ساله بود؟‌ ۳ ساله بود
۶۶) هدف ازواقعه کربلاچه بود؟ نمازوامربه معروف ونهی ازمنکر
۶۷) نمازاحتیاط به چه صورتی خوانده می شود؟ ۱- نیت نمازرا نباید به زبان آورد ۲- سوره وقنوت ندارد ۳- احتیاط واجب آن است که حمد را آهسته بخوانند
۶۸) مواردی که درنمازخواندن مستحب است رانام ببرید؟ ۱- نمازدرمسجد خواندشود ۲- اذان واقامه ۳- اذان گوعادل ووقت شناس باشد وصدای بلندی داشته باشد
۶۹) شکیات نمازکدامند؟ ۱- شکهایی که نبایدبه آنها اعتناءکردکه عبارتنداز: الف- شک درنمازمستحبی
ب- شک درنمازجماعت
ج- شک درچیزهایی که محل به جاآوردنش گذشته است
۲- شکهای که نمازرا باطل می کند که عبارتنداز: الف- شک درنمازدورکعتی وسه رکعتی ب- درنمازهای چهاررکعتی( دررکعتهای نمازشک کنداصلانداندچند رکعت خوانده است- یک رکعت خوانده یا بیشتر- پیش ازسجده دوم شک کند) ۳- شکهای صحیح: الف- اگردرتعداد نماز۴ رکعتی شک کند باید بلافاصله فکرکند اگربه یکی یقین پیدا کرد همان را می خواند ونمازرا تمام می کند ب- اگردرنمازچهاررکعتی به یک ازدویقین پیدا نکرد بنا را به رکعت بیشترگذارده ونمازرا تمام می کند ممکن است کمتردرست باشد به تعداد رکعتهای که نمازنخوانده نمازاحتیاط بخواند تا یقین کند نمازرا درست انجام داده اگربعد ازسجده دوم شک کند که ۲ رکعت خوانده یا ۳ رکعت بنا را بر۳ میگذارد ویک رکعت دیگرمی خواند ونمازرا تمام می کند وبعد ازنمازیک رکعت نمازاحتیاط ایستاده یا دورکعت نمازاحتیاط نشسته میخواند درشک بین ۲و۳و۴ بنا بر۴ گذاشته وبعد دورکعت نمازاحتیاط ایستاده وبعد دورکعت نمازاحتیاط یشسته می خواند درشک بین ۳و۴ می گذارد وبعد ازنمازیک رکعت نمازاحتیاط ایستاده می خواند
۷۰) سجده سهودرچه مواردی خوانده می شود؟‌ ۱- یک سجده رافراموش کند ۲- دربین نمازسهوأ حرفی بزند ( درشک بین ۴و۵ درحالت نشیته باید بعد ازسلام سجده برویم) درچه صورت احتیاط واجب است؟ ۱- تشهد را فراموش کند ۲- فراموش کرده سلام بدهد
۷۱) سجهده سهوچگونه خوانده می شود؟‌ بعد ازسلام نمازنیت سجده سهوکند وپیشانی را برچیزی که سجده صحیح است بگذارد وبگوییم بسم ا…وبا ا…الهم صلی علی محمد وآل محمد ودوباره برود سجده وسپس بعد ازخواندن تشهد، سلام بدهد
۷۲) عادل چه کسی است؟ کسی که گناه کبیره نداشته باشد
۷۳) وظیفه مأموم چیست؟ مأموم نباید تکبیره الاحرام را قبل ازامام بگوید احتیاط واجب آن است که تکبیره امام تمام نشده تکبیرنگوید ومکروه است مأموم نمازرا طوری بگوید که امام بشنود
۷۴) نمازجمعه چند رکعت است وتوضیح دهید؟ دورکعت است وواجب نیست نمازظهررا بخواند وبجای دورکعت نمازدیگردوخطبه خوانده می شود
۷۵) نمازجمعه چگونه خوانده می شود؟ دورکعت است ودوقنوت دارد وقنوت اول قبل ازرکوع اول وقنوت دوم بعد ازرکوع دوم است ومانند نمازصبح دورکعت ومستحب است حمد وسوره با صدای بلند خوانده شود ودررکعت اول بعد ازحمد سوره جمعه ودررکعت دوم پس ازحمد سوره منافقون خوانده می شود. ودرخطبه ها باید سوره ای کوتاه ازقرآن خوانده شود. ومردم را به پرهیزگاری وتقوی ازگناهان دعوت کرد وحمد وثنا بخوانند
۷۶) نمازعید فطربه چه صورتی خوانده می شود؟ دورکعت است دززکعت اول پس ازحمد وسوره پنج تکبیردارد وبعد ازهرتکبیریک قنوت دارد و تکبیرپنجم را گفته ورکوع ودوسجده ودررکعت دوم چهارتکبیردارد بعد ازهرتکبیریک قنوت دارد سپس بعد ازتکبیرچهارم رکوع ودوسجده وسپس تشهد وسلام دارد ووقت خواندن نمازازاول آفتاب روزعید تا ظهرودوخطبه دارد که بعد ازنمازایراد می گردد
۷۷) نمازآیات درچه مواردی خوانده می شود؟ ۱- خوسوف ۲- کسوف ۳- زمین لرزه ۴- رعدوبرق
۷۸) نمازآیات چگونه خوانده می شود؟‌ دورکعت است ودرهررکعت پنج رکوع دارد وبعد ازتکبیروخواندن حمد آیه های یک سوره را به پنج قسمت تقسیم می کند. یک آیه را خوانده به رکوع میروید وسپس بون خواندن حمد قسمت بعد ازآن سوره را می خواند وبه کوع پنجم می رود وتاآخرعمر برانسان واجب است این نمازرا بخواند.
۷۹) نمازقضا درچه مواردی خوانده می شود؟ ۱- وقت نمازگذشته باشد ۲- بعد ازنمازبفهمد نمازش باطل بوده ۳- کسی که یک نمازچهاررکعتی خوانده ونمیداند ظهربوده یا عصریا عشاء
۸۰) چندتا ازنمازهای مستحب را نام ببرید؟‌ ۱- نمازشب ۲- نمازغفیله ۳- وغیره
۸۱) چه چیزهایی روزه را باطل می کند؟‌ ۱- خودرن وآشامیدن ۲- دروغ بستن به خدا وپیامبر ۳- فروبردن تمام سردرآب ۴- رسیدن غبارغلیظ به حلق ۵- قی کردن ۶- استمنا ماندن برجنابت
۸۲) روزهای واجب کدامنند؟ ۱- روزه ماه رمضان ۲- روزه های قضا ۳- قضای پدربرپسربزرگتر ۴- روزه به سبب نذرواجب
۸۳) روزه های حرام؟ عید فطر، روزه مستحبی که فرزند سبب اذیت پدرومادرشود وپدرومادراونهی کرده باشند
۸۴) روزه های مستحب؟ روزعرفه، پنج شنبه وجمعه، میلاد ومبعث حضرت پیامبر، عید نوروز، ماه رجب وشعبان
۸۵) سوره های سجده دارکدامنند؟ سوره ۳۲ سجده، سوره ۴۱ فضیلت، سوره ۵۳ النجم، سوره ۹۶ العلق
۸۶) احکام مسافر؟ مسافری که باید نمازشکسته بخواند نباید درسفرروزه بگیرد ولی باید قضای آن را بگیرد ولی کسی که شغل اوسفراست باید روزه را کامل بگیرد ونمازرا کامل بخواند
۸۷) زکات فطریه چیست؟‌ ۳ کیلو گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرت
۸۸) کفاره کسی که ازعمد روزه خود را قضا می کند چیست؟ آزاد کردن یک برده یا دوماه روزه گرفتن ویا سیرکردن ۶۰ فقیر
۸۹) حکم روزه مسافرچیست؟ اگربعد ازظهرمافرت کند روزه اوصحیح است. اگرپیش ازاذان مسافرت کند وقتی به حد رسید روزه اوباطل است وباید روزه را بشکند وقبل رسیدن به حدی که روزه باطل میشود حق خوردن روزه را ندارد واگراین کارکرد باید کفاره بدهد، واگرازسفربرگشت اگربعد ازظهررسید روزه اوباطل است ولی اگرقبل ازاذان برسد روزه اوصحیح است واگرعمد کاری کند که روزه اوباطل شود باید قضای آن را بگیرد
۹۰) احکام وقت نمازچیست؟ به اندازه ای وقت تنگ است که بواسطه بجا آوردن بعضی مستحبات نماز اصلی مقداری ازآن قضا می شود نباید مستحبات را انجام داد مثلا با خواندن قنوت مقداری نماز قضا می شود نباید قنوت را خواند.
۹۱) احکام قبله؟ اگربرای پیدا کردن قبله راهی وجود نداشت باید به هرچهارطرف نمازخواند
۹۲) رئیس نظام تشخیص مصلحت؟ آقای هاشمی رفسنجانی
۹۳) رئیس قوه مجریه؟ آقای احمدی نژاد
۹۴) رئیس قوه قضائیه؟ آقای صادق لاریجانی
۹۵) رئیس قوه مقنعه؟ آقای لاریجانی
۹۶) سخنگوی هئیت دولت؟ الهام
۹۷) وزیرارشاد؟ سیدمحمد حسینی
۹۸) وزیرآموزش وپرورش؟
۹۹) وزیراطلاعات؟ حیدر مصلحی
۱۰۰) وزیرجهاد گشاورزی؟ صادق خلیلیان
۱۰۱) وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؟ رضا تقی پور
۱۰۲) وزیر اقتصاد ؟ سید شمس الدین حسینی
۱۰۳) وزیر امور خارجه ؟ منوچهر متکی
۱۰۴) وزرات بازرگانی ؟ مهدی غضنفری
۱۰۵) وزارت بهداشت ؟ مرضیه وحید دستجردی
۱۰۶) وزیر تعاون ؟ محمد عباسی
۱۰۷) وزیر دادگستری ؟ سیدمرتضی بختیاری
۱۰۸) وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ؟ احمد وحیدی
۱۰۹) وزیر راهو ترابری ؟ حمید بهبهانی
۱۱۰) وزیر رفاه ؟
۱۱۱) وزیر صنایع و معادن ؟ علی اکبر محرابیان
۱۱۲) وزیر علوم و تحقیقات و فناوری ؟ کامران دانشجو
۱۱۳) وزیرکار؟ عبدالرضا شیخ الاسلامی
۱۱۴) وزیرکشور؟ مصطفی محمد نجار
۱۱۵) وزیرمسکن ؟ علی نیکزاد
۱۱۶) وزیرنفت ؟ سید مسعود میر کاظمی
۱۱۷) وزیر نیرو ؟
۱۱۸) سخنگوی سازمان ملل؟
۱۱۹) سخنگوی امورخارجه؟
۱۲۰) سخنگوی قوه قضائیه؟
۱۲۱) شهردارتهران؟ قالیباف
۱۲۲) استاندارتهران؟
۱۲۳) رئیس شورای نگهبان؟ آقای جنتی
۱۲۴) رئیس مجلس شورای اسلامی؟ آقای لاریجانی
۱۲۵) اولین شهید محراب چه کسی بود؟ آیت ا… قاضی طبازبائی
۱۲۶) دومین شهید محراب چه کسی بود؟ آیت ا… مدنی
۱۲۷) سومین شهید محراب چه کسی بود؟ آیت ا… دسقیب
۱۲۸) چهارمین شهید محراب چه کسی بود؟ آیت ا… صدوقی
۱۲۹) پنجمین شهید محراب چه کسی بود؟ آیت ا… اشرافی اصفهانی
۱۳۰) سازمان تامین اجتماعی اصل چندم قانون اساسی است؟ اصل بیستم
۱۳۱) قنوت نمازجمعه دررکعت چندم است؟ رکعت اول قبل ازرکوع ورکعت دوم بعد ازرکوع
۱۳۲) غزوهای پیامبر؟ پیامبردر۲۷ غزوه شرکت کردند اولین غزوه بواط وآخرین آن تبوک است
۱۳۳) جنگ بدردرکجا اتفاق افتاد؟ برسرچاههای بدر
۱۳۴) جنگ احد درکجا اتفاق افتاد؟ درکوه احد که باعث شهادت حمزه شد ومسلمانان شکست خوردنند
۱۳۵) جنگ خندق درکجا اتفاق افتاد؟ درشهرمدینه به پیشنهاد سلمان فارسی دورشهرخندق کنند
۱۳۶) جنگ خیبردرکجا وچگونه اتفاق افتاد؟ پیامبریهودیان را محاصره کرد ویکی یکی قلعه های آنان را گرفت ولی آنان را تبعید نکرد
۱۳۷) جنگ تبوک درکجا وچگونه اتفاق افتاد؟ بین ایران وروم که خبرشایعه ( مرگ حضرت محمد (ص) درآن بود وآخرین جنگ حضرت محمد بشمارمی رود)
۱۳۸) تعداد شورای نگهبان چند نفراست؟ ۱۲ نفرهستند که ۶ نفرتوسط رهبرانتخاب و۶ نفرتوسط حقوقدان که توسط قوه قضائیه انتخاب می شود
۱۳۹) مجلس خبرگان چند نفرنند؟ ۲۷۳ نفر
۱۴۰) اعضای شورای امنیت چه کشورهایی هستند؟ فرانسه، ژاپن، انگلیس، چین، امریکا
۱۴۱) کارتشخیص مصلحت نظام چیست؟‌ حل اختلاف بین شورای نگهبان ومجلس
۱۴۲) اسامی مهم شهدای کربلا؟ علی اصغر، علی اکبر، ابوالفضل و حربن یزید
۱۴۳) امامت یعنی چه؟‌ خلافت بلافضل معصوم بعد ازپیامبر
۱۴۴) چرا شیعه را جعفری می گویند؟ چون تدریس اززمان امام جعفر صارق آغازشد
۱۴۵) ابوالفضل که بود؟ پسرحضرت علی وام البنین وبرادرامام حسین
۱۴۶) حضرت قاسم که بود؟ پسرامام حسن
۱۴۷) جنگ انتفاضه یعنی چه؟‌ قیام فلسطین که با سنگ وچوب بود
۱۴۸) لیله المبیت چیست؟ شبی که امام علی جای پیامبراسلام خوابید
۱۴۹) مسج فحراترچیست؟ مسجدی که آتش زدنند چون بنایش منافقین بودند وبراصل تقوی نبود
۱۵۰) صلح حدیبیه؟ صلح بین کفارومسلمانان که هیچ کدام حق جنگ بین هم را ندارند
۱۵۱) غسیل الملائکه؟ حنظله بود که توسط ملائک غسل داده شد
۱۵۲) شبهای قدرچه شبهائی است؟ شبهای نزول قرآن
۱۵۳) شبهای احیا چه شبهای است؟ ۱۹،۲۱،۲۳ ماه مبارک رمضان
۱۵۴) اعمال شبهای قدر؟ نمازقدر، نمازصد رکعتی دعای جوشن کبیر، زیارت عاشورا وقران سرگرفتن
۱۵۵) مجموعه سخنان امام علی درچه کتابی جنع آوری شده است؟ نهج البلاغه
۱۵۶) وضوه جبیره چیست؟ آن قسمت ازبدن که ضرر دارد روی آن چیزی بسته و وضو می گیریم
۱۵۷) بلاغ مبین چیست؟ یعنی ابلاغ وتبلیغ واقعی وروشن
۱۵۸) نضح چیست؟ به معنی خیرخواهی
۱۵۹) حماسه به چه معنا است؟ شجاعت
۱۶۰) بزرگترین وکوچکترین سوره قرآن چیست؟ بزرگترین بقره وکوچکترین کوثر
۱۶۱) واقعه ۱۵ خرداد سال ۴۲ برای چه بود؟‌ امام درآن سال دستگیرشد زیرا با لایحه انجمن های ایالتی وولایتی مخالفت کرد وقتل عام کفن پوشان ورامین رخ داد
۱۶۲) استحاله چیست؟‌ ماهیت یک چیزعوض شود مثلا اگرچوب نجس شد وچوب را آتش زد وتبدیل به خاکسترآن خاکسترپاک است
۱۶۳) چه اتفاق مهمی درسال ۶۸ رخ داده است؟ رحلت امام خمینی
۱۶۴) اول ذیقعده؟ تولد امام رضا
۱۶۵) ۲۹ فروردین؟ روزارتشچ
۱۶۶) ۹ ذیحجه؟‌ روزعرفه
۱۶۷) ۱۰ ذیحجه؟‌ عید قربان
۱۶۸) ۱۸ ذیحجه؟ عید غدیرخم
۱۶۹) ۵ اردبیهشت؟ شکست حمله امریکا به طبس
۱۷۰) ۱۲ اردیبهشت؟ روز معلم وشهادت ا… مطهری
۱۷۱) ۳ خرداد؟ آزادی خرمشهردرعملیات بیت المقدس ۶۱
۱۷۲) ۹ محرم؟ تاسوعای حسینی
۱۷۳) ۱۰ محرم؟ عاشورای حسینی
۱۷۴) ۱۲ محرم؟ شهادت امام سجاد
۱۷۵) ۱۴ خرداد؟‌ رحلت امام خمینی سال ۶۸
۱۷۶) ۱۵ خرداد؟ قیام سال ۴۲
۱۷۷) ۲۰ صفر؟ اربعین حسینی
۱۷۸) ۲۸ صفر؟ رحلت امام خمینی وشهادت امام حسن
۱۷۹) ۳۰ صفر؟ شهادت امام رضا
۱۸۰) ۷ تیر؟ شهادت دکتربهشتی و۷۲ تن ازیارانش
۱۸۱) ۱۲ تیر؟ سقوط هواپیمای مسافربری توسط امریکا سال ۶۷
۱۸۲) ۲۷ تیر؟ سال ۶۷ پذیرش قطعنامه ۵۹۸
۱۸۳) ۵ مرداد؟ اولین نمازجمعه
۱۸۴) ۲۷ مرداد؟ آتش بس رسمی بین ایران وعراق
۱۸۵) ۲ شهریور؟ هفته دولت
۱۸۶) ۸ شهریور؟ شهادت دکتررجائی وباهنر
۱۸۷) ۵ جمادی الثانی؟ ولادت حضرت زینب
۱۸۸) ۱۷ شهریور؟ جمعه خونین تهران
۱۸۹) ۳۱ شهریور؟ حمله عراق به ایران وآغازهفته دفاع مقدس
۱۹۰) شهادت حضرت فاطمه درچه تاریخی است؟‌ به دو روایت ۱۳ جمادی الثانی و۳ جمادی الثانی
۱۹۱) ولادت حضرت فاطمه ؟ ۲۰ جمادی الثانی وولادت امام خمینی
۱۹۲) هفته وحدت درچه تاریخی است؟ از۱۲ ربیع الاول تا ۱۷ ربیع الاول
۱۹۳) میلاد حضرت رسول؟ ۱۷ ربیع الاول
۱۹۴) میلاد امام جعفرصادق؟‌ ۱۷ ربیع الاول
۱۹۵) وفات حضرت خدیجه؟ ۱۰ رمضان
۱۹۶) وفات حضرت خدیجه؟ ۱۵ رجب
۱۹۷) ۲۶ مرداد سال ۶۹ مصادف با چه روزی است؟ بازگشت آزادگان
۱۹۸) ۱۹ شهریورسال ۵۸ ؟‌ شهادت آیت ا… طالقانی
۱۹۹) ۱۳ آبان؟ روزدانش آموز
۲۰۰) ۱۶ آذر؟ روزدانشجو
۲۰۱) ۵ آذر؟ روزبسیج مستضعفین
۲۰۲) ۲۷ آذر؟ وحدت حوزه ودانشگاه
۲۰۳) ۲۶ دی ؟ فرارشاه معدوم
۲۰۴) اول شوال؟ عید فطر
۲۰۵) ۱۲ بهمن ؟ بازگشت امام خمینی به ایران سال ۵۷
۲۰۶) ۲۲ بهمن ؟ پیروزی انقلاب سال ۵۷
۲۰۷) ۲۹ اسفند ؟ روزملی شدن صنعت نفت
۲۰۸) دبیرکل سازمان ملل؟ بان کیمون
۲۰۹) شاه عربستان؟‌ فهد
۲۱۰) صدراعظم آلمان؟ انگلا مرکر
۲۱۱) شاه اردن؟
۲۱۲) شاه مراکش؟
۳۰۰) امام علی به دست چه کسی به شهادت رسید؟ در کوفه بدست ابن ملجم مرادی
۳۰۱) امام حسن به دست چه کسی به شهادت رسید؟ اسماء همسرش مسموم وبه دستورمعاویه
۳۰۲) امام حسین به دست چه کسی به شهادت رسید؟ درکربلا بدست یزید بن معاویه
۳۰۳) امام سجاد به دست چه کسی به شهادت رسید؟ هشام بن الملک وبدستورولید بن عبدالملک
۳۰۴) امام محمد باقر به دست چه کسی به شهادت رسید؟ هشام بن عبدالملک
۳۰۵) امام جعفرصادق به دست چه کسی به شهادت رسید؟ منصور
۳۰۶) امام موسی کاظم به دست چه کسی به شهادت رسید؟ هارون الرشید درکاظمین
۳۰۷) امام محمد تقی به دست چه کسی به شهادت رسید؟ ام الفضل دخترمامون درکاظمین
۳۰۸) امام علی نقی به دست چه کسی به شهادت رسید؟ معتمد عباسی درسامرا
۳۰۹) امام رضا به دست چه کسی به شهادت رسید؟ مامون عباسی درمشهد
۳۱۰) امام حسن عسگری به دست چه کسی به شهادت رسید؟ معتمد عباسی درسامرا
۳۱۱) غیبت صغری حضرت مهدی چند سال به طول انجامید؟ ۶۹ سال به طول انجامید
۳۱۲) امام زمان درطول غیبت کبری با چه کسانی درارتباط بود؟
۳۱۳) شرایط آب وضو را نام ببرید؟ راکد نباشد، پاک باشد، مباح باشد، غصبی نباشد
۳۱۴) درچه شرایطی وضوباطل می شود؟ با ادرارکردن، خوابیدن، مستی، بول کردن، جماع کردن، چیزهایی که عقل را ازبین میبرد، انجام ندادن غسلهای واجب
۳۱۵) کارهای که درجنب انجام دادنش حرام است؟ رساندن جایی ازبدن به خط قرآن، اسم خداومستحب واحتیاط واجب اسم پیامبران وحضرت فاطمه، رفتن به مسجد الحرام ومسجدالنبی، توقف درمسجد، خواندن سوره های واجب ( سجده، نجم، علق، فصلت )، توقف درحرامامان
۳۱۶) غسلهای مشترک بین مرد وزن؟ جنابت، میت، مس میت
۳۱۷) غسلهای بانوان؟‌ حیض، استحاضه، نفاس بعد اززایمان وبعد ازده روز
۳۱۸) تنها با چه غسلی می توان نمازخواند؟ غسل جنابت
۳۱۹) ترتیب تیمم؟ پیشانی ودودست پاک باشد، پیشانی ودستها را ازبالا به پائین مسح کند،به چیزکه تیمم میکند پاک ومباح باشد، ترتیب، بین پیشانی وکف دست وپشت دست فاصله نباشد
۳۲۰) درغسل ارتماسی باید بدن پاک باشد ولی درغسل ترتیبی احتیاج نیست تمام بدن پاک باشد
۳۲۱) ماههای حرام را نام ببرید؟
۳۲۲) نمازآیات چگونه است؟
۳۲۳) قمربنی هاشم لقب چه کسی است؟
۳۲۴) چرا امام حسین حج را نیمه راها کرد وبه کربلارفت؟
۳۲۵) هدف امام حسین چه بود؟‌
۳۲۶) جنگ جمل درزمان کدام امام بود وبرای چه بود؟
۳۲۷) سوره کوثرمربوط به چه کسی است؟
۳۲۸) قرآن چند حزب دارد؟
۳۲۹) ال عباء چه کسانی هستند؟
۳۳۰) ایه تطهیر؟
۳۳۱) درمراسم مذهبی به کجا می روی؟
۳۳۲) اعمال شبهای قدرچیست؟
۳۳۳) زمانیکه قرآن به سرمی گیرند چه ذکرهایی می گوییم؟
۳۳۴) رئیس شورای نگهبان ووظیفه آن چیست؟
۳۳۵) حادثه کوی دانشگاه درچه سالی وروزی اتفاق افتاد وپیرامون آن توضیح دهید؟
۳۳۶) وظایف رهبررا نام ببرید؟
۳۳۷) جنگ افغانستان با طالبان را توضیح دهید؟
۳۳۸) جنگ بیین عراق وامریکا را تشریح کنید؟
۳۳۹) حادثه اخیرکوی دانشگاه (خرداد ۸۲) را تشریح کنید؟ ونظرخود را بگویید؟
۳۴۰) معاد جسمانی است یا روحانی؟
۳۴۱) اگربین رهبرومراجع تقلید اختلاف نظرپیش آمد کدام را باید قبول کرد؟
۳۴۲) اصول دین را نام ببرید؟
۳۴۳) مبطلات روزه را نام ببرید؟
۳۴۴) نظرتان را راجع به اینترنت بیان کنید؟
۳۴۵) نظرتان درمورد برخی ازبرنامه های صدا وسیما چیست؟
۳۴۶) نظرتان درمورد آرایش بانوان دراجتماع چیست؟
۳۴۷) با چه چیزی آرام می شوید؟
۳۴۸) نظرخود را درمورد موسیقی بگویید؟
۳۴۹) نظرخود را درمورد برخورد خانمها وآقایان چیست؟
۳۵۰) نظرخود را درمورد تحصیلات بیان کنید؟
۳۵۱) نظرخود را درمورد ازدواج بیان کنید؟
۳۵۲) نظرشما درمورد کارکردن خانمها چیست؟
۳۵۳) تا چه انداره با کتابهای عقا ید وپیرامون اینها آشنا هستید؟
۳۵۴) درچه مواردی مطالعه می کنید؟
۳۵۵) کدام یک ازروزنامه های روزرا مطالعه می کنید؟
۳۵۶) تا چه اندازه به مسائل روزآشنا هستید؟
۳۵۷) اخبارگوش می دهید وچه نوع اخباری را گوش می کنید؟
۳۵۷) اخبارگوش می دهید وچه نوع اخباری را گوش می کنید؟
۳۵۸) نظرخود را درمورد مدهای مختلفی که درجامعه وجود دارد بیان کنید؟‌
۳۵۹) طرزپوشش خانمها چگونه باید باشد؟
۳۶۰) طرزپوشش آقایان چگونه باید باشد؟
۳۶۱) تا چه حد درمراسم مذهبی شرکت می کنید؟
۳۶۲) مردم تا چه حدی میتوانند درمسائل کشورخود دخالت کنند؟
۳۶۳) مردم برای چه نماینده انتخاب می کنند؟
۳۶۴) با انتخاب نماینده مجلس مردم خود را دیگرکنارمی کشند؟
۳۶۵) آیا مردم می توانند درمورد کاررهبرشخصاً دخالت کنند؟
۳۶۶) آیا درواجبات هم باید تقلید کرد؟
۳۶۷) تا چه حد درمورد مسائل روزدنیا آشنائی دارید؟
۳۶۸) مادیات چه نقشی درزندگی فرد ایجاد می کند؟
۳۶۹) رابطه شما با اطرافیان چگونه است؟‌
۳۷۰) آیا به زندگی پس ازمرگ اعتقا د دارید؟
۳۷۱) آیا به اعتقادات خود پایبند هستید؟
۳۷۲) به اعتقاد دیگران احترام می گذارید؟
۳۷۳) معمولاً به سینما می روید وبرای چه؟
۳۷۴) تا چه حد به تفریحات اهمیت می دهید؟
۳۷۵) درمورد نهضت آزادی خواه چقدراطلاعات دارید؟
۳۷۶) مجاهدین خلق درچه زمینه هایی فعالیت می کردند؟‌
۳۷۷) مردم تا چه اندازه درسرنوشت خود می توانند سهم داشته باشند؟
۳۷۸) سهم ارث بین دختروپسرچگونه تقسیم می شود؟
۳۷۹) اگررهبردرکارخود دچارانحراف شد چه کسی می تواند به این کاراعتراض کند؟
۳۸۰) امام خمینی نزد مردم محبوبتربود یا آیت ا… خامنه ای وچرا؟
۳۸۱) علت گرانیهای اخیررا چه می دانید؟
۳۸۲) آیا دولت درگرانیهای اخیرنقش مهمی دارد یا عواملی دیگرنقش دارند؟
۳۸۳) آشنایی قبل ازازدواج تا چه حد ازنظراسلام وقرآن صحیح است؟‌
۳۸۴) واقعه هفت تیردرچه سالی وموضوع آن چیست؟
۳۸۵) دعای توسل چه شبی درهفته خوانده می شود؟ سه شنبه شب برای ۱۲ امام
۳۸۶) دعای ندبه چه روزی خوانده می شود؟ صبح جمعه
۳۸۷) دعای جوشن کبیرچه روزی خوانده می شود؟‌ احیای ماه رمضان شبهای نوزدهم، بیست ویکم، بیست وسوم
۳۸۸) مادرحضرت ابوالفضل که بود؟‌ ام البنی
۳۸۹) سوره کوثرمنصوب به کیست؟ حضرت فاطمه
۳۹۰) دعای کمیل درچه روزی خوانده می شود؟ شبهای جمعه
۳۹۱) دعای سمات چه روزی خوانده می شود؟‌ عصرجمعه
۳۹۲) اسراف ازچه نوع گناه است؟ گناه کبیره
۳۹۳) واجبات نمازچند تا است؟ قیام، تکبیرالاحرام، رکوع، سجده، قرائت، ذکر، تشهد، سلام، ترتیب، موالات
۳۹۴) ترتیب؟ تکبیره الاحرام، قرائت، رکوع، سجده، دررکت دوم بعد ازسجده، تشهدوسلام
۳۹۵) موالات؟ پشت سرهم بودن اجزای نمازوفاصله نینداختن بین آنها
۳۹۶) قرائت؟‌ خواندن حمد وسوره یا تسبیحات اربعه دررکعت سوم وچهارم را قرائت گویند وهمچنین حمد وسوره دررکعت اول ودوم نمازرا گویند
۳۹۷) ذکر؟‌ سه مرتبه سبحان الله
۳۹۸) قیام ؟‌ ایستاده بودن است
۳۹۹) ارکان نماز؟ نیت، تکبیره الاحرام، قیام (( گفتن تکبیره الاحرام، وقیام متصل به رکوع )) رکوع، دوسجده، تسبیحات اربعه
۴۰۰) تکبیره الاحرام؟‌ گفتن الله اکبراست وباید بدن آرام باشد ودستها را تا مقابل گوش بالا برد
۴۰۱) تسبیحات حضرت فاطمه زهرا؟ ۳۴ بارالله اکبر، ۳۳ بارالحمدالله، ۳۳ بارسبحان الله
۴۰۲) نمازاحتیاط را برای چه مواردی می خوانند؟ درموقع شک کردن درنماز
۴۰۳) چیزهایی که می توان برآن سجده کرد؟‌ برروی زمین، سنگ مرمر، سنگ سیاه، سنگ گچ وآهک، آجر، کاغذ، چیزهایی که غیرخوراکی که اززمین می روید ( چوب،برگ درخت،سنگهای معدنی)، سجده برفرش وموکت وچیزهای خوراکی صحیح نیست
۴۰۴) صنعت ملی شدن نفت ایران توسط چه کسی صورت گرفت؟ دکتر مصدق
۴۰۵) اولین انتخابات ریاست جمهوری بعد از انقلاب در چه سالی بود ؟ پنجم بهمن ۱۳۵۸
۴۰۶) روز هفتم تیر به چه مناسبتی است ؟ شهادت دکتر بهشتی و ۷۲ تن
۴۰۷) روز قوه قضایه را به چه مناسبتی نام گذاری کردند؟ شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن
۴۰۸) روز زن و پرستار به چه روزی نام گذاری شده است ؟ حضرت زهرا – حضرت زینب
۴۰۹) ولادت حضرت قائم عجل الله چه روزی نام گذاری شده است؟ روز جهانی مستضعفان
۴۱۰) مدت ریاست قوه مقننه چند سال است ؟ یک سال
۴۱۱) فرمانده کل قوا برعهده کیست ؟ رهبر
۴۱۲) اعضای شورای نگهبان چند نفر است ؟ ۱۲ نفر
۴۱۳) رئیس قوه قضاییه توسط چه کسی انتخاب می شود ؟ رهبر
۴۱۴) دوره ریاست جمهوری در کشور ما چند سال است ؟ ۴ سال
۴۱۵) فقهای شورای نگهبان توسط چه کسی انتخاب می شود ؟ پیشنهاد مستقیم رهبری
۴۱۶) اعضای مجلس خبرگان توسط چه کسی تعیین می شود؟ رای مردم
۴۱۷) تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط چه کسی صورت میگیرد؟ رهبری
۴۱۸) رئیس قوه مجریه چه کسی است ؟ رییس جمهور
۴۱۹) رییس قوه مقننه توسط چه کسی انتخاب می شود؟ رای نمایندگان مجلس
۴۲۰) اولین پادشاه قاجار چه کسی بود؟ آقا محمدخان
۴۲۱) قدیمی ترین روزنامه توسط چه کسی انتشار یافت ؟ میرزا صالح شیرازی
۴۲۲) روزنامه قانون توسط چه کسی منتشر شد؟ میرزا ملکم خان
۴۲۳) قرارداد گمرکی ایران روسیه در زمان کدام پادشاه قاجار بسته شد؟ مظفرالدین شاه
۴۲۴) سازمان فدائیان اسلام توسط چه شخصیتی پایه گذار شده ؟ نواب صفوی
۴۲۵) کودتای ۲۸ مرداد توسط چه دولتی برنامه ریزی شد؟ امریکا
۴۲۶) سیزده آبان به چه روزی نام گذاری شده است؟ روز دانش آموز – تبعید امام خمینی از ایران به ترکیه – تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان
۴۲۷) شورای انقلاب اسلامی در چه سالی به وجود آمد؟ ۲۲ دری ماه توسط امام خمینی
۴۲۸) مجمع تشخیص مصلحت در چه تاریخی به وجود آمد؟ زمستان ۱۳۶۶
۴۲۹) در چه تاریخی بین ایران و عراق آتش بس اعلام شد؟ ۲۹ مرداد ۱۳۶۷
۴۳۰) موسس مدرسه دارلفنون چه کسی بود؟ امیرکبیر
۴۳۱) نام عملیاتی که منجر به فتح خرمشهر شد چه بود؟ فتح بیت المقدس
۴۳۲) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به چه روز جهانی نام گذاری شده است؟ روز قدس
۴۳۳) روز معلم چه روزی است ؟ ۱۲ اردیبهشت
۴۳۴) مقام بازنگری قانون اساسی کیست ؟ رهبر
۴۳۵) قانون اساسی ایران به چه روشی وضع و تصویب رسید؟ خبرگان و رفراندوم
۴۳۶) قانون اساسی در چه سالی و با چه درصدی به تویب رسید؟ ۱۲ اذر ماه ۱۳۵۸ با ۵/۹۹ درصد
۴۳۷) در نظام سیاسی ایرام مصدر مشروعیت نظام و اصل حاکمیت از آن کیست؟ خداوند
۴۳۸) عید رسمی اسلام و مذهب جعفری اثنا عشری را نام ببرید؟ جمعه – قربان – فطر
۴۳۹) تعیین رهبر در نظام اسلامی بر عهده کیست ؟ خبرگان منتخب مردم
۴۴۰) عضو شورای موقت رهبری را نام ببرید؟ رئیس جمهور – رییس قوه قضاییه – یکی از فقهای شورای نگهبان ( رئیس مجلس عضو شورا نیست )
۴۴۱) از ارکان قوه مقننه را نام ببرید؟ شورای نگهبان و نماینده مجلس
۴۴۲) استیضاح رئیس جمهور با درخواست چه تعدادی از نماینده ها صورت می گیرد؟ یک سوم
۴۴۳) استیضاح وزرا با درخواست چه تعدادی از نمایندها صورت می گیرد؟ ده نفر
۴۴۴) دیوان محاسبات کشور زیر نظر کدام مرجع انجام وظیفه می کند؟ مجلس شورای اسلامی
۴۴۵) وظایف مجلس شورای اسلامی؟ شرح و تفسیر قوانین عادی – تصویب لایحه بودجه – تنظیم و تصویب نظام پارلمانی کشور
۴۴۶) چه مرجعی حق تحقیق و تحص در تمام امور کشور را دارد؟ مجلس شورای اسلامی
۴۴۷) نحوه تعین و انتخاب شورای نگهبان چگونه است ؟ شش نفر فقیه به انتخاب مقام رهبری و شش نفر به پیشنهاد رئیس جمهور و تایید مجلس
۴۴۸) اعضای شورای نگهبان برای چند سال انتخاب می شوند؟ ۴ سال
۴۴۹) تفسیر قانون اساسی برعهده کدام مرجع قانونی است ؟ شورای نگهبان
۴۵۰) وظایف شورای نگهبان را نام ببرید؟ تایید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری از حیث واجد بودن شرایط قانونی – تشخیص عدم مغایرت مصوبات دولت با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی – نظارت بر انتخاب مجلس خبرگان رهبری ، ریاست جمهوری و قانون اساسی
۴۵۱) عزل رئییس جمهور بر عهده چه مرجعی است ؟ مقام رهبری
۴۵۲) مکانیسم عزل رئیس جمهور چگونه است؟ رای عدم کفایت ۲ سوم نمایندگان کل مجلس و تایید رهبری
۴۵۳) در صورت فوت یا عزل یا استعفای رئیس جمهور کدام مقام به انجام مسئولیت های وی خواهد بود؟ معاون اول با تایید مقام رهبری
۴۵۴) نحوه و مدت انتخاب رئیس قوه قضاییه چگونه است ؟ به انتخاب رهبر به مدت ۵ سال
۴۵۵) شروط انتخاب رئیس قوه قضاییه ؟ مجتهد عادل باشد- آگاه به امور قضایی باشد- مدیر و مدبر
۴۵۶) انتخاب قضات بر عهده کیست؟ رییس قوه قضاییه
۴۵۷) کار دیوان عدالت اداری؟ رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین دولتی و واحدهای دولتی
۴۵۸) وظایف دادسرا؟ حفظ حقوق عامه – نظارت در حسن اجرای قوانین – تعقیب کیفی بزهکاران
۴۵۹) دیوان عالی کشور؟ مرجع قضایی ناظر به اجرای صحیح قوانین در محاکم
۴۶۰) سازمانهای وابسته به قوه قضاییه را نام ببرید؟ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور- شرکت سهامی روزنامه رسمی – سازمان بازرسی کل کشور ( دیوان محاسبات کشور وابسته نیست)
۴۶۱) عهدنامه ترکمن چای و فین کنشتاین بین چه کشورهایی بسته شد؟ روسیه – فرانسه
۴۶۲) نخستین کشوری که امام به آنجا تبعید شد چه بود؟ ترکیه
۴۶۳) امام خمینی در چه تاریخی به ترکیه تبعید شد؟ ۱۳ آبان سال ۴۳
۴۶۴) مذهب شیعه را چه کسی در ایران رسمی کرد؟ شاه اسماعیل
۴۶۵) جمعیت فداییان اسلام را چه کسی پایه گذاری کرد؟ نواب صفوی
۴۶۶) جمعه سیاه چه روزی است؟ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷
۴۶۷) دو رکن اصلی قوه مقننه؟ مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان
۴۶۸) قوه مجریه از چه بخشهایی تشکیل شده است ؟ هیات وزیران ، رییس جمهور و معاونان رئیس جمهور
۴۶۹) دیوان عدالت اداری زیر نظر چه مرجعی است؟ رئیس قوه قضاییه
۴۷۰) اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را انتخاب می کند؟ رهبر
۴۷۱) عزل و نصب رئیس سازمان صدا و سیما بر عهده کیست ؟ رهبر
۴۷۲) چه مقامی وظیفه حل اختلاف بین قوای سه گانه را دارد؟ رهبر
۴۷۳) امام جمعه را چه کسی انتخاب می کند؟ رهبر
۴۷۴) چه تعداد از نمایندگان می توانند استیضاح یک وزیر را در مجلس طرح کنند؟ ۱۰ نفر
۴۷۵) چه مرجعی وظیفه رسیدگی به تخلفات رئیس جمهور را دارد؟ دیوان عالی کشور
۴۷۶) وزیر دادگستری چگونه انتخاب می شود؟ توسط رئیس قوه قضاییه چند نفر به رئیس جمهور معرفی و او انتخاب می کند
۴۷۷) سفیر توسط چه کسی انتخاب می شود؟ وزیر امور خارجه
۴۷۸) مهمترین وظیفه رئیس جمهور چیست؟ اجرای قانون اساسی
۴۷۹) رییس دیوان عالی کشور چگونه انتخاب می شود؟ از طرف رئیس قوه قضاییه با مشورت قضات دیوان عالی کشور
۴۸۰) اولین رئیس قوه قضاییه که بود؟ شهید بهشتی
۴۸۱) هفتم تیر مصادف با شهادت چه کسی است؟ شهید بهشتی
۴۸۲) سوم خرداد مصادف با چه روزی است؟ سالروز آزادی خرمشهر
۴۸۳) هفته دولت مصادف با چه چیزی است؟ شهادت رجایی و باهنر
۴۸۴) روز معلم چه روزی است؟ ۱۲ اردیبهشت – استاد مطهری
۴۸۵) ۱۴ خرداد چه روزی است؟ فوت آیت الله خمینی
۴۸۶) زیربنای انقلاب اسلامی کدام واقعه است؟ ۱۵ خرداد ۱۳۴۲
۴۸۷) وظیفه تشخیص مصلحت نظام؟ حل اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامیست؟ اول ربیع الاول هجرت رسول اکرم ازمکه به مدینه است
۴۸۸) سوره حمد دارای چند نام است ؟
ده نام : المثانی – فاتحه الکتاب – البیع – ام الکتاب – الحمد – الصلاه – الوافیه – الاساس – الکافیه – الشفاء .
۴۸۹) ملائک مقرب خداوند را نام ببرید . جبرائیل – اسرافیل – عزرائیل – میکائیل .
۵۰۰) ماه های حرام را نام ببرید . محرم – رجب – ذیقعده – ذیحجه .
۵۰۱) مذاهب چهارگانه اهل سنت کدامند ؟ حنبلی – حنفی – شافعی – مالکی .
۵۰۲) نام کلیددار بهشت چیست ؟ رضوان .
۵۰۳) حضرت آدم و هوا چند ساعت در بهشت بودند ؟ هفت ساعت .
۵۰۴) آفرینش زمین و آسمان چند روز طول کشید ؟
مدت شش روز که هر روز آن برابر با پنجاه هزار سال است .
۵۰۵) دو ملک مأمور ثبت اعمال چه نام دارند ؟ عتید و رقیب .
۵۰۶) روز قیامت برابر با چند سال است ؟ پنجاه هزار سال .
۵۰۷) کدام کتاب به اخ القرآن (برادر قرآن) معروف است ؟ نهج البلاغه .
۵۰۸) کدام کتاب به اخت القرآن (خواهر قرآن) معروف است ؟ صحیفه سجادیه .
۵۰۹) خداوند متعال، دنیا را در چه روزی آفریده است ؟ روز یکشنبه .
۵۱۰) اصول دین چندتاست ؟ پنج تا ، توحید – عدل – نبوّت – امامت – معاد .
۵۱۱) فروع دین چندتاست ؟
ده تا ، نماز – روزه – خمس – زکات – حج – جهاد – امر به معروف – نهی از منکر – توّلی – تبرّی .
۵۱۲) به چه کسانی پنج تن آل عبا می گویند ؟
حضرت محمد (ص) – حضرت علی (ع) – حضرت فاطمه (ع) – حضرت امام حسن مجتبی (ع) – حضرت امام حسین (ع) .
۵۱۳) به چه کسانی چهارده معصوم می گویند ؟
حضرت محمد (ص) – حضرت فاطمه (ع) – و دوازده امام علیه السلام .
۵۱۴) اصول دین کدامند ؟ توحید – نبوّت – معاد .
۵۱۵) اصول مذهب کدامند ؟ عدل – امامت .
۵۱۶) معاد بر چند نوع است ؟ دو نوع : جسمانی – روحانی .
۵۱۷) از مجموع پیامبران الهی چه تعداد از آنها اولوالعزم هستند ؟
پنج نفر : حضرت محمد (ص) – حضرت عیسی (ع) – حضرت موسی (ع) – حضرت نوح (ع) – حضرت ابراهیم (ع) .
۵۱۸) نام چند نفر از پیامبران الهی در قرآن کریم آمده است ؟ ۲۵ نفر
۵۱۹) اجرا کردن دستورات مجتهد را چه می گویند ؟ تقلید
۵۲۰) احکام بر چند قسم است ؟ پنج قسم : واجب – مستحب – حرام – مکروه – مباح .
۵۲۱) آب ها بر چند قسم هستند ؟ دو قسم : آب مضاف – آب مطلق .
۵۲۲) مطهرات چندتاست ؟
۱۰ تا : آب – زمین – آفتاب – استحاله – انتقال – اسلام – تبعیت – برطرف شدن عین نجاست – استبراء حیوان نجاستخوار – غائب شدن مسلمان .
۵۲۳) نجاسات چندتاست ؟
۱۱ تا : بول – غائط – منی – مردار – خون – سگ – خوک – کافر – شراب – فقاع (آبجو) – عرق شتر نجاستخوار .
۵۲۴) غسل بر چند نوع است ؟ دو نوع : ترتیبی – ارتماسی .
۵۲۵) غسل های واجب چندتاست ؟
۷ تا : غسل جنابت – غسل حیض – غسل نفاس – غسل استحاضه – غسل مس میت – غسلی که به واسطه نذر و قسم واجب می شود .
۵۲۶) تیمم بر چند قسم است ؟ دو قسم : بدل از وضو – بدل از غسل .
۵۲۷) نمازهای واجب چندتاست ؟
۶ تا : نمازهای یومیه – نماز آیات – نماز میت – نماز طواف واجب خانه خدا – نماز قضای پدر که بر پسر بزرگ واجب است – نمازیکه به واسطه اجیر شدن، نذر، قسم و عهد واجب می شود .
۵۲۸) واجبات نماز چند قسم است ؟ دو قسم : رکن – غیر رکن .
۵۲۹) رکن نماز چند چیز است ؟
پنج چیز : نیت – تکبیره الاحرام – قیام – رکوع – دو سجده .
۵۳۰) واجبات نماز چند چیز است ؟
یازده چیز : نیت – قیام – تکبیره الاحرام – رکوع – سجود – قرائت – ذکر – تشهد – سلام – ترتیب – موالات .
۵۳۱) مکانی که انسان در آن نماز می خواند باید دارای چه شرائطی باشد ؟
مباح باشد(غصبی نباشد) – بی حرکت باشد – تنگ و سقف آن کوتاه نباشد – جایی که پیشانی را می گذارد پاک باشد – مکان اگر نجس است طوری تر نباشد که به بدن یا لباس نمازگزار سرایت کند – جایی که پیشانی را می گذارد از جای زانوها و بنابر احتیاط واجب از جای انگشتان پایش از چهار انگشت بسته پایین تر یا بلندتر نباشد .
۵۳۲) لباس نمازگزار دارای چه شرائطی می باشد ؟
پاک باشد – غصبی نباشد(مباح باشد) – از اجزاء مردار نباشد، مثلاً : از پوست حیوانی که مطابق دستور اسلام ذبح نشده، تهیه نگردیده باشد حتی کمربند و کلاه – از حیوان حرام گوشت نباشد مثلاً از پوست پلنگ یا خوک تهیه نشده باشد – اگر نمازگزار مرد است لباس او طلاباف یا ابریشم خالص نباشد .
۵۳۳) آیا شکستن نماز واجب از روی اختیار حلال است ؟ خیر، حرام است .
۵۳۴) شکیات چند نوع است و مجموعاً چند قسم می شود ؟
شکیات سه نوع است : شکهایی که نماز را باطل می کند (۸ قسم) – شکهایی که نباید به آنها اعتنا کرد (۶ قسم) – شکهایی که صحیح است(۹ قسم)، که مجموعاً ۲۳ قسم می شود
۵۳۵) قرآن چند«سوره» دارد؟ قرآن ۱۱۴ سوره دارد.
۵۳۶) قرآن چند«جزء» دارد؟ قرآن دارای سی جزء است .
۵۳۷) قرآن چند«حزب» دارد؟ قرآن دارای ۱۲۰ حزب است
۵۳۸) قرآن چند«آیه» دارد؟ قرآن ۶۲۳۶ آیه دارد .
۵۳۹) کدام سوره قرآن دو «بسم الله الرحمن الرحیم» دارد؟ سوره نمل
۵۴۰) کدام سوره قرآن «بسم الله الرحمن الرحیم» ندارد؟ سوره توبه
۵۴۱) قرآن با چند «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع می شود ؟ یک
۵۴۲) قرآن چند«بسم الله» دارد؟ صد و پانزده
۵۴۳) سوره ای از قرآن را که نام آن یکی از اصول دین است ، نام ببرید. توحید
۵۴۴) کدام سوره از سوره های قرآن به اسم یکی از فروع دین می باشد ؟حج
۵۴۵) نام یک سوره یک حرفی را ذکر کنید. سوره ( ق )
۵۴۶) نام دو سوره دو حرفی را ذکر کنید. سوره های یس و طه
۵۴۷) نام سه سوره سه حرفی را ذکر کنید. سوره های نور و کهف و نمل
۵۴۸) چه تعداد از سوره های قرآن سجده واجب دارد؟ چهار سوره در قرآن کریم سجده واجب دارد: (نجم،فصلت،علق و سجده).
۵۴۹) کدام سوره قرآن به مادر قرآن معروف است؟ سوره حمد
۵۵۰) چه تعداد از سوره های قرآن با حروف مقطعه آغاز می شود؟ ۲۵ سوره قرآن
۵۵۱) زینت قرآن چیست؟ به فرمایش حضرت محمد(ص) صوت زیبا زینت قرآن است.
۵۵۲) اولین سوره ای که بر پیامبر اسلام نازل شد؟ سوره علق
۵۵۳) آخرین سوره ای که بر پیامبر اسلام نازل شد؟ سوره نصر.
۵۵۴) سوره هایی که با قل شروع می شوند کدام است؟ سوره های
جن،کافرون،اخلاص،فلق،ناس
۵۵۵) چه تعداد از سوره های قرآن “مکی” وچه تعداد “مدنی “هستند؟ ۸۶ سوره “مکی”و۲۸ سوره مدنی.
۵۵۶) کدام سوره به سوره “امام حسین” معروف است؟ سوره فجر
۵۵۷) کدام سوره قرآن به “نسب نامه “قرآن معروف است؟ سوره اخلاص
۵۵۸) سوره هایی که به “عزائم” مشهور هستند کدامند؟ سوره های سجده،فصلت،نجم،علق
۵۵۹) چند سوره “سجده واجب” دارد؟ سوره های سجده،فصلت،نجم،علق
۵۶۰) کدام سوره معادل “یک سوم”قرآن است؟ سوره توحید
۵۶۱) چه سوره ای همنام یکی از روزهای “هفته” است؟ سوره جمعه
۵۶۲) چند سوره ه با “حروف مقطعه” آغاز می شود؟ ۲۹ سوره
۵۶۳) کجای دنیاست که نمی شود نماز خواند؟ پشت بام خانه خدا
۵۶۴) کدام پاک است که به پاک دیگر بخورد، باطل کننده است؟ آب مسح سر اگر به آب پیشانی برسد، وضو باطل می شود
۵۶۵) کدام نماز است که در بالا شروع می شود و در بالا تمام می شود؟ نماز میّت
۵۶۶) یک مؤمنی پانزده سال نماز نخوانده، پانزده سال نماز بی وضو خوانده و پانزده سال هم نماز بدون سوره حمد خوانده، چطور چنین عملی ممکن است؟- پانزده سال به سن تکلیف نرسیده بود، پانزده سال دوّم نماز میّت خوانده و پانزده سال سوّم نماز جماعت خوانده بود.
۵۶۷) آن چیست که در وضو هست، در غسل نیست و در غسل هست، در وضو نیست؟ در وضو موالات شرط است، در غسل شرط نیست، می شود عضوی را شست، عضو دیگر را بعد از مدتی فاصله کمتر یا بیشتر شست. در غسل اعضا را می شود به طرف بالا و پایین شست، ولی در وضو فقط باید از بالا به پایین شسته شود.
۵۶۸) کدام نماز است که شک بین سی و دو و سی و سه دارد؟ نماز در موقعی که قبله مشخص نیست، فرد مجبور است به چهار طرف نماز بخواند، در آخرین سمت که نماز می خواند، در آخرین رکعت شک کند شکِ بین سی و دو و سه خواهد بود که در واقع شک بین چهار و پنج است.
۵۶۹) مومنی داشت نماز می خواند در رکعت اوّل یک سجده فراموش کرده و بلند شد، در رکعت دوّم حمد و سوره را خواند، رکوع یادش رفت، سجده اول را به جا آورد،متوجه شد که رکوع یادش رفته، چه باید بکند؟ آیا نمازش باطل است، یا نه؟ اگر باطل نیست، راه حل چیست؟ سجده اوّل رکعت دوّم را به جای سجده فراموش شده رکعت اوّل قرار می دهد، بلند می شود، رکعت دوّم را دوباره می خواند، نماز را تمام می کند، بعد از نماز به جای قیام و کلام بی جا سجده سهو به جا می آورد.
۵۷۰) آن چیست که در وضوگرفتن مستحب، در نماز خواندن واجب و در دستشویی حرام است؟ قبله.
۵۷۱) آن چه درختی است که پنج شاخه و هفده برگ دارد؟ نماز یومیه صبح و عصر و مغرب و عشا که مجموعاً هفده رکعت می باشد.
۵۷۲) کدام نماز است که در هر رکعت پنج رکوع دارد؟ نماز آیات.
۵۷۳) کدام نماز است که پنج قنوت در رکعت اوّل و چهار قنوت در رکعت دوّم دارد؟- نماز عید فطر و قربان

نویسنده : چلیپا تاریخ ارسال : جمعه ۲۵ آبان ۹۷ ساعت ارسال : ۲۳:۵۲ کد دیدگاه : ۲۰۳۶۳۶۲

برخی از رویدادها مهم سال

۱٫ چه اتفاق مهمی درسال ۶۸ رخ داده است؟ رحلت امام خمینی
۲٫ اول ذیقعده؟ تولدحصرت معصومه (س) روز دختر
۳٫ ۲۹ فروردین؟ روزارتش
۴٫ ۹ ذیحجه؟‌ روزعرفه
۵٫ ۱۰ ذیحجه؟‌ عید قربان
۶٫ ۱۸ ذیحجه؟ عید غدیرخم
۷٫ ۵ اردبیهشت؟ شکست حمله امریکا به طبس
۸٫ ۱۲ اردیبهشت؟ روز معلم وشهادت ا… مطهری
۹٫ ۳ خرداد؟ آزادی خرمشهردرعملیات بیت المقدس ۶۱
۱۰٫ ۹ محرم؟ تاسوعای حسینی
۱۱٫ ۱۰ محرم؟ عاشورای حسینی
۱۲٫ ۱۲ محرم؟ شهادت امام سجاد
۱۳٫ ۱۴ خرداد؟‌ رحلت امام خمینی سال ۶۸
۱۴٫ ۱۵ خرداد؟ قیام سال ۴۲ و زندانی شدن امام خمینی به دست ماموران ستم شاهی پهلوی
۱۵٫ ۲۰ صفر؟ اربعین حسینی
۱۶٫ ۲۸ صفر؟ رحلت پیامبر اکرم (ص) وشهادت امام حسن
۱۷٫ ۳۰ صفر؟ شهادت امام رضا
۱۸٫ ۷ تیر؟ شهادت دکتربهشتی و۷۲ تن ازیارانش – روز قوه قصاییه
۱۹٫ ۱۲ تیر؟ سقوط هواپیمای مسافربری توسط امریکا سال ۶۷
۲۰٫ ۲۷ تیر؟ سال ۶۷ پذیرش قطعنامه ۵۹۸
۲۱٫ ۵ مرداد ۵۷؟ اولین نمازجمعه
۲۲٫ ۲۷ مرداد ۶۸؟ آتش بس رسمی بین ایران وعراق
۲۳٫ ۲ شهریور؟ هفته دولت
۲۴٫ ۸ شهریور؟ شهادت دکتررجائی وباهنر
۲۵٫ ۵ جمادی الاول؟ ولادت حضرت زینب- روز پرستار
۲۶٫ ۱۸۸) ۱۷ شهریور ۵۷؟ جمعه خونین تهران
۲۷٫ ۳۱ شهریور ۵۹؟ حمله عراق به ایران وآغازهفته دفاع مقدس
۲۸٫ وفات حضرت فاطمه درچه تاریخی است؟‌ به دو روایت ۱۳ جمادی الاول و۳ جمادی الثانی
۲۹٫ ولادت حضرت فاطمه ؟ ۲۰ جمادی الثانی وولادت امام خمینی- روز زن و مادر
۳۰٫ هفته وحدت درچه تاریخی است؟ از۱۲ ربیع الاول تا ۱۷ ربیع الاول
۳۱٫ میلاد حضرت رسول؟ ۱۷ ربیع الاول تشیع
۱۲ربیع الاول اهل سنت
۳۲٫ میلاد امام جعفرصادق؟‌ ۱۷ ربیع الاول
۳۳٫ وفات حضرت خدیجه؟ ۱۰ رمضان
۳۴٫ وفات حضرت زینب؟ ۱۵ رجب
۳۵٫ ۲۶ مرداد سال ۶۹ مصادف با چه روزی است؟ بازگشت آزادگان
۳۶٫ ۱۹ شهریورسال ۵۸ ؟‌ شهادت آیت ا… طالقانی
۳۷٫ ۱۳ آبان؟ روزدانش آموز
۳۸٫ ۱۶ آذر؟ روزدانشجو
۳۹٫ ۵ آذر؟ روزبسیج مستضعفین
۴۰٫ ۲۷ آذر؟ وحدت حوزه ودانشگاه
۴۱٫ ۲۶ دی ؟ فرارشاه معدوم
۴۲٫ اول شوال؟ عید سعید فطر
۴۳٫ ۱۲ بهمن ؟ بازگشت امام خمینی به ایران سال ۵۷
۴۴٫ ۲۲ بهمن ؟ پیروزی انقلاب سال ۵۷
۴۵٫ ۲۹ اسفند ؟ روزملی شدن صنعت نفت
۴۶٫ دبیرکل سازمان ملل؟ آنتونیو گوترش


 

سوالات مصاحبه عقیدتی سیاسی بدون جواب

 

نویسنده : ناشناس تاریخ ارسال : سه شنبه ۰۴ دی ۹۷ ساعت ارسال : ۲۱:۴۶ کد دیدگاه : ۲۱۰۰۳۷۶

سوالات استخدامی
۱) معرفی کامل اعضای خانواده
۲) مرجع تقلیدت کیه؟ اگه عوض کردی چرا عوض کردی؟ شرایط تقلید از یک مرجع دیگه چیه؟
۳) امام جماعت مسجد محلتون کیه؟
۴) رشته دانشگاهت چیه و چرا؟
۵) چرا الان اینجایی (محل گزینش)
۶) مشروبات، مواد و سیگار استعمال میکنی؟
۷) خارج از کشور رفتی؟ چه سالی؟ زیارتی یا سیاحتی؟
۸) کسی توی فامیل طلاق گرفته؟ چرا؟
۹) چرا ازدواج نکردی؟ چرا باید ازدواج کنی؟ چرا ازدواج کردی؟
۱۰) اگه ما برای چندجا گزینش کنیم، کجا در اولویت قرار داره برای شما؟ (هوشیاری خودتون را میطلبه)
۱۱) از عدد ۱۰۶، شش تا شش تا بشمار بیا تا صفر، چجوری میفهمی درست گفتی؟
۱۲) فوری یک ضرب المثل بگو
۱۳) عملکرد دولت را بگو
۱۴) عملکرد نظام را بگو
۱۵) فرق الان با دوران شاه را بگو
۱۶) اگه از الان بفرستنت منطقه محروم به مدت ده سال، موافقی ؟
۱۷) با کسی درارتباط بودی؟ چرا نبودی؟
۱۸) بسیج هم شرکت میکنی؟ حکم مسئولیت داری؟
۱۹) من خدا را قبول ندارم، وجود خدا را برای من اثبات کن! (بعد از اثبات بگویید اگر نخواهد قبول کند بحث دیگریست)
۲۰) رهبری در آخرین سخنرانی شان چه فرمودند؟
۲۱) آخرین خطبه نماز جمعه تهران درمورد چی بود؟
۲۲) آخرین خطبه نماز جمعه شهرستان تان درمورد چی بود؟
۲۳) امام جمعه شهرتان کیه؟ نماینده مجلس شهرستان کیه؟ اعضای شورای شهر، چندنفر نام ببر، رییسش کیه؟
۲۴) اگر دیر به نمازجماعت برسی، در شرایط مختلف، چطور اقتدا میکنی؟
۲۵) ولی فقیه و ولایت فقیه را تعریف کنید. لزوم ولایت فقیه را اثبات کنید.
موفق باشید

 

نمونه سوالات مصاحبه

 

۱٫ -یک صفحه از قران
۲٫ – معرفی خود و خانواده
۳٫ –سال ورود و خروج از دانشگاه
۴٫ – نحوه پر کردن اوقات فراغت
۵٫ -شرکت در مراسم مذهبی و نماز جمعه شهرتون
۶٫ –معنی ولایت فقیه
۷٫ – مشکلات کشور کدوما هستند
۸٫ -اهل ورزش هستی
۹٫ – دوست خوب چه ویژگی های داره
۱۰٫ – کدوم کانال اجتماعی عضوی
۱۱٫ -نماز ایات و جمعه چطوری خونده میشه
۱۲٫ -سوره حمد و تسبیحات اربعه رو با معنی بخون
۱۳٫ -اخبار رو از چه طریقی دنبال میکنی
۱۴٫ – ام ابیها به چه کسانی میگن و چرا
۱۵٫ -مسائل روز عربستان، سوریه
۱۶٫ – رهبر چطور انتخاب میشه
۱۷٫ – رئیس مجلس خبرگان
۱۸٫ -استیضاح چیه
۱۹٫ – چه کتابی مطالعه میکنی
۲۰٫ -ولایت فقیه رو تعریف کن
۲۱٫ – مسافت شرعی
۲۲٫ – اخبار روز
۲۳٫ -وظایف شواری نگهبان و چند نفرند و چطوری انتخاب میشن
۲۴٫ -مبطلات نماز و روزه
۲۵٫ – تولی و تبری
۲۶٫ -فتنه ۹ دیماه
۲۷٫ -خمس و زکات
۲۸٫ – عصمت و اعجاز
۲۹٫ – انواع غسل
۳۰٫ – تیمم
۳۱٫ -نماز جمعه و چند بار در سال میری
۳۲٫ -شک در نماز
۳۳٫ -مطهرات
۳۴٫ – شرایط نماز و مبطلات
۳۵٫ -دعاها
۳۶٫ – وظایف سه قوه
۳۷٫ -اخبار روز داخل و خارج و تحولات
۳۸٫ -اینترنت و ماهواره
۳۹٫ -ویژگی های کارمند و اهداف تو
۴۰٫ -مراسم دینی و شب قدر
۴۱٫ – مسیر راهپیمایی
۴۲٫ -اصول و فروع دین
۴۳٫ – انتخابات
۴۴٫ – مسجد محل
۴۵٫ -داعش
۴۶٫ – فرقه های ظاله
۴۷٫ -رساله میخونی و نام مرجع تقیلد
۴۸٫ -تجافی
۴۹٫ – روز قدس
۵۰٫ -تعریف دین و نقش ان در زندگی
۵۱٫ -احزاب ایران
۵۲٫ -دوست داری کدوم حزب عضو بشی
۵۳٫ -نمودهای التزام به ولایت فقیه
۵۴٫ – روخوانی قرآن
۵۵٫ -نقاط قوت و مسئولیت پذیری
۵۶٫ -برجام و نظرت
۵۷٫ -روزه
۵۸٫ -عصمت یعنی چی
۵۹٫ -خواندن قران از حفظ
۶۰٫ -نام نماینده و امام جمعه شهرتون
۶۱٫ -یه سخن از رهبر
۶۲٫ -چه مقدار از خورشید گرفتی باید نماز ایات خوند
۶۳٫ -طرفدار حزب و جناح خاصی هستی
۶۴٫ -برخورد و رفتار با دیگران
۶۵٫ -نماز مسافر
۶۶٫ – مبطلات روزه
۶۷٫ -تعداد ایات و سوره اول و اخر قران و ایه الکرسی
۶۸٫ -شرکت در دعا ها اگر که یکی رو میگید و قسمتی از ان دعا
۶۹٫ -اسم استاندار و نماینده و فرماندار
۷۰٫ -نظرت در مورد امریکا
۷۱٫ – انگیزه از انتخاب این شغل و چه هدفی برا اینده داری
۷۲٫ -اخرین نماز جمعه که شرکت میکنی سوال میکنند
۷۳٫ -سجده سهو وشرایطش
۷۴٫ – اگر دیر به نماز جماعت برسی و چطوری وصل شدن به نماز جماعت
۷۵٫ -نظرت در مورد پوشش و ارایش
۷۶٫ -برجام
۷۷٫ – انواع اب
۷۸٫ – ولایت فقیه چه جایگاهی در جامعه داره
۷۹٫ هدف شورای امنیت ملی چیست رئیسش کیه و دبیرش کیه
۸۰٫ – بصیرت چیه و و افراد با بصیرت چه ویژگی های دارند
۸۱٫ -چرا عربستان به یمن حمله کرد
۸۲٫ -نفوذ چیه
۸۳٫ –وضوی جبریه چیه
۸۴٫ -کدوم کشورها حامی امریکا هستند
۸۵٫ – اصول و فروع دین
۸۶٫ -بحث سیاسی و اجتماعی روز الان چیه
۸۷٫ -نام مسجد محل
۸۸٫ -کشور ما تو منطقه موفق بوده اگه بله دلیلش چیه
۸۹٫ -داعش از کجا تشکیل شد
۹۰٫ -چرا ادواج نکردی نباید گفت مسائل مالی یا درس یه دلیل قانع کننده
۹۱٫ -تو سلام نماز به کیا سلام میدی
۹۲٫ – کلا نماز و ذکرهای نماز به همراه معنی
۹۳٫ -فرق تسبیحات اربعه با تسبیحات فاطمه زهرا
۹۴٫ -از کی نماز میخونی و تا حالا نمازت قضا شده و چرا
۹۵٫ -اگه بری مشهد نماز و روزه حکمش چیه و شرایطش چیه
۹۶٫ -اسم امام جمعه تهران در هفته گذشته…امروز کاشانی بود
۹۷٫ – شعار سال و نام گذاری ان و دلیل
۹۸٫ – فتنه ۸۸
۹۹٫ – مذاکرات ۱+۵
۱۰۰٫ – شهدای محله تون و وصیت نامه شهدا
۱۰۱٫ – رد مظالم چیه
۱۰۲٫ – امامان بقیع
۱۰۳٫ چطوری میتونی ثابت کنی خدا وجود داره
۱۰۴٫ – بزرگترین دشمن ایران و اسلام
۱۰۵٫ – کتب اربعه شیعه کدامند
۱۰۶٫ – قیام ۱۵ خرداد
۱۰۷٫ – از کتاب های امام چه خوندی
۱۰۸٫ – نحوه بر خورد با ارباب رجوع
۱۰۹٫ – تفکیک حق از باطل
۱۱۰٫ – “مستند روایی اثبات ولایت فقیه چیه “
۱۱۱٫ – تفاوت مرجع تقلید با ولی فقیه
۱۱۲٫ – اگر رهبر نظرش در مورد حکومت با مرجع تقلید متفاوت باشه نظر کدام یک رو باید انجام داد؟
۱۱۳٫ – سجده زیارت عاشورا واجب یا مستحب؟
۱۱۴٫ – سخنان رهبر فصل الخطاب یعنی چی
۱۱۵٫ – روز مباهله
۱۱۶٫ – فرق رهبر با ولی فقیه
۱۱۷٫ – تجافی چیه
۱۱۸٫ – وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام
۱۱۹٫ – دلیل نزول کوچکترین سروه قران
۱۲۰٫ – سخنی از امام در مورد ولایت فقیه و حمایت از ولی فقیه
۱۲۱٫ – ارتباط نبوت و امامت
۱۲۲٫ – اولین رئیس قوه قضاییه
۱۲۳٫ – در مورد وظایف شغلی که برای ان قبول شده اید.
۱۲۴٫ -کجا میری عزاداری
۱۲۵٫ –عملکرد مثبت رهبری چی بوده
۱۲۶٫ – -دلیل مشکلات اقتصادی
۱۲۷٫ – نمازهای مستحب
۱۲۸٫ -خطبه های نماز جمعه
۱۲۹٫ -سوره های که در نماز جمعه خونده میشه
۱۳۰٫ – ساعات نماز های ۵ گانه
۱۳۱٫ –ماه محرم و چرا امام حسین قیام کردند
۱۳۲٫ -اخبار رو از چه شبکه ای دنبال میکنی و دیشب اخبار چی میگفت
۱۳۳٫ – اخرین بیانات رهبر
۱۳۴_در مورد جهان اسلام امریکا فلسطین و اسرائیل
۱۳۵٫ -نماز عیدین
۱۳۶٫ – زیارت عاشورا
۱۳۷٫ -حد ترخص
۱۳۸٫ – ایا انتقادی به رهبر هست
۱۳۹٫ – اگر دکمه لباست طلا باشه نمازت باطله یا نه
۱۴۰٫ – حکم خرید و فروش لباسی که تصاویر نامناسب داشته باشه
۱۴۱٫ – مهم ترین دستاوردهای دولت
۱۴۲٫ – چرا رهبر اون حرف رو زد که بگین بصیرت رهبره و..
۱۴۳٫ -ویژگی های بارز شخصیتت
۱۴۴٫ -سعی میکنند در بین مصاحبه یه چیزی بگن که عکس العمل و استرس شما رو متوجه شوند سعی کنید ارامش داشته باشید و خودتون رو کنترل کنید خصوصا عصبانیت
۱۴۵٫ -چی دوست داری
۱۴۶٫ – اگه یکی از فامیلات بخواد پارتی بازی کنی چکار میکنی
۱۴۷٫ – چرا این شغل رو انتخاب کردی
۱۴۸٫ – ویژگی های مثبت و منفی
۱۴۹٫ -استرس داری
۱۵۰٫ – عصبی میشی
۱۵۱٫ – برا مسکن چکار میکنی
۱۵۲٫ – تاریخ صدر اسلام
۱۵۳٫ – جنگهای که امام علی شرکت داشتند
۱۵۴٫ – مشکلات جهان اسلام
۱۵۵٫ – اگه رئیست بگه خلاف کنی چکار میکنی
۱۵۶٫ – تقویم
۱۵۷٫ – دعای فرج
۱۵۸٫ -توضیح در مورد غدیر خم
۱۵۹٫ – ارادت شما به رهبر
۱۶۰٫ – ۱۳ ابان
۱۶۱٫ – اسامی چند تا از مراجع تقلید زنده
۱۶۲٫ – کوچکترین سوره قران
۱۶۳٫ – و بزرگترین سوره قران
۱۶۴٫ – نام دیگر سوره توبه
۱۶۵٫ -یه ایه که در قران به ولایت فقیه مشهور است
۱۶۶٫ – وظایف سه قوه
۱۶۷٫ – اختیارات رهبر
۱۶۸٫ – نواب خاص امام دوازدهم
۱۶۹٫ – نام عملیات فتح خرمشهر و تاریخ فتح
۱۷۰٫ – کیفیت نام جمعه
۱۷۱٫ – وظایف ما در قبال ولی فقیه
۱۷۲٫ – مرجع اصلی انتخابات در ایران
۱۷۳٫ – تعریف استحاله و احکام ان
۱۷۴٫ – نام پایگاه بسیج که در ان عضویم و نام فرمانده بسیج
۱۷۵٫ – فرق رکن و غیر رکن
۱۷۶٫ – ترتیب و موالات در نماز یعنی چی
۱۷۷٫ -معیار انتخاب دوست
۱۷۸٫ – غیبت صغری و غیبت کبری
۱۷۹٫ – راجع به قوه قضایی چی میدونی رئیس چه سازمان ای باهاش در ارتباطند و کی انتخاب میکنه و هر انچه در مرود قوه قضاییه است
۱۸۰٫ – مرخصی یعنی چی
۱۸۱٫ – چند تا وزرات خانه داریم
۱۸۲٫ – کتاب قانون اساسی و احکام رو باید کامل بلد باشین و روخوانی قران که اول میپرسند در مصاحبه تعیین کننده است
۱۸۳٫ – مبداء تاریخ هجری اسلام ؟اول ربیع الاول هجرت پیامبر از مکه به مدینه
۱۸۴٫ – کدام سوره دو بسم الله دارد؟نمل
۱۸۵٫ – تاریخ عضویت عادی و فعال در بسیج
۱۸۶٫ – تفاوت حد ترخص با مسافت شرعی چیه
۱۸۷٫ – کفاره جمع چیه
۱۸۸٫ – اعتکاف چیه
۱۸۹٫ – تایپ ۱۵۰ کلمه در یک دقیقه
۱۹۰٫ – ۷ تیر و ۹ دی چه روزیه
۱۹۱٫ – پوشش زن
۱۹۲٫ – حکم ارایش
۱۹۳٫ – نماز نذر
۱۹۴٫ – احکام خمسه چیه و تعریف کنید
۱۹۵٫ – جهاد اکبر چیه
۱۹۶٫ – بزرگترین گناه چیه…فکر کنم کفر باشه
۱۹۷٫ – تهاجم فرهنگی چیه
۱۹۸٫ – شیعه یعنی چی؟ سنی یعنی چی؟
۱۹۹٫ – با کدام امام مانوسی و چقدر در مورد امامان اطلاعات داری
۲۰۰٫ – عدل الهی چیه
۲۰۱٫ – نبوت بالاتره یا عدل
۲۰۲٫ – دعاهای شب های قدر و جوشن کبیر
۲۰۳٫ – قواعد تجوید قران (ابداع – ادغام ، اخفا و انواع وقف)
۲۰۴٫ – دعای ندبه و زیارت عاشورا و دعای کمیل در مورد چه کسی است؟
۲۰۵٫ -تعریف بسیج
۲۰۶٫ – معنی نماز و ذکرهای ان
۲۰۷٫ – دعاهای ندبه ، زیارت عاشورا و کیمل و توسل در مورد چی هستند
۲۰۸٫ – سن پیامبر در زمان بعثت و مکان
۲۰۹٫ – تاریخ شهادت حضرت علی
۲۱۰٫ -شرکت در مراسم مذهبی مثلا شب قدر و سوال در مورد ان چه روزهای هست و اعمال آن

 

 

سرفصلهای  کارگاه اموزشی مصاحبه

 

مصاحبه چیست و چه کاربردی دارد

ویزگی مصاحبه کنندگان حرفه ای

مصاحبه با بازجویی چه تفاوتهایی دارد

حفاظت کلام و حفاظت گفتار در مصاحبه

آزمون ها در مصاحبه

اقدامات پیش از مصاحبه

اقدامات در حین مصاحبه

اقدامات پس از پایان مصاحبه

ترفندها و تکنیکهای مذاکره و….

#آموزش_بدون-پاورپوینت  …….

 

 

منابع این کارگاه تخصصی  :

Itule Bruce D.& Douglas A.Anderson.(2003).News Writing and Reporting. (6th.ed)Mc Garow-Hill companies.Inc.

Chip Scanlan.Poynter Online – The Power of Listening.htm
Chip Scanlan.Poynter Online – The Power of Good Questions.htm
Poynter Online – The Art of Asking Questions.htm
Bob steele. Poynter Online – Interview Techniques.htm
Bob steele.Poynter Online – Interviewing The Ignored Skill.htm

Adams,Sally.(2001)With Wynford Hicks”Interviewing For journalist” Routlege.

The art of news interviewing–part 1–Beginning Reporting.htm
The art of news interviewing–part2–Beginning Reporting.htm
Chip Scanlan.Poynter Online – Tools of the Trade The Question.htm
Chip Scanlan.Poynter Online – The Way We Ask.htm

 

هزینه سرمایه گذاری :

هزینه این دوره اموزشی هشت میلیون و پانصد هزار ریال می باشد و با ظرفیت  محدود خواهد بود و اولویت با زمان ثبت نام  خواهد بود

 

محل و زمان برگزاری:

 

تهران  شرکت کنترل علوم و فنون و عددی موسسه مطالعات راهبردی خاورمیانه و  با همکاری مجتمع فنی علوی و کانون مدیریت مهندسی ایران برگزار خواهد شد.

از ساعت ۸٫۳۰ الی ۴٫۳۰

 

  • آدرس :

    تهران، ولی عصر، بالاتر از چهارراه زرتشت، ک. نوربخش، پ. ۱۲، ط. چهار

مازیار میر مشاور و تحلیل گر

 

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.