زبان بدن یک عاشق چه می گوید Body Language in love with what it says

زبان بدن یک عاشق چه می گوید  Body Language in love with what it says
فروردین ۱۱, ۱۴۰۳
4 بازدید

زبان بدن یک عاشق چه می گوید Body Language in love with what it says پیش درآمی بر دوره های ویژه زبان بدن خانمها در اولین روزهای بهار و همراه با فصل شکفته شدن گلها و رویش طبیعت مقاله ای در خصوص عشق به رشته تحریر دراوردم آرزو می کنم برایتان مفید فایده واقع گردد. […]

زبان بدن یک عاشق چه می گوید

Body Language in love with what it says

\"812220903_63907\"

پیش درآمی بر دوره های ویژه زبان بدن خانمها

در اولین روزهای بهار و همراه با فصل شکفته شدن گلها و رویش طبیعت مقاله ای در خصوص عشق به رشته تحریر دراوردم آرزو می کنم برایتان مفید فایده واقع گردد. در مورد عشق سخن زیاد گفته شده اما چیزی که تا کنون در مورد ان زیاد نشنیده و یا نخوانده ایم زبان بدن افراد عاشق است این از ان جهت اهمیت پیدا می کند که ایا واقعا انچه گفته میشود با انچه واقعیت دارد یکی است و یا آنچه فرد توان و روی بیان انرا ندارد با واقعیت نهان در دل او یکی است. در هر دو مورد خانمها و آقایان دچار شک تردید و یا دو دلی می شوند به همین جهت مقاله کوتاهی در این خصوص تحریر نمودم که شاید بتواند کمک شایان توجهی بنماید.

عشق میان مرد و زن یا عشق رمانتیک به عنوان پدیده ای عمیقا فیزیکی هدف کنکاش های بسیار علمی قرار گرفته است. در عشق رمانتیک سلول های عصبی، هورمون ها، مغز و فشار خون، قلب و معده در حالتی از شوریدگی قرار می گیرند واین سبب بروز برخی رفتارهای ظاهری میشود که افعال زبان بدن بهمین خاطر بروز می کند .بر اساس شواهد علم اعصاب درهنگامی که فرد عشق خود را بروز می‌دهد، تعدادی عنصر شیمیایی در مغز فرد فعال می‌شوند.دانشمند یونان باستان جالینوس  اصرار داشت که عاشق شدن موضوعی مربوط به اخلاط چهارگانه بدن است، به عبارت دیگر هنگامی که تعادل صفرا و سودا و بلغم و خون به هم می خورند انسان عاشق می شود. سالها بعد متخصصان نوین فیزیولوژی کشف کردند عشق رمانتیک ناشی از مواد شیمیایی طبیعی قدرتمندی است که در بدن می باشد.

ماده شیمیایی که به خصوص مورد تحقیق قرار گرفت مولکولی به نام فنیل اتیلامین (PEA) است. فنیل اتیلامین نوعی آمفتامین طبیعی است که باعث تحریک مغز و دستگاه عصبی مرکزی می شود. PEA نیز تجربه سرخوشی، تنفس سریع، افزایش ضربان قلب، گشادی مردمک، آزادی ترشحات بودار از پوست که می تواند طرف مقابل را بینهایت اغوا کند و در همین مقاله ما اینگونه رفتارها را از بعد فیزیکی مورد کنکاش و بررسی قرار خواهیم داد.

دو پژوهشگر انگلیسی و یک انسان شناس آمریکایی  با (MRI) برای کاوش اساس عصبی عشق استفاده کردند و متوجه شدند مغز های داوطلبان عاشق دقیقا در همین هسته فعال است. هر چه عشاق مورد بررسی مشتاق تر بودند این هسته در آنها فعال تر بود. و در طول مدت زمان میزان آدرنالین هم افزایش می یابد و آزاد شدن ماده شیمیایی دیگری به نام دوپامین را باعث می شود. دوپامین باعث افزایش توجه هدفمند، بنیه و انرژی فرد که همه آنها بر گرفتن پاداش متمرکز می شود. در همان حالی که این مواد شیمیایی قدرتمند مسیرهای عصبی را تهییج می کنند، باعث مهار یک واسطه شیمیایی عصبی به نام سروتونین می شوند.

سروتونین باعث کنترل اعمال تکانه ای، رفتارهای وسواسی و اشتیاق های شدید می شود، این پیام رسان عصبی در به وجود آمدن احساس قدرت برای عمل کردن و احساس تسلط بر امور به ما کمک می کند. افت میزان سروتونین در مغز در ایجاد اختلالاتی مثل حملات وحشت زدگی، اضطراب افسردگی و رفتارهای شیدایی دخالت دارد. البته شاید بد نیست بدانید امروزه دانشمندان می گویند دوای درد عشق یا شفا دهنده مریضان عشق هم تجویز مقدار مناسبی فلوکستین یا پروزاک است….

این مواد شیمیایی عبارتند از: تستسترون، استروژن، دوپامین، نوراپی نفرین، سروتونین، اکسی توسین و وازوپرسین. درهنگام برقراری رابطه جنسی یا احساسات شهوانی میزان تستسترون و اوستروژن در مغز افزایش پیدا می‌کند. معمولاً دوپامین، نورفینفرین و سروتونین در مرحله جذب نظر فرد مقابل حضور پررنگ تری دارند. به نظر می‌رسد اوکسی توسین و وازوپرسین به روابط پردوام و قوی ارتباط دارند. در دسامبر ۲۰۰۵، دانشمندان ایتالیایی در دانشگاه پاویا متوجه شدند که وقتی فرد برای اولین بار عاشق می‌شود، میزان مولکولی که به عنوان NGF عامل رشد عصب شناخته می‌شود افزایش می‌یابد اما پس از یکسال ارتباط بین طرفین مقدار این مولکول به حالت اول بر می‌گردد.اما نکته قابل تعمق این است که هنگامی که عاشق می شویم، دچار حسادت عشقی می شویم و یا زندگی زناشویی مان بهم می ریزد.

عاشق به مواجه مداوم با معشوق نیازمند است تا هیجانات ناشی از سیلاب فنیل اتیلامین در مغزش را اطفا کند. هر مانعی در راه این مواجهه، تنها میزان رها شدن فنیل اتیلامین را بیشتر کرده و حتی باعث فقدان بیشتر سروتونین در مغز می شود و به این ترتیب به اصطلاح آتش عشق را تندتر می کند. این تغییرات شیمیایی توضیح دهنده علایم عشق است. بالا و پایین رفتن های ناگهانی خلق و خو، علایم خارج از کنترل، تسخیر شدن با فکر معشوق، دلشوره و بی قراری، ناتوانی در تمرکز، بیخوابی و به عبارت دیگر آن آشفتگی مطبوعی که آن را عاشق شدن می نامیم. اما اگر عشق فرد با جواب مثبت طرف مقابل رو به رو شود، مرحله دومی به دنبال می آید، ارضای جنسی. در این مرحله هورمون مردانه یعنی تستوسترون هم در مردان و هم زنان و به خصوص در هنگام تخمک گذاری و حتی بعد از یائسگی و پایان باروری خانمها نقش مهمی دارد. در هنگام تماس واقعی با معشوق هورمونی به نام اکسی توسین در مغز انسان غوغایی به پا می کند.

به دنبال آن مقادیر زیادی مواد شبه افیونی طبیعی به نام اندورفین ها در مغز انسان آزاد می شود که پاداش دهنده ای بسیار قوی محسوب می شود. در هنگام اوج لذت جنسی میزان اکسی توسین در بدن مرد تا ۵ برابر و در بدن زن حتی بیشتر از آن افزایش می یابد.

اکسی توسین، همراه با هورمون وازوپرسین، که در خاطرات عاطفی واضح اعم از دیداری، لمسی، شنیداری و بویایی دخیل است، تصویر معشوق را در ذهن عاشق تثبیت و بسیار دلپذیرتر  و احساسات عمیقی را نسبت به او به وجود می آورد. یک قطعه موسیقی، یک رایحه خاص، یک زمزمه عاشقانه و…می تواند شور و شوق فراوانی را در معشوق برانگیزد. در همه این موارد میزان اکسی توسین در بدن اوج می گیرد و به دنبال آن موج افیون های درونی مغز را در بر می گیرد. بنابراین روشن است که هنگامی رابطه فرد با معشوق سرد می شود یا از آن بدتر معشوق را در میان بازوان دیگری می بیند علایم ترک این افیون های درونی ظاهر می شود. جای شگفتی نیست که روانپزشکان ناکامی در عشق را همیشه با افسردگی حاد مقایسه می کنند.

حال که از لحاظ فیزیولوژیکی با مسئله آشنا شدیم بهتر است که به زبان بدن عشاق بپردازیم اما قبل از آنکه شروع به خواندن این مطلب بنمائید بر خود واجب می دانم نکات فوق العاده مهمی را بیان نمایم نکاتی که در هیچ سایت و مقاله ای تاکنون به ان پرداخته نشده است.برای شاهد مثال اشاره میکنم به این جملهالیا کازان که می گوید : هر چیزی که فکر می‌کنید درباره‌ی این زن می‌دانید فراموش کنید. در ابتدای کتاب (مرلین مونرو، افسونگر.نوشته اف ایکس فی نی) آمده و با وجود عکس‌های فراوان و با کیفیت از مونرو در فیلمها و پشت‌صحنه‌ها، بخش‌هایی از زندگی مونرو را هم دربرگرفته است. نویسنده با زیرکی در کنار صحبت کارگردان و بازیگرها درباره‌ی زیبایی و فریبندگی مرلین مونرو نقل قول‌های او را هم آورده‌اند که از دیدگاه و منطق مردها در مورد خودش چندان خوشحال نیست. مونرو در جایی گفته : من یک زن بازنده‌ام، مردها زیادی از من انتظار دارند، بخاطر تصویری که از من ساخته شده است. برای همین مرلین مونرو سمبلی از تنها چیزی‌ست که مردها از آن استقبال می‌کنند….. پس برای اینکه اشتباه نکنید به خواندن ادامه دهید من اشتباهات را به چند دسته زیر تفکیک نموده ام که عبارتند از:

۱-هیچ چیز آنگونه که به نظر می رسد نیست

مطالب این مقاله  ۱۰۰ درصد نبوده و رابطه مستقیم و معنی داری دارد به شما با این توضیح که در چه شرایطی و با چه نوع نگاهی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته می شوند . چراکه فرد گرسنه همه چیز را به شکل غذا می بیند و یا فرد افسرده همه چیز را تیره و تار می بیند و یا یک ورزشکار پر نشاط و پر انرژی و مثبت  همه چیز را پرنشاط و پر طراوت و مثبت می بیند پس باید در مورد این نکات ریز و در عین حال پیچیده بسیار تعمل نمود .

۲- نوع نگاه

مدل نگاه ما است برخی همیشه از پایین به بالا و یا بلعکس به موضوعات نگاه می کنند که همه اینها دایره تفسیر و تعابیر را حتی وارونه جلوه می دهد و بسیار مشکل ساز میشود

۳- طول مدت زمان

مدت زمانی که صرف تحلیل داده ها و یا حتی در یافت داده ها میشود برخورد سطحی و غیر موشکافانه باعث اشتباهات فاحش ما میشود پس خواهش میکنم ریزبین و کم هم دقیق باشید

۴- ضریب انحراف از مسیر

همیشه برای خود کمی هم مثل نجارها و شیشه برها نفس خور ایجاد کنید و قائل به خطای احتمالی هم باشید و ضریب انحراف از مسیر را برای خود به دقت تعریف کنید.

۵- به یک مطلب اکتفا نکنید

به این مطالب به تنهایی اکتفا نکنید و حداقل از ده ها منبع مطمئن و معتبر دیگر استعلام کنید و با دیگران هم که با شرایط خاص برمی گزینید و دارای شرایط یک مشاور امین و صدیق باشند مشورت کنید

۶- تحقیق همه جانبه

تحقیق کنید و تحقیق کنید و بازهم تحقیق کنید و در این پروسه صبر داشته باشید و هرگز عجله نکنید خانمها و اقایان بسیاری را می شناسم که طی دو دهه کار و تحقیق در این زمینه اسیر سرعت و بی دقتی در انتخاب خود شده اند به یاد داشته باشید دین ما را نیاکان ما انتخاب میکنند و اسم ما را والدین ما و شاید ما فقط یک انتخاب مهم و سرنوشت ساز دیگر در زندگی داریم و ان هم انتخاب یک شریک و همراه خوب برای تمام عمر است پس هرگز عجله نفرمائید .

اگر علا قه مند هستید در دوره های تخصصی و پیشرفته ارتباطات غیرکلامی و زبان بدن شرکت نمائید و یا به پشت نقاب چهره ها نفوذ کنیدو یا می خواهید واقعیت انسانها را بیشتر درک کنید و  علاقه مند هستید در مذاکره و تجارت و کسب و کارتان موفق تر و حرفه ای تر ظاهر شوید و  یا کمتر فریب نیرنگ دیگران را بخورید  لطفا و حتما کتاب زبان بدن ایرانی را مطالعه فرمائید و یا با ما در دوره های تخصصی زبان بدن همراه شوید.

 مازیار میر مشاور و تحلیلگر

Mazyar Mir professional consultant and analystd

توصیه میشود حتما مطالب زیرا هم مطالعه نمایید:

آموزش زبان بدن از دروغ تا واقعیت

آموزش زبان بدن و مذاکره

اموزش زبان بدن حرفه ای Professional body language

آموزش مذاکره قسمت اول

روشهای ساده آموزش زبان بدن

تحلیل زبان بدن فیلم mission impossible

تحلیل بازگشته (The Revenant)

تحلیل حرفهای زبان بدن فیلم fading gigo

تحلیل زبان بدن فیلم عطر

تحلیل زبان بدن فیلم لوسیLucy

وقتی که شهاب حسینی پشت تریبون جشنواره کن حاضر میشود

زبان بدن مسعودفراستی

تحلیل زبان بدن شاهکار سینمایی کازبلانکا

زبان بدن داود رشیدی

Visits: 9

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , ,