• تاریخ انتشار : دوشنبه 10 جولای 2023 - 10:10
  • کد خبر : 5504
  • چاپ خبر
زبان بدن جذابیت

زبان بدن جذابیت

زبان بدن جذابیت مجله مذاکره و زبان بدن زبان بدن مجله زبان بدن  مازیارمیر زبان بدن چیست زبان بدن همان زبان بی زبانی است. زبان بدن همان زبان بی زبانی است می گویند بلندترین زبان زبان بدن است اما در تعریف علمی زبان بدن به انواع شکل‌های ارتباط غیر کلامی یا رفتاری اشاره می‌کند که

زبان بدن جذابیت

مجله مذاکره و زبان بدن

\"\"

زبان بدن

مجله زبان بدن

 مازیارمیر

زبان بدن چیست زبان بدن همان زبان بی زبانی است.

زبان بدن همان زبان بی زبانی است می گویند بلندترین زبان زبان بدن است اما در تعریف علمی زبان بدن به انواع شکل‌های ارتباط غیر کلامی یا رفتاری اشاره می‌کند که یک فرد از طریق رفتارهای فیزیکی خود، بدون آنکه صحبتی بکند با دیگران قادر است، ارتباط برقرار نماید. این رفتارها می‌تواند مربوط به وضعیت و حالات های بدن مثل استقرار و قرار گرفتن دستها پاها و زوایای استقرار، ژستها و حالتها، حرکات و اشارات بدنی، جلوه‌های هیجانی صورت و حرکات چشم‌ها باشد.

آشنایی با با علم زبان بدن به شما کمک می کند مسائلی مثل جذابیت، حقیقت، اعتمادبه نفس و شرم را تشخیص دهید. شما با دقت در حرکات طرف مقابل می توانید به حقایق زیادی دست یابید. در واقع تمام ما آگاهانه یا ناآگاهانه از تن گفتار یا زبان بدن استفاده می کنیم.

برای آشنایی بیشتر با تن گفتار یا زبان رفتاری  BODY LANGUAGE  از دیدگاه و دریچه زبان بدن به خواندن این مقاله ادامه دهید حتما برایتان مفید فایده خواهد بود لطفا این مطالب را برای دوستانتان منتشر فرمائید.

یک مغز با نبوغ بالای گفتاری و یک قلم قدرتمند، برنده‌تر از تیغ شمشیر هستند. هوش‌گفتاری همان نبوغ کلام است و منظور از آن، توانایی شعبده‌بازی با حروف و واژگان است. بنابراین ضریب هوش‌گفتاری افراد با گستره دایره لغات ایشان اندازه‌گیری می‌شود.
بری مک‌کیگان از جمله مشت‌زنان جوان بود که در مدتی کوتاه نگاههای بسیاری را به خود جلب‌کرد. بسیاری از مردم، قدرت افسونگر مک‌کیگان در هوش‌گفتاری، را دلیل این توجه می‌دانند. او خود می‌گوید که در زمانی که به مشت‌زنی در داخل رینگ بوکس می‌پرداخته هرگز فکر نمی‌کرده که دانش بهره‌‌گیری از کلمات تا این اندازه مهم باشد، چرا  که چابکی جسم و ذهن در ورزش، برنده را مشخص می‌کند. اما مک‌کیگان پس از بازنشستگی از بوکس به حرفه گزارشگری رویدادهای مشت‌زنی علاقمند می‌شود و در قالب یک گزارشگر ورزشی به تلویزیون می‌پیوندد. او در همین بین متوجه اهمیت برخورداری از دایره وسیعی از واژگان در هیجان‌انگیزکردن گزارشات می‌شود. مک‌کیگان مدتهاست که به کمک تکنیکهای افراد نام‌آوری نظیر تونی بازان؛ اقدام به گسترش قدرت محاوره خود کرده است. مک‌کیگان تبدیل‌شدن به یک جنگجوی همه ‌فن حریف واژگان را برای همه شدنی می‌داند.

یک مغز با نبوغ بالای گفتاری و یک قلم قدرتمند، برنده‌تر از تیغ شمشیر هستند. هوش‌گفتاری همان نبوغ کلام است و منظور از آن، توانایی شعبده‌بازی با حروف و واژگان است. بنابراین ضریب هوش‌گفتاری افراد با گستره دایره لغات ایشان اندازه‌گیری می‌شود. آن‌گونه که روان‌شناسان اثبات کرده‌اند، ارتباطی مستقیم میان شیوه بکارگیری کلمات و گستره‌ی دایره واژگان افراد، با موفقیت آنها وجود دارد. لذا کلمات نقشی تعیین‌کننده در توفیق اجتماعی افراد ایفا می‌کنند. اما قبل از ادامه این مقاله خوب است این مطلب را اضافه کنم که هیچ چیز و هیچ کس آنگونه که به نظر می رسد نیست و تمام این مطالب که بیان شده همه و همه را نمی توان ۱۰۰% به آن اکتفا نمود.

افراد دارای هوش‌گفتاری بالا، تخیلی آشوبگر و سرشار از ایده دارند. ضمن آنکه نیازهای مغز خود را می‌شناسند و قادرند تا با گسترش مستمر دایره لغات خویش از جسم خود نیز در جهت برقراری ارتباطات مؤثر استفاده کنند. این افراد، قدرت کلام بالایی در درک مطالب داشته و با قدرت و شیوایی بیان خود، ذهن و قلب مخاطبانشان را افسون می‌کنند. افزون بر این، آنکه در زندگی حرفه‌ای نیز، هر شغلی واژگان و اصطلاحات مختص به خود را دارا است. بنابراین نوابغ سخن، در حرفه خود نیز موفق‌ترند. راهکارهای بسیاری برای افزایش هوش‌گفتاری وجود دارد. حل جدول واژگان و معماها و نیز مشارکت در بازی‌های ذهنی،گوش‌دادن و یادگرفتن واژگان غیرمعمول و جدید در مکالمات روزمره و نیز تبدیل‌شدن به شنونده‌ای ماهر، استفاده از قدرت بینایی و دنبال کردن واژگان جدید، ترسیم نقشه ذهن (که یادداشتی با این عنوان را قبلاً از طریق همین سایت خواندیم)، سرمایه‌گذاری روی یک فرهنگ واژگان پربار و اختصاص زمان به مطالعه آن، استفاده از بازی به عنوان یک ابزار آموزشی در جهت یادگیری واژگان و افزایش نبوغ کلامی و آشنایی با کارکرد نورونهای آیینه‌ای از جمله این راهکارها است.

•    زبان بدن و نقش آن در تقویت نبوغ گفتاری
تقویت زبان بدن دیگر عامل مؤثر در شکوفایی نبوغ گفتاری است. همانگونه که شکسپیر نمایش‌نامه نویس شهیر در درام هملت می‌گوید:” باید اجازه ‌داد که بینش و بصیرت آدمی چراغ راه او باشد.” پس باید عمل را با واژه و واژه را با عمل‌سازگار کرد. روشن است که جسم و اندام ما بخش اعظمی از نبوغ کلامی‌مان را شکل می‌دهد. بنابراین نمی‌توان زبان بدن را از هوش کلامی مجزا دانست. از این‌رو باید هماهنگی و انطباق کاملی میان حجم کلمات، نیروی صدا و لحن کلام و نیز حرکات اندام بدن موجود باشد تا هوش‌گفتاری بالایی داشته باشیم. پس نباید به هیچ‌وجه صدای سکوت را دست‌کم بگیریم. اندام ما تصویری است که ما از خود داریم. بنابراین هر چه ما تصویری دقیق‌تر از خود داشته باشیم، احساس سایرین نیز این خواهد بود که گفته‌های ما سنجیده‌تر و هوشمندانه‌تر است. بنابراین صدای اندام ابزاری است که اسلکت کلمات را وزن و معنا می‌بخشد. زبان بدن، زبانی جهان است به‌گونه‌ای که تمام مردم از هر ملیتی و با هر زبانی هنگامی که نمی‌توانند با زبان خود حرف بزنند، با ایما و اشاره و با دستان خود صحبت می‌کنند. بنابراین صدای خود و مهارتتان در سخنوری را به کمک ضبط صوت و یا دستگاههای دیگر مطالعه کنید، چرا را می‌توانید از طریق تمرین مقابل آیینه تقویت کنید. صدای شما یکی از ابزارهای مهم هوش کلامی‌تان است. به‌علاوه مهارتتان در زبان بدن

اما چه روشهای دیگری برای تقویت نبوغ گفتار وجود دارد؟

در ادامه با تعدادی از روشهای تقویت هوش‌گفتاری آشنا می‌شویم.

۱٫    کلمات بیشتری یاد بگیریم
یکی از متداول‌ترین روش‌های تفکر، تفکر شفاهی یا کلامی است. هر چند که هوش چندگانه شامل طیفی از انواع هوش، از هوش ریاضیاتی و موسیقیایی گرفته، تا هوش فضایی، هیجانی وکلامی است؛ اما شاید بیشترین وابستگی روزمره ما به هوش کلامی‌مان باشد. چرا که ما تمایل داریم تا با کلمات فکر کنیم و خود را با کلمات ابراز کنیم. بنابراین باید درک خود را از زبان، به کمک گسترش دایره لغات خود، تقویت کنیم. یک فرهنگ لغات روان و ساده یکی از الزامات میزهای کار  باشد. از فرهنگ لغات فارسی و یا حتی دیگر زبانها می‌توان در راستای یادگیری معانی جدید و نیز مشتقات لغات مختلف بهره برد و به‌علاوه تلفظ صحیح واژگان را آموخت. چرا که ادای درست کلمات، نشان از هوش بالای کلامی است.

۲٫    بازی کنیم
بازی روشی مهیج برای تعامل با دنیای بیرون و از قوی‌ترین ابزارهای یادگیری است که می‌توان به مدد آن، واژگان بسیاری آموخت. به عنوان مثال، شکسپیر یکی از کسانی بود که به کمک بازی با کلمات، واژگان بسیاری را تولید و به فرهنگ لغات افزود. مقابل آیینه‌ای تخت بایستید و با خود صحبت کنید، شاید به نظر جنون‌آمیز باشد، اما می‌توان به کمک این روش از تمام ضعف‌ها و نقاط قوت خود تصویربرداری کرد.

ناپلئون بناپارت می‌گوید که” باید با قدرت واژگان بر مردم حکمرانی کرد.” این جمله نشانگر قدرت فراوان کلمات و اثرگذاری آنها بر مغز انسانها است. زبان را زره مغز می‌دانند، بنابراین این زره را بر تن کنیم و وارد زمین بازی شویم. بازی زبان و پرورش نبوغ گفتار، بازی پیچیده‌ای است. بنابراین تلاش کنیم تا با تمرین بیشتر از هر اشتباه پله‌ای برای تلاش بعدی و دستیابی به موفقیت بسازیم.

۳٫    الگوبرداری آگاهانه کنیم
نوازد یک انسان با رصد دقیق محیط پیرامون خود، می‌کوشد تا از رفتار هم‌نوعان خود تقلید کند تا راه رسم بقا و کسب قدرت‌ سازگاری را بیاموزد. بنابراین برای تبدیل‌شدن به بهترین‌ها، می‌توانیم از متخصصانی که در حرفه ما مشغول به کار هستند و گفتاری دلنشین و‌گیرا دارند الگوبرداری کنیم. به‌علاوه می‌توان با مشاهده و زیر نظرگرفتن واژگان مورد استفاده بازیگران، مجریان، معلمین و دیگر سخنوران، این کلمات خاص را به دایره واژگان خود افزود، پرورش نبوغ گفتاری درگرو آن است که واژگان ناشناخته و کلماتی که معنای آن را نمی‌دانیم را دنبال کنیم. عشق به غلبه بر نادانسته‌ها و تعهد به یادگیری مستمر از جمله ویژگی‌های سخنوران توانمند است.

به‌علاوه باید با واژه‌ها و به ویژه کلمات سخت‌تر، فلسفی، علمی و سرد ارتباط نزدیک‌تری برقرار و این کلمات را با توجه به رویکرد خود متناسب‌سازی کنیم. نوابغ سخن، شکارچیان واژه بوده و مدام در جست‌وجوی کلمات جدید هستند. یک دفترچه برای ثبت کلمات جدید داشته‌ باشیم که در آن می‌توانیم خلاصه‌ای از داستانهای خواندنی، اشعار زیبا، حرفهای حکیمانه و پندآموز، کلمات فنی و تخصصی و انواع واژگانی که در طول روز با آنها برخورد می‌کنیم را یادداشت کنیم.

متاسفانه از نظر علمی ثابت شده است که انسانهای عادی و عامی ، هرگز نمی توانند ذهن دیگران را بخوانند. در واقع اگر کسی این‌طور فکر کند، ممکن است از نظر روانشناسی دچار نشانهٔ «ذهن‌خوانی» شده باشد که یکی از شایعترین نشانه‌های اختلالات فکری است. آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم خواندن چهره و زبان بدن (تن‌گفت) دیگران است که این دانش با ذهن‌خوانی بسیار متفاوت است این سایت و این سلسله مقالات نتیجه سالها تحقیق و مطالعه و جمع آوری مطالب از سایتهای رفرنس خارجی می باشد .قطعا در این راه ما حتما در قسمتهایی شاید به بیراهه هم رفته باشیم امید دارم برای غنای مطالب هم در زیر هر مطلب نظرات و تجربیات خود را منتشر نموده و این مطالب را برای تمام دوستان خود به اشتراک بگذارید در پایان هر ماه به بهترین و فعالترین فرد در سایت یک نسخه pdf کتاب به رسم یادبود ارسال خواهدگردید.

hمازیار میر مشاور و تحلیل گر

Mazyar Mir professional consultant and analyst

یک توصیه دوستانه لطفا مطالب زیر را حتما مطالعه فرمایید:

اصول و فنون مذاکره از زبان استادان هاروارد

اصول و فنون مذاکره ، اداره جلسات و سخنرانی حرفه ای

در مذاکره از تضاد ها چگونه استفاده کنیم

تاکتیکهای یک مذاکره کننده موفق

آیا ارتباطات غیر کلامی از زبان بدن جدا است؟

مذاکره به شیوه استیو جابز قسمت اول

 تاثیر زبان بدن در ارتباطات مدیر روابط عمومی چگونه است؟

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.