زبان بدن تئاتر خسوف

زبان بدن تئاتر خسوف
سپتامبر 3, 2023
5 بازدید

زبان بدن تئاتر خسوف زبان بدن تئاتر خسوف آخرین شب نمایش خسوف افتخار دیدن این کار خوب و موثر را داشتم خسوف یک کار فوق العاده بود هرچند بعنوان یک رفتار شناس حرفه ای بازیها زیاد کنترل شده نبود . طراحی صحنه و استفاده از سایه برای نمایش احوالات ذهن تعزیه خوان فوق العاده و […]

زبان بدن تئاتر خسوف

زبان بدن تئاتر خسوف

آخرین شب نمایش خسوف افتخار دیدن این کار خوب و موثر را داشتم خسوف یک کار فوق العاده بود هرچند بعنوان یک رفتار شناس حرفه ای بازیها زیاد کنترل شده نبود . طراحی صحنه و استفاده از سایه برای نمایش احوالات ذهن تعزیه خوان فوق العاده و بالاتر از آن بود سالن تقریبا پر بود و چهره های قدیمی و نام آشنای تاتر و سینما در سالن حضور داشتند که نمایش شب آخر را بسیار دلنشین تر نمود سالن سنگلج هم بعد از مدتها برایم خاطرات بسیاری را تازه نمودو….

داستان خسوف تگاهی دارد به زندگینامه تعزیه‌خوانی که دچار تردید شک و دودلی شده است «خسوف» به نویسندگی ابوالفضل حاج‌علی‌خانی‌ و کارگردانی مشترک شقایق فتحی و ابوالفضل حاج‌علی‌خانی از روز یکشنبه ۲۵ مهر در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت و تا دیشب جمعه ۱۴ اجرائ شد . «خسوف» زندگی اشقیا‌خوانی معروف را روایت می‌کند که از کودکی نزد پدر تعزیه‌خوانی کرده است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «حشمت عسگری که اکنون معلم بازخرید آموزش‌ و پرورش است از کودکی نزد پدرش تعزیه‌خوانی می‌کرده و بعد از سال‌ها، نسخه‌نویسی چیره‌دست و اشقیا‌خوانی به‌ نام شده است. او در مقطعی از زندگی دچار شک و تردید می‌شود و همین، مقدمه‌ مخاطرات عجیبی می‌شود که سرنوشتی متفاوت برایش رقم می‌زند.»

در نمایش «خسوف» با توجه به زمان‌های موازی در روایت اثر از تکنیک مولتی‌مدیا استفاده می‌شود که در کنار بهره‌گیری از مولفه‌های اجرایی تعزیه، مخاطب را با شکل متفاوتی از این ‌گونه نمایش‌ روبرو می‌کند. در این نمایش ابوالفضل حاج‌علی‌خانی، شقایق فتحی، بهروز سرو‌علیشاهی، افشین غیاثی و سعید دولتی ایفای نقش نمودند .صدای دلچسب و فوق العاده سید در این تاتر بینظیر بود. و بازی کنترل نشده گاه و بیگاه که بیشتر به زور زدن شبیه بود تا تکنیک برایم جالب بود کاش می دانستیم زور زدن به دون تکنیک مخصوصا در وادی زبان بدن body language یا تن گفتار یک کار عبث و بیهوده است .

مخصوصا زمانی که تعزیه خوان شمشیر را می چرخاند بیم آن می رود که هر لحظه شمشیر از دستش رها شود و در انتها شمشیر به شدت به تابوت برخورد می کند و قسمتی از تابوت هم می شکند .

… یا  مثلا پزشک وی که در جایی دیگر نقش سروان را دارد از ژستهای خوبی برخوردار نیست و حالتها بیشتر ساختگی است تا واقعی نقش زن این تاتر را چه مادر و چه دختر را خوب توصیف می توان کرد هر چند این خانم نقش دختر را یک سرو گردان بالاتر بازی می کند تا نقش مادر را. ار تمام عوامل این تاتر بابت کار ارزشمندشان متشکر و قدر دانم

مازیار میر مشاور و تحلیل گر

توصیه میشود مطالب زیر را مطالعه نمایید:

تحلیل فیلم HER

تحلیل فیلم NOAH

تحلیل فیلم WALK OF SHAME

تحلیل فیلم PLATOON

Visits: 7

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,