• تاریخ انتشار : جمعه 7 جولای 2023 - 9:09
  • کد خبر : 187
  • چاپ خبر

ده الگوی مهم استیو پل جابز بنیانگذار اپل

ده الگوی مهم استیو پل جابز بنیانگذار اپل ده الگوی مهم استیو پل جابز   ده الگوی مهم جابز   نگارش 1389 نوشته دکتر مازیار میر محقق و پژوهشگر #مازیارمیر بازدید ها: 80139748   info@mazyarmir.com mazyarmir.com@gmail.com https://www.aparat.com/mazyarmir https://www.aparat.com/zabane_badan https://www.instagram.com/maziyare_mir     بعنوان یک مشاورکسب و کار همیشه از کارها و تفکرات و نقل قولهای جابز بسیار

ده الگوی مهم استیو پل جابز بنیانگذار اپل

ده الگوی مهم استیو پل جابز

 

ده الگوی مهم جابز

 

نگارش 1389

نوشته دکتر مازیار میر محقق و پژوهشگر

#مازیارمیر

بازدید ها: 80139748

 

info@mazyarmir.com

mazyarmir.com@gmail.com

https://www.aparat.com/mazyarmir

https://www.aparat.com/zabane_badan

https://www.instagram.com/maziyare_mir

 

 

بعنوان یک مشاورکسب و کار همیشه از کارها و تفکرات و نقل قولهای جابز بسیار ایده میگیرم و این مقاله را از سایتهای نختلف

اینترنتی جمع اوری نموده ام تا بتواند راهنمایی باشد برای شما کارافرینان اما قبل از هرچیز باید دید استیو جابز کیست

استیون پاول جابز ( Steven Paul Jobs) متولد ۱۹۵۵ در سان‌فرانسیسکو است

حابز کارآفرین، مخترع، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی بزرگترین شرکت رایانه‌ای جهان  اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه

بود. در سال ۱۹۷۶، جابز ۲۱ساله به‌همراه دوستش استیو وزنیاک ۲۶ساله، شرکت اپل را تأسیس کردند. اولین رایانهٔ شخصی‌ایکه شرکت

اپل به بازار معرفی کرد، اپل I نام داشت. یک سال پس از آن در سال ۱۹۷۷ اپل II نیز راهی بازار شد. در سال ۱۹۸۵ طی یک اختلاف

مدیریتی، جابز اپل را ترک و در همان سال شرکت نکست را تأسیس کرد.

 

\"دهده الگوی استیوجابز

از مهمترین محصولات شرکت نکست می‌توان به نکست کامپیوتر اشاره کرد که بعدها میزبان اولین مرورگر وب شد. در سال ۱۹۹۶ شرکت اپل، شرکت نکست را به مبلغ ۴۲۹ میلیون دلار خرید. طی این معامله استیو جابز، مجدداً به اپل بازگشت. از اتفاقات مهم پس از این مسئله در اپل می‌توان به معرفی آی‌پاد در سال ۲۰۰۱، پرده‌برداری از آی‌تیونزاستور در سال ۲۰۰۳ و معرفی آی‌فون و آی‌پد در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ اشاره کرد.

جابز در سال ۱۹۸۶ یک گروه گرافیکی را از بخش گرافیک کامپیوتر لوکاس فیلم خرید. این شرکت که بعدها توسط خودشپیکسار نامیده شد، توانست فیلم‌های پویانمایی موفقی بسازد. در سال ۲۰۰۶ شرکت والت دیزنی، پیکسار را خرید. پس از این معامله جابز به سهام‌دار اصلی والت دیزنی تبدیل شد و به عضویت هیئت مدیرهٔ آن درآمد. در اکتبر ۲۰۰۳ سرطان جابز تشخیص داده شد و در اوت ۲۰۱۱، او از سمت مدیرعاملی اپل استعفا داد. تیم کوک، از مدیران ارشد اپل، مدیرعامل شد و جابز به‌عنوان رئیس هیئت مدیره به فعالیت‌هایش ادامه داد.

استیو جابز در نهایت بر اثر عوارض ناشی از سرطان لوزالمعده، در تاریخ چهارشنبه ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در سن ۵۶ سالگی درگذشت. جابز فردی سنت‌شکن و با خصوصیاتی متضاد بود و هرگز از بیان عقیده‌ی خویش چه در سخنرانی‌های عمومی و چه در محافل خصوصی ابایی نداشت. ده الگوی ارائه شده توسط استیو پل حابز را با هم مرور می کنیم.

کامپیوتر:

این دستگاه (کامپیوتر) در واقع بسیار کم هوش است. یک عدد اختیار می‌کند، آن را با دیگری جمع می‌کند و نتیجه را با یک عدد دیگر مقایسه کرده و درک می‌کند که کدامیک بزرگ‌تر است. البته تمامی این عملیات را در یک میلیونیم ثانیه انجام می‌دهد , مجموعه‌ی نتایجی که با ۱,۰۰۰,۰۰۰ محاسبه در ثانیه بدست می‌آید خیره‌کننده است.

( ۱۹۸۵)

طراحی محصولات:

توجه به سلایق اقشار مختلف و سپس طراحی محصولات، کار بسیار سختی است. در بسیاری از موارد پیش از آنکه مردم خواسته‌هایشان را بدانند باید آن خواسته‌ها را تعریف کنید.

(BusinessWeek،۱۹۹۸)

استراتژی برتر:

( شیوه‌ای که جابز برای جلب نظر جان اسکالی – یکی از مدیران پپسی – برای تصدی پست مدیر عاملی اپل بکار گرفت)آیا قصد دارید بقیه‌ی عمر خود را صرف فروش آب – شکر کنید یا اینکه مایلید شانس تغییر دنیا را داشته باشید؟

شخصیت و منش:

من تنها کسی هستم که می‌داند در عرض یک سال ۲۵۰ میلیون دلار از دست رفته است! این موضوع بسیار شخصیت‌ساز است. (محرمانه های اپل)

طراحی مفید:

این همواره تکیه کلام من بوده است; تمرکز بر روی محصول و تاکید بر روی سادگی. ارائه‌ی محصولی ساده‌ سخت‌تر از معرفی محصولی پیچیده است: تلاش برای پاک کردن ذهن و ساده نگریستن به برخی مسائل، کار آسانی نیست. اما در نهایت، رسیدن به آن ارزشمند خواهد بود زیرا اگر یک‌بار آن را تجربه کنید، می‌توانید کوه‌ها را جابجا کنید.

(BusinessWeek،۱۹۹۸)

دیدگاه استیو جابز:

اینکه ثروتمندترین انسان قبرستان باشم برای من اهمیتی ندارد. قبل از خواب همیشه به این فکر می‌کنم امروز کار خارق‌العاده‌ای انجام داده‌ام یا نه؛ این برای من ارزشمند است.

(وال استریت ژورنال، ۱۹۹۳)

بعد از بازگشت به اپل:

دو عامل باعث تجدید نیروی این شرکت (اپل) می‌شود: وجود «نیروی انسانی با استعداد» که به آن‌ها گفته شد در دو سال اخیر بازنده بوده‌اند و بعضی از آن‌ها هنوز در حال رسیدن به خودباوری هستند. اما آن‌ها بازنده نیستند. آنچه که احتیاج داشتند «برنامه‌ریزی درست و یک تیم مدیریتی خوب» بود. چیزی که اکنون دارند.
(BusinessWeek،۱۹۹۸)

افتخار به محصولات:

خبرنگار: آیا شما معتقدید افرادی که در پروژه‌ی ساخت PCjr (اولین کامپیوتر شخصی IBM) شرکت داشتند، به این محصول افتخار نمی‌کنند؟

استیو جابز: اگر به خود افتخار کرده‌ باشند، پس احتمالا آن‌ها «PCjr» نساخته‌اند.

(۱۹۸۵)

استیو همواره به اپل باز می‌گردد:

من همواره ارتباطم با اپل را حفظ می‌کنم. تار و پود زندگی من با اپل در هم تنیده شده است. شاید چند سالی آنجا (شرکت اپل) نباشم اما مطمئنم که همواره به اپل باز خواهم گشت.

( ۱۹۸۵)

ایمان به آینده:

شما نمی‌توانید با نگاهی رو به جلو نقاط (برهه‌های حساس زندگی) را به هم متصل کنید. فقط با نگرش به گذشته می‌توان نتیجه گرفت که این نقاط با آینده‌ی شما هم گره خورده‌اند. شما باید به سرنوشت و نیروی برتر ایمان داشته باشید. با اعتقاد به این اصول هرگز ناامید نشده‌ام و این نگرش در تمام ابعاد زندگی من جریان دارد.
(دانشگاه استنفورد، ۲۰۰۵)

زندگی شغلی:

کار بخش مهمی از زندگی شماست و رضایت حقیقی شما، تنها با انجام کاری که تصور می‌کنید «بزرگ» است به دست می‌آید. تنها راه انجام کارهای بزرگ نیز عشق ورزیدن به آن‌ها است. اگر هنوز آن کار را پیدا نکرده‌اید هم اکنون شروع به جستجو کنید و یک جای ننشینید. از صمیم قلب تلاش کنید، وقتی آن را پیدا کردید این حس (رضایت) را خواهید شناخت. همانند یک ارتباط احساسی به مرور زمان دلبستگی شما به کارتان بیشتر خواهد شد.

(دانشگاه استنفورد، ۲۰۰۵)

رویارویی با مرگ :

کسی دوست ندارد بمیرد، حتی افرادی که می‌خواهند به بهشت بروند نیز مایل نیستند برای رسیدن به آن بمیرند. با این حال مرگ سرنوشت همه‌ی ما انسان‌هاست. هیچکس تاکنون از آن رهایی نجسته است و باید هم همین‌طور باشد زیرا مرگ بزرگ‌ترین ابتکار زندگی و مهمترین عامل تغییر آن (زندگی) است. مرگ به معنی رفتن کهنگی و تولد طراوت است. اکنون طراوت و جوانی متعلق به شماست اما در آینده‌ای نه چندان دور به تدریج پیرشده و (از صحنه‌ی روزگار) محو خواهید شد. بابت این صحبت‌های دراماتیک متاسفم، اما این حقیقت محض است. لطفا غیر فعال و ساکن نباشید و تصور من این است که اگر فعالیتی مفید با جهت‌دهی درست داشته باشید، می‌توانید برای انجام کارهای شگفت‌انگیز نیز آماده شوید، اما نباید وقتتان را هدر دهید. همواره به این فکر کنید که چطورباید قدم بعدی را بردارید .

مقالات مشابه:

تحلیل مدل رهبری و زبان بدن استیو جابز – قسمت اول

تحلیل مدل رهبری و زبان بدن استیو جابز( قسمتی از سخنرانی سالن همایشهای بین المللی صداو سیماقسمت ۲)

استیو جابز مردی با دستهایی رو به آسمان

استیو جابز مدلی موفق برای کسب و کار وکارآفرینان

استیو جابز و تحلیلی دیگر

استیو جابزبه روایت مازیار میر

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.