بهترین کتاب ها برای تفکر بهتر

جولای 8, 2023
3 بازدید

بهترین کتاب ها برای تفکر بهتر بهترین کتاب ها برای تغییر فکر جمله‌ی معروفی است که می‌گوید «اگر امروز همان کاری را می‌کنی که دیروز انجام می‌دادی، پس توقع نتیجه‌ی متفاوت نداشته باش». اما قبل از اینکه بتوانیم کار متفاوتی انجام دهیم، لازم است فکرمان را عوض کنیم. اما تغییر فکر چندان راحت نیست. پیش‌نیاز […]

بهترین کتاب ها برای تفکر بهتر

بهترین کتاب ها برای تغییر فکر

جمله‌ی معروفی است که می‌گوید «اگر امروز همان کاری را می‌کنی که دیروز انجام می‌دادی، پس توقع نتیجه‌ی متفاوت نداشته باش».

اما قبل از اینکه بتوانیم کار متفاوتی انجام دهیم، لازم است فکرمان را عوض کنیم. اما تغییر فکر چندان راحت نیست. پیش‌نیاز تغییر فکر

خودشناسی است. برای همین است که در کتاب های معرفی شده در این صفحه، چند کتاب معروف در زمینه خودشناسی هم قرار

دادیم. اما قبل از اینکه از شما دعوت کنیم تا با مجموعه کتاب هایی برای تغییر فکر آشنا شوید، یک نکته را لازم است بگوییم. اول اینکه

بهتر است معیارها و طرز فکرمان را در زمینه موفقیت بازنگری کنیم و موفقیت را از یک فاکتور، به صورت مجموعه‌ای از عوامل، مانند روابط

اجتماعی، تفریح، سلامتی و .. ببینیم. همچنین بدانیم که فرایند تغییر فکر، به شدت زمان‌بر است. پس خواندن یک کتاب به تنهایی

نمی‌تواند به شما کمک کند. بلکه مطالعه‌ی مستمر و هدفمند، کمک گرفتن از دوستان و اطرافیان و حتی تراپیست‌ها، در کنار صرف زمان

بسیار می‌تواند در بلند مدت برای شما نتیجه‌های خوبی به ارمغان آورد.

کتاب تفکر انتقادی

تفکر انتقادی توانایی تفکر واضح و منطقی و درک ارتباط بین ایده‌ها است که از زمان فیلسوفان اولیه یونان مثل افلاطون و سقراط تا عصر مدرن وجود داشته و دارد. این مهارت، فواید و کاربردهای بسیاری دارد مثل بحث و تفکر برای حل مشکلات و توانایی تشخیص اخبار جعلی. هدف از تألیف کتاب تفکر انتقادی هم کاوش است و هم شفاف‌سازی. ایدۀ اولیۀ این کتاب از علاقۀ شدید نویسنده به مفهوم تفکر و این موضوع که تفکر با وجود جایگاه که به عنوان قلب آموزش دارد، صراحتاً در امر تعلیم و تربیت مورد توجه قرار نمی‌گیرد، نشأت گرفته است.

با وجود این، تفکر انتقادی در بیان مفاهیم مربوط به حوزۀ آموزش و به‌ویژه آموزش عالی به وفور به چشم می‌خورد؛ اما صرف سخن‌راندن از یک مفهوم به این معنا نیست که همگان درک یکسانی از آن دارند. مطالعات اولیۀ نویسنده (جنیفر ویلسون) در مورد موضوع، دامنۀ گستردۀ دیدگاه‌های متفاوت نسبت به این مفهوم مبهم را نمایان کرد؛ از این‌رو جستجو و تحقیق در این مورد، شکل کاوش و شفاف‌سازی به خود گرفت. پیش‌زمینۀ تألیف کتاب در فصل یک بیشتر توصیف شده است.

چکیده کتاب

تمام مطالب کتاب تفکر انتقادی خواننده را به استدلال محکم فرامی‌خواند که لازمه آن این است که مغز در عالی‌ترین شرایط قرار داشته باشد. به همین دلیل نیز توضیح داده شده است که برای ورزش دادن مغز و داشتن تفکر منطقی چه کارهایی باید و می‌توانید انجام دهید. افزون ‌بر این، با مطالعهٔ این کتاب می‌توانید بهترین تکنیک‌ها را برای رشد مهارت‌های تصمیم‌گیری خود بیاموزید. مغز یک تودهٔ سه پوندی است و همچون یک ابررایانهٔ طبیعی به‌عنوان مرکز فرماندهی بدن عمل می‌کند. عملکرد مغز در فعالیت‌های سایر اجزای بدن تعیین‌کننده است و در هر کاری که در زندگی انجام می‌دهید نقش اساسی دارد. مغز، بخشی از ساختار وجودی شماست که چگونگی جریان افکار، فعالیت‌ها و تمایلات اجتماعی شما را تعیین می‌کند؛ همچنین با کنترل ملاحظه‌گری، ادب، گستاخی، نحوه مواجهه با موقعیت‌های خطرناک و حتی شکل برخورد با افراد غریبه، همکاران، خانواده و دوستان به شخصیت شما شکل می‌دهد.

در اغلب مواقع، نحوهٔ عملکرد مغزتان می‌تواند بیانگر وضعیت روحی شما باشد، زیرا این مغز است که رایانهٔ هدایت‌گر زندگی شما را در خود جای داده است. مهم نیست که چند سال سن داشته باشید، مغز نیاز به ورزش دارد و اگر مرتب آن را ورزش دهید اثرات مثبت آن در زندگی شما پدیدار می‌شود. به‌طور خلاصه، اگر می‌خواهید مغزتان در حل مسائل، ازجمله مسائل چالش‌برانگیز، همچنان توانمند بماند باید هم از نظر تغذیه و هم ورزشِ منظم مراقب آن باشید. اگر می‌خواهید بازدهی مغزتان را بالا ببرید و از آن بهترین استفاده را کنید کتاب تفکر انتقادی را از دیت ندهید.

داشتن مهارت‌های تفکر انتقادی بسیار مهم است، زیرا این مهارت‌ها به حل مشکلات، ایجاد راه‌حل‌ها و ایده‌های جدید در مشاغل کمک می‌کنند. بسیاری از زمینه‌ها، مثل ناکارآمدی فرایندها و مدیریت امور مالی، با کمک تفکر انتقادی بهبود پذیرند؛ به همین دلیل کارفرمایان، متقاضیانی را انتخاب می‌کنند که مهارت‌های تفکر انتقادی قوی‌ای دارند. به‌عنوان مثال، اگر شغل شما در بخش منابع انسانی است و باید درگیری بین دو کارمند را برطرف کنید، برای فهم ماهیت درگیری و اقدامات لازم جهت حل آن، از تفکر انتقادی استفاده می‌کنید.

تفکر انتقادی به‌چالش‌کشیدن یک دیدگاه و اعمال تفکر قضاوت‌مآبانه از طریق بررسی نقطه‌نظرات مختلف و در صورت امکان افزودن بعدی تازه به مسأله در جهت دستیابی به سطحی متفاوت از دانش و به تبع آن، طرح پرسش‌های جدید و بیشتر، یافتن پاسخ برای آنها و مجدداً طرح پرسش‌های بیشتر است. الی و جز ارتباط این تعاریف با یکدیگر و با تحلیل انتقادی و این که چگونه می‌توانند از این تعاریف در جهت نگارش مقاله‌ای بهتر بهره گیرند را متوجّه نمی‌شوند. الی می‌گوید: «مطمئناً، تفکر انتقادی باید یک تعریف درست داشته باشد. من از زمانی که وارد دانشگاه شده‌ام بارها در مورد تفکر انتقادی شنیده‌ام. به نظر می‌رسد همه همواره دربارهٔ آن صحبت می‌کنند. باید یک تعرف دقیق و درست از آن وجود داشته باشد.»

نقد کتاب تفکر انتقادی

کتاب تفکر انتقادی الزاماً نباید از اول تا آخر مورد مطالعه قرار گیرد، بلکه می‌توان بسته به نوع اطلاعات مورد نیاز به بخش‌های متفاوت آن نیز به اصطلاح دستبرد زد. نوع عناوین بخش‌ها و فصول این امر را تسهیل می‌کند. این کتاب برخلاف بسیاری از کتاب‌های موجود، تعریف واژگان و عبارات را در فصل اول ارائه نمی‌دهد. هدف اصلی، خلق تصویری کاملاً جامع از تفکر انتقادی است که به عنوان پایه و اساس تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار گیرد. فصل ششم به امر تعلیم و تربیت می‌پردازد که به وسیلۀ مطالب موجود در بخش منابع (فصل 7) پشتیبانی می‌گردد.  فصل‌های دوم و سوم کتاب مباحثی را مشخص و بررسی می‌کنند که می‌توانند در امر مرزبندی تفکر انتقادی سودمند باشند.

فصل دوم به مؤلفه‌های فرایند تفکر انتقادی ـ رویکردها، مباحث فرهنگی، معیارها و …. ـ می‌پردازد. دو فصل موجود در بخش سوم، ویژگی‌ها و رفتارهای فردی مؤثر بر تفکر انتقادی را مورد بررسی قرار می‌دهد. فصل ششم با طرح مفهوم تازۀ «جسارت علمی» برگی تازه در رابطه با مفهوم تفکر انتقادی ورق می‌زند. مفهوم جسارت علمی بیانگر این نکته است که تفکر انتقادی و سایر فرآیندهای آکادمیک به‌خودی‌خود فرایندهایی چالش‌برانگیزند و بنابراین موفقیت در رویارویی با این چالش‌ها به توانش تفکر انتقادی برمی‌گردد. نکتۀ مهم این است که در تقابل با این چالش‌ها، باید صریح و جسورانه عمل کرد.

Visits: 0

برچسب‌ها:, ,