• تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 جولای 2023 - 12:05
  • کد خبر : 1387
  • چاپ خبر
برند از صفر تا صد قسمت سوم

برند از صفر تا صد قسمت سوم

برند از صفر تا صد قسمت سوم این مطلب ادامه مقاله برند از صفر تا صد قسمت دوم می باشد: برند از صفر تا صد طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، Brand یک نام، عبارت، طرح، نماد و یا ارم یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کنندهٔ خدمات یا فروشندهٔ محصولی خاص باشد که به وسیلهٔ آن از دیگر محصولات

برند از صفر تا صد قسمت سوم

این مطلب ادامه مقاله برند از صفر تا صد قسمت دوم می باشد:

برند از صفر تا صد

طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، Brand یک نام، عبارت، طرح، نماد و یا ارم یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کنندهٔ خدمات یا فروشندهٔ محصولی خاص باشد که به وسیلهٔ آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری می باشد که با حرف R روی محصول ثبت شدن آن نشانه تجاری را نشان می دهند.

برند مجموعه گره‌های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت‌هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده‌است. تداعی معانی پیوند دادن تصاویر و نشانه‌ها با برند یا مزایا و فواید یک برند است. این مزایا یا فواید برند است که مبنای تصمیم‌گیری برای خرید آن واقع خواهد شد.

برند Brand همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند.

برند شامل همه احساسات، و وجه تمایزات و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام می باشد.

در این سلسله مقالات و با توجه به تعاریف برند ما سعی خواهیم نمود که با توجه به تعاریف مختلف برند سعی نمودم مکاتب مختلف و منحصر به فرد در رابطه با برند را برایتان بیان کنم تا بهتر و بیشتر با برند و ابعاد گوناگون آشنا شده برای اعتلای برند ملی و برند شخصی و برند سازمانی و اعتلای برند خود بکوشیم. مازیار میر

در این میان بخش عمده و قابل توجه و البته زیبا و قابل رویت هر شرکت و سازمان و یا مجموعه ای هویت برند ان است به عبارت دیگر  هویت بصری برند

، چکیده سازمان یافته ماموریت ها و کیفیت خدمات و محصولات هر مجموعه تولیدی خدماتی و صنعتی را شامل می گردد به عبارت ساده تر سازمان ها و شرکت ها با تعریف این هویت می توانند تصویر ذهنی مطلوب خود را برای شکل گیری در ذهن مشتری ترسیم نماید.
ساختار لوگو،آرم ونشان رنگ وفونت استاندارد سازمانی، ساختار متریال چاپی، ساختاربسته بندی محصولات، ساختارتبلیغات رسانه ای(چاپی، دیداری، شنیداری و الکترونیکی)، محیطی، فضاهاوتابلوها، ساختار، لوازم اداری و هدایای تبلیغاتی، ساختار یونیفورم ها، ساختار وسایل نقلیه، آهنگ و سرود سازمانی و رایحه وعطر سازمانی از جمله عناصر تشکیل دهنده «هویت بصری برند یک سازمان» هستند. در واقع همه این عناصر با یک راهنما به هم متصل می شوند و تصویری واحد و متمایز از برند ارائه می دهند. در نتیجه تمامی اجزای سازمان اعم از تابلوها، کارمندان، شواهد فیزیکی، تبلیغات و غیره دارای وجوه مشترکی خواهند بود که این وجوه مشترک در نگاه مشتریان به سازمان، هویت بصری یکپارچه خواهد بخشید.
با یک نگاه ساده می توان بی نظمی بصری عجیبی را در لوگو، فونت، رنگ، تابلوها، قالب های رسانه ای(اعم از نشریه و سایت و بروشور و..)، یونفیرم ها، فضاها ودکوراسیون ها و بسته بندی ها و… مربوط به سازمان ها و بنگاه ها و شرکت های مختلف در ایران مشاهده کرد. این امر نشانه فقدان سند هویت بصری برند در سازمان هاست. در واقع باوجود هزینه های سرسام آور برای معرفی برند به جامعه و اجرای کمپین های تبلیغاتی پرهزینه، نتیجه چندانی در ارتقای جایگاه درذهن مردم و ترجیحات آنها، افزایش تعداد طرفداران و مشتریان و افزایش سرمایه اجتماعی سازمان ندارد. می توان استدلال کرد که اطلاع رسانی و تبلیغات زمانی می تواند به افزایش ضریب نفوذ اجتماعی نائل آید که قبل از هر اقدام پرهزینه ای، باید به تدوین و اجرای هویت بصری برند در سازمان اقدام کرد. برعکس ایران، معمولاً سازمان های موفق جهانی قبل از معرفی برند به جامعه روی هویت بصری برند حساسیت بسیار زیادی نشان می دهند، زیرا موفقیت ورود یک محصول یا خدمت به جامعه را ناشی از برنامه ریزی هدفمند برای سنجش همه ابعاد هویت سازمانی خود و هویت بصری آن می دانند.
اگرچه تدوین هویت برند به ویژه بصری برند بخشی از وظایف بنیادی واحدهای«تحقیق و توسعه» در سازمان ها به شمار می رود. اما «روابط عمومی» به عنوان یک نهاد راهبردی می تواند در شکل گیری و تدوین و بازطراحی آن نقشی بی نظیری را ایفا کند.
روابط عمومی متولی ارتباطات و اطلاع رسانی دورن و برون سازمانی است. همچنین به انجام پژوهش های مختلف در مورد ارزیابی برند ، تصویر سازمان در ذهن افکار عمومی، ارزیابی خدمات و محصولات در میان مشتریان و رقبا، ارزیابی ماموریت ها و اهداف سازمان، مطالعه موردی سازمان و نظایر آن به عنوان بازوری اصلی واحد تحقیق و توسعه نقشی بنیادی در تدوین و یا بازطراحی هویت برند به ویژه هویت بصری برند سازمانی ایفا کند.
روابط عمومی به عنوان مترجم ارزشها، ماموریت ها و اهداف و محصولات و خدمات سازمان به زبان تصویر، متن، عکس، صوت، فونت، اینفوگرافی در قالب های نشریه، بروشور، کاتالوگ، سایت، تابلو و بیلبورد ونظایر آن است. در واقع بسیاری ازعناصر هویت برند در فعالیت های اطلاع رسانی و تبلیغاتی روابط عمومی نمود پیدا می کند. اینجاست که نقش مهم روابط عمومی در طراحی و بازطراحی هویت برند باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع این مترجم موثر، زمانی می تواند یک ترجمه خوب انجام دهد که بتواند نقش و سهمی مناسب را در تدوین هویت برند بر عهده داشته باشد.fvkn

برای اطلاعات از رفرنس این مقالات توصیه می شود به این سایتها هم در مجله برند منتشر شد هم سری بزنید که مطالب فوق العاده ایی دارند.

۱-Journal of Marketing

۲- Journal of Marketing Research

۳-Harvard Business Review

۴- European Journal of Marketing

دکتر مازیار میر مشاور و تحلیل گر

مقالات مرتبط:

برند از صفر تا صد قسمت اول

 

برند از صفر تا صد قسمت دوم

 

برند از صفر تا صد قسمت سوم

 

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.