اسکمپر راز حرفه ای حل مسئله

اسکمپر راز حرفه ای حل مسئله
ژانویه 9, 2024
4 بازدید

اسکمپر راز حرفه ای حل مسئله مازیارمیر   info@mazyarmir.com mazyarmir.com@gmail.com https://www.aparat.com/mazyarmir https://www.aparat.com/zabane_badan https://www.instagram.com/maziyare_mir     تکنیک اسکمپر  –  SCAMPER   اسکمپر: تکنیکی برای چالش خلاقیت و پروراندن ایدها است . اما واژه اسکمپر از کجا آمده است . این کلمه از جمع حرف اول کلمات زیر حاصل شدهاست: Substitution  –  جایگزینی Combine  –  ترکیب Adapt   […]

اسکمپر راز حرفه ای حل مسئله

مازیارمیر

 

info@mazyarmir.com

mazyarmir.com@gmail.com

https://www.aparat.com/mazyarmir

https://www.aparat.com/zabane_badan

https://www.instagram.com/maziyare_mir

 

 

تکنیک اسکمپر  –  SCAMPER  

اسکمپر:
 تکنیکی برای چالش خلاقیت و پروراندن ایدها است . اما واژه اسکمپر از کجا آمده است . این کلمه از جمع 
حرف اول کلمات زیر حاصل شدهاست:

Substitution  –  جایگزینی

Combine  –  ترکیب

Adapt     – سازگار کردن

Magnify – بزرگ سازی

Put to Other Use  –  کاربردهای دیگر

Ellimination  –  حذف کردن

Reverse  –  معکوس سازی

تکنیک پیشرفته اسکمپر یک تکنیک ایده جویی ناب است و شاید بتوان یک روش مناسب برای پیدا کردن ایده‌های نوین و خلاقانه از آن نام برد. از این استراتژی در مواقعی که احساس می‌کنیم به نوعی به انتها وپایان مسیر در یافتن ایده‌های نوین رسیده ایم می پردازد. اسکمپر و تریز راه ها و ایده های نوینی در برای  حل مسئله به ما نشان می دهند . به عبارت دیگر با توجه به اینکه تکنیک های قدیمی جواب سوالات روز را نمی دهند اسکمپر می تواند در چنین زمانهایی به ما ایده های نوینی را تقدیم کند . مازیار میر

اسکمپر که سؤالات چالش برانگیز پیرامون هر ایده یا سوال و یا هرموردی را شامل می شود.اسکمپر مجموعه‌ای از سوالات است که به فرد کمک می‌کند تا موضوع و مسئله مورد نظر خود را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و به ایده‌های جدیدی دست یابد که در شرایط معمول تصور این ایده‌ها دور از ذهن به نظر می‌آیند.

شاید جالب باشد بدانید نتایج پژوهشگران اروپایی و آمریکایی بیانگر آن است که آموزش تکنیک نوین ایده جویی به کارمندان مدیران و اساتید موجب افزایش خلاقیت آنها در مولفه های گوناگون سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط می شود. یعنی می توان گفت روش ایده جویی یک روش موثر در پرورش خلاقیت برای جامعه هدف این پزژوهش بوده است.

برای روشن‌تر شدن موضوع برای هر کلمه هم توضیحی خواهیم داد به باز شدن سیستم اسکمپر بیشتر کمک کنیم از آخر به اول حروف را رمز گشائی می کنیم تا به نیت و هدف اسکمپر دست یابیم

–  بازپروری یا معکوس کردن    (Rearrangement (Reverse

  • اگر موردی را عکس کنیم یا روال آن را کلی یا جزئی تغییر دهیم چه اتفاقی می افتد؟

تعوض کردن چیدمان محیط کار برای افزایش کارایی

آیا می‌توانید چینش اجزا، ترتیب الگو یا طرح‌بندی‌ها را در ایده خود تغییر دهید؟ آیا می‌توانید جای علت و معلول را عوض کنید؟ در مورد روندها و تغییر توالی آنها نیز بیندیشید.

برای مثال او بر روند سفارش تاکسی از سوی مردم را به صورتی دیگر سازمان داد. اکنون مردم به دنبال تاکسی نمی‌گردند بلکه آن را از طریق گوشی هوشمند خود سفارش می‌دهند.

تکنیک اسکمپر علاوه بر تولید ایده برای توسعه محصول یا خدمات می‌تواند برای نوشتن کتاب یا مقاله نیز به کار گرفته شود، همچنین برای یافتن راه‌حل مسائل سیاسی،انواع انتخابات و مسائل اجتماعی و روش‌های بازاریابی نیز مناسب است.


لطفا و حتما مقاله کارگاه آموزشی تکنیکهای خلاقانه برای حل مسئله،مهندسی تریزواسکمپر را مطالعه فرمائید


۶- حذف یا کاهش   Eliminate

  • چه موردی را می توان از یک ماشین با وسیله ایی برداشت ؟

اگر قسمتی از ایده خود و یا عناصر تشکیل دهنده آن را حذف کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر قسمت‌هایی از آن را کوچک کنید، کاهش دهید یا ساده کنید چطور می‌شود؟ ویندوز۸ مثال خوبی برای این مورد است. مایکروسافت از این طریق نیاز استفاده از موس را حذف کرد.

۵-  کاربردهای دیگر   Put to other uses

چه استفاده دیگری از یک ماشین یا ابزار می توانیم نمود؟

بهره گیری از انواع ضایعات انواع صنایع

استفاده از قوطی نوشیدنیهای مختلف برای ساخت گلدان خانه و یا….

به این بیندیشید که چگونه می‌توان ایده مورد نظرتان را برای کاربردهای مختلف استفاده کرد. خیلی مواقع ایده زمانی جذاب و عالی به نظر می‌رسد که به طرزی متفاوت ارائه شود. برای مثال غذای باقیمانده در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها معمولا به سطل زباله منتقل می‌شدند تا اینکه ایده تبدیل آنها به کمپوست مطرح شد و کاربرد جدیدی برای غذاهای اضافه به وجود آمد.

۴- تغییر دادن، اصلاح کردن و یا بزرگ کردن   (Modify (Magnify

  • آیا می‌توان تغییری در موردی ایجاد کرد؟ آیا می توان چیزی را بزرگ‌تر کرد؟

تولید انواع نوشیدنیهای گازدار بزرگ مصرفی

از خود بپرسید با بزرگنمایی یا تغییر مسئله چه ایده‌هایی به وجود می‌آیند. بزرگنمایی قسمتی از ایده می‌تواند درک ارزش آن را آسان‌تر کند و یا نگرشی جدید نسبت به اهمیت اجزای سازنده محصول یا خدمات به وجود آورد.

برای مثال شرکت فنسی هندز (Fancy hands)، موسسه‌ای است که کارهای افراد را به جای خود آنها انجام می‌دهد؛ اما به تازگی دستیار مجازی را از طریق توسعه یک سیستم به وجود آورده تا در انجام کارهای دشوار و پرهزینه به کمک آنها بیاید.

۳- اقتباس، تطبیق یا سازگاری    (Adapt (Adopt

  • آیا می توان چیزی را متناسب تر کرد؟

تولید قوطی کنسرو بدون نیاز به درباز کن (با تعبیه در باز روی درب های قوطی کنسرو)

  • آیا می‌توان مورد جدیدی را از موردی دیگری اقتباس کرد؟

ساخت انواع بالگرد با استفاده از ساختمان بال و بدن پرندگان و سنجاقک و…

به راه‌حل مسائل دیگر فکر کنید، آیا موردی هست که بتوان آن را با مسئله مورد نظر شما تطبیق داد؟ فیس‌بوک مثال خوبی برای این مورد است. قالب سایت این شبکه اجتماعی ابتدا برای مرورگرهای دسکتاپ طراحی شده بود اما به سرعت آن را با گوشی‌های هوشمند سازگار کردند.

۲- ترکیب کردن –   Combine

  • چه موردی را با چه مورد دیگری میتوان جایگزین ویا ترکیب کرد؟

تلفن + دوربین + ضبط و پخش صوت = تلفن همراه

بسیاری از کارشناسان حوزه نوآوری بر این باورند که برای خلق یک پدیده باید موارد موجود را به‌گونه‌ای جدید با هم ترکیب کرد؛ بنابراین دو یا چند قسمت از سوژه مورد نظرتان را با عناصر دیگر ترکیب کنید، یا بین آنها ارتباط یا اتصال ایجاد کنید. انجام این کار می‌تواند شما را به سوی احتمالات یا راه‌حل‌های جدید هدایت کند.

دستگاه چاپ گوتنبرگ نمونه‌ای بارز از محصول ترکیبی است که ماشین تحریر متحرک را با حروف سربی تلفیق کرد و مکانیزم چاپ را به وجود آورد.

۱- جانشین کردن –   Substitute

  • چه موردی را میتوان به جای موردی دیگر جایگزین نمود یا به کار برد؟

مازوت ،قیر ،هیزم، زغال، گازوئیل،نفت، بنزین، گاز، چوب و……..

قطعات محصول یا کانسپت مورد نظر را از هم جدا کنید (می‌توان این کار را به صورت ذهنی انجام داد) و اشیا یا وسایل دیگر را به جای آنها قرار دهید. این تکنیک همراه با آزمون و خطا است، جابجایی موارد را آن‌قدر ادامه دهید تا گزینه مطلوب را بیابید. بعضی از این جایگزینی‌ها می‌تواند در مورد رنگ، نام، موقعیت یا بسته‌بندی باشد.مثال مناسبی که در این مورد می‌توان به آن اشاره کرد، استفاده بویینگ از نوعی کامپوزیت جدید برای ساخت هواپیما است. این جایگزینی موجب سبک‌تر شدن وزن هواپیما و در نتیجه کاهش مصرف سوخت شده است.

مازیار میر از اولین مدرسین اسکمپر و تکنیکهای حل مسئله در صدها دوره آموزش حل مسئله و آموزش اسکمپر ارتقاء سطح سازمانی و فردی حضار را به وضوح لمس نموده است و تمامی این موارد را در یک دوره کامل و با بهترین متد برترین دانشگاههای آمریکایی به  شما آموزش خواهد داد.

مطالعات بیشتر:

کارگاه آموزشی تکنیک های حل مسئلهProblem Solving

تکنیکهای پیشرفته حل مسئله

کارگاه آموزشی

 

 

Visits: 5

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , ,