آموزش اقتصاد مقاومتی قسمت سوم

آموزش اقتصاد مقاومتی قسمت سوم
جولای 7, 2023
1 بازدید

آموزش اقتصاد مقاومتی قسمت سوم     این مقاله در ادامه مطلب آموزش مقاومتی قسمت دوم نگارش شده است: آموزش اقتصاد مقاومتی آموزش اقتصاد مقاومتی قسمت سوم اقتصاد مقاومتی را می توان چهارگونه تعریف نمود و چهار الگو از آن یا ترکیبی از همه ی آنها را در کشور به عنوان پروژه های ملی پیگیری […]

آموزش اقتصاد مقاومتی قسمت سوم

 

 

این مقاله در ادامه مطلب آموزش مقاومتی قسمت دوم نگارش شده است:

آموزش اقتصاد مقاومتی

\"آموزشآموزش اقتصاد مقاومتی قسمت سوم

اقتصاد مقاومتی را می توان چهارگونه تعریف نمود و چهار الگو از آن یا ترکیبی از همه ی آنها را در کشور به عنوان پروژه های ملی پیگیری کرد. اقتصاد موازی: تعریف اول از اقتصاد مقاومتی به مثابه ی “اقتصاد موازی” است؛ در این نوع اقتصاد، علاوه بر نهادهای موجود اقتصادی، نهادهای جدیدی ابداع می گردد تا هدف اقتصاد مقاومتی حاصل گردد؛ یعنی اقتصادی مثل اقتصاد پریم تعریف می گردد. در نقد این تعریف از اقتصاد مقاومتی می توان گفت که به دلیل وجود درآمدهای نفتی چنین کارهایی از دست دولت بر می آید. اما اگر هدف چابکی و کوچک بودن دولت در امور اقتصادی باشد، با اقتصاد مورد نظر ما ناسازگار است.

عدالت در اقتصاد مقاومتی چگونه تعریف می‌شود؟

این اقتصاد، عدالت‌محور است؛ یعنی تنها به شاخصهای اقتصاد سرمایه‌داری ـ [مثل] رشد ملّی، تولید ناخالص ملّی ــ اکتفا نمیکند؛ بحث اینها نیست که بگوییم رشد ملّی اینقدر زیاد شد، یا تولید ناخالص ملّی اینقدر زیاد شد؛ که در شاخصهای جهانی و در اقتصاد سرمایه‌داری مشاهده میکنید. در حالی که تولید ناخالص ملّی یک کشوری خیلی هم بالا میرود، امّا کسانی هم در آن کشور از گرسنگی میمیرند! این را ما قبول نداریم. بنابراین شاخص عدالت ـ عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی در جامعه ـ یکی از شاخصهای مهم در اقتصاد مقاومتی است، امّا معنای آن این نیست که به شاخصهای علمی موجود دنیا هم بی اعتنایی بشود؛ نخیر، به آن شاخصها هم توجّه میشود، امّا بر محور «عدالت» هم کار میشود. عدالت در این بیان و در این برنامه به معنای تقسیم فقر نیست، بلکه به معنای تولید ثروت و ثروت ملّی را افزایش دادن  است.

۶. با توجه به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، مشکلات کنونی اقتصاد کشور حل خواهد شد؟

در اینکه گفتیم اقتصاد مقاومتی بهترین راه حلّ مشکلات اقتصادی کشور است شکّی نیست، امّا معنای آن این نیست که ناظر به مشکلات کنونی کشور است ـ که یک مقداری از آن مربوط به تحریم است، یک مقداری از آن مثلاً مربوط به غلط بودن فلان برنامه است ـ نه، این مال همیشه است. اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی، محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک میکند. این سؤال اوّل.

دکترمازیار میر مشاور و تحلیلگر

توصیه میشود مطالب زیرا مطالعه نمایید:

نگاهی تازه به اقتصاد مقاومتی و بیانات مقام معظم رهبری

سخنرانی پیرامون اصول و فنون مذاکره در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه

اقتصاد مقاومتی قسمت اول

ده قدم برای شروع یک مذاکره اقتصادی موفق

Visits: 5

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , ,