سمینارآموزشی فنون دفاع حرفه ای برای وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی

سمینارآموزشی فنون دفاع حرفه ای برای وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی
جولای 7, 2023
3 بازدید

سمینارآموزشی فنون دفاع حرفه ای برای وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی سمینارآموزشی فن دفاع اصول و فنون دفاع حرفه ای برای وکلا مباحث دوره عبارتند از : آنچه که در هیچ کتاب قانون و دانشگاه حقوق نمی خوانید در این کارگاه آموزشی قوانین حقوقی بیان نخواهد شد. رازهای تاثیر گذاری و جذب و نگهداری از […]

سمینارآموزشی فنون دفاع حرفه ای برای وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی

سمینارآموزشی فن دفاع

اصول و فنون دفاع حرفه ای برای وکلا مباحث دوره عبارتند از :

آنچه که در هیچ کتاب قانون و دانشگاه حقوق نمی خوانید

در این کارگاه آموزشی قوانین حقوقی بیان نخواهد شد.

رازهای تاثیر گذاری و جذب و نگهداری از موکل

رمز و رازهای جذب بیشترین و بهترین موکل

معرفی وکلای حرفه ای کشور به مردم

برندسازی حرفه ای وکلا

اولین قدم  وکیل

بعنوان یک مشاور و مدرس تخصصی وکلای محترم نقش برندسازی و تبلیغات پنهان و اثرگذار هم  شان شغل و منزلت وکلای محترم دادگستری را یکی از مهمترن دغدغه های خود دانسته در این مقاله کوتاه به چگونگی حضور در جلسات رسیدگی و مخصوصا حضور تاثیرگذارتر پرداخته و تکنیکهای تخصصی یک وکیل حرفه ای را پیرامون ورود و اسقرار یک وکیل محترم هم شان و منزلت واقعی یک حقوق دان چیره دست و کاردان و حرفه ای را با هم مرور خواهیم نمود و نکات کلیدی در مذاکرات حرفه ای و ایراد سخنرانی تخصصی برای وکلای محترم را مورد کنکاش و بررسی قرار خواهیم داد.

در ادامه به رازهایی از مدیریت زمان و چیدمان دفتر کار و مهارتهای معروف ترین و ثروتمند ترین وکلای جهان و باشگاه موکلین تخصصی ویژه وکلای محترم دادگستری و برندسازی تخصصی خواهیم پرداخت.

کارگاه آموزشی فن دفاع حرفه ای برای وکلای دادگستری در دانشگاه تهران  در تاریخ۲۶-۲۵ آذر سال ۱۳۹۵  و مطابق سنت ۸ ساله گذشته کارگاه فن دفاع حرفه برای وکلای دادگستری و با حضور مشتاقان و وکلای قدیمی و با تجربه و وکلای جدید و جوان با موفقیت هرچه تمامتر اجرا شد .

سرفصل های این دوره فن دفاع حرفه ای وکلای دادگستری نصایحی از  معمار علم حقوق ایران مرحوم پروفسور کاتوزیانتاکتیکهای ویژه وکیل شیطان برترینوکیل جهانشگردی طلائی برای بیاد اوردن مواد قانونی در لحظات بحرانییک وکیل حرفه ای چگونه در دفتر کار خود حاضر میشود و….آنچه یک وکیل کهنه کار می داند….چگونهه قصات را مجاب کنیم…امضاشناسی و شخصیت شناسی و…..
چگونه با شگردهای فوق حرفه ای برنامه ریزی غیرکلامی از اولیاء دم و همچنین از افراد گوناگون رضایت بگیریم و تکنیک های جذب و اقناع کدام است.

تمایز یک وکیل کارکشته و داشتن استراتژیهای متعدد و داشتن چند راه کار فوق العاده همیشه حرف اول را می زند یادمان باشد وکلای حرفه ای  و کارکشته دادگستری همیشه با یک راهکار و یک تفکر پا به هیچ دادگاهی نمی گذارند و تفکرات چند بعدی دارند برای اموزش این مسائل مدرس دوره از الزامات تفکر سیستمی و مهندسی رزلینس نهایت استفاده را نموده و برای اولین بار  با ادغام  این دو متد و همچنین رمز گشائی از رفتارهای حرفه ای جهان به شما آموزش خواهند داد.

مدرس دکتر مازیار میر اولین نویسنده کتاب فن دفاع حرفه ای برای وکلا و زبان بدن و کتاب زبان بدن ایرانی و همچنین مشاور ، مدرس و مولف فنون دفاع حرفه ای و  ارتباطات غیرکلامی در دفاع  نویسنده مقالات در زمینه قانون کار ، بیمه ، اینکوترمز ، قوانین مزایده و مناقصه و …. مشاور شرکت ها و انجمنها و اتحادیه ها و اصناف گوناگون در پایان به شرکت کنندگان گواهینامه از شرکت تعاونی کارکنان معاونت راهبردی ریاست جمهوری اعطا می گردد

اخلاق حرفه ای ، وکیل ، همکار

اهمیتی که نقش و جایگاه وکیل در جوامع از آن برخوردار می باشد تکالیف و تعهدات متنوعی را بر او بار می نماید که ازآن جمله می توان به تعهدات وی درقبال حرفه و همکاران اشاره نمود.

دراین میان اخلاق حرفه ای مشعل راهنمایی است که مبتنی برتجربیات طولانی وکلای جوامع یاری گر وکلاء در تعامل با همدیگر می باشد و شایسته است این مشعل تابناک به تدریج به دست وکلای جوان نیز برسد.

تاکید بررعایت اصل همکاری بین وکلاء بیش از آنکه خواستار رعایت مسایل و امور اخلاقی محض باشد بیانگر مشکلاتی است که وکلاء غالباً به نام موکلینشان با آنها مواجهند. پس وکیل باید بتواند با ابراز همکاری از جمله با همکاران موارد متنازع فیه را به طریقه متمدنانه حل وفصل نماید.درحقیقت وکیل باابراز همکاری به حسن اجرای عدالت درجامعه کمک نموده و باحل و فصل اختلافات از طریق توافق وسازش درنهایت درخدمت به منافع موکلش گام برمی دارد.

ازسوی دیگر رعایت شئون حرفه ای واعتلای نقش و جایگاه وکیل درجامعه مستلزم رعایت ضوابط اخلاق حرفه ای منسجم و جامعی درروابط بین همکاران است. چه بسا عدم رعایت این ضوابط فارغ از نتایج منفی آن درخصوص منافع موکلین، به مرور جایگاه وکالت و وکیل دادگستری در جامعه را درمعرض خطرقرار می دهد.

درکشورهایی که ضوابط اخلاق حرفه ای تدوین گردیده است جزئیات و چگونگی روابط بین همکاران بیان گردیده است امادرکشورهایی که قوانین وکالتی متضمن سامان دهی امور وکلاست ، اغلب درمفاد قسم نامه به طورکلی به رعایت احترامات و آداب و سنن عرفی وکالت در روابط بین وکلاء اشاره شده است آن گونه که در قوانین وکالتی کشور خودمان نیز بدان اشاره شده است. همچنین دربیان تخلفات انتظامی دربند ۱۰ ماده ۸۰ آئین نامه لایحه استقلال کانون وکلاء به لزوم رعایت احترامات درمذاکرات کتبی و شفاهی بین وکلاء تاکید شده است.

علیرغم دقت نظری که تدوین کنندگان پیش نویس قانون پیشنهادی وکالت و سعی آنان در ذکر تجربیات واخلاق حرفه ای درضمن مواد پیشنهادی داشته اند متاسفانه این بخش از اخلاق حرفه ای یعنی ضوابط مربوط به روابط بین همکاران مغفول واقع شده است .

امیداست نوشته حاضر که با تحقیق درقوانین وکالتی و اخلاق حرفه ای کشورهایی چون ژاپن، کانادا، سوئیس، آمریکا، ایتالیا، بلژیک، مصر، لبنان، سوریه، عراق، فلسطین، تونس، یمن، اردن، مراکش و اتحادیه اروپایی صورت پذیرفته است با تلقی وجوداشتراکات فراوان در تجربیات و فرهنگ ها و عادات و رسوم وکالتی، بتواند درتدوین اخلاق حرفه ای درکشورمان موثر واقع شده ودراجرای بهتر و دقیق تر وظایف وکالتی و دسترسی به عدالت و ارتقاء شئونات و جایگاه و نقش وکلاء در جامعه یاری گرمان باشد.

رفتار نسبت به همکاران به طور عام :

وکیل بایددر رابطه با همکاران رعایت آداب و سنن و شئون حرفه ای را نموده (۵-۱)  و با حسن سلوک ، احترام و حسن نیت ، رفتاری صادقانه توام با اعتماد متقابل و حسن همکاری از خودابراز نماید. (۶) و (۷) و (۸)

وکیل نباید از حسن نیت و اعتماد همکار سوء استفاده نموده و نسبت به همکار خود مرتکب رفتاراهانت آمیز شده و از انتقادهای ناآگاهانه و ناپسند در مورد صلاحیت ، رفتار، مشاوره، حق الزحمه و توانایی ها و خطاهای مفروض وی باید خودداری نماید.(۹)(ماده ۲۹ قانون اخلاق حرفه ای ایتالیا) (مواد ۴۲ و۴۴قانون اخلاق حرفه ای ژاپن (۱۰)  بند ۸ ماده  ۱۴ قانون اخلاق حرفه ای کانادا) (۱۱)

نکته مهمی که وکیل باید در رفتار و روابط با همکاران مورد لحاظ قراردهد آنست که این روابط باید به گونه ای باشد که رعایت اصل و تعهدات دفاعی وکیل در آن شده باشد و نباید روابط وکیل با همکارانش به گونه ای باشد که با منافع موکلش در تعارض قرار گیرد . (ماده ۲۴ وکلای سوئیس قانون اخلاق حرفه ای)

(ماده۱-۵ قانون اخلاق حرفه ای وکلای  اتحادیه اروپا)

همکاری با شخص ثالث (غیروکیل) :

– وکیل به هیچ وجه نمی تواند با شخصی که خارج از چهار چوب قوانین حرفه ای وکالت به یک حرفه حقوقی با انجام نقش مشابه وکیل در اختلافات و دعاوی اشتغال دارد همکاری نماید. وکیل نه تنها نباید از خدمات آن شخص استفاده نماید بلکه باید آن شخص را نیز از ادامه چنین کارهایی بازدارد (ماده ۱۲ قانون رفتار حرفه ای وکلای ژاپن)

– وکیل نباید وجهی تحت عنوان کمیسیون بابت معرفی موکل به شخص ثالث بپردازد( ماده ۲-۴-۵ قانون رفتارحرفه ای وکلای اتحادیه اروپا).

در پیش نویس قانون وکالت جدید درماده ۴۷ مشارکت وکیل با اشخاص فاقد پروانه وکالت در قرارداد حق الوکاله ممنوع اعلام شده است .

معرفی موکل :

وکیل نبایداز بابت توصیه یا معرفی موکل به وکیل دیگر ازهمکارخود وجهی تحت عنوان حق الوکاله یا حق المشاوره یا عناوین دیگر مطالبه نموده و یا بپذیرد (ماده۱-۴-۵ قانون اخلاق حرفه ای وکلای اتحادیه اروپایی)درماده ۸۵ قانون وکالت پیشنهادی به این موضوع اشاره شده است

البته درروابط بین وکلای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، وکیلی که به همکار خارجی خود موکل معرفی می کند شخصاً مسئول پرداخت حق الوکاله و هزینه ها در قبال آن همکاراست مگرآنکه دربدو شروع همکاری ترتیبات دیگری را دو طرف مقرر دارند یا وکیل معرف مسئولیت آتی خود را در قبال همکاری خارجی محدود نماید (ماده ۷-۵ قانون اخلاق حرفه ای وکلای اتحادیه اروپایی).

◘ ارتباط با طرف مقابل دارای وکیل :

هرگونه ارتباط مستقیم با طرف مقابل با علم به اینکه دارای وکیل می باشد به منظور مذاکره یا حل و فصل موضوع ممنوع است (ماده ۲۸ اخلاق حرفه ای سوئیس) مگر آنکه با اطلاع یا رضایت وکیل وی باشد (ماده ۱۶ قانون اخلاق حرفه ای کانادا- ماده ۵-۵ اخلاق حرفه ای اتحادیه اروپا – ماده ۴۹ قانون اخلاق حرفه ای ژاپن – ماده ۲-۴ قانون وکالت آمریکا و ماده ۲۷ قانون اخلاق حرفه ای ایتالیا) .

رفتاروکیلی که ملاقات با طرف مقابل را می پذیرد با علم به اینکه دارای وکیلی می باشد بدون اطلاع دادن به وی و  اخذ رضایت او تخلف انضباطی می باشد (بند ۲ماده ۲۷ قانون اخلاق حرفه ای ایتالیا)

وکالت مشترک :

منظور ازوکالت مشترک اعم از مشارکت دو وکیل درانجام مورد وکالت بوده و شامل انجام حرفه دردفتر کار مشترک نیز می باشد.

درهمه نظام های حرفه ای وکالت ، انجام حرفه وکالت به صورت مشترک و گروهی پذیرفته شده و درحال حاضر وکلاء غیر از دفاتر انفرادی، دردفاتر مشترک و موسسات حقوقی مشغول انجام حرفه وکالت می باشند لیکن این گونه شراکت تبعات و تعارضاتی را ایجاد می نماید که معمولاً درجهت رعایت غبطه موکلین و حفظ مناسبات و روابط همکاران باید بدان توجه نمود. در این خصوص می توان به موارد ذیل اشاره کرد  :

الف ) ممنوعیت قبول وکالت در برخی پرونده ها :

۱- ماده ۲۷ قانون اخلاق حرفه ای وکلای ژاپن : وکیل نمی تواند وکالت پرونده ای را بپذیرد که اورا از رعایت اصل وفاداری نسبت به موکل به خاطر هم دفتربودن باوکیل طرف مقابل بازدارد. هرچند در قوانین ایران چنین ممنوعیتی وجود ندارد ولی اخلاق حرفه ای و رعایت مصلحت و غبطه موکل ایجاب می کند که وکلای هم دفتر قبول وکالت طرفین یک دعوی را به عهده نگیرند.

۲- ماده ۱-۵ قانون اخلاق حرفه ای وکلای اتحادیه اروپایی : به منظور حفظ حقوق موکل ضروری است که وکلاء با یکدیگر حسن همکاری داشته باشند اما درعین حال نباید منافع وکیل و موکل درتعارض قرارگیرد.

۳- بند ۱ ماده ۵۳ قانون وکالت اردن مصوب ۱۹۷۲ :  وکلای شریک یا همکار دردفتر واحد نباید دردعوی یا معامله ای وکیل دو طرفی شوند که مصالح ومنافع متفاوتی را دارا هستند.

۴- قبولی وکالت توسط کارآموز به طرفیت وکیل سرپرست یا دیگر کارآموزان وی :

موضوع قبولی وکالت پرونده توسط کارآموز وکالت درخصوص پرونده ای که وکیل سرپرست او یا دیگر کارآموزان وکالت، عهده دار وکالت طرف مقابل آن هستند مورخ ۱۷/۱۰/۱۳۷۹در کمیسیون امورحقوقی کانون مرکز مطرح گردیدو به شرح نظریه شماره ۱۳۴۸۶ دراین خصوص اعلامنظرشد : (۱۲)

« به نظرمی رسد این امرمجاز نیست زیرا هدایت و راهنمایی کارآموز با وکیل سرپرست است و جمع این عنوان دروکالت برای هردوطرف دعوی قابل قبول نیست . در مورد به طرفیت سایرکارآموزان به نظرمی رسد با توجه به وظایف وکیل سرپرست و اینکه پیشرفت دعاوی می بایست درابتدای امروکالت ملحوظ شود و سرپرستی همزمان کارآموزان وکالت برای خواهان و خوانده قابل جمع نمی باشد پاسخ این سئوال منفی است» .

ب ) ممنوعیت تاسیس دفتر مشترک :

درخصوص نحوه همکاری و تاسیس دفترمشترک توسط وکلای عضو کانون وکلای دادگستری و مشاورین ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه، کمیسیون امورحقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز مورخ ۸/۸/۱۳۸۱ چنین نظریه ای را اعلام نموده است : (۱۳)

« با توجه به اینکه مقررات ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مصوب سال ۱۳۷۹ قانون خاص و صرفاً شامل مشاوران موضوع ماده مذکور می باشد و باتوجه به اینکه مشاوران مذکوراز حیث صلاحیت و اختیار مشاوره و وکالت محدود بوده و مقید به رعایت ضوابط مقرردرماده مذکورهستند و نظر به اینکه وکلای مشمول قوانین وکالت و لایحه استقلال تابع ضوابط منعکس درمواد ۷ و۸ لایحه قانون استقلال و قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت می باشند و نمی توانند خلاف ضوابط و مقررات مربوط عمل نمایند لذا تاسیس موسسه موضوع ماده ۱۸۷ بوسیله وکلای دادگستری و یا شرکت در تاسیس آن خلاف قواعد آمره قوانین وکالت است و از لحاظ لزوم رعایت اخلاق حرفه ای وکالت نیز قابل توجیه نمی باشد.

ج) نحوه همکاری در پرونده مشترک :

۱- همکاری همه جانبه : درصورتی که چند وکیل وکالت پرونده ای را می پذیرند باید به صورت همه جانبه در انجام آن با هم همکاری داشته باشند (ماده۴۶ قانون اخلاق حرفه ای ژاپن)

۲- وجود اعتماد متقابل : زمانی که دو وکیل در پرونده ای با هم همکاری می نمایند باید روابط محترمانه مبتنی بر اعتماد متقابل برقرار نمایند ( ماده ۴۵ قانون اخلاق حرفه ای ژاپن)

۳- هماهنگی بین دو وکیل : درحالت دفاع مشترک ، وکیل باید با وکیل مدافع شریکش درخصوص انتخاب رویه ها، اطلاع رسانی درخصوص محتوای گفتگوها با موکل مشترک با هدف اتخاذ استراژی و رویه واحد مشورت نماید (بند ۴ ماده ۲۳ قانون اخلاق حرفه ای ایتالیا)

۴- عدم اخلال : اگر موکل قصد دارد در پرونده وکیل دیگری را نیز واردنماید وکیل اول حق اخلال ندارد (ماده ۴۷ قانون اخلاق حرفه ای ژاپن)

۵- کسب اجازه وکیل اول : ضروری است که اگر وکالت دعوی برعهده یک وکیل قرار می گیرد که درآن پرونده قبلاً یکی از همکاران عهده دار وکالت آن است از قبول آن خودداری نماید تا اذن همکار یا رئیس کانون وکلاء را اخذ نماید . (۱۴)

۶-  وکالت توکیلی :

۱-۶ : وکیلی که یکی از همکاران را برای انجام نمایندگی یا همراهی مامور می نمایددرصورتی که موکل درخصوص تعهد پرداخت حق الوکاله کوتاهی نماید باید شخصاً آن را بپردازد مگراینکه درشروع کار توافق دیگری نموده باشند (ماده ۳۰ قانون اخلاق حرفه ای ایتالیا)

۲-۶ : وکیل باید دریک زمان مفید به همکار توکیلی ابزار و لوازم مورد نیاز اورا بدهد. درعین حال  وکیل توکیلی باید در یک زمان مفید به همکار خود اطلاعات مشروحی از فعالیت لازمه یا انجام شده را ارائه دهد.

۳-۶ : وکیل توکیلی باید به همکار خود درخصوص محل اقامت و تغییر آن اطلاع دهد.

۴-۶ : وکیل توکیلی مستقیماً نمی تواند پرونده را از طریق مصالحه حل و فصل کند بدون آنکه مراتب را قبلاً به وکیلی که وکالت را به وی توکیل نموده اطلاع داده باشد .

۵-۶ : درفقدان رهنمودهای اولیه ، وکیل توکیلی باید حداکثرتلاش خود را مبذول نماید تا منافع موکل را حفظ کرده و مراتب را به وکیل اول اطلاع دهد .( ماده ۳۱ قانون اخلاق حرفه ای ایتالیا)

۷-  اختلاف نظر بین همکاران :

۱- درصورت بروز اختلاف نظربین وکلایی که متفقاً عهده دار وکالت پرونده ای هستند به گونه ای که این اختلاف نظر به موکل آسیب می رساند، موکل را باید از این موضوع مطلع گردانند. (ماده ۳۳ اخلاق حرفه ای ژاپن)

۲- دعوی بین وکلاء درخصوص نحوه شراکت و حل وفصل آنها، حساب و کتابها ولو آنچه که در این ارتباط است پذیرفته نمی شود مگرآنکه دو وکیل گواهی رئیس کانون وکلاء را ابراز نمایندکه نشان دهنده مداخله او در مصالحه بین آن دو بوده و به نتیجه ای نرسیده است .(۱۵)

جانشینی همکار :

با توجه به اینکه حق موکل در انتخاب وکیل به هرنحو باید مورد لحاظ قرار گیرد لذا سلایق موکل و اختلافات بین وکیل و موکل نباید مانعی در انتخاب آزادانه وکیل گردد. از طرف دیگر حق وکیل در دستیابی به دستمزد منصفانه نیزبایدمورد لحاظ قرار گیرد لذا به نظرمی رسد وجود آئین رفتار حرفه ای مناسب دراین زمنیه راهگشا باشد و در نتیجه از بروز اختلافات بین وکیل و موکل نیز جلوگیری به عمل آید :

۱- اطلاع رسانی به وکیل سابق : درحالت جانشینی یک همکار درجریان دادرسی چه به دلیل عزل و چه به دلیل استعفاء ، وکیل جدید باید انتخابش را به همکار قبلی اطلاع دهد. (ماده ۲۷ اخلاق حرفه ای سوئیس –ماده ۳۳ اخلاق حرفه ای ایتالیا)

۲- ارائه اسناد پرونده : وکیل معزول یا مستعفی باید طوری رفتارکند که جانشینی حادث ، بدون ورود ضرر برای موکل باشد (بند ۱- ۳۳اخلاق حرفه ای ایتالیا) ، لذا باید پرونده را با تمامی اسناد مفیدش جهت پی گیری با اشاره به مواعد دادرسی در اختیار وکیل جانشین قرار دهد. (ماده ۲ مقررات ۲ آوریل ۲۰۰۷ اتحادیه کانون های وکلای بلژیک درمورد جانشینی وکلاء) (۱۶)

۳- تعیین تکلیف هزینه ها و حق الوکاله : پس از انتخاب وکیل جانشین ، او همکار سابق را از مداخله خود آگاه ساخته و اینکه درخصوص هزینه ها و حق الوکاله وی تعهد پرداخت شده است (ماده یک همان قانون) لذا وکیل ثانوی موکل را دعوت می نماید که وضعیت هزینه ها و حق الوکاله وکیل اولیه را مشخص سازد . درصورتی که میزان صورت وجوه صراحتاً مورد اعتراض موکل باشد ، وکیل جانشین ، موکل را آگاه می سازد که به یک راه حل مبتنی بر صلح و سازش ، وساطت یا داوری متوسل گردد و درصورت توسل به مرجع قضایی از محکمه می خواهد که نظریه مشورتی کانون وکلای مربوطه را اخذ نماید .(ماده ۳ همان قانون)درصورتی که اقدام فوری در جهت رعایت و حفظ منافع موکل ایجاب کند، وکیل می تواند بدون رعایت تشریفات مذکور قبول وکالت کرده و در اسرع وقت به انجام وظیفه مذکور اقدام کند. (بند۲-۶-۵ قانون اخلاق حرفه ای اتحادیه اروپایی)

وکیل جانشین می تواند در روندی که درآن مسئولیت احتمالی وکیل قبلی یا اعتراض به هزینه ها و حق الوکاله مطرح است دخالت نماید البته نباید دراین فرایند از روش های مبتنی بر اجتناب از مصالحه و سازش حمایت نماید. (ماده۴ قانون مقررات اتحادیه وکلای بلژیک)در این زمینه هرکانون وکلاء می تواند از وکلای عضوخود بخواهد که در چنین روندی دخالت ننمایند و یا صرفاً وکیل جانشین را از دخالت در چنین دعاوی منع نماید.( ماده ۴ و۵ و۶ قانون مذکور)

استفاده از اطلاعات مربوط به یک همکار :

تهیه اسناد مربوط به مواضع شخصی وکیل طرف مقابل و به کاربردن اطلاعات شخصی او درجریان رسیدگی مطلقاً ممنوع است مگراینکه به طوراساسی درارتباط با موضوع دعوی باشد. (ماده ۲۹ اخلاق حرفه ای ایتالیا)

ارتکاب تخلف توسط همکار :

درصورتی ک یک وکیل معتقد باشد یا گمان برد که یک قاعده حرفه ای یا قاعده قانونی توسط یک همکار نقض شده است باید توجه آن همکار را بدان جلب نموده و از آن آگاه سازد . درصورت وقوع چنین مسئله ای و یا هرگونه اختلاف شخصی مربوط با تکالیف حرفه ای ، طرفین باید از طریق دوستانه آن را  حل فصل نمایند و در صورتی که راه حل های دوستانه منجر به نتیجه نشود قبل از هرگونه اقدام اداری یا قضایی باید کانون متبوعه وکیل متخلف را از موضوع مطلع کرد تا درجهت حل وفصل موضوع از طریق مسالمت آمیز اقدام نمایند. (ماده ۲۹ قانون اخلاق حرفه ای سوئیس – ماده ۹-۵ قانون اخلاق حرفه ای وکلای اتحادیه اروپایی)

البته قانون اخلاق حرفه ای وکلای ایالت کبک کانادا در (ماده ۰۱/۰۰۰/۰۳/۹) مقررکرده که درچنین مواردی با صرف وقوع تخلف توسط یک همکار، مراتب باید فی الفور به کانون وکلاء اطلاع داده شود.

نظارت بر فعالیت های همکاران دفتری :

درجهت تضمین عدم نقض قوانین و جلوگیری از اقدامات غیرقانونی احتمالی ارتکابی دردفتر وکالت، وکیل ملزم است که برکارهای کارمندان وهمکاران شاغل دردفتر وکالت خود نظارت داشته و برآنها مدیریت نماید.(ماده ۱۷ قانون اخلاق حرفه ای ژاپن) درماده ۷۲ پیش نویس قانون وکالت جدید به این مسئله اشاره شده است .

◘ جلسات مشترک بین وکلاء :

۱- وکیل باید در فرصت های مواجهه و ملاقات با همکاران رعایت وقت شناسی را نماید (بند ۱ ماده ۲۳ اخلاق حرفه ای ایتالیا)

۲- درطول جلسات صرفاً با موافقت تمامی حضار می توان نسبت به ضبط مذاکرات اقدام نموده، لذا استفاده از هرگونه امکان برای ضبط مکالمات و محاورات حتی اگر قانونی نیز باشد باید به اطلاع وآگاهی شخص مقابل نیزبرسد.(بند ۳ ماده ۲۲ اخلاق حرفه ای ایتالیا-بند ۴ ماده ۱۴ قانون اخلاق حرفه ای کانادا). درحالت مذاکرات تلفنی بین همکاران نیزاین وضعیت جاری است .

۳- درطول مذاکرات باید از توسل به روش های غیر اصولی کسب امتیاز خودداری شود و نبایداز اعلام لغزش ها، بی نظمی ها یا اشتباهات وکلای طرف مقابل که تاثیری در حق یا ماهیت قضیه یا تضییع حقوق موکل ندارد سوء استفاده کرد.

۴- قطع مذاکرات فراقضایی با هدف شروع اقدامات قضائی باید به وکیل طرف مقابل اطلاع داده شود.(بند ۴ ماده ۲۷ اخلاق حرفه ای ایتالیا)

۵- وکیلی که با همکار وکیل طرف مقابل به یک توافق دوستانه رسیده و مورد توافق و پذیرش طرفین قرار گرفته باید از اقدام قضایی مغایر با مصالحه خودداری نماید مگراینکه وقایع ناگهانی یا پیشامدهای غیرمنتظره آن را توجیه نماید .(ماده  ۳۲ اخلاق حرفه ای ایتالیا)

مداخله یا اخلال درخصوص پرونده دیگر :

وکیل حق ندارد درخصوص پرونده ای که وکیل دیگری وکالت آن را عهده دار می باشد دخالت نماید (ماده ۴۸اخلاق حرفه ای ژاپن) یا درخصوص وضعیت آن پرونده اظهارنظرنماید مگر با رضایت وکیل آن پرونده .(ماده ۲۹ بند۲ اخلاق حرفه ای ایتالیا)

روابط با وکلای کشورهای دیگر :

هروکیلی این حق را دارد که بدون لحاظ محدودیت های مرزی باشناسایی نقش وکیل و اصول حرفه ای مربوطه با او همکاری گردد. البته وکیل مذکور نیز چنین تکلیف متقابلی را درقبال همکاران داراست. به این مسئله در منشور انجام حرفه وکالت درقرن ۲۱ مصوب اتحادیه بین المللی وکلاء مورخ ۲۲ اکتبر ۲۰۰۲ اشاره گردیده است. (۱۷)

شورای اروپا نیز در توصیه نامه مورخ ۲۵ اکتبر ۲۰۰۰ خود همکاری وکلای کشورهای مختلف را موجبات اعتلای نقش وکلای دادگستری دانسته و به این امر به عنوان یکی از وظایف کانون های وکلاء اشاره نموده است . (۱۸)

لذا ملاحظه می شود که در قانون اخلاق حرفه ای وکلای اتحادیه اروپایی بخش مستقلی درخصوص همکاری و نحوه آن بین کشورهای عضور مطرح گردیده است.

به موجب بند ۲-۱-۵ این قانون، وکلای هرکشور عضو نسبت به وکلای دیگر کشورهای عضو، همکارتلقی می شوند و باید در روابط با همدیگر همکاری صادقانه داشته باشند.

به موجب بند ۱-۲-۵ درصورتی که وکیلی از وکلای یک کشور عضو به یکی از همکاران در دیگر کشورهای عضو مراجعه کند و وکیل مورد مراجعه فاقد صلاحیت و توانایی برا ی انجام موضوع مورد مراجعه باشد باید از پذیرش آن کار خودداری کرده و ترتیبات لازم برای ارتباط آن همکار با یک وکیل واجد صلاحیت را فراهم نماید.

به موجب بند ۳-۲-۵ درصورت فعالیت مشترک وکلای کشورهای عضو، باید بین نظام های حقوقی ، مقررات

کانون های وکلای متبوعه ، صلاحیت ها و تعهدات حرفه ای خود هماهنگی لازم را ایجاد کنند .از سوی دیگر همکاری وکلای کشور مختلف زمینه ایجاد پیشرفت وکلای جوان و تازه کار را فراهم می نماید.

بند ۸-۵ قانون مذکور شناخت و آگاهی وکلای کشورهای عضو از قوانین و مقررات دادرسی کشورهای دیگر را در تقویت همکاری ها و ایجاد اعتماد متقابل مهم تلقی نموده و بدین منظور از وکلای کشورهای عضو می خواهد که درجهت پیشرفت علمی وکلای جوان دیگر کشورها با انتقال اطلاعات نظام حقوقی خود به آنها در حین انجام وظیفه وکالت مساعدت نمایند.

سمینارآموزشی فنون دفاع حرفه ای برای وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی

روابط با کارآموزان :

وکیل واجد شرایط قانونی سرپرستی باید کارآموزان وکالت را در دفتر خود پذیرفته(ماده ۸۱ پیش نویس قانون وکالت) و با آموزش و راهنمایی های خود تجربیاتش را به آنها انتقال دهد و درنتیجه این مشعل حق را تحویل آنها داده تا بتوانند در راه عدالت و رستگاری گام بردارند . وکیل سرپرست مثل معلمی است که شاگردان را با آراستگی خود به اخلاق فاضله تربیت می نماید. وکالت درآینده آن گونه خواهد بود که نتیجه تربیت و تلاش های وکلای با سابقه و قدیمی است. 

– لذا وکیل سرپرست باید برای کارآموزان تضمین کارآموزی واقعی را نموده و با تدارک محیط کاری ایده آل، درجهت سودمندی این تجربه با فراهم نمودن آموزش های متناسب مساعدت نماید.(بند ۱ ماده ۲۶ اخلاق حرفه ای ایتالیا)

– وکیل سرپرست نباید به کارآموزان مسئولیت انجام یک وظیفه دفاعی غیرمجاز را محول نماید . درصورت چنین اقدامی وی دارای مسئولیت انضباطی خواهد بود.(بند۳ ماده ۲۶ اخلاق حرفه ای ایتالیا)

– وکیل سرپرست در یادداشت های مندرج در دفترچه کارآموزی باید برواقعیت تاکید کرده ودرکنترل کامل آن بدون اغماض و بدون توجه به انگیزه های محبت آمیز باشد. (بند ۲ قانون مذکور) . در روابط بین وکیل سرپرست و کارآموزان وی اخذ هرگونه وجهی از کارآموزان در ازای امضای وکالتنامه های آنان رفتاری خلاف شان محسوب می گردد و مستوجب مجازات انتظامی است .

البته در مواردی که قبول وکالت به طور متفقاً و منفرداً توسط وکیل سرپرست و کارآموز وی صورت پذیرد می توان قایل به جواز بود.

◘ مکاتبات بین وکلاء :

در برخی کشورها با توجه وضعیت اجتماعی و فرهنگی و حقوقی آنها اکثریت مردم آن دارای وکیل دادگستری بوده و سیستم تبادل لوایح قبل از اقامه دعوی بین وکلای طرفین بخش عمده ای ازمراحل دادرسی را تشکیل می دهد وطبعاً درچنین کشورهایی مکاتبات بین وکلاء دارای ویژگی رسمیت نیز می باشد . ویژگی های دیگری نیز ازجمله محرمانه بودن از جمله موارد مهمی است که معمولاً قوانین ناظربرآن حد و مرزهای آن را تعیین می نمایند.

سمینارآموزشی فنون دفاع حرفه ای برای وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی

الف ) سرعت در پاسخ :

۱- وکیل باید به تقاضاهای اطلاعات یک همکار به سرعت پاسخ دهد (بند ۲۲ اخلاق حرفه ای ایتالیا)

۲- وکیل باید با سرعت متعارف کلیه نامه ها وسایرمکاتبات حرفه ای وکلاء را که مستلزم پاسخ است پاسخ دهد .(بند ۵ ماده ۱۴ اخلاق حرفه ای کانادا)

ب ) رعایت نزاکت در محتوای مکاتبات :

وکیل نباید درجریان وکالت و فعالیت حرفه ای ، نامه های توهین آمیز ، ایذایی یا کلاً مغایر روش شایسته و متعارف به وکیل و یا هرشخص دیگر بنویسد.

ج ) ویژگی محرمانه بودن :

۱- وکیلی که با یک همکارخود از دیگر کشور عضو مکاتبه می کند و انتظار دارد که مکاتبه مذکور حالت محرمانه داشته باشد باید صراحتاً این موضوع را به اطلاع آن همکار برساند.(بند۱-۳-۵ اخلاق حرفه ای اتحادیه اروپا)

۲- درصورتی که گیرنده پاکت نامه ، از حفظ اسرار مربوط به نامه همکار خود عاجز باشد می بایستی بدون باز کردن پاکت آن را به هزینه خود عودت دهد.(بند۲-۳-۵  قانون اخلاق حرفه ای اتحادیه اروپا)

۳- فرستنده نامه می تواند به شرط اینکه با صراحت اعلام نماید، حالت محرمانه به مکاتبه اش بدهد(ماده ۲ – قانون مصوب کانون ملی وکلای بلژیک مورخ۱۹۷۷) و گیرنده باید آن را مورد لحاظ قرار  دهد.(۱۹)

۴- ویژگی محرمانه بودن مکاتبه با یک همکار باید در این ارتباط به طور کامل به همکار بیان شود.(ماده ۲۶ اخلاق حرفه ای سوئیس)

۵- نامه های با قید محرمانه وهرگونه ارتباط مشتمل برپیشنهادات مصالحه متقابل بایک همکار نمی تواند ارائه گردد یا درجریان دادرسی مورد استفاده قرار گیرد.(ماده ۲۸ اخلاق حرفه ای ایتالیا)

در موارد ذیل می توان مکاتبات بین وکلاء را ارائه یا ابراز نمود (ابراز قضایی یا غیرقضایی) :

– رئیس کانون وکلاء اجازه ابراز و ارائه آن را بدهد (ماده ۱ قانون کانون ملی وکلای بلژیک مصوب۱۹۸۰-۱۹۸۶)

–مکاتبه ای که سند دادرسی را تشکیل دهد (بند ۱ ماده ۲ همان قانون)

–هرمکاتبه ای که به طور صریح فاقد قید محرمانه باشد و مبتنی بر تعهد بلاشرط باشد.(بند ۲ همان قانون)

–هرمکاتبه ای که فاقد قید محرمانه باشد و صرفاً مشتمل برتوضیح وقایع خاص یا پاسخ به این موارد باشد.(بند۴ همان قانون)

–هرمکاتبه محرمانه ای که مشتمل برپذیرش بلاشرط پیشنهادات مشخص طرف مقابل باشد.(بند ۵ همان قانون )

سمینارآموزشی فنون دفاع حرفه ای برای وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی

– مکاتبه مبادله شده بین همکاران درصورتی که توافقی درآن گردیده باشد که آن مکاتبه سند مثبت تحقق آن باشد (بند ۱ ماده ۲۸ اخلاق حرفه ای ایتالیا)

–نامه وکیلی که انجام آنچه را که خواسته شده تضمین نموده باشد.(بند ۲ همان قانون)

– وکیل نباید مکاتبه موجود مبادله شده بین همکاران را به موکل خود ارائه نماید اما این امکان وجود دارد که اگروکیل دیگری جانشین وی شود آن را بدان همکار تسلیم نماید البته همکار بعدی ملتزم به رعایت مقررات محرمانه بودن آن خواهد بود .(بند۳ همان قانون)

–لذا توصیه می شود که درخصوص محتوای مکاتبات وکیل با دیگران قبلاً موافقت کتبی موکل  اخذ شود.

– مکاتبات مذکور به صورت مختصر انشاء شود و دراکثر مکاتبات این ویژگی مراعات شود و در صورت نیاز به موارد دیگرمطالب محرمانه وغیرمحرمانه به صورت مکاتبات جداگانه تهیه و ارسال شود .(قانون کانون ملی وکلای بلژیک مصوب ۱۹۸۶)

◘ قبول وکالت دعوی علیه یک همکار :

اصولاً قبول وکالت اقدام علیه یک همکارفاقد منع قانونی است مگراینکه شخص وکیل بنابه انگیزه های شخصی از قبول چنین وکالتی امتناع نماید. در بررسی مقررات مربوطه دراکثرموارد ملاحظه شد که پذیرش چنین وکالتی منوط به اخذ اجازه از مرجع صالح که می تواند رئیس کانون وکلاء ، هیات مدیره یا کمیسیون خاص باشد، گردیده است.( بند ۲ ماده ۲۲ اخلاق حرفه ای ایتالیا-ماده ۳۵ قانون وکالت بحرین-ماده ۲۷ قانون وکالت فلسطین (۲۰)– ماده ۶۲ قانون وکالت اردن– ماده ۶۸ قانون وکالت سوریه (۲۱)

–ماده ۹۴ قانون وکالت لبنان – ماده۶۸ قانون وکالت مصر

لزوم رعایت چنین تشریفاتی بدان جهت است که کانون وکلای مربوطه در جهت رعایت شئون وکالتی و حل و فصل مسالمت آمیز قضیه از طریق صلح آمیز در موعد مقرر اقدام نماید و درصورتی که اقدامات به عمل آمده مثمرثمر نباشد گواهی مربوطه درجهت امکان اقامه دعوی صادرمی گردد.

سمینارآموزشی فنون دفاع حرفه ای برای وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی

برای اقدام به این امر معمولاً مدت زمان خاصی که بین ده روز تا یک ماه می باشد درنظرگرفته شده که درموارد فوری می توان تقاضای کاهش آن را نمود و یا حتی اقدام نموده و سپس فوراً نسبت به اخذ اجازه مبادرت نمودمثل تقاضای قرارهای تامینی و احتیاطی .

اتحادیه کانون های وکلای بلژیک مقررات مفصّل و خاصی در مورخ ۱۵ مارس سال ۲۰۰۴ میلادی (۲۲) در این خصوص تصویب نموده که به رئوس مطالب آن اشاره می گردد.

به موجب این قانون درچنین مواردی وکیل باید قبل از هرگونه اقدامی با رئیس کانون وکلاء درخصوص موضوع دعوی و یا شکایت مذاکره نماید. درصورتی که رئیس کانون درموعد یک ماهه عکس العملی نشان نداد دعوی را می توان اقامه نمود . رعایت این ضوابط درمواردی که اجرای یک تصمیم قضایی یا مشابه آن نیز موضوع وکالت را تشکیل می دهد، ضرورت دارد.

درهرحال اقدامات و تصمیمات رئیس کانون را نمی توان میزانی بر ارزیابی محتویات اسناد یا ادعاهای طرفین قرارداد. درصورتی که همکار طرف دعوی عضو کانون دیگری باشد وکیل اقدام کننده باید به رئیس کانون وکلای متبوعه خود مراجعه کند تا یک نسخه از تقاضا از طرف آن کانون به کانون وکلای متبوعه وکیل طرف دعوی ارسال گردد و آن کانون درمهلت مقرر درجهت صلح و سازش اقدام نماید و درصورت عدم پاسخ یا اقدام ، وکیل خواهد توانست شروع به اجرای مفاد وکالتنامه خود نماید…

زمان۲۵-۲۶ آذر ماه یکهزار سیصد نود و پنج مکان دانشگاه تهران دانشکده کارافرینی ساعت ۹ صبح
جهت کسب اطلاعات بیشتر با این شماره ها تماس فرمائید.

دکتر مازیار میر مشاور و تحلیلگر

توصیه میشود مطالب زیر را مطالعه کنید:

چکیده کتاب فن دفاع حرفه ای برای وکلا

پنجمین سمینار فنون دفاع حرفه ای برای وکلا

فن دفاع حرفه ای برای وکلای دادگستری و مشاورین حقوقی

فنون دفاع حرفه ای برای وکلای محترم دادگستری

سرفصل های این دوره فن دفاع حرفه ای وکلای دادگستری نصایحی

از  معمار علم حقوق ایران مرحوم پروفسور کاتوزیانتاکتیکهای ویژه

وکیل شیطان برترینوکیل جهانشگردی طلائی برای بیاد اوردن مواد

قانونی در لحظات بحرانییک وکیل حرفه ای چگونه در دفتر کار خود

حاضر میشود و….آنچه یک وکیل کهنه کار می داند….چگونهه قصات را

مجاب کنیم…امضاشناسی و شخصیت شناسی و…..

چگونه با شگردهای فوق حرفه ای برنامه ریزی غیرکلامی از اولیاء دم

و همچنین از افراد گوناگون رضایت بگیریم و تکنیک های جذب و اقناع

کدام است.

تمایز یک وکیل کارکشته و داشتن استراتژیهای متعدد و داشتن چند

راه کار فوق العاده همیشه حرف اول را می زند یادمان باشد وکلای

حرفه ای  و کارکشته دادگستری همیشه با یک راهکار و یک تفکر پا ب

ه هیچ دادگاهی نمی گذارند و تفکرات چند بعدی دارند برای اموزش ا

ین مسائل مدرس دوره از الزامات تفکر سیستمی و مهندسی رزلینس

نهایت استفاده را نموده و برای اولین بار  با ادغام  این دو متد و

همچنین رمز گشائی از رفتارهای حرفه ای جهان به شما آموزش

خواهند داد.

 

 

سمینارآموزشی فنون دفاع حرفه ای برای وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی

دکتر مازیار میر مشاور و تحلیلگر

Visits: 3

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , ,