تحلیل زبان بدن مارک زاکر برگ

تحلیل زبان بدن مارک زاکر برگ
دی ۳۰, ۱۴۰۲
16 بازدید

تحلیل زبان بدن مارک زاکر برگ در این مقاله قصد دارم رفتاری را که در جهان پیشرفته بسیار مرسوم شده است را تشریح کنم و در ضمن به تحلیل زبان بدن مارک زوکربرگ بپردازم. مقاله ای تحت عنوان:” چقدر کشور مسلمانی داریم”خواندم که بسیار جالب بود .در آن مقاله کلیه ی کشورهای مسلمان در صف […]

تحلیل زبان بدن مارک زاکر برگ

در این مقاله قصد دارم رفتاری را که در جهان پیشرفته بسیار مرسوم شده است را تشریح کنم و در ضمن به تحلیل زبان بدن مارک زوکربرگ بپردازم. مقاله ای تحت عنوان:” چقدر کشور مسلمانی داریم”خواندم که بسیار جالب بود .در آن مقاله کلیه ی کشورهای مسلمان در صف رتبه های بالا بودند و کشورهایی که حتی تعداد مسلمانان آن کم بود نیز دررتبه های نخست جای داشتند.چرا؟مقالات متعددی در زمینه ی کار آفرینی مطالعه کرده ام اما ،همین مسئله شاخص کارآفرینی و حمایت از کارآفرینی و بروکراسی اداری و… همه وهمه در کشور ما بسیار بالاست و کشورهایی که هیج گاه داد سخن در زمینه ی کارآفرینی سر نداده اند در راس این طبقه بندی هستند .چرا؟ آیا ما دچار قحط رجال کارآفرینی هستیم یا قحطی تفکرات کارآفرینی داریم ؟

در زمانی که رهبر و عالی رتبه ترین مقامات سیاسی و اقتصادی و حتی دولت ، پافشاری بر ترویج کارآفرینی داشته اند چرا ماموفق نبودیم ؟ به راستی چرا ؟

شاید، با الگوهای اقتصاد مقاومتی سالهاست به نام ،آشنا هستیم ولی ،کارخاصی انجام نداده ایم و به صورت جدی هیچ کدام از بندهای این تئوری ها عملیاتی نشده اند وبویژه اسفناک ترین مسئله این است که ما هنوز متولی برای کارآفرینی نداریم!

شاید ،عدم اقبال در کارآفرینی را در این جزئیات کوچک باید جستجو کرد و در رفع آن باید بسیار کوشید.برای ساختن مارک زوکربرگ ایرانی باید زیرساخت هایمان را کامل کنیم ؛ با دیدن صورت ظاهر مارک به نظرم رسید او از آن شخصیت هایی است که کمی سنتی است و هنگامی که درپاسخ به خبرنگار گفته بود : “پدرم همیشه به من می گفت”: «سوالی که جوابش را می دانی ،نپرس.» شکم را به یقین تبدیل کرد.

ما دراین عصر با تفکرات نوین و تاثیرگذار مارک زوکر برگ ،بیل گیتس و ریچاردسون و…که متمولین و کارافرینان بزرگ جهان اند، روبرو هستیم؛ تفکری که بصورت کاملا قهرمانانه در جهان به صورت زیرپوستی ،نوعی تبلیغ گسترده و جدید را رقم زده است.

اما مارک زوکر برگ کیست؟

مارک الیوت زوکربرگ   Mark Elliot Zuckerberg  متولد ۱۹۸۴، برنامه‌نویس رایانه و مؤسس  شبکه ی مجازی و اجتماعی آنلاین فیس‌بوک در کشورآمریکاست.مجلهٔ تایم وی را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۰ انتخاب کرده‌ است.

او به عنوان یک دانشجوی دانشگاه هاروارد با کمک دانشجویان علوم کامپیوتر به خصوص پشتوانهٔ «اندرو مک‌کالم»، «داستین موسکویتز» و «کریس هاگز» اقدام به تأسیس این شبکه نمود، او اکنون به عنوان مدیر اجرایی در فیس‌بوک فعالیت می‌کند.

در سال ۲۰۰۸، مجله ی  فوربس او را جوانترین میلیاردر که ثروتش رابه تنهایی کسب کرده معرفی کرد و ثروت او را بیش از  ۱٬۵ میلیارد دلار تخمین زده‌است. هم اکنون در سایت مجله ی فوربس، دارایی‌های زوکر برگ را بیش از ۶٬۹ میلیارد دلار اعلام کرده‌است.

در سال ۲۰۱۰ فیلمی با عنوان شبکهٔ اجتماعی به کارگردانی دیوید فینچر در مورد مارک زاکربرگ و فیس‌بوک ساخته شد. این فیلم که براساس کتاب میلیاردرهای تصادفی نوشتهٔ (بن مزریک) تهیه شده، به نحوهٔ شکل‌گیری و تأسیس فیس‌بوک و مسائل و کشمکش های پیرامون آن می‌پردازد. قابل ذکر است که نه مارک زاکربرگ و نه هیچ‌کدام از شرکای نزدیک وی در تهیه و ساخت این فیلم همکاری نداشته‌اند.زوکربرگ یک یهودی ‌زاده‌ است.

بیشتر رفتارهای زوکر برگ  همانند جابز است. سنت شکنی با تی شرت خاکستری ،شلوار جین و کفش اسپرت و… . از مدل چهره شناسی می توان اورا جزو افراد تیز هوش و غیر عاطفی دانست. او از دسته آدم های بسیار وفادار به خانواده است. مدل دست ها در سخنرانی هایش نه به قوت جابز اما، دلچسب و جذاب است. هیجان در نگاه و برق نگاهش همیشه به چشم می خورد. همواره فعالیت های سخنرانی اش محدود بوده که بنا به سن کم او پذیرفتنی است. بسیار انرزیک و عاشق حیوانات است .در صفحه ی فیس بوک او می توان علاقه مندی های موسیقی و فیلم های جالب و انرزیکی دید که نشان از روحیه ی جنگندگی اش دارد.

مدل آرایش موهای او نیز جامعه ستیز است .او می خواهد نسخه ی دوم جابز باشد اما ،هرگز این را بیان نکرده است.شاید او جوان ترین میلیاردر جهان تا سال ۲۰۰۸ بوده است و اکنون در لیست میلیاردرهای جهان است.

به جهت همین تمول مالی، برنامه های جاه طلبانه ایی داشته و دارد .این مدیرعامل جوان به تازگی موفق شد به محبوبیت ۹۹/۳ % در بین کارکنان خود دست یابد. شاید از خود بپرسید که چه ویژگی‌های خاصی موجب محبوبیت مارک زوکربرگ شده است؟

زبان بدن مارک زاکر برگ

بر اساس زبان بدن این کارآفرین برتر جهان و اصول چهره شناسی، می توان حدس زد مدل گوش ها ،موها و ابروهای مارک ،مدل انسان های سنت شکن، خلاق و بخصوص جسور و نترس است و به همین دلیل نیز در سازمان خود، سنت شکنی نمود و تئوری های معمول موجود در سازمان‌ها را به صورت کامل کنار گذاشت و مدل های جدید و خلاقانه ایی را ایجاد و احیاء کرد و سعی در بر طرف نمودن اصولی موانع کرده است و ساده سازی اصل اول کار مارک است. او استاد نادیده گرفتن سنت‌ های بی‌معنی محل کار است، کاری که جابز نیزدر سر می پروراند .و این نکته ای است که باعث مشروعیت و شهرت خاص زوکر برگ جوان شد و محقیقن چشم‌انداز روشنی برای او متصور شده اند.

مارک بر اساس کیفیت کار کارمندانش به آنها احترام می‌گذارد نه بر حسب لباسی که پوشیده‌اند یا مرتب بودن میزشان. این مدیر جوان با پوشیدن شلوار جین و گذاشتن کلاه در محل کار، الگویی را به کارمندانش ارائه می‌دهد که بیانگر اهمیت کار است، نه مسائل فرعی چون لباس یا مدل مو و پاداش و امکانات خوبی برای ‌آنها فراهم می‌کند.

برای هر رئیسی فراهم کردن غذای رایگان و محیط کاری آرام و بی تنش برای کارکنان دشوار است. رها شدن از استرس بدون ترک محل کار موهبتی است که نصیب هر کارمندی نمی‌شود. زوکر برگ برای جلب رضایت کارمندان و تجدید قوا ،در صدد فراهم کردن محیط کاری آرام، امکانات عالی و مرخصی‌های به موقع و کافی است.او به کارمندانش بسیار بهاء و قدرت می‌دهد.

کارمندان فیس‌بوک می‌توانند بر خلاف بروکراسی‌ها و سنت‌های معمولی که هنوز در شرکت‌های زیادی در جریان است، خلاقانه و هوشمندانه عمل کنند. اداره‌ی یک شرکت با هزاران کارمند آن هم به نحوی که تمام پرسنل سازگاری خود را در سطحی فردی حفظ کنند بسیار دشوار است. به هر حال زوکربرگ توانسته با موفقیت تمام چنین سیستمی را در سازمان خود پیاده کند. زوکربرگ با کارمندانش ارتباط برقرار می‌کند و پیوسته در دسترس است.

\"مارک

تحلیل زبان بدن مارک زاکر برگ

ادامه

نظرات چند کارمند فیس‌بوک که در این مقاله به آن‌ها پرداخته ام، تعهد مارک زوکربرگ به برقراری ارتباط مؤثر و منظم را نشان می‌دهد. همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که دسترسی به اکثر کارفرمایان به قدری سخت است که به عنوان یک کارمند شاید هرگز نتوانیم زمانی برای ملاقات و گفت‌وگو پیرامون پروژه‌های اصلی شرکت با آنها پیدا کنیم. مدیر جوان فیس‌بوک همیشه در دسترس کارمندانش است و پیوسته با آنها ملاقات می‌کند. به خاطر بسپارید که همین خصوصیت رفتاری او یکی از ویژگی‌های اصلی رهبران بزرگ در صنایع مختلف است. زوکر برگ بسیار عمیق و دقیق درگیر شغل و سازمان خود می‌شود و چنین  رفتارهایی برای چنین شخصیت هایی امری بدیهی است.

مارک زوکربرگ در صفحه ی فیس بوک خود گفت :تصمیم دارد با ثروت شخصی خود معادل ۴۵ میلیارد دلار آمریکا، کاری انجام دهد و نوشته: «کشور ما برای درمان بیماری افراد به طور سالانه ۵۰ برابر بیشتر از هزینه ای که قرار است ما برای پیشگیری صرف کنیم، هزینه می کند. هدف ما از این کار این است که در یکصد سال آینده تقریبا همه ی بیماری ها یا دست کم، بخش اعظمی از آنها را ریشه کن نماییم. اگر در مسیر درست حرکت کنیم، بدون شک این امر محقق خواهد شد.»

زوکربرگ و همسرش ، در هفته ی گذشته سرمایه ی شخصی خود را در اختیار شرکت Chan Zuckerberg Initiative با مسئولیت محدود قرار دادند تا در زمینه ی «توسعه ی برابری» یا «تسریع مراحل اجرایی شدن استعدادهای بشری» خرج گردد.

دلیل این که این زن و شوهر موسسه ی خیریه ای با مسئولیت خود راه اندازی کرده اند نیز این اعلام شده که می توانند بیشتر روی بودجه وهزینه هایشان مدیریت داشته باشند.

مدیرعامل فیس بوک در پست آخر خود همچنین به توسعه ی انرژی پاک اشاره داشته، آن را «مشکلات سیستماتیک در حوزه ی فقر و عدالت» خطاب نموده است .او همچنین از بهبود و مدرن سازی مدارس به عنوان نقطه ی تمرکز بعدی خود برای سرمایه گذاری مطالبی را عنوان کرده است.

زوکربرگ در زمینه ی مسائل مربوط به تحصیل، پیشینه ی چندان خوبی ندارد؛ در سال ۲۰۱۰ میلادی او حدود یکصد میلیون دلار برای سیستم آموزش عمومی Newark هزینه کرد اما ،به دلیل عدم مدیریت صحیح و بروکراسی، بخش گسترده ای از این سرمایه هدر رفت.  مارک پروژه ی هیجان انگیز اینترنت سراسری جهان را کلید زد که سهام فیس بوک و مقبولیت آن را در جهان به شدت افزایش داد .

سخن پایانی

آخرین سخنان شگفت انگیز زوکر برگ هم این بود که %۹۹ سرمایه ی خود را وقف کارهای عام المنفعه می کند.مارک زوکربرگ ،موسس فیس بوک در نامه ای سرگشاده به دختر تازه متولد شده اش اعلام کرد او و همسرش پریسیلا  تمام سهام خود در فیس بوک را خرج امور خیریه می کنند.

زوکر برگ در نامه ای دو هزار کلمه ای به دختر تازه متولد شده اش ” مکس” با اعلام این موضوع گفت بنیاد خیریه ای به نام ” ابتکار عمل جان زوکربرک” تشکیل خواهد شد و نحوه ی صرف این میزان ثروت را در آینده مشخص خواهد کرد.

زوکربرگ در این نامه ارزش سهام خود در فیس بوک را ۴۵ میلیارد دلار اعلام کرده است. او افزوده است همچنان در طی سال های آتی مدیرعامل فیس بوک باقی خواهد ماند.

مارک به دخترش نوشته است: “بسیاری از بزرگ ترین فرصت ها برای نسل تو با دسترسی عمومی به اینترنت میسر خواهد شد.” زوکربرگ و همسرش تاکید کرده اند توسعه ی قابلیت ها و پتانسیل انسانی و تشویق برابری بین همه ی کودکان در نسل های آینده، هدف بنیاد تازه تاسیس آنها خواهد بود.

صرف نظراز تبلیغات بزرگی که این سخن در دل خود دارد، باید به این مهم پرداخت که آیا این رفتارها که پس از بیل گیتس و برخی بزرگان تجارت و شرکت های چند ملیتی امروز که زوکر برگ به آن رو آورده ،پیشینه ی ایرانی دارد ؟

چنین ویژگی های اخلاقی و رفتاری را بیشتر بزرگان تجارت چون مرحوم همدانیان یا در یزد ، کرمان وکلان شهرها، داشته ایم که تا ابد نام ویادشان به نیکی در ایران و این شهرها به یادگار باقی خواهد ماند.و بسی دریغ، که امروز این سنت حسنه را دیگران به خوبی مدیریت و اجرا می کنند ،کاری که تا ابد فیس بوک را بیمه کرده وخواهد کرد!

مطالعات بیشتر:

زبان بدن

تحلیل زبان بدن مریسا مایر(Marissa Mayer )

تحلیل زبان بدن انریکه ایگلسیاس

زبان بدن چه گوارا Che Guevara

مازیار میر: مشاور و تحلیل گر

Visits: 13

برچسب‌ها:, , , , , , , , , ,