• تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آگوست 2023 - 9:01
  • کد خبر : 1431
  • چاپ خبر
روشهای موثر و شگفت‌انگیز دانشگاه هاروارد

روشهای موثر و شگفت‌انگیز دانشگاه هاروارد در آموزش

روشهای موثر و شگفت‌انگیز دانشگاه هاروارد   mazyarmir.com@gmail.com https://www.aparat.com/mazyarmir https://www.aparat.com/zabane_badan https://t.me/Iranian_leadership_school https://www.instagram.com/mazyare_mir https://www.instagram.com/mazyare.mir https://www.linkedin.com/in/mazyarmir مطالعه به شیوه دانشگاه هاروارد   روشهای موثر و شگفت‌انگیز دانشگاه هاروارد درآموزش https://www.aparat.com/v/zkyOQ هر چه بیش تر مطالعه کنید، چیزهای بیش تری خواهید فهمید هر چه بیش تر یاد بگیرید، مکان های بیش تری خواهید رفت “دکتر سوز” ما در

روشهای موثر و شگفت‌انگیز دانشگاه هاروارد

 

مطالعه به شیوه دانشگاه هاروارد

 

\"مطالعه

روشهای موثر و شگفت‌انگیز دانشگاه هاروارد درآموزش

https://www.aparat.com/v/zkyOQ

هر چه بیش تر مطالعه کنید، چیزهای بیش تری خواهید فهمید
هر چه بیش تر یاد بگیرید، مکان های بیش تری خواهید رفت
“دکتر سوز”

ما در این مقاله سعی داریم شما را با ذات بدون مرز یادگیری و آموزش آشنا کنیم که درگیر کاویدن «خصوصیات اشکال هندسی نامعمول» است. او می‌گوید: «گاهی مواقع احساس می‌کنم در یک جنگل بزرگ هستم و نمی‌دانم به کجا می‌روم؛ ولی به طریقی به بالای تپه‌ای می‌رسم و می‌توانم همه چیز را واضحتر ببینم. آنچه آن گاه رخ می‌دهد، واقعاً هیجان انگیز است شاید این مسئله بدیهی و واضح باشد. اما سخنرانی‌های طولانی استادان و زمان شروع کلاس‌ها در ساعات اولیه صبح، اغلب باعث شده شرکت در کلاس تا حدودی سلیقه‌ای و دلبخواهی شود. بهترین شیوه برای آمادگی در امتحانات، حضور در کلاس درس می‌باشد. در این صورت می‌توانید با سلسله مراتب درسی آشنا شده و از مطالبی که از آنها امتحان گرفته می‌شود، مطلع شوید.

\"آموزش

بسیاری از دانشجویان از همان دوران ابتدایی به دنبال شیوه صحیح یادگیری و درس خواندن بوده‌اند. از شیوه‌هایی مانند حفظ کردن گرفته تا حبس کردن خود در یک اتاق ولی در اینجا شیوه‌های موثر تری برای مطالعه آورده شده است که جا دارد از دکتر برهانی پدر علم مدیریت نوین نهایت تشکر و قدر دانی را بنمایم

\"کتاب

https://www.aparat.com/v/0UJQ5

به نظر می رسد روش پیشنهادی (PQRST)  یکی از بهترین روشهای مطالعه باشد .

اما اساس روش  (PQRST) چیست؟

این روش مجموعه تکنیک های مفید و در عین حال بسیار موثر و اثر بخشی است که به سرعت مطالب علمی و تحقیقی و یا هر مطلبی را با یک متد خاص و حرفه ای در مغز ما منتشر می نماید .

باید اذعان نمود استفاده از روش مطالعاتی هاروارد به این علت در مجامع علمی بسیار سفارش شده است که باعث می شود اول فهم و درک مطلب را بسیار بصورت پله کانی در دانشجو و یا فراگیر و حتی دانش آموز بهبود ببخشد و در ثانی بیاد اوردن مطالب بسیار بهبود و توسعه یافته و با دسته بندی بهتری در مغز ما بخاطر اورده شود .

در مطالعه به روش هاروراد دسته بندی های روش PQRST  به چه صورتی است؟

در  این روش حرفه ای مطالعاتی که به 5 فصل کلی و بر اساس حروف الفبای لاتین تقسیم می شود کار ابه شرح زیر دنبال می گردد:
————————————————————————————————
————————————————————————————————

فصل اول  یا مرحله مقدماتی پیش‌خوانی یا Preview

قدم اول
برای مطالعه کتب  درسی و یا حتی علمی و بعنوان قدم اول با بررسی مقدماتی یا (مطالعه اجمالی) اغاز می گردد. در این قسمت شما باید کلی نگری را الگوی خود قرار دهید. در ادامه با پیش‌خوانی می توانید به چشم انداز بهتری از کتاب و مطالب آن دست پیدا نمود.
اما برای پیش خوانی باید چه کارهایی انجام دهیم
اول ایجاد انگیزه برای خواندن کتاب
دوم خواندن اسم هر فصل یا بخش از کتاب و تعمق در این اسامی
سوم خواندن سرعتی و سطحی کل کتابی که در دست داریم
چهارم تمرکز روی اسامی فصول اصلی و فرعی کتاب و بخاطر سپردن انها
در پایان هم نگاهی عمیق و کاملا گذرا داشته باشیم به نمودارها نقاشیها و یا عکسها و یا خلاصه کتاب و یا خلاصه هر فصل و بخاطر سپردن دقیق این موارد.
\"مطالعه

فصل دوم طرح سوال یا Question

خوب حال زمان آن رسیده است که شما را با تعدادی از فوت های کوزه گری آلبرت اینشتین بپردازیم در مقاله ای به نقل از او چنین آورده شده بود که او استاد طراحی سوالات متعدد است و رگه های چنین رفتارهای حرفه ای را هم در استیو جابز  می توان به وفور دید اری آنان خدایان طراحی سوال بودند سوالات مقدس

شما می تواند ی طی فرایند 4 مرحله ای به این قسم دست پیدا کنید

اول عنوان کتاب و نام سایر فصول اصلی و فرعی را خوانده  و کاملا ببخاطر بسپارید

دوم هر کدام از عنوان های بخاطر سپرده شده خود را به سوال تبدیل کنید با واژه مقدس چرا …در این مرحله از عناوین اصلی و فرعی، قسمتهای مورد مطالعه را به سوال خوبی تبدیل نموده تا شما را بتفکر وادار نماید.

\"

 

سوم برای سوالات خود به ایده پردازی و یا رویا پردازی فر مائید. تا بیشتر ذهن و فکر و روح شما را تحریک کند و باعث حس کنجکاوی و در نهایت بوجود اوردن  انگیزه یادگیری و در ادامه خواندن کتاب  و بخاطر سپردن و در نهایت ماندگار شدن متن و فهم کتاب در مغز تان شود.

چهارم با این رفتارهای حرفه ای شما شاهد افزایش دقت و تمرکز فکری و در نتیجه سرعت و سهولت یادگیریتان خواهید شد و همه اینها نشات گرفته از روی کنجکاوی بوده و موجب افزایش اشتهای ذهن ما  و در نتیجه یادگیری بیشتر و بهتر و همه جانبه خواهد شد. یادمان باشد این فرایند در مغز تبدیل به مربع و یا چهار ضلعی: سوال و متن  وجواب و فرایند  شده در مغز پایدارتر و ماندگار تر خواهد بود.

 

\"دانشگاه

فصل سوم خواندن Reading

حال که کتاب را به این روشها برای شما چند تکه کردیم بهتر است برویم سراغ مرحله اصلی و ان مرحله چیزی نیست جز خواند عمقی در این مرحله باید با اعراض از مطالعه سطحی به مرحله بعد رفته به دنبال مطالعه عمیق برویم  و خواندن عمیق را بصورت دقیق  برای رسیدن به درک و فهم بیشتر و در نهایت رسیدن به سطح بیشتری در دستور العمل خود قرا دهیم. اری شما باید دقیقا تمام سعی خود را متمرکز نموده تا خود را با آموزه های گذشته خود در یک راستا قرا دهید.


آموزش اصول وفنون مذاکره برای دانشجویانDBAدانشگاه تهران


 

فصل چهارم درس به خود پس دادن یا Self-Recitation

 

o پس از خواندن دقیق مطالب، باید تلاش کرد تا ایده‌های اصلی محتوای مورد مطالعه بدون مراجعه به کتاب و از حفظ یادآوری شود.
o برای این کار یادگیرنده می‌تواند مطالب را ( با صدای بلند یا آهسته) به خود بازپس دهد.
o باید تلاش کرد تا به پرسشهای مطرح شده در مرحله سوم پاسخ داده شود و در صورت عدم امکان پاسخ‌یابی برای آنها بازگشت مجدد به متن اصلی و تکرار خواندن ضروری است.

 

\"دانشگاه

در صورتی که قادر به بازگو کردن مطالب مطالعه شده در قالب کلمات و عبارات خود باشیم، می‌توانیم ادعا کنیم که آن مطالب را خوب یاد گرفته‌ایم.
o با استفاده از تکنیک به خود پس دادن، فاصله‌های خالی اطلاعات و خلاء یادگیری افراد آشکار می‌شود، و زمینه را برای سازماندهی مجدد مطالب در ذهن فراهم می‌سازد.
o به خود پس دادن، مرحله مرور و تکرار فعالانه مطالب درسی است که اگر آن را به کار نبریم، فراگیری فعال نداریم و علیرغم تلاش و صرف وقت برای خواندن، در هنگام یادآوری مطالب به ویژه زمان امتحانات با مشکل مواجه می‌شویم.
o تکنیک به خود پس دادن یکی از اصول اولیه تثبیت اطلاعات در حافظه است و باید زمان زیادی صرف مطالعه و از حفظ گفتن درس نمائیم.

 

\"آموزش

شیوه‌هایی برای مطالعه سیستمی

اول لطفا مدیریت زمان داشته باشید

1-کارهای خود را به بی اهمیت و کم اهمیت ضروری و خیلی ضروری تقسیم کنید و واضح است اولویت کدام است

2-از مدیریت تخصصی زمان بهره ببرید برنامه ever note در این خصوص دستورالعملهای بسیار خوبی دارد. البته یادمان باشد در این خصوص هم واقع گرایانه به قضیه نگاه کنیم و در این خصوص هم افراط نکنیم. هرگز اجازه ندهید درسهایتان انباشته شود نه فقط درسها کارهای ضروری …چراکه مطابق قانون مرفی در زمانی که قرار است کارهای خود را انجام دهید سالی یکبار همان روز اتفاق خوش یا ناخوش یا بیماری و یا… به سراغ شما امده و همه نقشه هایتان را نقش بر اب می کند . مثال شب امتحان و شب امتحان بیمار می شویم

در زمان محدود هزاران کار و مطالعه و برنامه نچیده باشیم در یک ساعت کلی کار برنامه ریزی نکنیم یک تلفن از نامزد دلبندتان یا دوستتان یا مادر و پدر کل یکساعت را در چشم برهم زدنی می بلعد.

\"

درسهای سخت تر را در اوج ترافیک زندگی و درسهای تکراری را باهم و یا درسهایی که بلد هستیم را وقت بیشتری به ان اختصاص نداده و درسهای تکراری را باهم مطالعه نکنیم.
هر بیست  تا سی دقیقه 5 دقیقه استراحت اما یادتان باشد عدول از 5 دقیقه یعنی شکست در کار مطالعه شما و مخصوصا برنامه ریزی شما خواهد بود.

لطفا و حتما بیشتر از یکساعت درس نخوانید حداقل یک استراحت 5 دقیقه ای و یا نوشیدن یک لیوان اب یا شربت و یا یک میوه را در دستور خود قرار دهید البته در این راه هم افراط خطرناک و اسیب زننده است.

در مطالعه فعال و با انگیزه باشید در موارد مهم خط کشیده یاد داشت برداری و یا نکته و توجه را فراموش نکنید این مطالعه خلاقانه و هوشمندانه در بیاد آوردن و فهم مطالب بسیار نافذ است.

در خاتمه کلاس و یا مطالعه مطالب و سوالات غامض و پیچیده خود را نوشته و سوال کنید فکر کنید و یا راه حلی برای پاسخ سوالات و مشکلاتتان بیابید و مرور نمائید کل مطالب را

پس نتیجه می گیریم برای مطالعه بهتر و بیشترنیاز به اجرای همیشگی 8 مرحله حرفه ای در مطالعه نیاز داریم که به شرح زیر است:


همایش بزرگ زبان بدن دانشگاه تهران


 

اول داشتن دید کل نگر در مطالعه 

به نظر می رسد که دانش اموز یا دانشجو یا دانشپذیر باید به دید کلی از کتاب دست پیدا نماید. کل نگری را باید با کتاب خوانی و در مطالعه آ موخت و در آن به مهارت دست پیدا نمود.

شاید باید اینطور گفت که مثلا در خواندن هر کتابی حتی یک رمان ساده یا بلند ما به سمت این تفکر برویم که این کتاب چند صفحه و فصل و سر فصلهایش چیست و اساس حس ما در مورد این مطلب چه می گوید تا در نتیجه اتش ما برای خواندن و بخاطر سپردن دو چندان شود که متاسفانه ما معمولا در این خصوص زیاد کار نکرده و یا هرگز به ما گفته نشده است.

\"آموزش

دوم دید کلی به هر فصل یا بخش کتاب

بدر برخی کتب جدید نوشته است هر فصل مجزا بوده و هیچ ربطی به فصول دیگر ندارد و می توان بصورت مجزا مطالعه شود . در اینجا فرقی نمی کند که از این مدل کتابها یا یک کتاب روتین در دست دارید هر مدلی باشد با این تکنیک می توانید کلیات ان فصل یا بخش و یا قسمت کتاب را هم بصورت اجمالی مورد ارزیابی و مطالعه قرار دهید و با این کار متوجه خواهید شد که چه عکسها و نمودارها و یا مباحث و موضوعاتی را در دل خود جای داده و چند قسمت ریز تری را دراست.

 

سوم سوال

حال که کلیات کتاب و کلیات هر فصل را نگاهی اجمالی به ان انداخته اید زمان ان رسیده است که به طرح سوالات تخصصی تری در رابطه با کتاب بپردازید مانند:

این مطالب چقدر مفید است

جواب کدام سوالات قلب و روح و فکر مرا خواهد داد

چقدر در زندگی فردی و سازمانی من مفید خواهد بود

و تمامی سوالات پیرامون موضوع کتاب را بنویسیم و هرچه بنویسیم بهتر و بیشتر عاشق مطالعه کتاب و در نهایت فهم و به خاطر سپردن کتاب ها خواهیم بود.

چهارم مطالعه و فیش برداری

یکی از مهمترین روشهای که باید جزو دستور العملهای همیشگی ما در مطالعات مان قرار بگیرد . این است که پیوسته باید یک قلم و کاغذ یا دفترچه ای برای یاداشت برداری کتاب حاضر در کنار دستمان باشد و خلاصه یک یا چند صفحه یا هر فصل را در دو  یا چندجمله کلیدی به رشته تحریر در اوریم و اینکار به فهم و درک بیشتر و بهتر کتاب منتهی خواهد شد. بخاطر بسپارید که با یک ریتم ساده و صاف خواندن کتاب هرگز باعث فهم ما نخواهد شد.

پنجم نگاهی به گذشته

\"مطالعه

در این مرحله همواره باید در کل زندگی از این مرحله الگو برداری کنیم و اساسا افراد موفق با این تکنیک پیش می روند  و به موفقیت های کوچک و بزرگ می شوند ما تاکنون برای شما چهار مرحله را بازگو نمودیم در مرحله 5 قرار است مراحل چهارگانه گذشته را باهم مرور کنیم و با تکیه بر مرور مطالب گذشته پیش برویم مرور و تکرار و تمرین الگوی موفقیت در مطالعه و به خاطر سپردن این مهم است. یادتان باشد در این مرحله واژه های بهتر و بیشتری را می توان جانشین واژه های قدیمی و منسوخ و یا سخت و نامانوس قرار داد.

ششم ترسیم نقشه ذهنی

 

در این مرحله بسیار مهم و حیاتی باید کاملا هوشمندانه

 تمام جزئیات و کلیاتی که در مرحله قبل و مرحله 4 در دستور کار داشتیند

را بصورت یک نقشه استخوان ماهی یا یک نقشه ذهنی دقیق و خلاصه و قابل بخاطر سپردن ترسیم نموده و فورا به مغز خود بسپاریم.

عنوان یا موضوع هر فصل یا بخش را در وسط یک کاغذ سفید نوشته و سپس خطهای در اطراف ان ترسیم نموده که هر مهمترین و کلیدی ترین و استراتزیک ترین موضوعات هر فصل بوده و یا باعث فهم و درک ما شده است را انتخاب و به موضوع اصلی متصل فرمائید. شما بارسم این استخوان ماهی و با یک نگاه به اصل موضوع رفته همه حواشی ان فصل را دریافته و به سهولت به خاطر خود مطالب را هم می سپارید چرا که با این کار شما به سهولت هرجه تمامتر به ارتباط بخش های گوناگون یک فصل پی خواهید برد.

هفتم تکرار و  نگاهی دوباره به گذشته

 

حال که در قسمت قبل نقشه دقیق ذهنی را در چهار چوب یک  استخوان ماهی ترسیم نمودید زمان ان فرا گرفته است که با نیم نگاهی به نقشه از خود بپرسیم چقدر از مطالب را به یاد می آوریم و یا خیر و چرا کدام قسمتها در مغز ما حک شده است و کدام یک از قسمتهای این فصل و یا این کتاب رد ذهن ما نقش نبسته است و چرا؟ یادتان باشد در ادامه حتما باید طر ج سئوالات و تمرینات در پایان هر فصل و یا مطلب و یا هر کلاسی را در دستور کار خود قرار دهیم. یادتان باشد با سود بردن از این روش شما می توانید در افزایش بازده یادگیری خودتان شاهد تأثیرات قطعی  و شگرفی در همه سطوح باشید. ذکر این نکته را کاملا واجب می دانم که تکرار و تمرین و صبر و حوصله و ارده و تمرین کلید ورود به جرگه مطالعه کنندگان حرفه ای است.

 

مرحله نهایی تکرار و مرور

 

در پایان یادتان باشد که در هر مرحله و مخصوصا در پایان هر کلاس و کتاب و یا آموزش مجازی طرح سوالات گسترده کلی و جزیی و میزان و مدل و حدود جواب گویی شما میزان تاثیر و فهم شما خواهد بود.

یادمان باشد سطح پاسخ فهم شما از سوالات و نمره شما در هر رشته سوال و یا سوالات گویای اثر بخشی کتاب و مطالعه و اموزش شما است.

در پایان این رویه بسیار فوق العاده باید بگویم تکرار و مرور مطالب همیشه نتیجه بسیار استراتژیکی در روی فرد و یا افراد بدنبال دارد.

باید اذعان کنم که طی سه دهه آموزش مستمر چه به عنوان دانشجو و یا یک معلم ساده باید با صداقت و با قدرت هرچه تمامتر بگویم که هرگز بدون  تکرار و مرور هر آموزشی بدون نتیجه و عقیم خواهد ماند.

 

\"

در صورتی که اگر نقشه ذهنی را ترسیم نموده باشیم و هر روز به این نقشه سری بزنیم ملاحظه خواهید نمود که شما به درک عمیق و بسیار عجیبی در مطالعه کتاب دست پیدا خواهید نمود چیزی که شاید تا کنون هرگز تجربه نکرده باشید. یادتان باشد هر نقشه هرچقدر هم زیبا کامل و طولانی بیش از یک یا دو دقیقه طول نخواهد کشید پس اصلا در این خصوص نگرانی نداشته باشید من در این خصوص بسیار تجربه دارم فقط کافی است اول چند روز و هر روز و بعد هفته ای یکبار و دو هفته و بعدا سه هفته یکبار و در ادامه ماهی یکبار انرا در عرض چند دقیقه مطالعه کنید و سپس هر سال و…. تا به نتایج بسیار بسیار شگفت انگیز این روش پی برده و ایمان بیاورید. لطفا اصلا شک نکنید.

 

\"کتاب

 

از همین الان شروع کنید و با همین مقاله هم این کار را شروع کنید.

برگرفته از harvard business school

سایر مقالات

روش تندخوانی به سبک دانشگاه هاروارد
مطالعه به روش دانشگاه کمبریج
خلاصه نویسی به روش کرنل
روش مطالعه دانشگاه آکسفورد
روش مطالعه سیمر چیست
روش مطالعه lwf
خلاصه نویسی به روش مایند مپ
روش یادگیری بدون فراموشی در 8 مرحله دانشگاه هاروارد

مازیار میر مشاوروتحلیگر

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.