• تاریخ انتشار : جمعه 30 دسامبر 2022 - 4:05
  • کد خبر : 8637
  • چاپ خبر
برترین تصمیمات یک مدیر حرفه ای

برترین تصمیمات یک مدیر حرفه ای

برترین تصمیمات یک مدیر حرفه ای چند موسسه معتبر علمی در آمریکا با همکاری موسسات اروپایی نتایج تحقیقات خود را بر روی بیش از 1000 شرکت برتر به تازگی در مجلات علمی منتشر نمودند این مقاله برداشتی آزاد است از این سلسله مقالات از دانشگاه های برتر جهان انتخاب شده است…. مرجع معتبر (HBR (Harvard Business

برترین تصمیمات یک مدیر حرفه ای

چند موسسه معتبر علمی در آمریکا با همکاری موسسات اروپایی نتایج تحقیقات خود را بر روی بیش از 1000 شرکت برتر به

تازگی در مجلات علمی منتشر نمودند این مقاله برداشتی آزاد است از این سلسله مقالات از دانشگاه های برتر جهان انتخاب شده است….

مرجع معتبر (HBR (Harvard Business Review هر ساله لیستی از برترین مدیران عامل سازمان‌ها در سطح جهان منتشر می‌کند و با توجه به معیارهای موفقیت، آنها را رتبه بندی

می‌کند. از سال ۲۰۱۵ این معیار ها علاوه بر شاخص های مالی و درآمد شرکت، عواملی نظیر توجه به مسائل محیط زیستی، وظایف اجتماعی و ارتباطات داخلی قوی را شامل شده

است. ..

برای این رتبه بندی، به تازگی امتیاز معیارهای مربوط به مسائلی غیر از بحث های مالی و سودآوری، بیشتر از سالهای قبل شده و اکنون وزن امتیازات مربوط به این شاخص

های ESG (محیط زیستی، اجتماعی و دولتی) به ۳۰ درصد رسیده است.

 

آنچه از همه مطالعات این مقالات به ان دست پیدا کردم به شرح زیر است.

 

  • بیان جزییات تصمیم

بلافاصله بعد از اعلام تصمیمات شما شایعات و تحریفات به گوش می رسد. بنابراین جزئیات تصمیمات خاص خود را مستقیم به کارمندان انتقال دهید.

  • تمام تصمیم‌ ها را خود نگیرید

تنها مدیران بی ‌تجربه هستند که جزئی ترین تصمیم‌ ها را به تنهایی می گیرند. مدیرعامل باید در خصوص مواردی نظیر راهبرد،  منابع، استخدام و اتمام همکاری با کارکنان که اثرات مستقیم بر شرکت داشته تصمیم اتخاذ کنند. پس به نفرات خود اعتماد کنید.

  • باسرعت باشید

مدیرعامل باید با اطلاعات ناقص، تصمیمی سریع و راحت بگیرد. تحقیق روی ۲۰۰ مدیر اجرایی حکایت از آن دارد که بیشتر این افراد زمان زیادی را با داشتن اطلاعات محدود، صرف امور داخلی شرکت‌ ها می‌کنند.

  • بررسی موشکافانه تصمیمات

بهترین روش برای مقیاس درستی یک تصمیم این است که آن را دقیق کالبد شکافی کنیم. تصمیمات تاکتیکی براساس معیارهای کلیدی و اجرایی نقد و بررسی می شوند تا توانایی تصمیم‌ گیری سازمان افزایش پیدا کند.

  • تغییر فوری تصمیمات بد

پذیرش مشکلات سخت است، اما مقاومت در برابر تغییر، تصمیمی بد و خطرناک است. پیش از آنکه دیر شود، در تصمیمات نادرست تجدید نظر کنید تا بتوانید کارآمد و معتبر بمانید.

  • اختصاص نیرویی برای مقابله با شرایط بحرانی

تغییر در تصمیماتی مانند شروع فاز اصلی یک پروژه سخت است و خطرات شدیدی را به دنبال دارد که به تحلیل و مذاکرات زیادی می انجامد. یک کارشناس خبره در این حوزه را به عنوان مدافع خطر انتخاب کرده تا دقیق نتایج را بررسی و تعیین کننده نقاط ضعف باشد.

  • از نفرات تیم درخواست موضعی روشنی داشته باشید

از مدیران زیر مجموعه که قصد دارند با شما در خصوص یک تصمیم تبادل نظر کنند بخواهید با در نظر گرفتن موضع مشخص خود با شما گفت و گو کنند. شما اگر کسانی را استخدام کنید که در حوزه تخصصی از شما باهوش ‌تر باشند، مهم‌ترین مهارت مدیریتی است.

  • بیان علت تصمیمات

افراد باهوش و با استعداد برای پذیرش فرآیند تغییر و عبور از نظرات نیاز به فهمیدن علت تصمیم‌ ها دارند. همیشه چرایی اصل هر تصمیم را برای سهولت در فهم، پذیرش و حمایت آن بیان کنید.

  • از افراد تیم تان  تا زمانی که اشتباهی نکرده اند حمایت کنید

اگر به کارمندان تان برای ارائه راه حلی که خود با آن موافقید (جایگزین بهتری برای آن ندارید) نیاز دارید، در صورتی که این راه حل اثر بخش باشد به آنها امتیاز بدهید و اگر کار به خوبی جلو نرفت از آنها پشتیبانی کنید. البته ممکن است زمانی به عنوان مدیر ارشد تصمیمی بر خلاف جمع بگیرید.

  • با نظرات همکاران تان دائم مخالفت نکنید

اگر تیم شما در زمان تصمیم‌ گیری، استراتژی ها، رویکرد و اهداف شرکت را در نظر می‌گیرد، احتمالا در مسیر اتخاذ تصمیمات صحیح گام برمی‌دارد.

پس اگر همواره نظرات آنها را مرتبط نمی دانید حتما یک جای کار ایراد دارد. آنچه برای دست پیدا کردن به موفقیت حیاتی است، رعایت تعادل است.

زمان ارزیابی مجموع تصمیم های مدیر ارشد یک سازمان، پایان سال مالی شرکت است. بنابراین با داشتن اطلاعات کم و منابع مورد نیاز، شجاعانه تصمیم گرفته و به یاد داشته باشید که برآیند تصمیمات یکسال ملاک ارزیابی موفقیت شرکت است. امکان پذیر نیست که تمامی تصمیماتتان را کامل و بی‌نقص بدانید، اما رعایت این موارد می‌تواند تصمیم‌گیری را برای شما راحت تر کرده و سازمان شما را به‌طور چشم گیری رشد دهد…

مهمترین دستورالعمل برای مدیران و رهبران آینده  تصمیم است و دیگر هیج

فرایند تصمیم گیری

در تعریفی بسیار ساده تصمیم گیری عبارت است از انتخاب یک راه از میان راههای مختلف. فرآیند تصمیم گیری یا حل مشکل را می توان از مرحله احساس مشکل تا فائق آمدن بر آن که در مجموع 10 مرحله را تشکیل می دهد، به سه بخش عمده نسبتاً مشخص طبقه بندی کرد:
  • مراحل 1 تا 5 که اجزای تصمیم ساخته می شود و به هم پیوند می یابند.
  • مرحله 6 که در حقیقت مرحله اتخاذ تصمیم است.
  • مراحل 7 به بعد که بخش اجراء نظارت و کنترل را شامل می شود.
از یک نگاه دیگر فرآیند تصمیم گیری را می توان به دو بخش کلی طبقه بندی نمود:
  • بخش اول شامل مراحل 1 تا 7 که وظیفه برنامه ریزی مدیریت را تشکیل می دهد.
  • بخش دوم از مرحله 7 به بعد که مراحل اجراء نظارت و کنترل را در بر می گیرد.
با توجه به طبقه بندی بالا می توان چنین نتیجه گرفت که این مراحل دهگانه بخش اعظم و شاید هم از جهتی تمام وظایف مدیریت را شامل می شود و این خود مؤید نظریه هربرت سایمون است که اظهارمی دارد «مدیریت مترادف است با تصمیم گیری»، اما به اعتقاد بعضی از صاحب نظران، فرآیند تصمیم گیری عقلایی تنها بخشی از وظایف مدیریت محسوب می شود که شامل شش مرحله اول است و مراحل بعدی، فرآیند اجرا و نظارت را تشکیل می دهند که بحث پیرامون آنها از محدوده این بحث خارج است.
فرایند تصمیم گیری شامل شش مرحله می باشد:
  1. مرحله اول؛ شامل تشخیص و تعیین مشکل و مسئله ای است که در راه تحقق هدف؛ مانع ایجاد کرده است.
  2. مرحله دوم ؛ یافتن راه حل های ممکن برای رفع مشکل مذ کور است د ستیا بی به راه حل ها با توجه به تجربه های علمی و عملی مدیر و اطلاعات و آمار در دسترس می باشد و هر چه راه حل های بیش تری وجود داشته باشد انتخاب بهتری در تصمیم گیری صورت خواهد گرفت.
  3. مرحله سوم؛ انتخاب معیار برای سنجش و ارزیابی راه حل های ممکن است. به عنوان مثال میتوانیم هزینه یا سود را معیار ارزیابی شقوق ممکن قرار دهیم یعنی راه حل های که هزینه کمتر یا سودی بیشتر دارند را مورد تائید قرار دهیم.
  4. مرحله چهارم؛ تعیین نتایج حاصل از هر یک از راه حل های ممکن است. نتایج مثبت و منفی راه حل ها در این مرحله مشخص میشوند.
  5. مرحله پنجم؛ ارزیابی راه حل ها از طریق بررسی نتایج حاصل از آنها است. با توجه به نتایج مثبت و منفی که در هر یک از راه حل ها بدست آمده است و مقایسه آنها با همدیگر میتوان راه حل مطلوب را تعیین نمود. در بعضی از موارد تعیین راه حل مطلوب ازطریق نتایج بدست آمده مشکل است. شاید بر اساس یک معیار راه حل دارای الویت است ولی به لحا ظ معیار دیگر دارای الویت نمی باشد بنابراین در این موارد باید روش تلفیقی را بوجود آورد تا ارزیابی برآن اساس صورت گیرد.
  6. مرحله نهایی؛ انتخاب یک راه از میان راه های مختلف و ارائه بیانیه تصمیم است که نشانگر تصمیم مدیر می باشد .
گاهی اوقات اجرای آزمایشی تصمیم متخذه نیز جزء فرایند تصمیم گیری ذکر می شود که ضمن آن عملی بودن تصمیم، ارزیابی میشود و در صورت موفقیت آمیز بودن، اجرای آن ادامه داده می شود و درصورت ناموفق بودن، در قالب یک مشکل جدید در ابتدای در فرایند تصمیم گیری قرار می گیرد و موارد آن تکرار می شوند.
آنچه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، نقش تعیین کننده اطلاعات است، که هسته مرکزی الگوی تصمیم گیری عقلایی را تشکیل می دهد و بدون توجه به آن، این الگو سطحی و از درون تهی و در نتیجه فاقد کارایی خواهد بود.
الگوی عقلایی تصمیم گیری اصولاً بر این مبنا استوار است که تصمیم گیرنده در جستجوی به حداکثر رساندن رضایت به وسیله اتخاذ و اجرای تصمیم است. داشتن دانش و شناخت کامل از راه های حصول به این هدف و واکنش و عکس العمل دقیق دیگر افراد و سازمان هایی که در مسیر فرآیند ساخت، اتخاذ و اجرای تصمیم قرار خواهند گرفت (نظیر مشتریان و رقبا، محیط سازمانی و اجتماعی) تأثیر اساسی بر نحوه ارزیابی راه حل های ممکن و عملی خواهد داشت. با همه این احوال هرگز نمی توان از قبل به طور قطع اطمینان حاصل کرد که به حداکثر رضایت خواهیم رسید.

استفاده از مدل در تصمیم گیری

مدل الگویی برگرفته از واقعیت است و روابط بین متغیرها را نشان می دهد و می توان از آن برای پیش بینی در تصمیم گیری استفاده کرد. با به کارگیری مدل بدون آنکه مخاطره تصمیم گیری در دنیای واقعی را داشته باشیم می توانیم مطلوب ترین تصمیم را اتخاذ کنیم. به وسیله یک مدل آثارتغییرات مختلف می تواند به سرعت و با دقت مورد سنجش قرار گیرند و تصمیم گیرنده بدون مخاطره و ریسک از نتایج آن ها مطلع شود. مدلها برداشت و شمایی از واقعیت اند ولی عین واقعیت نیستند و از این رو سیستم های واقعی را به دقت نشان نمی دهند. مدل مطلوب مدلی است که اجزای اصلی مورد نظر در تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری را داشته باشد و اگر چه درست همانند واقعیت نیست ولی با نشان دادن روابط بین اجزاء وسیله ای ساده و مناسب در اختیار تحلیل گرو تصمیم گیرنده قرار دهد.

انواع مدل ها

مدل های مختلفی برای پیش بینی اخذ تصمیم و تجزیه و تحلیل فعالیتهای مدیریتی وجود دارد ولی بطور کلی میتوان آنها را در چهار دسته تقسیم بندی کرد:
  • مدل های کلامی: در مدل های کلامی ؛مدل بصورت نوشتار و در قالب عبارت وجملات بیان و تشریح می شود.
  • مدل های ترسیمی: دراین مدل ها روابط بین متغیرها بصورت نمودار و اشکال ترسیم می گردد مانند نمودار تجزیه و تحلیل نقطه سربه سر که در تصمیم گیری مربوط به تولید بسیار کاربرد دارد.
  • مدل های تجسمی (سه بعدی ): دراین مدل ها وضعیت فیزیکی موضوع در مقیاس معین مجسم می گردد مانند ماکت یک ساختمان یا یک کارخانه یا سالن استقرار اتومبیل.
  • مدل های ریاضی: مدل های ریاضی روابط ریاضی بین متغیرها را نشان میدهند مانند فرمول تعیین تعداد کالا در نقطه سربه سر نوعی مدل ریاضی به شمار می آید.
در تصمیم گیری کوشش می شود تا با استفاده از مدلها بهترین راه حل ممکن انتخاب شود اما دربعضی مواقع چنین مدل دقیق علمی برای آن بدست نمی آید بنابراین باید از روش اکتشافی ـ ابتکاری بهره گرفت. در این روش فرد با توجه به تجربیات و توانایی های ذهنی خود می کوشد راه حل مناسبی برای حل مشکل بدست آورد هر چند مدل اکتشافی به دقیقی مدلهای قبلی نیست ولی باعث می شود که فرد به سرعت راه حل مناسب را برای مشکل انتخاب و به اجرا در آورد.

انتخاب مدل مناسب

یک مدل مناسب بستگی به نوع مشکل و هدف تصمیم گیرنده و موقعیت و شرایط وی دارد. مدل مناسب باید در برگیرنده عوامل متعددی که در تصمیم گیری دخیل هستند باشد. در صورتیکه تصمیم گیری نیاز به عوامل بسیار نداشته باشد و اگر مدل ساده ای نیز جوابگوی نیاز ما باشد که روابط محدود بین متغیرها را بیان می کند باید انتخاب شود. در هر صورت ما باید مدلی را انتخاب کنیم که سریع تر، ساده تر و با دقت بیش تر ما را به هدف برساند.

انتخاب معیار یا ملاک درتصمیم گیری

فرایند تصمیم گیری نها یتأ عبارت است از انتخاب یک شق از میان شقوق مختلف. معیارهایی که مدیران برای اخذ تصمیم و انتخاب به کار می برند عواملی هستند که در راه رسیدن به هدف سازمان دارای اهمیت اند. از طریق تجزیه وتحلیل های علمی و بررسی هدف و خط مشی های سازمان می توانیم این معیارها را بشناسیم. یکی از اساسی ترین گام ها در تصمیم گیری یافتن معیار وارزیابی راه ها به وسیله آن است.

طبقه بندی تصمیم ها

طبقه بندی تصمیم ها کار مدیر و تحلیل گر را در انتخاب مدل ها و معیارهای تصمیم گیری و شیوه های اخذ تصمیم ساده می سازد. در این جا به دو نوع طبقه بندی اشاره خواهیم کرد.
  • طبقه بندی تصمیم ها از نظر میزان اطمینان به نتایج حاصل از شقوق مختلف اخذ تصمیم دراین طبقه بندی سه گروه قرار می گیرد:
    • تصمیم گیری تحت شرایط اطمینان کامل: زمانی که تصمیم گیرنده با اطمینان کامل می داند که نتیجه یا نتایج حاصل از هر شق ممکن چیست و در چه شرایطی اتفاق خواهد افتاد. از نظر تصمیم گیری در شرایط اطمینان کامل قرار دارد.
    • تصمیم گیری در شرایط ریسک: وقتی تصمیم گیرنده با اطمینان کامل نمی داند که نتایج حاصل از هر شق چیست ولی احتمال وقوع آنها را میداند در تحت شرایط ریسک و با مخاطره تصمیم میگیرد.
    • تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان: هنگامی که تصمیم گیرنده احتمال وقوع نتایج حاصل از شقوق ممکن را نمی داند؛ او در شرایط عدم اطمینان تصمیم گیری می کند.
  • طبقه بندی تصمیم ها براساس مراحل: راه های دیگر برای طبقه بندی تصمیم گیری براساس مراحلی است که در تصمیم گیری ملاک عمل هستند که به دو دسته تقسیم می شوند :
    • تصمیم های تک مرحله ای یا ایستا: تصمیم های یکباره هستند که در آنها فقط به نتایج یک مرحله توجه می شود. درتصمیم های تک مرحله ای؛ تصمیم گیرنده مراحل بعدی و نتایج حاصل ازآنها را در نظر ندارد و قصد ش اخذ تصیم در مورد یک مسئله است که آن را ثابت فرض کرده است.
    • در تصمیم های چند مرحله ای و دنباله دار: نظر تصمیم گیرنده معطوف به مراحل بعدی و نتایج ناشی از تصمیم اخذ شده است. در این گونه تصمیم ها هدف آن نیست که فقط در یک مرحله نتیجه خوبی حاصل شود بلکه نظر آن است که یک سلسله انتخاب ها طوری انجام می گیرند که نتیجه کلی خوبی از مجموع آنها بدست می آید. تصمیم های چند مرحله ای در واقع مجموعه ای از تصمیم ها هستند که ارتباط آنها با هم در نظر گرفته شده و اثرات هر تصمیم به تصمیم بعدی مورد توجه است. روش تصمیم گیری ماتریس یک تصمیم گیری تک مرحله ای است. روش درخت تصمیم گیری یک تصمیم گیری چند مرحله ای می باشد.
یکی از شیوه هایی که برای تجزیه و تحلیل چند مرحله ای به کار می رود درخت اخذ تصمیم است. در تصمیم های چند مرحله ای، که کا ر تصمیم گیری در گروی اخذ مجموعه ای از تصمیم های متوالی است شیوه مذکور، روشی بسیار مفید و مؤثر است.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.