اقتصاد مقاومتی و کار آفرینی نقش کانون های مساجد در تحقق حماسه اقتصادی

اقتصاد مقاومتی و کار آفرینی نقش کانون های مساجد در تحقق حماسه اقتصادی
فروردین ۲۰, ۱۴۰۳
5 بازدید

اقتصاد مقاومتی و کار آفرینی نقش کانون های مساجد در تحقق حماسه اقتصادی مازیارمیرمشاوروتحلیلگر اقتصاد مقاومتی و کسب و کار و کارافرینی خبرگزاری شبستان در یک دیدار دوستانه مصاحبه ای با من داشت که برای اطلاع از مفاد مباحث مورد نظر آنرا عینا برایتان نقل می کنم: خبرگزاری شبستان: سید مازیار میر کارافرین برتر کشور […]

اقتصاد مقاومتی و کار آفرینی

نقش کانون های مساجد در تحقق حماسه اقتصادی

مازیارمیرمشاوروتحلیلگر

\"اقتصاداقتصاد مقاومتی و کسب و کار و کارافرینی

خبرگزاری شبستان در یک دیدار دوستانه مصاحبه ای با من داشت که برای اطلاع از مفاد مباحث مورد نظر آنرا عینا برایتان نقل می کنم:

خبرگزاری شبستان: سید مازیار میر کارافرین برتر کشور  معتقد است که فارغ از نقطه نظرات سیاسی و اجتماعی، باید مسجد را خانه دوم خود بدانیم و آموزش های لازم در بحث کار آفرینی را در مسجد ارایه کنیم همچنین کانون ها باید به جایگاه خود بیشتر اهمیت دهند و پای خود را از فعالیت های سنتی فراتر بگذارند.

خبرگزاری شبستان: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر در سخنان خود بارها بر مسئله «اقتصاد» و «جنگ اقتصادی» که دشمنان در راستای مقابله با پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته‌اند، تاکید کرده و راهکارهای مقابله با آن را نیز بارها گوشزد کرده‌اند و حتی در نامگذاری‌های‌شان برای سال‌ها نیز این موضوع را مدنظر قرار داده‌اند، به نحوی که مشاهده می‌کنیم در سال‌های اخیر سالی را به عنوان سال حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف، سال بعد از آن همت مضاعف، کار مضاعف. و پس از آن را سال جهاد اقتصادی و امسال را به نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی نامگذاری کردند.

مقام معظم رهبری با آگاهی کامل از جنگ اقتصادی دشمن و اهداف آن‌ها از تشدید فشارها و تحریم‌ها علیه ایران همواره تلاش کردند، به ارائه برنامه‌ها و الگوهای مناسب جهت مقابله با این فشارها بپردازند. با توجه به تشدید فشارها و تحریم‌های دشمنان در ماه‌های اخیر آنچه بیش از پیش در سخنان مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده، بحث «اقتصاد مقاومتی» است، ایشان معتقدند که یکی از راه‌های عبور از مقطع حساس و سرنوشت‌ساز کنونی جدی‌گرفتن اقتصاد مقاومتی است.

توجه به مرکزیت مسجد در سازمان‌دهی نگرش‌های اسلامی میان مردم و تبیین آموزه‌های اقتصادی‌ـ‌ مسجدی، با بهره‌گیری از رسانه منبر، به عنوان مهم‌ترین رسانه اثرگذار در اقتصاد خُرد و کلان تأثیر بسزایی در توسعه اقتصادی و حماسه اقتصادی دارد. همچنین، آموزش نحوه رعایت حلال و حرام در کسب و کار، نهادینه کردن برخی از آموزه‌های مسجدی، مانند قرض‌الحسنه، انفاق، صدقه، خمس و زکات، ثُلث اموات، سنّت وقف و… مسیر خلق حماسه اقتصادی و سیاسی را تسهیل و هموار می‌ کند. بدین ترتیب، مسجد با کارکردهای متنوع اقتصادی خود، مهم‌ترین نقش را در تبیین مفهوم اقتصاد مقاومتی و بیشترین تأثیر را بر درونی‌سازی آن برای نیل به حماسه اقتصادی خواهد داشت. در راستای تبیین نقش مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و  کار آفرینی، گفتگویی با سید مازیار میر، مشاور مجمع عالی نخبگان، اولین مبتکر و برگزار کننده صدها دوره موفق قوانین و مقررات تخصصی کسب و کار در ایران به صورت حرفه ای، مشاور ارشد انجمن های مختلف ورزشی و و مشاور ارشد خانه تخصصی حقوق برند ایران و انجمن طرح های صنعتی و مجمع عالی نخبگان و اصناف مختلف و مربی کارآفرینی  SIYB  از دانشگاه تهران ترتیب دادیم که آنچه در ذیل می خوانید  حاصل  این گفتگو است.

– آقای میر یکی از مباحثی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده، موضوع اقتصاد مقاومتی است، بفرمایید که مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد در این زمینه چه نقشی دارند؟

با توجه به خواسته های نامحدود و بهره وری و بحث کاهش مصرف و فکری که در اذهان عمومی جای گرفته و به تمام کشور و مردم ابلاغ شده است، می تواند گفت که کانون های فرهنگی هنری مساجد در تبیین و ترویج اقتصاد مقاومتی نقش تاثیرگذاری دارند.

کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان تاثیرگذارترین مرکزی که با آحاد افراد جامعه و نسل جوان و نسلی که قرار است آینده این نظام را بسازند، ارتباط  دارند. بنابراین می توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند و در مقابل شبیخون فرهنگی که دشمنان بر علیه ما وارد می کنند، مقاومت کنند.

باید گفت، اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد با گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی می توانند پاسخی برای تخریب ها و هجمه های دشمنان داشته باشند. اما متاسفانه امروز جوانان مذهبی تلاشی برای ارایه پاسخی قانع کننده در برابر هجمه های دشمن ندارند.

یکی از بحث هایی که در اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست، این است که جوان شیعه را توانمند کنیم و جوانی که از مسجد گریزان است را با همین مباحث (گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و کار آفرینی) به مسجد جذب کنیم.

مقام معظم رهبری تاکید داشتند که کشور در بحث کارآفرینی فعال باشد. فارغ از هر جبهه گیری و نقطه نظرات سیاسی و اجتماعی باید مسجد را خانه دوم خود بدانیم و آموزش های لازم در بحث کار آفرینی را در مسجد ارایه دهیم و جوانان تحصیل کرده و تحصیل نکرده که توسط دشمن ذهنیتشان خراب شده است را به مسجد جذب کنیم.

علاوه بر ذهنیت سازی در میان جوانان در بحث اقتصاد مقاومتی و کار آفرینی لازم است در مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد، فرصتی برای کار آفرینی را ایجاد کنیم و مانع تاثیرگذاری منفی بر تفکرات جوانان از لحاظ اعتقادی، مذهبی و سیاسی شویم و بحث اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی در کانون مساجد را به شکل نو و تازه ای ارایه دهیم.

امروز دشمنان با قالب های خودشان، سخنان شخصیت های برجسته و صاحب نام مسلمانان را ارایه می دهند اما خود ما نسبت به این مفاهیم ارزشمند بی توجه هستیم. مقام معظم رهبری در مورد کارآفرینی صحبت های بسیاری داشته اند. امروز ریاست جمهوری کشورهای مختلف و ابرقدرت ها بر روی این موضوع  مورد تاکید مقام معظم رهبری متمرکز شده اند. رهبری از روز اول با مطرح کردن این موضوع تکه کلامشان کارآفرینی و ترویج کارآفرینی بود اما آن طور که باید این موضوع را مورد توجه قرار نمی دهیم. آشنایی جوانان با اقتصاد مقاومتی و دیدگاه های رهبری به عنوان یک الگوی ارزنده، نه تنها یک واجب کاری، بلکه واحب دینی و مذهبی  باید مطرح شود تا ارزش گذار و تاثیرگذار شود.

 -در ترویج و فرهنگ سازی این موضوع و نیز اجرای بحث کار آفرینی، ائمه جماعات و مسئولان کانون های مساجد چگونه باید وارد عمل شوند؟

مهم ترین وظیفه ای که در این زمینه بر عهده ائمه جماعات و مسئولان است، دعوت از آحاد مردم و افرادی که به نوعی از مساجد دورند، به این سنگر تاثیرگذار است. این کمک می کند، ضریب نفوذ ما بالا برود به این معنا که به جای اینکه در مسجد ۱۰۰ نفر افراد خاص حضور یابند یک هزار نفر افراد عام در مسجد حضور یابد اگر خواص بتوانند یک نفر از عوام را در مسجد جذب کنند این نشان دهنده موفقیت ما است. یکی از نقطه قوت های مقام معظم رهبری این است که در نشست های مختلفی که برگزار می کنند که از شعرا  نیز دعوت به عمل می آید افراد با سلیقه ها  و طرز فکر های گوناگون حضور می یابند و دیدگاههایشان را بیان می کنند.

وقتی مقام معظم رهبری می گویند، کارآفرینی، به دلیل آن است که می خواهد فقر را  در جامعه کاهش دهد. بنابراین یک امام جمعه و امام جماعت، وظیفه دارد به صورت نرم، شفاف و روشن  در این زمینه برای عموم اطلاع رسانی کند به طوری که افرادی که به مسجد نمی آیند، هم به مسجد سوق یابند. امروز وظیفه امام جماعت، فقط اقامه نماز جماعت نیست. بلکه اقامه فلسفه نماز و موضوعات روز است. امروز خانواده ها بیشتر وقتشان را در فضاهای مجازی تلف می کنند. این وظیفه ما است که با متد زیبا و شفاف دیدگاهها را بیان کنیم و با تفکر شیعی، خلاق، مثبت و ملموس جوان را به مسجد جذب کنیم و زمینه حضور آنها را در کانون فرهنگی هنری پررنگ کنیم. با رونق حضور جوان در کانون، کانون فرهنگی هنری خود می داند که وظیفه خود را در این زمینه چگونه عمل کند.

– آیا کانون های مساجد این قابلیت و ظرفیت را دارند که در زمینه کار آفرینی نقش ایفا و فعالیت کنند؟

در کانون فرهنگی هنری باید قصد و هدف مدیریت کلان باشد. همانند بسیاری از شرکت های پیش رو و کلان جهان که به صورت مدون، برنامه آموزشی دارند. لازم است سطوح اساتید را بالاتر ببریم و برای اعضای کانون ها به صورت فصلی و سالی برنامه آموزشی برگزار کنیم و طی فراخوانی اطلاعات جوانان را به روز کنیم. جوانان دنبال مسایل روزر هستند بنابراین، با نوآوری و ارایه مطالب جدید و نیز با بومی سازی و به روز رسانی بیانات مقام معظم رهبری و رسالتی که کانون های مساجد دارند، باید کاری کنیم  که مسجد برای جوان جاذبه داشته باشد اگر جوان، مستعد و خبره، مسجد را مکانی برای پرورش استعداهایش دید، بدون شک در صورتی که ایده و طرحی در مورد کار افرینی داشته باشد آن را در مسجد به اجرا در می آورد. باید جوان خلاق و مبتکر فرصت ایجاد اشتغال و کار آفرینی را در مسجد کانون فراهم کنیم.

از طرفی باید تمهیداتی اندیشیده  شود که با آموزش مستمر و گسترده با استفاده از اساتید برجسته و نخبگان سطح خودمان را از استانداردهای روز جهانی بالاتر ببریم و کار آفرینی و اشتغال را در کانون های مساجد وارد کانون های  مساجد کنیم.

 -کانون های فرهنگی هنری مساجد چه ایده ها و  طرح هایی می توانند در حوزه اقتصاد مقاومتی ارایه دهند؟

کانون های فرهنگی هنری مساجد، تریبونی گسترده در سطح کشور هستند و اگر سامانه ای از سوی ستاد عالی کانون های مساجد ارایه  شود تا همه موظف شوند، ایده ها و نظراتشان را به مدیریت کلان کانون ها ارسال تا پس از بررسی توسط تیم علمی قوی با توجه به نیازها برنامه ها و استراتژی های بلندمدت و کوتاه مدت و میان مدت، برنامه ریزی شود، می توانند در این زمینه تاثیر داشته باشد.

باید با توجه به نیازهای فصلی و منطقه ای به فراخور منطقه و فرهنگ و بومیت و جنسیت و محدودیت هایی که برخی استان ها با آن مواجه هستند، برنامه ریزی ها انجام و برنامه ها تهیه و تدوین شود.ایده های برتر در زمینه اشتغال و کار افرینی باید معرفی  شود تا الگویی برای دیگر استان ها باشد.

مساجد و کانون های فرهنگی هنری باید به جایگاه خود بیشتر اهمیت دهند و از کارهایی که به صورت سنتی انجام می دهند، پایشان را فراتر نهند و به سمت نوین تر شدن کارهای خود را پیش ببرند. امام جماعت مسجد و کانون های فرهنگی هنری در سراسر کشور باید به این مسئله توجه کنند و تعامل خود را با ستاد عالی افزایش دهند.

مازیار میر

Visits: 7

برچسب‌ها:, , , , ,