ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت هفتم

ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت هفتم
سپتامبر 3, 2023
5 بازدید

این مطلب ادامه مقاله ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت ششم می باشد: ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت هفتم   یک کارآفرین و مخصوصا در استارتاپ های جدید و لین استارتاپها شما باید از مشاوران زبده استفاده کنید هر چند مشاوران عالی  قیمت بالایی دارند اما در مقابل خدمات و صرفه جویی فوق العاده ایی برای کاربران و کارفرمایان و […]

این مطلب ادامه مقاله ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت ششم می باشد:

ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت هفتم

 

\"images

یک کارآفرین و مخصوصا در استارتاپ های جدید و لین استارتاپها شما باید از مشاوران زبده استفاده کنید هر چند مشاوران عالی  قیمت بالایی دارند اما در مقابل خدمات و صرفه جویی فوق العاده ایی برای کاربران و کارفرمایان و مدیران خواهند داشت .

این مقاله بصورت کلی نگارش یافته و مشاور تحصیلی ویا خانواده و یا مشاور تبلیغاتی و و یا صنعتی باید از این اصول کلی حرفه ای سود ببرند و در صورت عدم رعایت یکی از این اصول آن مشاور باید از تیم مشاوران کنار گذاشته شود متاسفانه هروقت از دیگران سوالات و مشکلات خود را می‌پرسیم و امیدواریم ایده و نظری بدهند و یا و برای مشکلاتی که بهیچ وجه نمی‌دانیم چگونه آنرا برطرف کنیم راه حل خوبی به دست آوریم. اما معمولا آنقدر بر روی سوال یا سوالتمان متمرکز می‌شویم که دیگر همه چیز را فراموش می کنیم و دست آخر هم به سراغ حواشی می رویم و فکرمان مغشوش می شود چرا که نه می دانیم از که بپرسیم و حالا که پرسیدیم به انبوهی از جواب های متنقاض و متضاد و غلط برخورد می کنیم که به حرف چه کسی گوش دهیم؟

بیشتر مردم درباره چیزی که می‌خواهند بدانند به ندرت هدفمند عمل می‌کنند و بارها با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند. ممکن است نصیحت‌های دیگران به دلیل احساسات و تعصبات فردی یا منافع‌شان تحریف شده باشد و فرد را به اشتباه بیندازد.

آیا افرادی که بریا مشورت انتخاب می کنید صلاحیت مشورت دارند یا خیر لطفا به مثال زیر توجه کنید :

در شرکت و کار شما مشکل و بحران مالی بوجود آمده است، شما بلافاصله به دوست و شرکت همکار زنگ می زنید و حالا جوابها را بررسی کنیم ؟ اول خواندن ایه یاس چرا که ما ورشکست شدیم و یا همه خانه و زندگیمان را فروختیم و مشکل حل نشد و… دومین دوست اطلاعات مربوط به چند سال پیش را به ما می دهد که با آمار امروز و قوانین روز زمین تا آسمان متفاوت و متناقض است ؟ نفر سوم با مسئله بصورت کاملا احساسی برخورد می کند و گناه را به دوش جامعه پرسنل و…. بلافاصله کاری که در صنعت …. بدرد می خورد را بیان می کند و این در حالی است که آن صنعت با صنعت ما از زمین تا آسمان فرق دارد و این داستان همچنان ادامه دارد….

متاسفانه ما تصور می‌کنیم بهترین مشاور برتر یا مشاورحرفه ای و مشاور عالی کسی است که وضعیتی مشابه ما داشته باشد ؟ آیا این فرضیه درست است ؟ بهتر است ابعاد این قضیه را بصورت متفاوتی نگاه کنیم متاسفانه باید گفت که کاملا عکس این موضوع صحت دارد صنایع گوناگون و آدمهای مختلف و…. همه با هم از لحاظ مختلف تفاوتهای بنیادی دارندمثلا نگاه به افراد از لحاظ جنس و فرهنگ و تحصیلات و سن کاملا متفاوت است و هزار اما و اگر دارد .

برای انتخاب مشاور و مشاوره باید به همه این مراحل اشرافیت داشت . باید بدانیم و باور داشته باشیم  واکنش هر فرد و سازمانی مختص شرایط  و مکان و زمان خاص خودش می باشد و راه حل‌های آنها هم مسلما نمی‌تواند دردی را از ما درمان کند و حتی ممکن است اوضاع را نیز بسیار حاد تر و بدتر از پیش بنماید.

برخی افراد هم ممکن است حسادتی پنهان به ما داشته باشند و از این فرصت در جهت نابودی ما بهره ببرند. که متاسفانه هر روز شاهد این آدمها هستم . پس برای این‌که گرفتار صدمات جبران ناپذیر نشویم باید هنگام درخواست نظر و مشورت با دیگران چند پرسش اساسی  بنیادی را مطرح نمائیم:

۱ ـ آیا  این فرد یا شرکت و یا موسسه مشاور بی‌طرف هستند؟

باید بدانید فردی را که برای مشورت در نظر گرفته‌اید درباره موضوع مورد سوال‌تان چه احساسی دارد؟

اصلا این فرد اهلیت دارد و می‌تواند بی‌طرف باشد و احساسات متعصبانه خود را درگیر ماجرا نکند یا با احساسات بسیار قوی خود نسبت به موضوع مطرح شده نظری گاه از روی خشم منعکس می‌کند؟

لطفا سعی کنید از افرادی که بسیار برونگرا و احساساتی هستند و دارای ثبات شخصیتی نیستند در مشاوره استفاده نفرمائید .

۲ ـ آیا فرد یا شرکت و یا موسسه مشاور در این زمینه دارای تجربه مشاوره هستند؟

ماشاالله در کشور ما همه الان مشاور هستند دیروز دیدم طرف مشاوررسانه ایی …. مشاور برند  … و مشاور صنعتی …. یا مشاور بازار یابی و …. خلاصه همه اینها سواد علمی که ندارند هیچ و سواد تجربی هم ندارند سنشان هم به آنجا قد نداده که هیچ طرف درمورد خلبانی نظر میده تو کار خودش که مجری بودن هم ناوارد یا مدرس سخنرانی یکبار هم تو عمرش سخنرانی نکرده و یا …….. ادامه دارد

 دکتر مازیار میر مشاور و تحلیلگر

یک پیشنهاد دوستانه حتما مطالب زیر را هم مطالعه فرمائید:

روشهای ساده آموزش زبان بدن

آموزش مذاکره موفق

تحلیل زبان بدن پروفسور حیدری

تحلیل زبان بدن فیلم عطر

 

 

Visits: 7

برچسب‌ها:, , , , , , , , , ,